1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietokoneen takavarikoinnista.

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi ryde10 19.03.2006.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. download

    download Active member

    Liittynyt:
    10.01.2004
    Viestejä:
    1,992
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Niin....No jos ne ei saa salattua kovoa auki niin todistusaineistohan puttuu. Ainakin sen osalta mitä koneella on. Vaikea sanoa mutta niinhän nuo sanoi että hieman hidasti.
     
  2.  
  3. noobster

    noobster Guest

    niin tekstistä ei ilmene mikä salasana on kyseessä... winukan tai
    jotain, no ihan sama. no harvalla tosi warettajalla on kamat jemmassa ja odottaa/pelkää koukkuja leka valmiina että voi
    mätkäistä kovon paskaksi... aika huvittavaa vai! ei tästä mitäään
    noita vainoa voi tulla, ehkä pari varoittavaa esimerkkiä uuden lain
    kunniaksi, muutenhan nuo äkt hemmot olisi työttömiä...
     
  4. rehu

    rehu Member

    Liittynyt:
    06.12.2005
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    oon noob viel jos imet ni imet jos et ni ei
     
  5. rehu

    rehu Member

    Liittynyt:
    06.12.2005
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    turha niitä o salata kait ,jos et oo joku pro?
     
  6. akra

    akra Member

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    mutta voihan aina sanoo poltetuista levyistä että ne on varmuuskopioita ja että aidot oot myyny kirpparil tai jossain... Sillä eihän missään sanota että kopiot täytyis heittää meneen jos aito "katoaa"!
    ja kun koneellehan saa ripata levyjä varmuuskopiointi mieles...
    olishan se vaikee uskoo jos olis varmuuskopioita vaikka 200 levyä ja ei yhtään aitoo, mutta millä todistaa vastaan?
     
  7. romero

    romero Regular member

    Liittynyt:
    29.03.2003
    Viestejä:
    802
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen seurannut näitä keskusteluja - varsinkin Kouvolaa ja lähiseutuja koskevia kommentteja - jonkin aikaa hieman epäilevin mielin: Jotenkin pelkät keskustelualueilla esiintyneet maininnat yhteydenotoista ja ratsioista ovat kuulostaneet turhan epäluotettavilta, mutta tänään eräs työpaikallani käynyt asiakas kertoi tuttavansa lapsen saaneen hieman jutuissa mainittuja vastaavalta kuulostavan yhteydenoton. Kovin tarkkoja tietoja en kuullut mutta käsitin asian niin, että kyseiselle henkilölle on esitetty tiedot noin 600 musiikkikappaleesta sekä korvausvaatimus 5 euroa per mp3, ja yhteydenottajana ei olisi ollut poliisi vaan joku tekijänoikeustaho. Kovin epämääräistähän tämä edelleenkin on, varsinkin kun missään medioissa ei ole edelleenkään ollut virallisia tietoja tämänkaltaisista tapauksista, mutta tällä kertaa asia tuli kuitenkin esille hieman erilaisessa yhteydessä kuin aiemmissa tapauksissa. Täytynee seurata tilannetta hieman tarkemmin, tässä vaiheessa kiinnostaisi kaikkein eniten tietää mitä P2P-ohjelmia narahtaneet henkilöt ovat käyttäneet ja millä trackereilla/sivustoilla he ovat pyörineet koska muuan kaverini vihjaisi vastikään siihen suuntaan että Piratebayn liikenne olisi ainakin joiltain osin suomen poliisin valvonnassa (joskaan en tiedä sen enempää tämän väitteen taustoista ja mahdollisesta paikkansapitävyydestä).
     
  8. ryde10

    ryde10 Regular member

    Liittynyt:
    11.05.2003
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Asiahan vielä tutkintavaiheessa, ainakin minun kohdaltani.
    Trackerit ovat suomalaisia: Finbytes.org, Datamoon.org ja Rautaportti.net.
    Tällä alueella on muutamia muitakin tietokoneita otettu takavarikkoon.
    Koneet tutkitaan Kotkassa.
    Kun laki tänä vuonna muuttui on poliisin paljon helpompi iskeä kiinni tekijänoikeusrikkomuksiin.
    Suosittelen, että ette aliarvio heidän "ammattitaitoaan"!
    Kokemusta nimittäin on!
     
    Viimeksi muokattu: 24.03.2006
  9. jaskap

    jaskap Member

    Liittynyt:
    24.03.2006
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ryde, toi sun juttus ei kuulosta kovin uskottavalta.

    Ensinäkään mä en ymmärrä miks ne olis vienyt näytön ja tulostimen.

    Ainakin mun tietääkseni maailmalla, mukaanlukien Finreactorin tapaus ketään ei ole syytetty lataamisesta. Se ei riitä, että ladattaessa myös jaat. Kaikki jutut on koskenut sitä joka sen torrentin on alunperin upannut jollekkin trakkerille. Sama juttu muissa p2p verkoissa, kiinni jääneillä on nimenomaan ollu jaossa tiedostoja, ei ne oo niitä ladannut mistään Riian servereiltä ja sen perusteella alettu syyttämään.

    Yksityisen tekemä ilmianto? Kuinkas se on niinku käytännössä mahdollista? Joku on siis hankinnut tunnukset noille sivuistoille(jollekkin sivulle?), ladannut torskia ja alkanut lokkailemaan ip:tä? Ei kuulosta edellenkään uskottavalta. Kuten Iisalmi kommentoi, se ei poliisia kiinnosta jos menet ilmottamaan, että ip se ja se latas Matrix kymppiä. Uudesta laista en tiedä, mutta vanhan lain mukaan nää jutut oli asianomistaja rikkomuksia/rikoksia. Eli tekijänoikeuksien omistajan piti/pitää tehdä tutkintapyyntö, mitkään ilmiannot poliisille ei merkinnyt mitään.

    Sitte tosta jutusta saa sellasen kuvan, että sun ip:n liikennettä olis seurattu? Epäilen vahvasti, että moinen ei edes olis laillista, ainakin vanhan lain mukaan? Siis joku on tehnyt ilmiannon, että sun ip:stä ladataan jotain tiedostoa ja sen perusteella on muka alettu seuraamaan liikennettä kuukausien ajan? Sitä en todellakaan usko, ei voi mitenkään olla totta. Vähintäänkin kymmenet tuhannet, jos ei enemmänkin käyttää ainakin satunnaisesti Suomessa jotain p2p ohjelmia. Kuulostaa tosi uskomattomalta että jotain liikennettä muka alettais seuraamaan ilmiannon perusteella.

    Ihan samanlaisia juttuja on tosiaankin liikkunu viimeaikoina vähän jokapuolella netissä, ja yllätys yllätys, tapahtunut eri kaupungeissa. Joittenkin versioiden mukaan on tullu jo laskujakin. Niin ja kiinni jäänyt on joka versiossa eri ikäinen. Yllätys yllätys, näistä jutuista ei oo ollu missään virallista tietoa.

    Varsinkin jos olis tehty useimpia takavarikkoja, niin tasan tarkkaan eri järjestöt ja firmat olis ottanut siitä kaiken julkisuuden irti. Niistä Joensuunkin tapauksista oli just juttua.

    Voi tietysti olla totta, mutta kyllä tää on uskottava vasta sitten kun julkisuudessa on jotain. Liian moni kohta mättää.


    Edit: pari kirotusvirhettä
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2006
  10. ryde10

    ryde10 Regular member

    Liittynyt:
    11.05.2003
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuten olen jo aiemmin todennut. Lähdin aamulla töihin, kone jäi auki ja muutama elokuva oli tulossa koneelle. Sen tietysti huomasi poliisikin joka asia kuulustelussa todettiin.
    Takavarikointi käsitti valmiiksi poltetut elokuvat, tietokoneen näyttöineen ja tulostimen sekä muistitikun. Näitä poltettuja elokuvia minun oli täysin turha edes kuulustelussa kieltää sen varmaan tajuaa jokainen "asiantuntija"?
    Koneeni sanottiin olevan Kotkassa tutkittavana koska siellä on lähin asiantuntija.
    Ja kuten totesin, tutkinta on vielä kohdaltani kesken mutta lyön vetoa, että kun se valmistuu löytyy kyllä tietoa tiedoitusvälineistä?
    Minulla ei ole mitään syytä kirjoitella perättömiä täällä.
    Yllätyksenä tämä tuli minullekkin.
     
  11. colazo

    colazo Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2004
    Viestejä:
    272
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    jees hello taas kaikille. "onsekummalle" että itse olin siis syytettynä huumaus aineiden myynnistä eikä siis mistään pilvestä.tämähän ei ole mikään luxus bonus mun tiedoissa mutta kuten jo sanoin olin syytön. ystäviäni oli soitellut puhelimellani ja olin heidän seurassaan kun heitä seurattiin ja sit yks väärin käsitys yhdeltä oululaiselta joka oli jäänyt kiinni ja luullut että minä olen se jolta niitä saa, jonka takia mut sit napattiin. no mut waretus han ei niin vakavaa ole mut olikohan se japanissa kuin joku oli jäänyt kiinni ja saanut 10kpl hollywood elokuvien jakamisesta 3 vuotta vankeutta (en siis 100 varma asiasta)
    mutta jos kryptaa hyvällä ohjelmalla ja kunnon salasanalla esim ketö*3%8ke548521ldaik+*58sd ? tai jotain tonne päin niin niitä on nyky tekniikalla kuulemma mahdoton avata (en siis ole mikään ammattilainen) ainut ongelma mikä pikkasen mietityttää on että jos ohjelman tekijä on oikeutettu antamaan niin sanottu yleis avain jolla sen sit saa kuitenkin avattua.
    se on nimittäin niin väärin että leffassa käynti tosiaan maksaa sen 10e ja harvemmin sinne tulee yksin mentyä + matkat ja ehkä viel jotain mässyä ja juomaa niin äkkiä yhden elokuvan katsomiselle tulee 50e et on se tosi syvältä.
    ja minäkin tykkään just katsoa sarjoja jotka tulee suomeen silloin kun ne jenkeissä on jo melkein loppuneet niin ei kauheesti nappaa.
    no mut joo mun tästä pitää lähteä mut palailen myöhemmin ciao ...
     
  12. eduard0

    eduard0 Active member

    Liittynyt:
    27.06.2005
    Viestejä:
    1,396
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Eipä taida olla mitään yleisavaimia olemassa kryptatulle datalle. Tuo avain kun osaltaan sisältää sen tiedon, miten data dekryptataan, sitä ei tarvita pelkästään siihen että prosessi saadaan lähtemään käyntiin.
     
  13. jaskap

    jaskap Member

    Liittynyt:
    24.03.2006
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ryde, ootko ite upannut mitään torrentteja noille trakkereille? Vai ainoastaan ladannut ja siinä samalla jakanut?

    Jos oot myös upannut torrentteja niin sun juttus on paljon uskottavampi.

    Jos todellakin oot vaan ladannut, tosi outoa on epäillä jakamisesta, niin ei kyllä oo missään tehty. Aina se on ollut se alkuperäinen seedaaja jota on jahdattu.
     
  14. -Rex-

    -Rex- Regular member

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    491
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sen verran tuohon salauskeskusteluun täytyy kyllä mainita, että kannattaa todellakin hieman tutustua siihen ennenkuin alkaa esittämään kommentteja. Jos salaus on heikko (tyyliin vanha DES)tai salasana joku ennalta arvattava normaali sana, trivia, tms on salaus helposti purettavissa. Jos käytössä on ammattilaistason ohjelmisto, salauksena AES256 ja salausavain sekä salasana riittävän pitkä (yli 30 merkkiä alkaa jo olla melko hyvä), käytetty kaikkia mahdollisia merkkejä, ei selväkielinen eikä trivia ja kryptaus suoritettu oikein haluan todellakin nähdä sen henkilön joka sen datan sieltä näkyviin saa. Tekniikka kuitenkin on käytössä liike-elämässä sekä ympäri maailmaa valtionsalaisuuksien salauksessa, yms niin sitä ei todellakaan suomen poliisit auki näpertele. Salauksena kun moinen on saanut mm. kaikkien ammatikseen kryptauksia tutkivien hyväksynnän toistaiseksi murtumattomana tekniikkana ja yleisesti on arveltu, että vasta kehittyneemmät versiot tulevaisuuden kvanttitietokoneista pystyvät AES256 murtamiseen järkevissä ajoin.

    Joten oma mielipiteeni on, että kyllä, salaus on kannattavaa jo pelkästään murtovarkaita ajatellen. Ja oikein tehtynä sitä voi pitää täysin varmana. Se, että salaus murtuu on käytännössä aina kyse käyttäjän virheestä eli algoritmi on heikko, salasana tai avain on heikko tai kryptauksessa on tehty virhe (luetaan ennenkaikkea käytetty huonoa ohjelmistoa). Varmasti käräjille waretus tapauksissa voi joutua vaikka olisikin murtumaton suojaus koneessa, mutta voisin väittää vastapuolella olevan reilusti suuremman todistelutyön kun koneesta ei ole mitään saatu jutun tueksi.

    *EDIT:typo*
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2006
  15. kekkonen2

    kekkonen2 Member

    Liittynyt:
    25.03.2006
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jos tämä pitäisi paikkansa, luulisi siitä löytyvän tietoa kyseisiltä sivustoilta. Tietysti enhän minä voi tietää. Kaverin kaiman kummin isoisän serkun lanko oli tiennyt. Ja se on faktaa.
     
  16. colazo

    colazo Regular member

    Liittynyt:
    25.01.2004
    Viestejä:
    272
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    mielestäni luin tuolta jostain että jollain krypta ohjelmalla jos on salasana kadonnut niin kuulema ohjelmiston valmistäja antaisi jonkun yleis salasanan sille kyseiselle ohjelmalle. en sit tiedä pitääkö yhtään paikkaansa, mut alko vaan mietityttämään .

    "rex" mitä meinasit tällä ? : Se, että salaus murtuu on käytännössä aina kyse käyttäjän virheestä eli algoritmi on heikko,
    siis eikö algoritmi ole siinä ohjelmassa eikä sitä voi itse sörkkiä ??? vai olenko käsittänyt aivan väärin ?
     
  17. fucus

    fucus Member

    Liittynyt:
    28.08.2005
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Aes256 salaus murtuu käytännössä vain silloin, jos salasana on heikko. Ts. se on käyttäjän oma vika. En tietysti ole tutkinut mitään kaupallisia salausohjelmia. Mutta uskoisin, että esimerkiksi truecrypt + aes256 + kunnollinen salasana on nykyresursseilla murtamaton.
    Eivät ne poliisit todellakaan näyttöjä ja printtereitä takavarikoi.
     
    Viimeksi muokattu: 26.03.2006
  18. -Rex-

    -Rex- Regular member

    Liittynyt:
    18.03.2005
    Viestejä:
    491
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Riippuen ohjelmasta ja versiosta, voi itse vaikuttaa setup vaiheessa luonnollisestikkin mitä algoritmiä käytetään. Eli jos oletuksena ei jostain syystä ole AES256, mutta se on kuitenkin tuettu, kannattaa sitä myös ehdottomasti käyttää.
     
  19. toope

    toope Regular member

    Liittynyt:
    28.04.2004
    Viestejä:
    595
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mitenköhän nuo kyseiset sivustot voisivat tietää tästä tapauksesta.Voi tietysti olla että ryde10 on heille siitä kertonut tai kenties he ovat lukeneet tätä juttua täällä afterdawissa.Minkä takia heidän pitäisi uutisoida jos ryde10:n tietokone on takavarikoitu.

    Edit.Yhdessä noissa edellämainituissa paikoissa joku on kirjoittanut aivan saman tarinan ja poistanut tunnuksen tämän asian takia.Muuten tarina on sama mutta täällä ryde10 väittää että kuulustelu on keskiviikkona ja tuolla toisaalla taas puhuu perjantaista.Ja tämä koneen vieminen olisi tapahtunut tänne kirjoitetut tiedon mukaan maanantaina kun taas toisaalla hän on kirjoittanut 16.3.2006 että kotietsintä tehtiin eilen eli 15.3.2006 eli viikonpäivä oli keskiviikko.Jos tarina olisi tosi luusi muistavan mitä on minäkin päivänä tapahtunut.Taisi huijari jäädä kiinni.
     
    Viimeksi muokattu: 27.03.2006
  20. hande89

    hande89 Regular member

    Liittynyt:
    18.01.2004
    Viestejä:
    168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mutta eihän Suomen poliisi voi mitenkään ratsata ulkomaisia trackkereita, koska sen toimivalta ei ulotu ulkomaille. Tietysti operaattorilla näkyy ip-osoitteet ja että P2P-liikennettä on niin perkeleesti, mutta eihän operaattori saa seurata sitä liikennettä ilman lupaa ja jotta poliisi voisi kysyä operaattorilta kenen joku ip-osoite on niin siihenkin pitää olla lupa. Ja mistä poliisi yleensä voisi saada ip:n tietoonsa jos se ei ratsaa torrentsivua/trackkeria eikä itse lataa/jaa? Eli siis olenko käsittänyt oikein, että ulkomaisilla trackkereilla voi warettaa käytännössä ihan rauhassa?
     
  21. noobster

    noobster Guest

    kaikkee paskaa noi äkt:n ym kätyrit keksii, meinaan tukehtua kun naurattaa moinen sonnan laukominen!!!
     
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu