1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tietokone kaatuilee

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Selferuss 24.09.2012.

1. blokki

blokki Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nuo valmistajien suositukset on ihan reilusti ylimitoitettuja, että kiinanpommipoweri kestää ainakin hetken sitä näyttistä.

2.  
  3. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    i7Extreme osaa tehon kaavan mutta siltikin kuvittelee että pistorasiasta tulee virtaa:D Tää oli oikeasti päivän paras....

6-pin liittimestä irtoaa korkeintaan 75 wattia
    http://www.geeks3d.com/20101108/tips-maximum-power-consumption-of-graphics-card-connectors/
    Tuolta löytyy tiedot myös muista maksimitehoista mitä pystytään syöttämään.
    Ai että tää on hauskaa...
    Ei powerin maksimiteho vaikuta siihen kuinka hiljainen on. Se on kiinni powerin hyötysuhteesta, tuuletinkontrollerista ja jäähyn koosta.

Viimeksi muokattu: 27.09.2012
  4. micro2013

micro2013 Active member

Kiitokset:
    26
    Pisteet:
    58
    onhan tietokoneessa muitakin virtaa vieviä komponentteja. joten kyllä lähtisin ekana hommaamaan kunnon poweri eikä mitään "laadukasta 400w pommia"

taitaa olla poweri se väärä paikka säästää muutamia euroja...

5. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Taitaa tuo Superflowerin golden green pro voittaa sun powerin laadussa joten jospa laittaisit tuon "pommisi" vaihtoon :)

Viimeksi muokattu: 27.09.2012
  6. i9Extreme

i9Extreme Senior member

Kiitokset:
    405
    Pisteet:
    113
    Jos sä et laske Futuremarkkeja mukaan se on sun oma asia. Mä lasken, on tosi ankeata kun kone sammuu kesken testin (on kokemusta), ja laitan ainakin +20% päälle.

Et enään puhu 300W :tia max ja piste, se on hyvä. Linkin saitti on kyllä tuttu.

75W: tia on vaan speksien vaatimus. Todellisuus on ihan muuta. Tuolla tehonkestolla XFX: n GTX 285 ei pystyisi edes toimimaan kunnolla. Katso ja opi täältä (4. taulukko ja kappaleet sen ylä -ja alapuolelta.):

Viimeinen kommentti ei oikein sovi mulle.

Viimeksi muokattu: 29.09.2012
  7. i9Extreme

i9Extreme Senior member

Kiitokset:
    405
    Pisteet:
    113
    Mun ei tarvitse kuvitella mitään, kun olen aikuisten oikeesti sähköalan ammattilainen. Oletan muidenkin tietävän pistorasiassa olevan jännitteen. Teho syntyy kuormasta, tietysti sillä voi myös kuvata tehonkestoa.

Tämä on vielä hauskempaa kun voi oikaista sun vääriä tietoja. 75W: tia on vaan speksien vaatimus, todellisuus on ihan muuta, katso ja opi: (4. taulukko ja kappaleet sen ylä -ja alapuolelta). Kuten BpVest: ille totesin ei XFX: n GTX 285 toimi tuolla teholla kunnolla.

Tehokkaan powerin hiljaisuudesta sen verran, jos on kaksi saman valmistajan poweria, pieni tehoinen ja riittävän kokoinen (hyvässä powerissa on termostaatti ohjattu tuuletin), molemmat on kytketty samaan kuormaan. Isomman powerin tuuletin pyörii pienemmillä kierroksilla ja on hiljaisempi.

8. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    "Sähköalan ammattilainen" kuvittelee että pistorasiasta tulee amppeereja :D "Sähköalan ammattilainen" kuvittelee että laitteet kuluttavat amppeereja.

Kerrotko mulle paljonko laitteet kuluttavat yhteensä kun niiden amppeerilukemat ovat 2A, 3A ja 4A?

"Sähköalan ammattilainen" on sellainen henkilö ilmeisesti joka ei usko mitattuja tuloksia vaan on sitä mieltä että valmistajien suositukset ja ilmoittamat arvot ovat totuus :D :D

Ja "Sähköalan ammattilainen" ei näköjään tiedä mikä on hyötysuhde ja kuvittelee tehonkeston kertovan kuinka hiljainen laite on.

No tuossa saman valmistajan powerit
    Seasonic 460 wattia http://www.jimms.fi/tuote/PSU-460FL
    Seasonic 620 wattia http://www.jimms.fi/tuote/PSU-350E
    Kumpikohan noista on hiljaisempi?

Niin ja "sähköalan ammattilainen" ei osaa lukea eikä ymmärrä lukemaansa. Tuo laittamasi linkki antaa ihan samat lukemat kuin tuo minun aiempaa antamani. Maksimitehoissa on huomioitu se että kortti ottaa 75 wattia pci-e väylästä.

Tuossa lainaus
    Mutta joo, hauska tyyppi olet. Mainitsemasi kortti pystyy ottamaan maksimissaan tehoa 225W noilla liitännöillä. Sinä kuitenkin uskot että XFX ilmoitus 480 watista on totta ja realistista, eikä kortti voi toimia tuota pienemmällä teholla oikein :D :D

9. Peku

Peku Active member

Kiitokset:
    76
    Pisteet:
    58
    Sähköalan ammattilainen on hieman hukassa tietotekniikan suhteen, GTX 285 toimii xfxllä varmasti kunnolla. Tuleva "ICT-puolen ammattilainen" on siis täysin eri mieltä. Valmistaja sanoo nuo suositus lukemat aina yläkanttiin koska on olemassa virtalähteitä jotka antaa vähemmän tehoa kuin speksit lupaa :)

OT: kuse muuntajaan hassu ammattilainen

E:
    Kai kuitenkin ostit vähintäänkin 1200 wattisen corsairin ax sarjalaisen?? Just ja just varmaan riittää tuolle GTX 285:lle?

E: Hmm, sinäpä se sanoit että minkä takia mulla nakkasi bluescreeniä joskus pelatessa bf3. Kummasti katosi ongelmat kun päivitin ajurit ja bf3 sai muutamia updateja, noh taidan kuitenki silti varalta käyä ostamassa uuen powerin, tyly jos poweri ei riitä

10. Gereti

Gereti Senior member

Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    ja hupaisaa on se,että miten esim,radeon 6870 cf toimii 650w powerilla,kun niistä tulee peräti yhteensä 4kpl pci-e lisävirtajohtoja,mutta tuo 285+2 pci-e lisävirrat,ei toimi 750w powerilla,kyllä nyt on jo jotain pielessä ollut powerissa,jos ei ole jaksanut,
    T:ICT-alan opiskelija :D
    edit,typo

11. Peku

Peku Active member

Kiitokset:
    76
    Pisteet:
    58
    Onneksi joukostamme löytyy yksi pätevä sähköalan ammattilainen niin ei tule mitoteltua liian pieni tehosta poweria.

12. i9Extreme

i9Extreme Senior member

Kiitokset:
    405
    Pisteet:
    113

13. blokki

blokki Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei voi kuin todeta, kauhia mikä torsti.

Ja vielä mukamas sähköalan ammattilainen vieläpä.

Sulla taitaa olla joku kiinan chingchangcong 27€ pommipoweri kun ei valmistajan suositusta pienemmällä powerilla toimi.

:D

14. i9Extreme

i9Extreme Senior member

Kiitokset:
    405
    Pisteet:
    113
    Voisit lukea täältä: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/2717

Mitä GTX 285 toimii XFX: llä??. Kyse oli XFX GTX 285 black edition- kortista.

Kyllä mä sen tiedän. Olen vaan todennut ettei 36A riitä kun suositus oli väh. 40A.

Sulle on opetettu tosi hyviä taitoja, kiitos kun jaoit tämän meidän kanssa. Se toi tosi paljon lisäarvoa tähän keskusteluun.

Niin siinä lukee että mulla OLI GTX285.

Joo, en ole koskaan väittänytkään mulla olevan kaikenkattavaa vinkkiä. Siniruudusta en ole myöskään puhunut mitään. Mun tapauksessa ei muistaakseni edes tullut siniruutua.

15. rick79

rick79 Senior member

Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    No itse pyöritin sigussa olevaa kokoonpanoa 400w kiinanpommilla ilman huolia puolisen vuotta eikä kone kyykänny kertaakaan, vaikka kuinka rasitti sitä. Nyt sentään on vähän laadukkaampi psu. Joten mitenkäs ne vaatimukset kun näyttikselle sanotaan "500w or greater PSU".? Eikös se mun puoli vuotta olis pitäny olla täynnä koneen kaatumisia ja BSOD:ja?

Komponenttien ostamisen ensimmäinen sääntö: Älä usko kaikkea mitä valmistaja kertoo. Kannattaa hakea testejä netistä jotka on tehnyt mistään valmistajasta riippumaton taho.

16. i9Extreme

i9Extreme Senior member

Kiitokset:
    405
    Pisteet:
    113
    Hei Gereti selitä mulle miten single power rail 12V(72A) ja 4x(18A) 12V power rails eroaa toisistaan?

17. Gameson

Gameson Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Herkkua, herkkua seurailla tätä keskustelua! Jatkakaa samaan malliin. Ihan kiva kun on ammattilainenkin eksynyt joukkoon nyt kuullaan totuus!

18. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Niin että kilowattituntimittari mittaa amppeereja :D Ei hemmetti. Tipuin tuolilta....
    Et osannut vastata.
    Ai normi Seasonicilla ja X-sarjalla ei ole eroa. Suosittelen alan vaihtoa.
    Se mitään kumoa. Jos 6 pin liittimellä ruvetaan antamaan suurempia tehoja kun mitä speksit antaa niin se korttien teko loppuu lyhyeen. 8 pin liittimet ovat olemassa joten mitään tahoa ei tarvitse suututtaa standardien vastaisilla korteilla.
    Furmark rasitus ei vastaa todellisuutta.
    Koko kokoonpanon tehonkulutus tuossa 300 wattia
    http://muropaketti.com/artikkelit/naytonohjaimet/nvidia-geforce-gtx-560-ti-448,4
    Sinun mielestä pelkkä näyttis haukkaa 40A :D :D

19. i9Extreme

i9Extreme Senior member

Kiitokset:
    405
    Pisteet:
    113
    Sä vaan et myönnä vaikka yksi todiste on tuossa alla 301W, se on mahdotonta speksin mukaisella 225W: tin sisältämällä viralla.

kts. yllä.

20. blokki

blokki Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itseäni lainaten

kun ei ymmärrä selviä tehonmittauslukemia.

21. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Onpa mahtavaa kun kortin hajottavalla viruksella saadaan menemään speksien ylitse teholukemat. Sillähän ei ole mitään merkitystä että jos kortin haluaa pitää ehjänä niin standardit ei pauku.

Tosimaailmassa kuitenkin tehdään siten että sinne kortille lyödään 8 pin liitin jos 6 pin ei liitin ei anna STANDARDIEN mukaan tarpeeksi tehoa. Luulisi olevan loogista. On toki olemassa kortteja joille standardit eivät riitä mutta ne painivat ihan eri luokassa. Tälläisiä ovat esim. Asus:in ROG MARS sarja...

Ja kyllä, täytyy edelleenkin ihmetellä että jos koko koneen todellinen tehonkulutus on 274 wattia (300 watin lukema kellottettuna) niin kuvittelet pelkän näyttiksen ottavan 40A@12V...

Jaa tämä sivu