1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Topfield PVR600t päivitys murheet

Viestiketju Keskustelua antenniverkon digibokseista -osiossa. Ketjun avasi HifiTollo 22.04.2010.

  1. HifiTollo

    HifiTollo Member

    Liittynyt:
    08.04.2009
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ostin viime syksynä Topfield PVR600T kovalevyllisen digiboksin.

    Lootan softa versio 3.19 oli peräisin tammikuulta 2008. Koska luin netistä, että esimerkiksi FTP:n toimiminen edellyttäisi versiota minimissään v3.40 aloin harkita boxin päivittämistä.

    Samoin boxille tuotti vaikeuksia näyttää kaikki YLE:n tekstitys, joskus jopa joka toisen repliikin tekstitys jäi puuttumaan: ikävää seurata venäjänkielistä vuoropuhelua, jos vain toisen puhujan repliikit onnnistutaan tekstityksellä näyttämään. Toinen hyvä syy päivittää.

    Vaikka takuuaikana boxien päivitys kuuluu yksiselitteisesti boxin myyneelle liikkeelle tai maahantuojalle, mussutti boxin myyneen suuren kodintavaratalon kotielektroniikan myyjä, että paivitys olisi asiakkaan itse tehtävä tai maksettava? En jaksanut jäädä tuon koppavan asiakaspalvelu-nulikan kanssa kättä vääntämään tuosta selvästä seikasta, vaan ajattelin sitten yrittää tätä helppoa pikku toimenpidettä, etenkin kun kuulin, että boxi viipyisi huollon päivityksessä useita viikkoja.

    Mutta boxin päivitys olikin kaikkea muuta kuin helppo:

    Ensin piti ostaa sopiva USB-kaapeli.

    Koneeni on 2-ytimisellä 64bit cpu:lla 32-bittistä Vistaa veivaava läppäri.

    Sitten latasin Topfieldin sivuilta ohjeet, lataussoftan ja boxin softan. Huomasin, että Vistalle oli omat versiot ja ohjeet tälle boxille.

    Kytkin piuhat ja käynnistin boxin, aivan kuten Topfieldin ohjeissa oli kerrottu - niin mitään ei tapahtunut. Ei sen enempää boxin näytölle kuin läppärinkään näytölle tullut mitäänb, ei edes virheilmoituksia. Päivän taisteltuani ilman onnistumista aloin lukea aiheesta nettikeskusteluja.
    Jotkut epäilivät kaksiytimisen prossun aiheuttavan pulmia, toiset veikkasivat Vistan yhteenpelaamattomuuteen boxin kanssa.

    Aloin kysellä kavereilta olisiko jollakin vielä XP-konetta, jolla yrittäisin. Eräältä löytyi, muttei helposti kalenterista aikaa puuhastelulle. Latasin XP-työkalut, softan ja ohjeet muistitikulle.

    Kun yritimme aikanaan XP-koneella latausta, kävi aivan kuten Vistankin kanssa: syvä hiljaisuus. Mitään ei siirtynyt. Mitään ei näytöissä vilkkunut.

    Yritimme vielä yhden kaverin Windows 7 -koneella (ja XP-siirto-ohjelmalla), sekä puhtaana 7:na, että XP-yhteensopivuusmoodissa, mutta yhtä kehno tulos. EI päivitystä.

    Vielä oli yksi vaihtoehto: päivitys muinaisella RS-liittimellä.

    Sellainen välijohto piti siis hankkia. Ja etsiä kaveri, jonka XP-koneessa on vielä RS-liitin.

    Sitten ladattiin taas RS-päivitystä varten ohjeet, siirto-ohjelma ja softa tikulle.

    Lopulta onnistuimme liruttamaan tuolla hitaalla ja muinaisaikaisella RS-portilla uudemman version v3.40 Topfieldin softasta boxiini.

    ____________________________________________________________________________________________________
    Tällainen on kohtuutonta maksavalle asiakkaalle, joka luulee ostavansa uutta ja toimivaa.

    1. Kuluttajan sorsiminen myymällä vanhaa ja toimimatonta uutena.

    On jotenkin muodostunut "yleiseksi käytännöksi" (kauppiaiden mielestä jopa hyväksytyksi tavaksi) myydä boxit jopa vuoden vanhalla, kunnolla toimimattomalla softalla. Päivittämättä myynnin yhteydessä. Perustunee siihen, että ei ne kaikki asiakkaat jaksa kuitenkaan valittaa. Tämä koskee toki muitakin merkkejä kuin Topfieldiä.

    2. Kuluttajan sorsiminen ja harhaanjohtaminen.


    "Kyllä päivitys kuuluu ostajalle!" "Tai päivityksestä on maksettava!" (eivät pidä paikkaansa)

    "Jokaisellahan on oltava nykyään tietokone!" (minkä ihmeen kansalaisvelvollisuuden perustella?)

    "Kaikissa tietokoneissahan on nykyään USB-liitin!"
    (ei sekään pidä paikkaansa)

    3.Kuluttajan sorsiminen toimimattomien päivitystyökalujen tarjoamisella

    Jos oletetaan että kaikilla on oltava tietokone, ja siinä on oltava USB-liitin, niin voitaisiin edes toimittaa toimivat päivityssoftat.

    Jos boxin toimittaja ei kykene tuottamaan millään nykyisellä tuetulla käyttöjärjestelmäversiolla (Windows XP, Windows Vista, Windows 7) nykyään yleisimmällä USB-liitinportilla toimivaa päivitystyökalua, vaikka sellaisia tukisivuillaan tarjoaa, se on aika kehnoa asiakkaan kohtelua. Asiakas joutuu tekemään paljon turhaa työtä ja vaivaa asiassa, joka kuluttajaviranomaisten mielestä kyllä kuuluu myyjälle tai maahantuojalle, ei asiakkaan vastuulle.

    Tässä tapauksessa asiakas joutui etsimään jonkun muinaisen xp-koneen RS-liittimellä ja hankkimaan RS-välipiuhan päivitystä varten ennen kuin se onnistui. Ja suuren vaivan jälkeen mikä aiheutui siitä, että asiakas joutui ensin kokeilemaan kaikkia tarjolla olevat eri päivitysohjelmat ja etsimään niitä vastaavaa käyttöjärjestlmää (XP, VISTA, 7) ajavat tietokoneet kaveripiiristään.
     
  2.  
  3. jarsaman

    jarsaman Regular member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    2,038
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kysyin Topfieldin teknisestä tuesta, pystyykö Topfieldin boxin ohjelmiston siirtämään toisesta samanlaisesta boxista toiseen. Tässä saamani sähköposti sanatarkasti. Jätin ainoastaan teknisen tuen nimen pois. Sähköpostissa kerrotaan aika selvästi, että jos takuu on voimassa. boxin voi päivityttää myyjäliikkeen kautta.


    "Hei!

    Valitettavasti päivitys onnistuu joko kaapeliverkon kautta tai tietokoneella päivittämällä.
    Ja ainoastaan 64 bittinen järjestelmä ei ole tuettu.
    Mikäli takuu on voimassa voitte käydä päivityttämässä digiboksin myyjäliikkeen kautta.

    Ystävällisin terveisin,

    Topfield tekninen tuki"


    ps. kerro ihmeessä, mikä kodinkoneliike on kyseessä .... eihän se mikään salaisuus ole.
     
  4. HifiTollo

    HifiTollo Member

    Liittynyt:
    08.04.2009
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    _________________________________________________________________________________________________

    No se takuuaikaisen koneen päivityksen väitti olevan asiakkaan vastuulla ja kustannuksella on:

    ANTTILA Kodin Ykkönen

    Ihmettelinkin jo tuota kovasti, sillä onhan minulla ollut bokseja sieltä ja muualta ostettuina jo vuosia ja aina on takuuaikainen päivitys virhetilanteissa onnistunut ilman sanallista tappelua.

    Erityiskiitos MUSTA PÖRSSI -liikkeelle, missä viallinen kaapeliboxini päivitettiin tosi kohteliaasti ja tehokkaasti ja annettiin vielä huollon ajaksi vaihtoboxi kotiini. Ei puhettakaan, että minun olisi pitänyt vastata päivityksestä.
     
  5. jarsaman

    jarsaman Regular member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    2,038
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Eipähän ne tunnu oikein tietävän siellä Kodin Ykkösessä, miten hommat menen. Varsinkin, kun ostaa uuden boxin, siellä voi olla tosiaan vaikka kuinka vanhat ohjelmistot sisällä. Mulla on kotona ainoastaan 64-bittinen Seiska ja TF500:n boxin takuu ei ole enää voimassa. Pitää mennä jonnekin kaverin luo päivittämään boxi.

    Meidän taloyhtiö on eronnut kaapeliverkosta ja nyt meillä on jonkinnäköinen lautasantennisysteemi, jossa kuitenkin käytetään kaapeliverkon digibokseja. Päivitykset verkon kautta ei tule perille.
     
  6. toppeli

    toppeli Member

    Liittynyt:
    26.03.2007
    Viestejä:
    80
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    On joku onnistunut 64-bit seiskallakin vmplayerilla.
    http://www.toppy.fi/foorumi/index.php?topic=2684.msg28309#msg28309
     
  7. jarsaman

    jarsaman Regular member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    2,038
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  8. HifiTollo

    HifiTollo Member

    Liittynyt:
    08.04.2009
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mutta jos ei ole XP-asennuslevyjäkään, niin mistäs sen VM:ään asentaisi?

    Kuten aiemmin kirjoitin, yritimme tuon PVR600t:n päivitystä aidolla XP-koneellakin USB:n kautta, onnistumatta (ja se todella oli 32bit toosa).

    Aika ihmeellistä, jos ei valmistaja tule tuottamaan 64bit VISTA- tai 7-koneissa toimivia päivitysohjelmia? Eivätkö kaikki myytävät koneet ole nykyään varustettuja 64bit prossuilla?
     
  9. jarsaman

    jarsaman Regular member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    2,038
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Topfieldin päivitysteknologia on kivikautista ja tuskin näihin nykyisin myytäviin bokseihin tulee muutoksia. Muuten hyvä boxi on pilattu toimimattomalla ohjelmistopäivityksellä.
     
  10. VarMi

    VarMi Regular member

    Liittynyt:
    23.11.2005
    Viestejä:
    140
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Käytöjärjestelmä ratkaisee, ei prossa.
     
  11. jarsaman

    jarsaman Regular member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    2,038
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Näinhän se on, mutta kyllä uusimmissa koneissa on aika usein 64-bittinen Windows.
     
  12. HifiTollo

    HifiTollo Member

    Liittynyt:
    08.04.2009
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Asiakaspalvelun merkityksestä

    Päätin, että oli aika luopua vanhasta kuvaputkihirmusta olkkarin nurkassa ja hankkia lätty-tv.
    Valintani kohdistui SONY 40" edge-malliin, noin tonnin hintaiseen.

    Arvatkaa, ostinko sitä tuosta liikkeestä, mikä kinasi digiboksin takuuajan päivityksen hoitamisesta?

    Joo, en TODELLA ostanut sieltä!

    Tarinan opetus on siinä (jos siitä joku haluaa jotain oppia), että känäämällä asiakasta vastaan takuuseen kuuluvasta 30 EUR digiboksin päivityksestä, saattaa menettää tulevat 1000 EUR kaupat saman asiakkaan kohdalta. Vastaisuudessa hankin kyllä muutkin kodinkoneet ja kotielektroniikan jostakin muualta kuin takuuvastuistaan ryppyilevästä liikkeestä. Onneksi vaihtoehtoja ja kilpailijoita on vapaassa maailmassa. Hyvä palvelu on jopa tärkeämpää kuin edullisempi hinta.
     
  13. jarsaman

    jarsaman Regular member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    2,038
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ihme touhua siellä Anttila Kodin Ykkösessä. Varmaan myyjä ei ollut oikein tilanteen tasalla, kun Topfiedin tukikin ilmoitti, että päivityksen voi tehdä takuuaikana myyjäliikkeen kautta.

    Hoiditko päivityksen myyjäliikkeen kautta ja maksoit siitä 30 euroa. Välitän sulle sen Topfieldin tuen sähköpostin, jos laitat mulle sähköpostiosoitteesi yksityisviestinä.
     
    Viimeksi muokattu: 21.05.2010
  14. HifiTollo

    HifiTollo Member

    Liittynyt:
    08.04.2009
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei toki, kuten aiemmin kerroin,
    kun kävin läpi kaverien käyttikset ja koneet, löytyi lopulta se XP-muumio, missä oli RS-portti, ja tuolla lopulta onnistui päivittää tämä murheen boxi.
     

Jaa tämä sivu