1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Telkkaria opiskelijabudjetilla

Viestiketju HD-kanavat -osiossa. Ketjun avasi Teme84 09.09.2012.

  1. Teme84

    Teme84 Regular member

    Liittynyt:
    22.01.2007
    Viestejä:
    100
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen miettimässä mahdollisimman huokeaa, selkeästi tyypillisiä tietokonenäyttöjä suurempaa, mutta korkeintaan 40-tuumaista töllöä jonka ei tarvisi mielellään maksaa 450 euroa enempää koska rahaa pitää riittää vielä videoihin ja tallentavaan digiboksiin. Ei suurempia vaatimuksia muuten kuin että sillä nyt saisi leffoja katsottua, ilman kohtuutonta kuvan tökkimistä, sama urheilun osalta. Vertailun vuoksi, molempien katselu sujuu porukoilta löytyvällä muutaman vuoden vanhalla Full hd-telkkarilla, joten nykypäivän uudet mallit palvelevat varmasti tarkoituksiani hyvin jos löytyy vähintään 100 hertzin kuvanparannus. Itse löysin Verkkokaupasta melko hyvän kandidaatin, mitäs tästä sanotte:

    http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...5600-32-100-Hz-Full-HD-LED-televisio-DLNA-USB
     
    Viimeksi muokattu: 09.09.2012
  2.  
  3. ric_91

    ric_91 Active member

    Liittynyt:
    09.09.2010
    Viestejä:
    1,166
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Hyvältä vaikuttaa. Tosin led ja 100hz nostavat hintaa, joten jää sinun päätökseksi haluatko 32" 100hz vai 42" 50hz television. Jos lähes yksinomaan katselet urheilua niin ehkä 100 Hz on hyvä ehdokas. Itse olen kuitenkin aina tyytynyt edullisempiin 50 Hz malleihin ja ainoa silmään pistävä haitta on kotimaisten ilmaiskanavien heikko resoluutio (ei HD)

    Tuossa vielä keskustelua:
    http://murobbs.plaza.fi/viihde-elektroniikka-kamerat-ja-hifi/731455-led-tv-ja-50hz-100hz-ero.html
     
  4. Anestic

    Anestic Regular member

    Liittynyt:
    27.11.2007
    Viestejä:
    432
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niinpä. Nykyvideokuva on yleensä maximissaan 60 k/s, jolloin tuosta 100hz-kuvataajuudesta ei ole yhtään mitään hyötyä. Elokuvien kuvataajuus on 24 k/s, nyt on pikkuhiljaa tulossa kokeiluun 48 k/s, ei vielä edes leffateattereissa. Televisiokuva on normaalisti 50 k/s.

    LED-tekniikasta sen sijaan on hyötyä sähkönkäytön kannalta, sekä kuvan kontrastissa, jos tekniikka on tausta-LED.

    Resoluutiosta sen verran, että ns. HD-ready riittää normaalikäyttöön paremmin kuin hyvin. Tämä fullhd-vouhotus on pelkkä markkinointitempaus. Vielä muutama vuosi takaperin oltiin tyytyväisiä 800px*600px-videotykkeihin :D Toki jos käyttö on tietokoneen näyttönä, niin silloin resoluution merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa, mutta TV/leffa/pelikäytössä höpö höpö. Vähän sama asia kun myydään 1000W:n "kotiteatteri", jonka todellinen teho on jossain 100W tietämillä, eikä siitäkään kukaan käytä kuin murto-osan :) Itsellä on ainakin vaikea erottaa oman HD-ready 37":n telkun pikseleitä metrin päästä...

    Tärkeämpiä ominaisuuksia kuvanlaadun kannalta on kontrasti ja mustantaso sekä väritoiston laatu. Lisäksi telkkarissa saisi olla kunnolliset kuvansäädöt. Ainakin LG:n malleissa tuntuu olevan tämä puoli kunnossa. Toinen on yleinen toimivuus, eli miten valikot pyörii ja kanavat vaihtuu.
     
  5. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,530
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93

    Puolita nuo kuvaa/sekunti telkkarilukusi, niin päästään oikeisiin lukuihin, nykytöllöt muuntavat lomitellun kuvan...

    Ja itse asiassa sitä leffan kuvaakin "välkytellään" näyttämällä mustaa välissä...

    T: Vesku
     
    Viimeksi muokattu: 13.09.2012
  6. Teme84

    Teme84 Regular member

    Liittynyt:
    22.01.2007
    Viestejä:
    100
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Anttilan tarjouslehdessä oli juhlatarjouksena vielä parempi: 37 tuuman Full-HD LED smart-tv. Tuo kuvanparannustaajuuskin vielä 200 hertsiä, usb-tallennus, sekä virittimet sekä kaapeli että antennitalouteen. Hintakin ainoastaan 499, joten tuon nyt laitoin tulemaan. Miten muuten kun siinä on tuo usb-tallennus ja kun omistan ulkoisen kovon, niin eikö se meinaa sitä että niin kauan kun ei tarvitse tallentaa kerralla kuin yhtä kanavaa, niin silloin tallentava digiboksikin on tarpeeton? Olisi kiva jos selviäisin pelkällä tallentavan dvd-soittimen ostolla jos ymmärrän tuon usb-tallennuksen oikein.
     
  7. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,530
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Joo, ihan oikein ymmärsit, mutta sillä kovalevyllä ei sitten ole muuta käyttöä, kun se töllö tahtoo formatoida sen kovon.
    Omalla töllöllä voi myös tallentaa, mutta silti tallentavassa on parempi epg ja muutenkin parempi tallennusten hallinta kuin töllöllä...

    T: Vesku
     
  8. Teme84

    Teme84 Regular member

    Liittynyt:
    22.01.2007
    Viestejä:
    100
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ja minä justiin kerkesin huutonetissä myymään kaksi vanhaa irtokovoa kun koin että kolme on liikaa :D No, kyllähän noita saa sopuhintaan, mutta eikö toisaalta pitäisi usb-tikkukin riittää hyvin jos muistia vaan tikussa riittää? Muutama tikku minulla on ennestään joista ainakin yhdessä on useampikin gigatavu. Luulisi sellaisen tyyliin 4 gigankin tikun riittävän kunhan vaan muistaa sitten hetimmiten nauhoitella tikulta ohjelma dvd:lle.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2012
  9. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,530
    Kiitokset:
    232
    Pisteet:
    93
    Niinhän sitä luulisi, mutta kun ei onnistu noin...
    Jos meinaat vain tyrkätä sen tikun tietokoneeseen kiinni ja kopsata tallentamasi jatkokäsittelyyn, niin ei onnistu!

    T: Vesku
     
  10. Teme84

    Teme84 Regular member

    Liittynyt:
    22.01.2007
    Viestejä:
    100
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin siis minullahan on se tallentava dvd-soitin hankinnassa, enhän minä ole missään vaiheessa sanonutkaan että tietokonetta käyttäisin dvd-tallenteiden tekoon. Jos kerran tietokoneella niiden käsittely ei onnistu niin sitä suuremmalla syyllä kyllä todella ihmettelen että tallentavia dvd-soittimia on niin vähän tarjolla.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2012

Jaa tämä sivu