1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietokoneen päivitys ~1000€

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi starkatey 27.12.2020.

  1. starkatey

    starkatey Member

    Liittynyt:
    25.12.2013
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Heips!
    Olen nykyisen koneeni ostanut vuonna 2013, joten alkaa jo hyvin kipeästi olemaan aika sen päivittämiselle. Tietenkin mukavinta olisi jos jo olemassa olevaa konetta voisi upgreidata, mutta haasteen tähän tuo että olen jo aikoja sitten hukannut listan osista, mitä koneessa on enkä todellakaan osaa itse niitä selvitää.

    Budjetti?: ~1000€
    Kuuluuko käyttöjärjestelmä budjettiin?: Kyllä (nyt käytössä Windows 7 edelleen jostain syystä)
    Haluatko koneen valmiiksi kasattuna?: Kyllä (olen niin tumpelo etten saa kun tuhoa aikaan)
    Haluatko koneen käyttöjärjestelmä/ajurit valmiiksi asennettuna?: Kyllä
    Ylikellotatko prosessoria?: Ei
    Kotelon koko: Ei väliä
    Onko kotelon värillä väliä?: Ei
    Onko kotelon ulkomuodolla väliä?: Ei
    Onko tietokoneen hiljaisuudella väliä?: Ei
    Tarvitsetko langatonta verkkoyhteyttä?: Ei
    Onko Saksasta/ulkomailta tilaaminen mahdollista?: On, jos jostain löytyy joku kokoamaan osat paikalleen
    Tarvitsetko DVD- tai Blu-Ray -asemaa?: DVD
    Haluatko koneeseen SSD:n?: Ei väliä
    Koneen käyttötarkoitus: Pelaaminen (ei tarvitse mitään ultra high settings muta jos nyt pyörittäisi kohtalaisesti uudempiakin pelejä)
    Kuuluvatko näyttö, äänentoistojärjestelmä, näppäimistö tai hiiri budjettiin?: Ei
    Onko joitain komponetteja jo valmiiksi?: Löysin sen tiedon, että koneessani on tällä hetkellä:
    AMD FX-8320
    AMD Radeon R7 + R7 200 Dual
    8 GB RAM
    Kotelo Zalman Z5
    Muita vaatimuksia/kysymyksiä: Onkohan mahdollista saada jostain (pk-seutu mielellään) ostettua palvelua, että vaihtaisivat uudemmat suosittelemanne osat koneeseeni vai pitääkö hankkia kokonaan uudet osat alusta alkaen?

    Kiitos kun neuvotte täysin asioista pihalla olevaa mutta pelailusta nauttivaa henkilöä ;)
     
    Viimeksi muokattu: 27.12.2020
  2.  
  3. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,151
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Osien suosittelun jätän muille.
    Hankittuasi uuden koneen, asenna siihen Windows 10, jonka aktivointiin kelpaa edelleen Win 7:n tuoteavain puhtaassa asennuksessa. Vanhaan koneeseen ei sitä kannata enää asentaa, koska sen siirto saattaa olla työläs, jos ei tarkkaan sitä tunne.
    Windows 10:n voi ladata täältä, kohdasta "Lataa työkalu nyt" ja tee sillä asennustietoväline USB-tikulle.

    Käytännössä taitaa kaikki osat koteloa ja mahdollisia kovalevyjä lukuun ottamatta mennä uusiksi. Kovalevyjen kunnon voit tarkistaa Crystal Disk Info ohjelmalla.
    Vanhaa virtalähdettä ei uusien osien kanssa pitäisi käyttää.

    Kokoamispalvelun voi ostaa komponenttien ostopaikasta ainoastaan silloin, kun sieltä otetaan kaikki osat ja käyttöjärjestelmä.
    Löytyisikö ketään tuttua tai tutuntuttua, joka voisi auttaa kokoamisessa. Kokoamisesta löytyy muuten melko hyviä videoita jos itse sitä haluaisi kokeilla, se on helpompaa kuin yleisesti uskotaan.
     
  4. starkatey

    starkatey Member

    Liittynyt:
    25.12.2013
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos vastauksestasi. Näin vähän mietinkin, että taitaa mennä koko homma uusiksi. Harmi kun en tunne ketään joka pystyisi kokoamisessa jeesimään, sillä itseltä se ei todellakaan onnistu. Olen videoitakin katsellut missä yritetään opettaa mutta ei vaan mene kaaliin ;)

    Elikkä siis, jos kenelläkään on ideoita kokonaan uuden koneen hankkimiseen (kokoamispalvelulla) niin ne otetaan kiitollisena vastaan! Tonni ei ole mikään absoluuttinen raja mutta antaa vähän osviittaa siitä missä mennään, ja tosiaan ei tarvita mitään ultrahypersuperia vaan sellaista millä tällänen keskivertopelaaja pärjäilee :)
     
  5. esaja67

    esaja67 Regular member

    Liittynyt:
    27.04.2014
    Viestejä:
    177
    Kiitokset:
    23
    Pisteet:
    28
    Kai kokoamispalvelun saa vaikka ei osta käyttöjärjestelmää?
     
  6. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,151
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Totta kai saa, mutta tässä tapauksessa toive oli käyttöjärjestelmän ja ajurien asennus, silloin käyttis pitää olla tilauksessa mukana, jotta ne onnistuu.
     

Jaa tämä sivu