1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tiedostot hyppii toiselle koneelle.

Viestiketju Virukset ja haittaohjelmat -osiossa. Ketjun avasi lasuhei 09.08.2018.

  1. lasuhei

    lasuhei Member

    Liittynyt:
    09.08.2018
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tapaus 1. Puoli vuotta sitten olin kotona kirjautunut omakanta verkkopalveluun sähköisen henkilökortin avulla ja katsellut terveystietojani. Seuraavana aamuna soitettiin entisestä työpaikastani, että toimiston tietsikka oli auki ja minun sairaskertomukseni esillä. Työpaikan koneet sammutetaan aina yöksi tai ehkä joskus unohtuvat lepotilaan.
    Miten tietoni voivat siellä näkyä, kun verkkopalvelun ohjelma ei ole kotonani auki, koska ohjelma kirjaa käyttäjänsä ulos jos itse unohtaa sen tehdä. Työpaikalla, jossa olin töissä puoli vuotta aikaisemmin, en käsitellyt omia asioitani muuten kuin joskus kirjauduin googlen sähköpostiin.


    Tapaus 2. Muutama päivä sitten tuli tieto samaisesta työpaikastani, että kun tietsikka avattiin sinne hyppäsi lentolippujen kuvia ja sen jälkeen ruudun kokoinen kuva vaimosta lapsenlasten kanssa.

    Työpaikalla en ole nyt käynyt vuoteen ja koneessa on F-Secure virussuoja. Onneksi esillä ei ollut mitään salaisia kansioita, kuvia tai tietoja, mutta kiusallista nämä ovat. Oma koneeni on ollut aina suojattu samaisella virusohjelmalla ja ajettu mm. CCleaneria vähän väliä.

    MITÄ TEEN?
     
  2.  
  3. Tinke8

    Tinke8 Active member

    Liittynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    1,191
    Kiitokset:
    61
    Pisteet:
    78
    Jos käytät työkoneessa samaa MS-tiliä kuin kotona ja tilin synkronointi päällä (oletuksena on), tiedostot voivat siirtyä.
     
  4. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,122
    Kiitokset:
    1,194
    Pisteet:
    243
    Tuon tarkottaisi, että kaikki käyttää samaa käyttäjätiliä koneella ja vaikka synkronointi olisikin päällä, niin ei kai se konetta avatessa sitä läväytä ruudulle.

    Kysyjä voisi antaa vähän lisätietoja, onko kotona käyttämäsi verkkoyhteys sama kuin työssäkin?
    Onko työkoneella vaan yksi käyttäjätili, jota kaikki yhteisesti käyttää?

    Omakanta verkkopalvelu on melko hyvin suojattu ja ja edellytäää virallisen tunnistuksen kautta kirjautumista (pankkipalvelu tai henkilökortti), siksi tuntuu täysin käsittämättömältä, että sairaskertomus voisi olla siellä esillä muuten kun, että olet itse kirjautunut työkoneella ja unohtanut sen auki. Kaiken lisäksi minusta tuntuu, että käyttämättömänä pidemmän aikaa se kirjaa käyttäjän automaattisesti ulos.

    Kysyjä voisi nyt vähän tarkemmin selvittää ja kertoa asiaa.
     
  5. Tinke8

    Tinke8 Active member

    Liittynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    1,191
    Kiitokset:
    61
    Pisteet:
    78
    Itseasiassa oma läppärini sylki työpöydän tiedostot ja taustakuvan pöytäkoneeseeni, käytettyäni samaa tiliä.

    PDF-tiedostot jää kannastakin auki, vaikka kirjautuisi ulos, mutta se vaan onkin välimuistissa.
     
  6. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
  7. lasuhei

    lasuhei Member

    Liittynyt:
    09.08.2018
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ketjun aloittaja vastaa: Tarkennan tilannetta vielä. Olen aika maallikko näissä aioissa ja on vähän vaikeaa selittää tilannetta , mutta yritän::
    Loin töissä kyseiseen uuteen koneeseen aikoinaan verkkoyhteyden ja google selaimen käyttöön. Googleen tiettysti kirjaudutaan eri tunnuksilla, kuka nyt kirjautaakaan. Itse en siis ole ollut kirjautumassa omilla tunnuksillani vuoteen.
    Tietysti synkronointi on päällä omassa tilissäni, koska mulla on läppäriä ym. koneita. Työpaikan konetta ei ole synkronoitu mihinkään, kun on ainut kone siellä käytössä. Paitsi yksityis henkilöitä voi olle kirjautuneina omilla googlen tunnuksilla..
    Mikä se MS-tili on tässä tapauksessa? Onko se sama kotona ja töissä, en tiedä siitä miten se voi olla?
    Se onko mulla sama verkkoyhteys kotona ja töissä, en tiedä miten se on mahdollista. Etäisyyttä on monta sataa kilometriä?
    Nimen omaan Omakanta verkkopalvelu pitäisi olla yhtä hyvin suojattu kuin pankkiyhteydet. Kuitenkin näin kävi kun ensi kertaa käytin uutta henkilökorttia kirjautumiseen. Enään en ole uskaltanut käyttää koko korttia, taitaa olla turvaton yhteys. Ennen ja nykyään käytän vain pankkitunnuksia.
    Kitos kun autatte. Menen ensiviikolla sinne töihin katsomaan mitä voisin tehdä. Toivottavasti saan siihen mennessä apua teiltä.
     

Jaa tämä sivu