1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietokoneen hiljentämisestä taas

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi gain 24.12.2005.

1. ratseri

ratseri Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla vähän sama onkelma.. Kesti noin 2kk koneen oston jälkeen, että alkoi kuulumaan piirisarjan tuulettimesta moottorisahan ääntä. Aluksi käytin jotakin synteettistä moottoriöljyä siihen, ja toimi alkuun. Tänä päivänä tuuletin taitaa vedellä viimesiään kun rasvaus ei auta ja luultavasti laakerit pettäneet. Jotakin tilalle siis pitäisi saada.

Niin, tuota Zalmanin passiivijäähyä on hehkuteltu aika paljon tässä, mutta käviskö se tähän jos konettakin [bold]on kelloteltu[/bold] jonkun verran, kun jossain juuri puhuttiin siitä (en muista missä) että olisi suotavaa/pakollista käyttää tuuletillista jäähdytystä piirisarjaan siinä tapauksessa. Piirisarjan lämpöjä on paha sanoa kun mikään ohjelma ei näytä tunnistavan sitä.

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9146
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16717

Amd Athlon XP 2800+ 2,08Ghz -> 2,22Ghz Rasituslämpö 48°C
    PNY 6800GT 350/1000 -> 420/1150 -,,- <50°C

Kuten näkyy niin EPoX:in emolevy, riittäiskö tuo Zalmanin siili, vai pitäiskö ostaa tuuletin joka sekin saattaisi olla samanlainen pommi? kuin alkuperäinenkin :)

Viimeksi muokattu: 10.01.2006
  2.  
  3. Ozzi

Ozzi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eiköhän se riipu täysin kotelotuuletuksesta. Mikäs on sen tilanne?
    Ja koita lämpöjä ThunderProbe ohjelmalla. Epoxin sivuilta löytyy.

4. heikki71

heikki71 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    akasa system cooler:
    onpa hiljainen, 23db ja pyörimisnopeus 5000rpm!

5. ratseri

ratseri Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kyseinen vekotin maksaa 6,40€
    http://www2.jimmspc-store.fi/index.html

Konees on yks tollanen onneton tossa takana puhaltamas koneesta ilmaa pois, onhan se ihan lämpöstä ilmaa. Ja ei tuo sun 50mt EPoX ohjelma näytä yhtään mitään oikeastaan, speedfan näyttää jotakin lämpöjä, jotka on:
    TEMP1 28°C
    TEMP2 47°C (prosessori)
    TEMP3 32°C

Olisko joku noista sitten toi Chipsetin lämpö, kun kotelolämpötila on
    samalla hetkellä 38°C ?

Veikkaisin että se Zalmanin siili olis tohon ihan hyvä..

[bold]Edit: http://www.tietokone.fi/foorumi/keskustelu.asp?threadid=61258&areapage=2[/bold]

6. Bertone

Bertone Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  7. Ozzi

Ozzi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Luulisi nyt jotai näyttävän? Mutta itellä on juuri toisin päin. Speedfan näyttää ainoastaan kovot ja jonkun epämääräisen 20C. Mutta TP asennuksen jälkeen näyttää myös emon piirin. Prossua ei näytä mikään muu kuin TP.

8. ratseri

ratseri Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Happy end. Kun kuvailin konetta ja rasvasin tuuletinta ni unohdin pistää ton piirisarjan tuulettimen virtapiuhan kiinni. Mut lämmöt ei noussu sitte astettakaan. Löysin siis speedfanista ja biosista tuon lämpötilan ja näyttää nyt lukemaa 32,5°C.´

9. spuge9

spuge9 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ostat semmosen suhtkoht ison pahvilaatikon, pistät koneen sinne karhauntaljaa ympärille ja sit viel viimestelet macroflexillä ;)
    kyl se siitä

10. Pertsa700

Pertsa700 Guest

Spuge, aika hyvä idea.

Itse ajattelin (kun tossa tulee muutto kohta ja pitäis koulujuttujakin jaksaa tehdä koneella) että hommaan uuteen kämppään pitkän piuhan hiirelle, näytölle, ja näppikselle ja sijoitan koneen eteiseen betoniportaikon alle viereiseen huoneeseen missä se saa hurista kaikessa rauhassa ja mun korviin ei kuulu yhtään mitään. Ja olen ihan tosissani.

Mitäs mieltä tästä? Nyt menee tuuletin- jne asian vierestä, mutta näin saan kaikki äänet pois (mikä on suositeltavaa kun nakuttaa monta tuntia koulujuttuja)..toimiiko pitkä-piuha systeemi?

11. Pertsa700

Pertsa700 Guest

Lisään vielä sen että meinaan kans laittaa sen 12cm tuulettimen siihen näyttiksen ja prossun viereen puhaltamaan kopasta ulos lämpimät koska olen täysin tietoinen että kone käy kuumana..koneessa on paikka sille valmiina! Tosin en ole varma miten se virta onnistuu kun olen aika uusi näissä..laitan myöhemmin kuvan mukaan.

12. rafsanta

rafsanta Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Asia nro1. se zalmanin piirisarja tuuletin on viileimpiä vehkeitä markkinoilla mukaan lukien tuuletin vehkeet. vaikka kellottaisi kuinka paljon niin se kyllä riittää, ei jää siitä kiinni.
    Asia nro2. ihan hyvältä idealta kuullostaa toi 'pitkä johto' hässäkkä, ongelmia tuskin tulee. cd:n vaihdosta tulee tosin kömpelöä, mutta itse ainakin vaihdan niitä n. 1kk välein, joten tuskin haittaa.

13. Ozzi

Ozzi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Näyttö jos analooginen niin voi häiriötä ottaa. Eikö bluetootti näppis + hiiri olis parempi?

14. Pertsa700

Pertsa700 Guest

Vois langaton ollakin, tosin olen suhtautunut hieman skeptisesti niiden tarkkuuteen ja pattereiden kestoon (vaikka onhan ladattavia). Tiedä häntä vaikka kokeilisinkin! Ja itsekin käytän cd-asemaa tosiaan kerran viikossa niin sinänsä en tarvii keskusyksikköä.

(huom en tiedä mitään langattomista systeemeistä, ne on varmaan ihan yhtä ok kuin muutkin, oon vaan konservatiivinen).

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 11.01.2006
  15. WildFinn

WildFinn Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minulla on ollut Nexus Breeze toista vuotta ja kaikkeen muuhun olen ollut tyytyväinen paitsi juuri virtalähteen tuulettimeen. Viimeyönä siitä sitten viimein pamahti laakerit ja meteli oli korviahuumava, tai siltä se yöllä kuulosti :) Aamusella vaihdoin tilalle uuden tuulettimen, koska sattui olemaan samanlainen kaapissa...
    Nyt on kuitenkin haussa joku passiivipoweri tms. koska muut osat ovat hiljaisia, ainakin meikäläisen mielestä(kuulo ei kyllä ole paras mahdollinen).
    Käytössä siis Nexus Breeze ja lisäksi GF6600GT 256MB:n päällä on Zalman VF700-CU, P4 3.2GHz Northwoodin päällä Zalman CNPS7700-CU ja kovalevyt ovat kotelossa kiinni Nexus DiskTwineillä. Kaikki piuhat on tiukasti pakattu ja poissa ilmavirran edestä, niin hyvin kuin vain sai.
    Kone on päällä 24/7 ja sijaitsee makuuhuoneessa sängyn jalkopäässä. Vaimolla on hyvä kuulo, mutta ei se kuulemma häiritse unia(eihän sitä kyllä häiritse meikän kuorsauskaan).
    Että semmosta...

16. petays

petays Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Antec Phantom 350W poweria olen itse kuolannut. On vaan aika kallis.
    Sittenhän on näitä "passiivi" powereita joissa tuuletin käynnistyy vasta kun lämmöt nousee - mutta onko käytännössä aina niin että lämmöt ovat päällä eli tuuletin pyörii kuitenkin koko ajan?

17. jartn0

jartn0 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hyppäsin suoraan ensimmäisistä viesteistä suoraan kirjoittamaan..

Minulla on kans nexus breeze 350w powerilla.. Ihmetytti kun aikaisemmissa viesteissä ei pidetty breezen poweria hiljaisena, vaikka powerissa on sama tuuletin kuin kotelon pohjassa?...

Tietenkin poweri on ahtaampi ja ilmanvirtauksista ääniä saattaa ayntyä, mutta minulla ei ole mitään valittamista ainkaan kotelon melusta..

näytönohjaimella on artic coolingin näyttisjäähy, joka ei sinänsä ole edes kovin hiljainen. niin silti kotelo vaimentaa hyvin myös sen tuottaman melun..

Ainoa melu mitä kotelo ei ainakaan vakiona pysty vaimentamaan tehokkaasti on kovalevyjen raksutus..

18. kalmari90

kalmari90 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mitä toi gain oikein sekoilee eiks se oo aika tavallista että kone humisee xD Pitäskö sielt sit kuuluu jotai kauheeta pärinää vai....
    Ja mun breeze on kyl iha hiljanen ja poweri mitää ihmeeelisii ääänii oo kokaa päästelly, ehkä mul ei sit oo tommossii ihme korvii jotka vaivaantuu pienestäkin huminasta....

19. Copone

Copone Guest

Mun yhen kaverin Nexus Breeze 350w pitää taas ihan liian kovbaa ääntä. Tuntuu et siitä äänenvaimennuksestakaa ei oo mitää hyötyy mikä niis ny on. Luulisin et toi Antec p180 olis parempi, mut on vaa aika kallis. Mut hyvä maksaa sit...

20. kalmari90

kalmari90 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Taas joku silo korva siel valittamas no onneks mul on sit tämmönen uniikki yksilö joka ei pidä mitää turhia ääniä.

Edit: typoja

Viimeksi muokattu: 22.01.2006
  21. Copone

Copone Guest

Eipäs arvostella mun korvia! Jos meinasit mun silo korvii.

Jaa tämä sivu