1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietotekniikan koulutus

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi SSaarinen 20.03.2006.

  1. kiiveri

    kiiveri Active member

    Liittynyt:
    31.03.2004
    Viestejä:
    1,615
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    tuosta en sano mitään kannattaako, koska se on riippuvaista siitä miten itse haluat ja jaksat opiskella, mutta tietenkin palkan pitäisi nousta mitä enemmän olet kouluttautunut (eli pääset parempipalkkaisiin töihin)

    Siis tuohan on sama asia, ainakin meidän amiksessa on ihan sähköpuoli ja se sitten jakautuu 3:ksi alaluokaksi jotka ovat: automaatia, sähkövoima ja elektroniikka, hieman ehkä pilkun viilaamista tai sitten ymmärsin väärin mitä tarkoitit.

    Tuo asentajan koulutus on tuo sähkövoima, joka kylläkin kannattaa käydä aikuiskoulutuksessa koska kun käyt elektroniikan amiksessa niin siellä keskitytään tasasähköön joka on "vaikeampaa" kuin vaihtosähkö.

    Tietenkin on vielä tämä, että elektroniikka-linjallakin käymme kyllä vaihtosähköä, asennustekniikoita ym. että käytännössä tältä linjalta on huomattavasti helpompaa siirtyä voimapuolelle kuin toiseen suuntaan.

    Tämä on tietenkin oma mielepiteeni mutta näin olen ymmärtänyt ja aion suurinpiirtein tehdä niinkuin SSaarinen tuossa ylhäällä sanoi, mutta tietenkin aikaa kuluu ja saattaa päätökset muuttua, mutta ainakin alustavasti näin.

    Niin ja vielä tuosta AMK:sta, että amiksessahan opetetaan alaa peruspiirteittäin, eli olet vähintään tietoinen eri elektroniikka-alan työn piirteistä ja työtavoista. Kuten myynti-, huoltotyö ym. Sitten jos tai kun menet AMK:hon niin siellä valitset yhden linjan ja erikoistut siihen, esim. ohjelmointiin (ettei opeteta niin paljon rauta-asiaa) tästä en kylläkään ole varma että menee noin.

    Pahoittelen pitkästä tekstistä =) mutta toivottavasti on jotain apua ja haluan vielä huomauttaa että tämähän on minun ymmärrykseni ja mielipiteeni, eli et voi vuoden päästä valittaa että valitsit minun takia väärin =D
     
  2.  
  3. Ozzi

    Ozzi Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    553
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    @Kiiveri
    Tasa- vaikeampaa kuin vaihtosähkö?? Tästä olen täysin erimieltä. Koulutus kesken mutta en kyllä mitään näin mullistavaa osannut odottaa että kaikki kääntyisi päin vastoin.
     
  4. Osku87

    Osku87 Regular member

    Liittynyt:
    30.11.2004
    Viestejä:
    2,634
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    No se nyt vähän riippuu. Tasavirtahommissa löytyy muutama komponentti enemmän. Jos mennään johonkin mikropiirihommiin, niin kyllä aika reilusti löytyy vaikeustasoa.
     
  5. SSaarinen

    SSaarinen Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2006
    Viestejä:
    1,182
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Et ymmärtänyt väärin kiiveri, vaan itselläni eivät olleet faktat kohdallaan. Tarkoitin vain, että kävisin tän alan koulutuksen ihan alusta saakka. Eli en lähde taas pelkällä lukiopohjalla AMK-koulutukseen, koska harjoittelupaikkojen saaminen ja kaiken oppiminen tyhjästä on vaikeaa, kun ei ole ammatillista pohjaa. Huomasin tämän autopuolella. Oman ammattitaidon kannalta olisi parempi osata perusasiat. Se on vaan kysymys siitä, että pitää ottaa pieni "taka-askel" ja aloittaa alusta. Ja paljon aikaa se vie...
     
  6. Rusi

    Rusi Regular member

    Liittynyt:
    21.03.2005
    Viestejä:
    270
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Aikuispuoleltahan tuo löyty, 1,5 vuotta kestävä koulutus.
     
  7. Ozzi

    Ozzi Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    553
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    @Osku87
    Totta. Tosin rajasin sen siihen mitä elektroniikka/sähkö-asentaja koulutukseen sisältyy.
     
  8. kiiveri

    kiiveri Active member

    Liittynyt:
    31.03.2004
    Viestejä:
    1,615
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    @Ozzi
    Sen takia laitoin sen vaikeampaa sanan lainausmerkkeihin, periaattessahan niitä ei voi verrata, mutta tasasähkö on laajempaa ja siinä on sen verran eri muotoja, ja kun tämä minun saama mielikuva liittyy siihen, että kun on verrattu sähkövoiman (vaihtosäkö) koulutusta ja elektroniika-alan (tasasähkö) koulutusta niin elektroniikka on vaikempaa. Tähän on tietenkin vaikuttanut muiden mielipiteet jotka ovat molempiin tutustuneet enemmän asiaan kuin minä. Silti vieläkin huomautan että tässä on kyseessä minun henk. kohtainen mielikuva, että eri mieltä saa olla.
     
  9. Ozzi

    Ozzi Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    553
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Totta joka sana.
    Oftopikit vois riittää mun mielestä :)
     
  10. colazo

    colazo Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2004
    Viestejä:
    272
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    minä laitoin viimeviikolla hakuun merkonomin koulutusta ja jos en ihan väärin ole ymmärtänyt niin valmistuisin siitä mikrotukihenkilöksi ,atk suunnittelijaksi,atk kouluttajaksi ,myyntineuvottelijaksi ja tai tietysti myös yrittäjäksi ja mielestäni tuossa on juuri sitä mitä itse haluan tulevaisuudessa tehdä. itsekkin olen jo 25v ja mietin samaa et millasta on olla kolulussa 17v kanssa mut eipä se nyt niin paljoo mua ole häirinnyt. se 3v on kuitenkin suht lyhyt aika et se menis vaikka yksin ;) ( ei ehkä ihan ) eli te jotka haette tai olette jo elektroniikka asentajia niin millasiin töihin siitä sit valmistuu ??? mikrotukihenkilö? atk suunnittelija?
    sitä vielä et noita kouluja on kyl todella harvassa ainakin täällä hesassa jossain oulussa tai lapin tienoilla olisi tietääkseni enemmän mut ei voi midist.
     
  11. Osku87

    Osku87 Regular member

    Liittynyt:
    30.11.2004
    Viestejä:
    2,634
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Merkonomi-linjalta valmistut kaupan alalle.

    Datanomi-linjalta noihin mainitsemiisi tehtäviin.
     
  12. kiiveri

    kiiveri Active member

    Liittynyt:
    31.03.2004
    Viestejä:
    1,615
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    @Ozzi
    ei tämä aivan ollut oftopiccia :) kun on kyseessä ammattivalinnat niin siitähän pitääkin saada keskustelua ja mielipiteitä jotta voi tehdä omia päätöksiä.

    @colazo
    kyllä noita kouluja ainakin täällä kaakkois-suomessa on, ainakin kouvolassa (itse olen siellä/täällä :)) imatralla, lappeenrannassa ja haminassa.
    Koulutuksesta vielä että meillä on tämä työssäoppinen (halusta riippuen) mahdollista ulkomailla, itse suunnittelin että lähtisin N.Y:iin tai lontooseen joko heti ensi vuonna tai vasta kolmannella, mutta ulkomaille joka tapauksessa jossain vaiheessa :)
    Ammateista en osaa sanoa, mutta tässä edessä on lappu jossa lukee näin:
    Opintojen jälkeen elektroniikan ja tietoliikennetekniikan työtehtävinä voi olla:

    *teollisuuselektroniikan laitteiden asennus, koestus ja huolto
    *tietojenkäsittelylaitteiden asennus ja huolto
    *sairaalaelektroniikalaitteiden huolto
    *tietoliikennejärjestelmän ylläpito
    *tietoverkkojen asennus ja ylläpito
    *ohjelmoitavien laitteiden ohjelmointi ja huolto

    että tämmöistä, mutta käytännössä n. 75% luokasta jatkaa vielä AMK:hon. Sitten vielä maininta, että ensimmäisen vuotena ei sinäällään vielä näihin pc-juttuihin käydä käsiksi enemmän on sähkötekniikkaa ja tarvittavia väliaineita, mutta toisen ja kolmantena vuonna tulevat esim. pc:n rakenne, sulautetut järjestelmät, käyttöjärjestelmät ohjelmointitekniikka ja elektroniikkaa pääpiirteittän. Näin tällä tavalla vaikuttaisi aika laajalti kaikkeen tämä linja perustuvan, löytyy pc:stä asiaa ja käytännön asioita muista sähköhommista, mutta tulevaisuus näyttää sitten miten homma on käytännössä.
     
  13. BlackL7s

    BlackL7s Regular member

    Liittynyt:
    26.08.2005
    Viestejä:
    710
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin siis merkonomin kouluhan on just tota kauppa alaa!
     
  14. colazo

    colazo Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2004
    Viestejä:
    272
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ai joo sorry huomasin että olin tosiaan kirjoittanut merkonomi vaikkakin tarkoitin just datanomia. joo tosta että noita kouluja olisi enemmän tuolla "kosvessa päin " ;) on kyl aika syvältä koska en mä nyt olisi kauheen halukas muuttamaan pohjoiseen vaan jos muuttaisin niin etelämpään lähtisin koska mä en oikeen ole yhtään tyytyväinen näihin pimeisiin loska talviin.
    eli siis olin ymmärtänyt noi koulu asiat ihan oikein ja jos vaan pääsen niin datanomiksi pyritään :)
     
  15. BlackL7s

    BlackL7s Regular member

    Liittynyt:
    26.08.2005
    Viestejä:
    710
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itsekkin mietin datanomin alaa,mutta päädyin siihen tulokseen että
    -saa hakea töitä raskaammin
    -niska kipeäksi pelkästä istumisesta =)
    -ja rautahan on muutenki kiinnostavampaa!
     
  16. kootee89

    kootee89 Regular member

    Liittynyt:
    20.04.2005
    Viestejä:
    237
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo pitää kokolailla paikkansa. Itse olen nyt ollut datanomi linjalla vuoden Tampereen kauppiksessa ja on se aika tylsää ollut. Koko vuosi pelkkää C++:aa ja VB:ä ja äidinkieltä ja matikkaa. Kerran taidettiin yhdellä tunnilla käydä läpi tietokoneen komponentit (esimerkit oli 80-luvulta :D) Mielestäni tein virheen siirtyessäni viime syksynä kolmen viikon jälkeen amiksen metallilinjalta (luit oikein: metallilinjalta) datanomiksi vaikka tietokoneet kiinnostavatkin aika paljon. Mutta silti on liikaa jos kahtena päivänä viikossa ollaan 8 tuntia samassa luokassa eka 4 tuntia MS Acces:ia ja sen jälkeen VB:tä 4 tuntia. Ja muutenkin ihan liikaa koneella istumista (jopa äidinkielen ja englannin tunnit koneella) Mutta jos haluaa istua koneella joka päivä väh 4 tuntia koulussa eikä liikuntakaan kiinnosta (1. vuonna ei Tampereeella ollenkaan liikuuntaa ) niin tervetuloa Treelle
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2006
  17. BlackL7s

    BlackL7s Regular member

    Liittynyt:
    26.08.2005
    Viestejä:
    710
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Toi elektroniikka-asentaja linja siinä on kuitenki vaihteluu niille ketkä sitä haluaa,kun eka vuos on perussähköö siinä käydää nimen mukaisesti siis perusjutut ja sit erikoistutaa.Ja niille vielä ketkä luulee että tämä on "tietokoneala" niin niistä 2. vuodestahan vain murto-osa on tietokonejuttuja vaan yleisiä elektroniikka härveleitä rakennellaan sekä opiskellaan niiden toimintaa.Tälläisin kuvan olen itse saanut.Viikon päästä alkaa ;)GL kaikille muillekkin alottaville vaan!
     
  18. mika-b

    mika-b Regular member

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    1,016
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Herätelläänpäs hiukan taas henkiin.

    Kuten tuolla aikasemmin totesin niin hyvä on tuuri;
    Ei ala vuoden päästä elektroniikka-linja täällä vaan automaatio http://www.mantta.fi/mskk/sahko3.htm toinen vaihtoehto lienee datanomi, mutta haluaisin ainakin pienen yleiskatsauksen vaihtosähköstä ja saanut hiukan negatiivisen käsityksen mm. tämän keskustelun pohjalta tuosta -nomi kurssista. Tuolla koulun sivuilla luvataan myös peruskäsitystä tieto ja tietoliikenne tekniikasta, toinen tarina on tosin että mitä tuolla tarkoitetaan. Harkinnan alla myös, kaksoistutkinnon mahdollisuus.
     
  19. BlackL7s

    BlackL7s Regular member

    Liittynyt:
    26.08.2005
    Viestejä:
    710
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jyväskylässä päin hommahan menee näin,että automaatio-alan voi valita toisena vuonna,ensimmäisen vuoden perussähkön jälkeen. Sama juttu koskee sähköasentajaa sekä elektroniikka-asentajaa. Näissä voi olla vielä "alakategorioita",kuten ea:lla voi suuntautua joko tietokoneisiin,tietoliikenteeseen tai puhtaaseen elektroniikkaan. Ja nämähän suuntautumisethan kestää sen 2 vuotta.
     
    Viimeksi muokattu: 31.10.2006
  20. Jasserii

    Jasserii Regular member

    Liittynyt:
    27.04.2005
    Viestejä:
    239
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen datanomi. Tuosta datanomin koulutustason huonoudestahan on ollut paljon puhetta, mutta omasta mielestä koulutus on ihan hyvää. Harva vain jaksaa opiskella kunnolla.

    Rautapuolta ei tosiaan hirveästi opiskella, muistuu eräs luokkalainenkin mieleen joka ei vielä kolmannella vuodella tiennyt mikä on emolevy. Jos totta puhutaan niin opettajia (jyväskylässä päin) ei tunnu hirveästi kiinnostavan tietääkö henkilö asiasta oikeasti mitään. Kunhan Copy - Paste pysyy hallussa suorittaa Datanomi koulutuksen ~3 keskiarvon papereilla.

    Ja toki voi suorittaa merkonomikoulutuksen datanomikoulutuksen ohella. Taitanee 4 vuotta kestää yhteensä.
    Merkonomit vissiin erikoistuu näihin toimisto-ohjelmiin.
     
  21. BlackL7s

    BlackL7s Regular member

    Liittynyt:
    26.08.2005
    Viestejä:
    710
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nii-i..Sitä varten mennäänkin elektroniikasta tietokone puolelle ;)
     

Jaa tämä sivu