1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

turhautunut...

Viestiketju Mac -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi ofoilkj 13.05.2007.

  1. ofoilkj

    ofoilkj Member

    Liittynyt:
    08.05.2006
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    terve, minulla on kaksi käyttäjää toinen vain vanhemmilleni jos he haluavat käyttää nettiä tai jotain perussotkemista. mutta näyttäisi olevan että minun (administraattorin) ohjelmat-kansio näkyy myös heillä ja he näkevät samat ohjelmat, näkyvät myös kaikki samat asiat mitä on Macintosh HD:lläni mutta voin toki estää heitä käyttämästä niitä olisiko teillä jotain keinoa jolla voisin estää heitä näkemästä minun kovalevyllä olevia tiedostojani. esim. että jos lataan firefoxin ja laitan sen ohjelmat kansiooni niin hekin näkevät sen siellä...?!?
     
  2.  
  3. bloc

    bloc Regular member

    Liittynyt:
    21.05.2003
    Viestejä:
    211
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ohjelmat-kansio lienee nähtävissä kaikille. Laita ne ohjelmasi johonkin muuhun kansioon kuin ohjelmat ja se kansio vaikka työpöydälle tai muualle kotihakemistoosi.
     
  4. ofoilkj

    ofoilkj Member

    Liittynyt:
    08.05.2006
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    kiitos, mutta tämä ei varsinaisesti ole ongelma mutta eikä se teidänkin mielestä ole hieman outoa että sitä ei voi päättä näkyykö lisätyt ohjelmat kaikille, tai että voiko Macintosh HD levyn pitää henkilökohtaisena...?? minusta siihen voisi olla asetus olemassa
     
  5. bloc

    bloc Regular member

    Liittynyt:
    21.05.2003
    Viestejä:
    211
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No laita sitten niiden omien ohjelmien oikeudet siten, että niihin ei ole muilla pääsyä (komento - i). Lisäksi omia dokumentteja(tiedostoja) ei kannata laittaa muualle kun omaan kotihakemistoon, jossa muiden oikeudet voi samalla tavalla rajata.

    Järjestelmälevyä ei saa henkilökohtaiseksi, koska siellä on muidenkin käyttäjien tilit.
     
  6. r65

    r65 Regular member

    Liittynyt:
    19.10.2006
    Viestejä:
    129
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jokaisella käyttäjällä on myös oma ohjelmat-kansio, johon voit laittaa ne ohjelmat, joita et halua vanhempiesi käyttävän, en ole kokeillut ovatko siten sijoitetut ohjelmat piilossa muilta käyttäjiltä.
    Jos taas sijoitat kaikki dokumenttisi oman kotikansiosi alle, niin muut käyttäjät eivät näe muita kuin Julkinen (public)-kansioon laittamiasi tiedostoja.
     
  7. pahis

    pahis Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Väärin, ainakaan defaulttina on vain yksi, julkinen, ohjelmat kansio. Mutta Macissa on se hyvä puoli, että ei niiden ohjelmien tarvitse olla ohjemat kansiossa. Sen kuin vain vedät ne ohjelmat, mitkä haluat vain itsellesi, oman käyttäjätunnuksesi koti-kansiosta lähteviin kansiohin, tai teet sinne uuden kansion niille.

     
  8. r65

    r65 Regular member

    Liittynyt:
    19.10.2006
    Viestejä:
    129
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Väärin, ainakaan defaulttina on vain yksi, julkinen, ohjelmat kansio.Noh, mulla on ollut ainakin käyttisversiosta 10.3.x lähtien kaikilla uusilla käyttäjillä myös käyttäjän oma ohjelmakansio. Jos sinne en ole mitään asentanut, ei siellä myöskään mitään näy, mutta...

    ...kun siis pääkäyttäjällä on käyttäjän oma ohjelmat-kansio, jonne asentaa haluamansa ohjelmat, joilla ei halua muiden räpeltävän, eivät muut, rajoitetuilla käyttäjäoikeuksilla olevat käyttäjät tuohon ohjelmakansioon pääse käsiksi. Toki on myös niin, että rajoitetuilla käyttäjäoikeuksilla oleville käyttäjille ei luoda omaa ohjelmat-kansiota, vaan he voivat käyttää sitä jokaisen käytössä olevan ohjelmien pääkansion sisältämiä ohjelmia esim. Mail, Safari jne, jotka tulevat jo käyttiksen asennuksen yhteydessä tuonne.

    Tämän juurikin testasin omalla koneella, jossa käyttis on 10.4.10 (engl.)
     
  9. pahis

    pahis Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hmm... Outoa. Minulla on vain yksi Ohjelmat kansio, ja se sijaitsee ihan juuressa

    /Applications

    Ja minulla on ollut tämä käyttis jostain 10.4.x versiosta lähtien.. Nyt on uusin tietty. Käyttäjille tulee automaattisesti vain kansiot Kirjasto, Kuvat, Musiikki, Dokumentit, Elokuvat, Julkinen, Sivustot ja Työpöytä.
     
  10. r65

    r65 Regular member

    Liittynyt:
    19.10.2006
    Viestejä:
    129
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minulla, pääkäyttäjänä, löytyy

    /users/pääkäyttäjän kotikansio/applications

    rajoitetuille käyttäjilleni ei tuota ole muodostunut.

    Mahtaakohan tuo olla jäänne jostain 10.0 ajoilta, tätä kun olen vaan retail-paketeilla päivittänyt, ei ole tarvinnut uusiksi asentaa kertaakaan.
    Toki minulla on käyttis koko ajan englanniksi - liekö tuolla kuitenkaan mitään vaikutusta asiaan.

    Täytyypä asiaa hieman tutkiskella...
     
  11. r65

    r65 Regular member

    Liittynyt:
    19.10.2006
    Viestejä:
    129
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nonnih, hieman enempi tutkailin ja kokeilin ja niinpä tulin johtopäätökseen, että tuo käyttäjäkohtainen ohjelmat-kansio taitaa muodostua (ehkä) siinä vaiheessa kun kone otetaan vasta käyttöön ja järjestelmä haluaa muodostaa ensimmäisen käyttäjätunnuksen.
    Näin jälkeenpäin en onnistunut saamaan rajoitetuille tai rajoittamattomille käyttäjille suoraan omaa ohjelmat-kansiota, paitsi tietenkin ihan luomalla itse sellaisen.

    höh...
     

Jaa tämä sivu