1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietokoneen formatointi

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi heiksi 17.12.2005.

  1. heiksi

    heiksi Regular member

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    840
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Asensin jo XP:n
     
  2.  
  3. NeFer

    NeFer Active member

    Liittynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    1,601
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    onnittelut vaan heiksille minunkin puolesta,
    jos ei sitten kyseessä ole trollaus...?
     
  4. AlluDaMan

    AlluDaMan Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    214
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tietääks kukaa ohjelmaa mill vois alustaa koko kovalevyn ilman xp asennus levyy.Koska mun siin perkuleen levyll on joku vika se ei sit millää suostu alustamaa se asentaa aina uuden se ei ees kysy.

    Ja muute mull on windows xp ja windows 2000 samalla osiolla ja siks haluaisin nyt alustaa sen osion
    ... koska se ei alustanu osioo ollenkaan ja kaks winukkaa ei voi olla samalla osiolla.
    Vaikka xp toimi kyll jotenkuten.
    Sammuilee ku on internetissä mut sillee....
     
    Viimeksi muokattu: 28.12.2005
  5. Cear

    Cear Regular member

    Liittynyt:
    29.10.2005
    Viestejä:
    127
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    partition magicilla onnistuu
     
  6. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    @AlluDaMan

    Ei siinä levyssä mitään vikaa ole, sulla jää vain joku vaihe huomioimatta. Lue tämä ketju alusta loppuun, niin ehkä löydät vastauksen.
     
  7. Euphobia

    Euphobia Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2005
    Viestejä:
    173
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Määkin on saanu aikaseks formatoida tän mun koneen ja helposti se multa onnistu
     
  8. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Formatointi (tyhjennysmielessä) FAT-levyksi onnistuu ihan pelkällä Linuxin, DOS:in tai Win95/98:n buuttikorpulla tai CD:llä, mutta käytännössä levy on silloin alustettava uudestaan XP:n asennusvaiheessa NTFS:ksi.

    Esim. Monilla kovojen valmistajilla on tarjolla apuohjelma, joka hoitaa mm. osioinnin ja alustuksen helposti. Esim. Maxtorin ohjelma on nimeltään MaxBlast. Valmistajien ohjelmilla onistuu yleensä myös ns. low level formatointi (linkit valmistajien llf-softiin: http://www.ariolic.com/activesmart/low-level-format.html ) jos levy ei muuten tokene. Huom. Näillä lähtevät sitten KAIKKI osiot.
     
  9. AlluDaMan

    AlluDaMan Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    214
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei oo vaikeeta formatoida kone oon tehny sen sillee sata kertaa...

    Mutta se levy ei alustamista ehdotakkaa..
    Tai kysyi se sit et haluatko poistaa osion vai luoda uuden..
    Sitten ku mä koitin poistaa osiota ni sillon se sanos että ei voi poistaa jottai tietoja tarvitaan.....
     
  10. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    Jos sillä levyllä voi poistaa osion, niin voi sillä myös formatoida sen. Edelleen lue tämä ketju läpi, luultavasti löydät vastauksen.
     
  11. AlluDaMan

    AlluDaMan Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    214
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Luin koko homman läpi.
    Siin kaikki toimii niin kuin pitää ki mulla taas ei koska tä kone ei voi poistaa osiota se tarvii mukamas jotain tietoja.
    En oikein tahtois et mulla olis 2 xp:tä ja yks 2000 koneella saati sitte samalla osiolla eli tietääks kukaa ohjelmaa mikä olis tarkotettu siihen alustamiseen pelkästään...
    partition magic:in tiesin ennenki mut sen on vähä paksu.
    Mä koitan nyt sen kanssa sit mut mieluiten jotai uutta!!
    Kiitti jo etukäteen
     
    Viimeksi muokattu: 29.12.2005
  12. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Windows tai mikään muukaan käyttis ei yleensä voi poistaa osiota, jolta se itse on käynnissä. Sen takia kone buutataan CD:ltä tai korpulta, jos (myös) buuttiosio halutaan poistaa.
     
  13. AlluDaMan

    AlluDaMan Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    214
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mullahan oliki se koko ajan cd:ltä käynnissä..
     
  14. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    No mistä tiedoista se tarkalleen ottaen valittaa? Ja mikä buuttilevy on kyseessä, XP:nkö?
     
  15. AlluDaMan

    AlluDaMan Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    214
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei se mistään tiedostoist valita se sanoo että kiintolevyllä on !!tietoja!! joita tarvitaan asennuksen aikana...
    joo xp:n buuttilevy
     
  16. heiksi

    heiksi Regular member

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    840
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    VIELÄ 1 juttu... kun asentaa tuon service pack 2 niin häviääkö silloin kaikki ohjelmat ja tiedostot? Kun siinä oli että pitäisi ottaa varmuuskopiot
     
  17. wildass

    wildass Regular member

    Liittynyt:
    22.08.2004
    Viestejä:
    169
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei häviä. SP = Service Pack, ja tässä tapauksessa numero 2. Se on windows-käyttöjärjestelmän tärkeä päivitysohjelma, joka PITÄÄ asentaa. Eli anna mennä vaan.
     
  18. Pesmerga

    Pesmerga Regular member

    Liittynyt:
    15.01.2005
    Viestejä:
    298
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hehee. Oli ihan pakko tulla antamaan onnittelut Heiksille formatoinnin johdosta. Mielenkiinnolla tuli tätä topicia seurattua, ja olin ihan varma että kyseessä olisi ''trollaus''. Mutta kai ihmisillä voi joskus olla noinkin vaikeaa tietokoneiden kanssa.
     
    Viimeksi muokattu: 31.12.2005
  19. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    AlluDaMan: Helpoimmalla voisit päästä, kun buuttaisit jollain vähemmän "älykkäällä" buuttilevyllä, joka ei turhia kysele. Eli vaikka tuolta: www.bootdisk.com . DOS- tai linux-levykkeellä/levyllä vaikka buuttaa ja fdisk:llä poistaa ensin halutun osion ja luo sitten uuden. Tai vaikkei saisi luotua uuttakaan (DOS ei ainakaan taida ymmärtää isoja levyjä), niin poiston jälkeen XP:n asennuksen ei ainakaan luulisi herjaavan enää mitään.
     
  20. Taukkizz

    Taukkizz Regular member

    Liittynyt:
    21.09.2004
    Viestejä:
    361
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen törmännyt itsekin AlluDaManin ongelmaan. Tein tutulleni XP:n slipstream-asennuslevyn nLitellä ja hän sanoi, että sekään ei kysellyt moisia vaan alkoi asentaa uutta XP:tä. Ilmeisesti jokin meni pieleen levynteossa.

    AlluDaMan: Jos löytyy tyhjä CD-RW-levy ja vähän aikaa, tee itsellesi uusi levy nLitellä ja kokeile, josko sillä onnistuisi.

    Ja varsinkin jos buuttilevysi oli "joku XP:n buuttilevy", niin paljon mahdollista että se ei välttämättä toimi. :p
     
  21. ChampiO

    ChampiO Regular member

    Liittynyt:
    04.04.2005
    Viestejä:
    146
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minullakin tuo formatointi edessä (C:\n formatointi) Ja oma käsitykseni asiasta: Käynnistetään kone alussa biossiin (tulee F2 näppäimestä??) ja valitaan käynnistyslevyksi CD/DVD asema jossa minulla on ostettu Windows XP Home Editionin CD-romppu.. Sen jälkeen formatointi pitäisi sujua ohjeiden kanssa vai miten on? Minulla on muutamia biisejä F:\ levyllä jotka ei varmaankaan katoa vai? Ja miten olisi helpointa hoitaa kaikkien ajureiden (hiiri, näytönohjain näppis jne.) asennus? Vai mitenkä se kannattaisi tehdä? Jos joku viisas voisi tämän koko asian tähän kiteyttää niin olisin kiitollinen, koska en tuota formatointia ole kertaakaan elämässäni tehnyt :/ Niin ja minulla on koneellani asennettu SP2.. Luin että jotain ongelmaa tulee kun XP:n CD on SP1 tai jotain..
     
    Viimeksi muokattu: 31.12.2005

Jaa tämä sivu