1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Tietokone ei sammu, se jää jumiin ja kaatuu

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi sanzebs 05.05.2018.

  1. sanzebs

    sanzebs Regular member

    Liittynyt:
    18.05.2013
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hei.

    Ongelma ilmeni pari kuukautta sitten.

    Mitä tahansa keinoa käytänkään sammuttaessani koneeni (sammuta, lepotila, horrostila), koneen näyttö muuttuu mustaksi (normaalia), mutta mitään ei tapahdu. Kovalevy-valo (vai mikä se sylinterillä merkitty merkkivalo onkaan) rupeaa vilkkumaan tahdikkaasti 2 kertaa sekunnissa, ja tuulettimet pyörivät normaalisti.

    Arvioisin, että kuluu 5-10 minuuttia ennen kuin Windows kaatuu ja ilmoittaa Power state failure.

    Eli vaikuttaisi siltä, että kone rupeaa sammuttamaan itsensä, missä normaalisti menee 5-10 sekuntia, mutta jää jumiin.


    Ongelmaa ei olisi, jos Windows ei yrittäisi tunkea päivityksiään joka toinen kerta kun konettani avaan... Muuten voisin vain väkisin sammuttaa koneen virtanapista joka kerta, koska se käynnistyy alle 30 sekunnissa...

    Windowsin päivitys ei ikinä onnistu. Windows ensin ilmoittaa päivittävänsä, sitten taitaa tulla mustaa ruutua hetki ja teksti "kumotaan päivityksiä" tai "päivitystä ei voitu viedä loppuun".
    Päivitykset, jotka asetuksissa näyttävät tällä hetkellä olevan epäonnistuneet ovat kumulatiivinen päivitys KB4093112 (30) ja Flash Playerin tietoturvapäivitys KB4093110.


    Eli nyt olisin kiitollinen jos keksittäisiin, miksi koneeni ei sammu, tai miten päivitykset saa estettyä.


    Lisätietoja:
    • En ole ihan varma mistä tämä ongelmani alkoi, mutta minulla on veikkaus.
    Alienwaren mukana tuli ohjelma nimeltä "SupportAssist". Käytin ohjelmaa alkuvuosina usein, koska sillä sain päivitettyä kaikki koneeni ajurit kätevästi. Päivitettyäni koneeni Windows 10:n (koneen mukana tuli Windows7) ja sen jälkeen asennettuani sen puhtaana uudelle SSD:lle, en ole käyttänyt SupportAssistia.

    Nyt sitten pari kuukautta sitten muistin ohjelman olemassaolon, ja asensin sen ehdottamat pari päivitystä. En muista menikö päivitys loppuun asti, tai mitä päivityksiä asensin.
    Muistan, että siinä oli 1 tai 2 muuta ohjelmapäivitystä, sekä uusi BIOS-versio. Muistan myös ihmetelleeni, kun SupportAssist ei ollut päivittänyt kaikkia ohjelmia kerralla, ja jouduin painamaan-asenna nappia uudestaan.
    Siitä olen varma, että uusi BIOS asentui.
    • Kone sammuu joskus ongelmitta.
    Olen huomannut, että jos kone on päällä lyhyen aikaa, arvioisin 20-60 min, se sammuu normaalisti.
    Vasta kun olen käyttänyt konetta pitenpään, se ei suostu sammumaan.

    En ole löytänyt vielä yhteyttä mihinkään tiettyyn ohjelmaan, jonka käynnistämisen jälkeen kone ei sammuisi.

    MITÄ MINÄ TEEN? Mistä minä aloitan? Mitä vaihtoehtoja mulla on?


    Koneeni on Alienware 18 (2013)
    Windows 10 Pro
    Intel Core i7-4910MQ
    NVIDIA GeForce GTX 880M x2
    16Gt 1600MHz RAM
    1Tt HDD + 80Gt SSD (käyttöjärjestelmä) + 250Gt SSD
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,078
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    En tunne ollenkaan Windows 10:ä, joten en osaa antaa neuvoja päivitysongelman vian hakuun ja korjaamiseen, mutta epäilen, että tuo sammutusongelmakin on seurausta päivityksien epäonnistumisesta. Aiemmin olen lukenut, että kolmannen osapuolen virustorjuntaohjelma tai palomuuri voi aiheuttaa päivityksen epäonnistumisen. Kannattaa siis kokeilla päivitystä virustorjunta tilapäisesti poiskytkettynä.

    Yksi tapa, jota voisi myös kokeilla, olisi koittaa ladata ja asentaa ongelmia aiheuttava päivitys käsin. Ne löytyvät alla olevista linkeistä. Varmistu, että lataat juuri omalle käyttöjärjestelmäversiollesi tarkoitetun päivityksen.)
    https://www.catalog.update.microsoft.com/search.aspx?q=kb4093112
    https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=KB4093110

    Tuohon SupportAssist-sovelluksen toimintaan ei sitä tuntemattomana osaa ottaa kantaa, mutta se on mielestäni luonnollista, että jos päivityslistalla on muiden ohessa myös BIOS-päivitys, ei kaikkea ola tarkoituskaan hoitaa kerralla, vaan BIOS-päivitys hoidetaan muista erillään. Näin varmaan tuo SupportAssistkin toimi.
     
  4. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,738
    Kiitokset:
    1,230
    Pisteet:
    223
    Whatta Heck kiitti tästä.

Jaa tämä sivu