1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Termit munkkilatinaa?

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi Benares 13.12.2008.

  1. Benares

    Benares Regular member

    Liittynyt:
    16.11.2008
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nyt kun olen vakavissani ruvennut perehtymään valokuvaukseen, olen pannut merkille, että vastaan tulee paljon termejä, joista on ensi alkuun vaikea saada tolkkua. Netistä kyllä löytyy mitä moninaisimpia valokuvaukseen liittyviä sivustoja ja keskustelupalstoja. Olen niitä nyt lueskellut jo melko paljon.

    Mitä sivustoja te suosittelisitte tällaiselle keltanokalle luettavaksi? Mielellään havainnollisia ja hyvällä suomen kielellä kirjoitettuja. Olen toki selaillut englanninkielisiäkin sivuja, mutta sieltä tiedon saanti on luonnollisesti vielä hankalampaa, kun täytyy opiskella erikoistermistöä vieraalla kielellä.

    En hirveästi häpeile kysellä täältä keskustelupalstalta asioita, joita en käsitä. Ajattelen niin, ettei ole tyhmiä ja viisaita kysyjiä, vaan vasta-alkajia ja edistyneempiä

    Minulla on nyt Sony A300 kitti ja siihen telezoomi SAL 55200. Lisäksi tilasin paremmaksi objektiiviksi yleiskuvaukseen Tamronin SP AF 17-50 F2.8 XR Di II LD Aspherical A016.
     
  2.  
  3. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suosittelisin ihan oikeaa kirjaa luettavaksi kanssa. Esim. John Hedgecoen kirjat ovat ihan hyviä ja vaikka ne onkin pääsääntöisesti kirjoitettu filmikuvaukseen, niin hyvin ne sopivat digikuvauksenkin sisäistämiseen, etenkin juuri sommitteluun ja valokuvauksen yleistekniikkaan keskittyvät artikkelit.
    Tuommoinen on ihan hyvä alku: http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9518825564

    Tuossa on sitten mielestäni ihan kattava opas aloittelijalle, jos netistä pitää löytää sopivaa:
    http://digifaq.info/
     
  4. Benares

    Benares Regular member

    Liittynyt:
    16.11.2008
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitos, MissBlue, vihjeistä!

    Kyllä jokin painettu valokuvausopas varmasti olisi tarpeen omistaa; netistä lukeminen on kuitenkin aina vähän hankalampaa. Mainitsemasi teos on varmasti ihan hyvä, mutta nimeomaan digikuvauksesta lienee myös kelvollisia oppaita. Ymmärrän kyllä, että valokuvauksen perusteet ovat saman kuin ennenkin.

    Jonkin verran minua häiritsee noissa netin oppaissa se, että lukijan oletetaan tuntevan perustermejä paremmin kuin aloittelija itse asiassa yleensä tuntee.
     
  5. hentriz

    hentriz Guest

    Pari kirjaa olen itsekkin katsonut joillekin tutuille ja sanoisin, että aika monessa on selitett suhteellisen helposti. Helppo tapa on esimerkiksi käydä kirjastossa kurkkimassa kirjoja ja katsoa, mikä opuksista on hyvä. Ainakin Docendolla on paljon digikuvausta käsitteleviä kirjoja, samoin ReadMella.
     
  6. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En tiedä millaisia manuaaleja Sonyn mukana tulee, mutta ainakin Canonin manuaalit ovat yllättävän hyviä selittämään perusteita ja käsitteistöä.

    Docendon kirjat ovat ainakin minulle olleet aina pettymyksiä. Niissä on sivujen määrä suhteessa saatuun tietoon aika surkea. Ne tulee luettua kertaalleen läpi, mutta niistä ei ole sellaisiksi kirjoiksi, joiden pariin palaisi joskus myöhemmin.

    Wikipediaa kannattaa myös lueskella, etenkin jos optiikka kiinnostaa:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Optics

    Suosittelisin ostamaan sellaisen kirjan heti alkuun, jossa on myös edistyneemmille tarkoitettuja juttuja, niin sen pariin on mukava palailla vielä myöhemminkin. Esimerkiksi MissBluen suosittelema kirja vaikutti hyvältä.
     
  7. Benares

    Benares Regular member

    Liittynyt:
    16.11.2008
    Viestejä:
    130
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

Jaa tämä sivu