1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Tietokone kaatuu korkeilla grafiikka asetuksilla peleissä

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Koodi47 12.12.2019.

  1. Koodi47

    Koodi47 Member

    Liittynyt:
    04.01.2011
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei!

    Pari kuukautta vanha kasattu kone ryhtyi kaatuilemaan joissain peleissä. Ennen kaatumista kuva ryhtyy välkkymään epäsäännöllisesti yleensä normaalista täysin mustaksi, mutta joskus vihreäksi. Jos tällöin ei saman tien grafiikka asetuksia pienennä tai peliä sammuta, kone kaatuu n. 2 minuutin sisään.

    Testailin aikani grafiikka asetuksia ja se vaikuttaisi liittyvän "Texture filtering" ja "Anti-aliasing" asetuksiin ainakin jossain määrin. Ongelmalliset pelit ovat Rainbow 6 Siege, Total war Warhammer 2, Insurgency Sandstorm ja Deep rock galactica (pahimmasta lievimpään)

    Olen yrittänyt uudelleen asentaa ajureita, muttei ole auttanut.

    Epäilen oireiden perusteella että ongelma olisi näytönohjaimessa, mutta ongelman toistettavuus ei ole aivan 100% joten en ole täisin varma. Monesti se kaatuu joka kerta pelin käynnistämisestä 5 minuutin sisällä useita kertoja peräkkäin ja yhtäkkiä se saattaa toimia tunteja moitteettomasti.
    Olen myös testannut Superposition benchmarkkia jossa se kaatuu 1080p extreme-testissä n. joka kolmas kerta.

    Joten onko ongelma näyttiksessä, ajureissa vai jossain muualla?

    Kokoonpano:
    ASRock X570 Steel Legend, ATX-emolevy
    AMD Ryzen 7 3700X, AM4, 3.6GHz, 8-core
    Sapphire Radeon RX 5700 XT -näytönohjain, 8GB GDDR6
    Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Predator, DDR4 3200MHz, CL16
    Samsung 500GB 970 EVO Plus SSD-levy, M.2 2280, PCIe 3.0 x4
    Corsair RM850x
    Windows 10 Professional
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2019
  2.  
  3. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,774
    Kiitokset:
    1,237
    Pisteet:
    223
    Oletko kokeillut jo noilla tiistaina julkaistuilla uusilla ajureilla?
    https://www.amd.com/en/support/grap...d-radeon-rx-5700-series/amd-radeon-rx-5700-xt

    Jos et niin testaa niitä ja poista ajurit joko DDU:la
    https://www.wagnardsoft.com/forums/viewtopic.php?f=5&t=2553

    Tai vaihtoehtoisesti AMDCleanupUtilityllä. Tämä löytyy C:n juuressa olevasta AMD kansioista, alla tarkempi polku.
    C:\AMD\Win10-Radeon-Software-Adrenalin-2020-Edition-19.12.2-Dec10\Bin64\AMDCleanupUtility

    Huom: Tuo poistaa muutakin kuin pelkän näytönohjainajurin. Siinä mielessä sitäkin voisi olla ihan hyvä testata vaikka kokeilisit/ olet jo kokeillut DDU:ta
    Tuo polku voi näyttää hieman erilaiselta riippuen ajuriesi versiosta, mutta muutoin sama paikka. Voi myös olla, että olet poistanut koko kansion, silloin käytä DDU:ta

    Katso myös löytyykö koneeltasi seuraavasta kansiosta dmp tiedostoja.
    C:\Windows\LiveKernelReports
     
    Viimeksi muokattu: 12.12.2019
  4. Koodi47

    Koodi47 Member

    Liittynyt:
    04.01.2011
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Testailin noita ehdotuksia ja uudelleen asensin ajurit poistettuani ne sekä AMDCleanupUtilityllä että DDU:lla, mutta ongelmat jatkuvat vain.

    LiveKernelReports kansiossa on 2 dumppia joista viimeisin on juuri ennen kaatumista. Sain tämän verran tietoa siitä WinDbg Previewerillä ja !analyze -v komennolla.

    C:\Windows\Minidump kansiossa ei ollut mitään dumppi tiedostoja

    Alkuperäisessä viestissä unohdin sanoa että kaatuessa ensin näyttö menettää singaalin, mutta taustaäänet jatkuvat vielä n. 10 sekunttia ja siitä vielä kymmenen sekuntia niin lopullinen jäätyminen tapahtuu (capslock ja numlock valot eivät vaihdu)
     
  5. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,774
    Kiitokset:
    1,237
    Pisteet:
    223
    Oireet kuulostaa samalta kuin itselläni windows 7 aikana oli, mutta bug check koodi on eri, joskin mitä tuosta bug check 1A1:stä löytyi keskusteluja, niin useimmat näyttäisi liittyvän jotenkin näytönohjaimeen. Onko kummassakin dumpissa samat tiedot?

    Koodi sinänsä taitaa olla uusi koska en sitä löydä microsoftin Bug check koodi listalta
    Ellei se sittn ole sama kuin bug check 0x1A (tai olen vain sokea)

    Jos mahdollista, niin testaa toisella näytönohjaimella ja mahdollisesti myös virtalähteellä.
    Kannattaa tehdä myös perus vianmääritystä, muistit, ssd:n kunto, koneen lämmöt. Näkyykö tapahtumienvalvonnassa mitään erikoista?

    Alla ohje muistitestin tekemiseen
    https://www.tenforums.com/tutorials/14201-memtest86-test-ram.html

    SSD:n kunnon voit tarkistaa esim CrystalDiskinfolla.
    https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

    Valitettavasti en saa tuosta dmp tiedostosta oikein mitään irti. Jos englannin kieli taipuu, niin alla pari paikkaa josta kysyä tarkempaa ohjeistusta.

    https://www.tenforums.com/bsod-crashes-debugging/?s=83774df930bed6d3e720a3dc865169ef
    https://www.bleepingcomputer.com/fo...d-blue-screen-of-death-bsod-help-and-support/
     

Jaa tämä sivu