1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tallentavaan digiboxiin liittyvä ongelma

Viestiketju Keskustelua antenniverkon digibokseista -osiossa. Ketjun avasi Capro 03.04.2012.

  1. Capro

    Capro Regular member

    Liittynyt:
    10.03.2004
    Viestejä:
    158
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tämä viestiketju on nyt luisunut pois alkuperäisestä kysymyksestä ,joka koski TV:n
    äänenvoimakkuutta. Siihen en saanut täydellistä vastausta, mutta hyvä tämäkin keskus-
    telu. Näyttää siltä, että kukaan ei muista, että digiboxi on suunnuteltu analogista
    TV:tä verten. Kun kyseessä on digitelevisio kuten tässä, ei tv-ohjelmia katsella boxin
    kautta vaan suoraan antennista. Boxia käytetään vain tallennukseen ja niiden katseluun.
    Kun tallennus on tehty laitetaan boxi valmiustilaan ja siiretään tv av:ltä tv:lle.
    Kun tallennus alkaa syttyy boxiin virta ja katkeaa kun tallennus loppuu, eikä mitään
    virrankatkaisukyselyä tule. Tämä ei toiminut entisellä softalla vaan virran piti olla
    päällä, että tallennus ylipäänsä alkoi. Olisi pitänyt uskoa mitä 1Pertti sanoi jo ket-
    jun alussa. Nyt on siis uusin ohjelmisto ja kaikki toimii niinkuin pitää. Niin tässä
    kävi kuin usein ennekin, että kun on ongelmia vika löytyy käyttäjäst, eikä laitteesta.
     
  2.  
  3. OlliJulle

    OlliJulle Regular member

    Liittynyt:
    14.09.2011
    Viestejä:
    246
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Ok! Tämä viestisi selvitti paljon! En edes aikaisemmin kiinnittänyt huomiota, että sinulla digivirittimellä varustettu TV. Niissäkään tuskin on paremmat kaiuttimet, kuin 2 X 10 W. Itse tekisin kyllä niin, että kytkisin Boxista äänen Optisella piuhalla vahvariin, ja kuuntelisin kunnon ääntä 5.1-vahvarisi kautta. Siis boxi päälle ja myös samalle kanavalle, kuin telkkarisi, kun katselet ohjelmia. Se tosin vaatinee kumpaisenkin laitteen kapuloiden käyttöä, mutta oppii äänen vahvuuden säätämisen helposti.
    Yst.tervesin OlliJulle
     
  4. Capro

    Capro Regular member

    Liittynyt:
    10.03.2004
    Viestejä:
    158
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen tuolla viestiketjun alkupuolella kertonut, että TV:n kaiuttimet on kytketty pois käytössta ja, että TV:n ääni tulee vahvistimesta. Sitten tuo "siis boxi päälle ja myös
    samalle kanavalle kuin telkkari" tästä en ymmärtänyt mitään ja juurihan olen toitottanut, että boxi pidetään valmiustilassa TV:tä katsottaessa. Aivan samoin siis
    kun ennen videonauhuria.
     
  5. OlliJulle

    OlliJulle Regular member

    Liittynyt:
    14.09.2011
    Viestejä:
    246
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    No joo. Säästäähän siinä tosiaan muutamia kymmeniä senttejä vuodessa, kun boxi on silloin tällöin valmiustilassa. Itse ajattelin -en tosin osannut kertoa- että jos haluat äänen siirtää digitaalisena boxista vahvarille, niin se onnistuisi optisella, mutta sinä siirrät sen analogisena töllöstä vahvarille. No, enpä itsekään tunnista äänen laadussa juuri eroja (digitaalinen-analoginen), ja tärkeintähän on, että volyymi ei enää kymmenkertaistu!
    Yst.terveisin OlliJulle
     
  6. pentsu

    pentsu Active member

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    1,388
    Kiitokset:
    24
    Pisteet:
    68

    Älä nyt liikaa toitota, ettei tuo osittain väärä tieto enempää leviä.

    Minä esim käytän boksia hyvinkin paljon katseluun, vaikka digiviritin telkkarissa onkin. Syynä on niinkin yksinkertainen juttu kuin maksukanavat. Conax kortti on tietenkin boksissa, jotta voisin myös tallentaa niitä maksukanavia. Jos kortti olisi telkkarissa voisin vain katsella niitä.
     
  7. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Aivan oikein.

    Itse asiassa minun mielestä ei ole juuri merkitystä sillä onko siinä "näyttöruutuna" käytettävässä telkkarissa digiviritin tai ei koska on helpompaa ja loogisempaa käyttää jokapäiväisessä katselussa ja tallentamisessa vain yhtä laitetta, silloin saa laitteestaan paremmin kaikki hyödyt käytettyä.

    On esimerkiksi helpompaa pelata vain yhden ohjelma-oppaan kanssa, ei tarvitse muistella kahden laitteen erilaisia kummallisuuksia. Maksukanavien kanssa pelaaminen on loogisempa kuten Pentsu totesi. Esim. Humaxin tallentava boksi on juuri parhaimmillaan jatkuvassa käytössä koska sehän tallentaa kaiken aikaa ohjelmaa puskuriin (tietyin rajoituksin) ja jatkuvasti tulee suorassakan katselutilanteessa tilanteita jossa ohjelmassa joku sana tai lause menee ohi ja tilanteen voi pelastaa ottamalla hyppynapilla muutama askel takaisin ja katsella se kohta uudestaan. Tai kun ohjelman puolessa välin joku huomaa että ohjelma olisikin kannattanut tallentaa kokonaan. Ei muuta kun kelaus taakse sopivaan kohtaan ja tallennusnapista painallus niin ohjelma tallentuu loppuun asti.
    Lisäksi esim. vaaliohjelmaa katsellessa voi katsella yhtä kanavaa kokoruutuna ja äänellä ja toista kanavaa tarkkailla pikkuikkunasta ilman ääntä ja kun toisella puolella alkaa tapahtua tärkeämpää niin napin painalluksella vaihtuu katselu ja "tarkkailuikkuna" toisinpäin (kuva kuvassa toiminto).

    Se telkkarin oma viritin on tietty hyvä olla siellä varalla. Jos boksi hajoaa niin on jotain katseltavaa huollon ajaksi tai uuden hankintaan saakka.;)

    Eli en ole Capron kanssa ollenkaan samaa mieltä siitä että boksia käytettäisi VAIN TALLENNUKSEEN. Ei ihme jos vaimorukka on sekaisin, oma vaimoni ei edes tiedä eikä tarvitse tietää miten sitä digitelkkarin viritintä katsellaan vaan hän on aivan onnellinen kun voi lähes kaikki ohjelmat katsella samalla laitteella, osa niistä näppärästi mainokset ylihyppäämällä parin napin painalluksella. Aikaa säästyy ja hermot lepää. ;)

    Caprolle tiedoksi että minullakin on käytössä sama "Jammu" RX-V367.
    Humaxin boksissakaan ei ole HDMI:tä vaan olen sen kytkenyt ykkösscarttiin jotta homma olisi vaimolle helpointa koska omassa telkkarissa tämä siirtää aina kuvan automaattisesti telkkariin. Telkkarin päältä virtanapin hipaisu, sitten digiboksin kaukolla viirrat päälle ja Humaxi käynnistyy normaaliksi katselulaitteeksi. Tällä sitten normaalisti katsellaan ja kuunnellaan normipuheohjelmat telkkarin ämyreistä ja vain musiikkiohjelmia tai joitakin leffoja katsellessa otetaan esille Jammun kaukosäädin ja siitä painamalla Scene-nappia TV niin ääni siirtyy lisäksi tulemaan kotiteatterin ämyreistä. Eli digiboksin äänen olen kytkenyt optisella liitännällä vahvarin AV4 tuloon. Näin vaimo löytää kiroilematta ja helpoiten ne toiminnot joita hän tarvitsee.
    Eli boksista riippumatta puhumme aina "telkkarin katselusta" joten boksin äänen kytkentä tuohon TV nappiin myös kuuntelussa on helposti ymmärrettävissä.

    Blu-ray ja muita laitteita sitten etsitään sovinnolla käymällä läpi AV-tulot kaukosäätimellä, aluksi kytkin nuo "väärin" ja HDMI-ohjaus tarjosi jatkuvasti Blu-rayta vaikka sitä harvoin katsellaan...;)

    Kaikesta huolimatta tämäkin on vain oma subjektiivinen näkemykseni digiboksin käytöstä. =)
     
  8. Capro

    Capro Regular member

    Liittynyt:
    10.03.2004
    Viestejä:
    158
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viimeisimmän viestini jälkeen tulleet viesti ovat niin hyvin perusteltuja, että alan
    epäillä oman näkemykseni oikeellisuutta. Täytynee ottaa perehtymis tauko ja palata asiaan, jos aihetta ilmenee.
     
  9. Capro

    Capro Regular member

    Liittynyt:
    10.03.2004
    Viestejä:
    158
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

    Aloitin perehtymisen aivan alusta eli kysymyksestä, mikä on digitelevisio. Tulin tu-
    lokseen, että digitelevisioksi kutsuttu laite on itse asiassa analoogin, johon on lai-
    tettu sisäinen viritin eli digitaalista televisiota ei ole olemassa tai sitten on ym-
    märrettävä niin, että kaikki televisiot joihin on kytketty digiviritin ovat digitele-visioita. Näin ollen on yhdentekevää kumpaa viritintä käytetään. Tosin ulkoisen virittimen käyttö on monipuolisempaa. Kertokaa, jos olen väärässä.
     
  10. OlliJulle

    OlliJulle Regular member

    Liittynyt:
    14.09.2011
    Viestejä:
    246
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    28
    Huraah! Niin se on, ja jos Sinulla on maksukortillinen boxi, niin mikäs sen mukavampaa! Itse pidän boxia aina "päällä", laitoin jopa töpseliin kytketyn piuhan päälle varoitustarran: "EI SAA IRROITTAA"! Ihan vaan siksi, että minulla on viikoittain ohjelmoituja tallennuksia, ja että missään vaiheessa kukaan asunnossa liikkuva ei pääsisi totaalisesti katkaisemaan virtaa boxista! Toki se maksaa muutamia kymmeniä senttejä vuodessa!
    Yst.terveisin OlliJulle
     
  11. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,080
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Arvoisat keskustelijat, Jos vielä haluatte jatkaa tätä ketjua, niin älkää aina kopioiko edellistä puheenvuoroa.

    Please.
     

Jaa tämä sivu