1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Täällä liikaa Suomen kielen lehtoreita

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi dfwta 25.07.2005.

1. mulderi

mulderi Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ohan se iha hyvä et kielioppiin kiinnitetään huomiota, mutta kaikella on rajansa. Ihan naurettavaa sellainen pilkkujen r*nkkaus..

2.  
  3. Uukoo

Uukoo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tämän kaltainen sisältö viestissä kertoo jo melko paljon kirjoittajan kypsyydestä, joten jos teksti on lisäksi vaikealukuista tms., en yhtään ihmettele jos joku provosoituu valittamaan..

Viimeksi muokattu: 28.07.2005
  4. kuassa

kuassa Guest

Kyllä se oikeinkirjoitus ja tekstin järkevä muotoilu olisi hyvä saada kuntoon, myös allekirjoittaneelle. Ei ehkä moni sitä tajua, mutta kommunikointi kun on aika epätäsmällistä muutenkin.

Itse kun luen paljon manuaaleja, nettisivuja ja keskustelupalstoja, niin monesti törmää siihen että ei ole ihan varma mitä toinen tarkoittaa. Monesti jopa ohjekirjoissakin on lauseita joita joutuu pyörittelemään miettien 'mitenköhän tuokin pitäisi tulkita'.

Jos nyt tarvitsee oikeasti vielä jonkun syyn miksi kirjoittaa selvästi ja hyvin suomenkieltä, niin minusta monet asiat jäsentyvät hyvin silloin mielessä kun ne myös kirjoittaa hyvin jäsennellysti sekä täsmällisesti. Jotkut ongelmat voivat jopa ratketa tuota kautta.

Ja jos ajattelee nyky-yhteiskuntaa, monessa ammatissa joutuu nykyään kirjoittelemaan raportteja sekä selvityksiä(kouluista puhumattakaan). Jotenka mitään syytä kirjoittaa huonosti ei ole, kun sitä pitäisi opetella muutenkin.

5. LcD

LcD Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    No jaa, kyllä kai pieni arvostelu on paikallaan jos viesti on tyyliä:
    otsikko:IHME JUTTU APUA HETI!!
    "mikäs se on se juttu kun voi ottaa kappaleita kun en itte ossaa yhtään voiks joku auttaa!!?!!!?"

6. NUIJJA

NUIJJA Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Nöh miti vitia,,,
    eikö PÄÄÄÄÄÄÄasia ole kuitenkin.

Että selivitään prpplemos sun muista vaivoista viosta(Varmaankin Pc.hen liityvistä).

Kiitos kaikille , kieliopista (itsellä +5) ymmärryksestä -100..

Ja oikeasti ((((((nilkit.pikkupaskat))))(((vituakovaivaannutte))))

Apinat

--------------------------------------------------------------------------------

"Saisinko yhden C-apinan, kiitos."

Kauppias nyökkäsi, meni kaupan laidalla olevan häkin luokse ja toi asiakkaalle apinan. Kauppias laittoi apinalle kaulapannan ja talutushihnan ja ojensi apinan asiakkaalle sanoen:

"Se tekee 25 000 markkaa".

Asiakas maksoi ja käveli ulos apinan kanssa. Vierestä seurannut turisti meni säikähtäneenä kauppiaan luokse ja kysyi:

"Sepä oli kallis apina. Miksi se maksoi niin paljon?"

Kauppias vastasi:

"Se on C-apina. Se osaa ohjelmoida C-kielellä -erittäin nopeasti, hyvää koodia, ei virheitä, hyvinkin rahan arvoinen apina." Turisti katsoi apinaa toisessa häkissä:

"Tämä on vieläkin kalliimpi! 50 000 mk! Mitä tämä apina osaa tehdä?"

"Niin, tämä on OO-apina - se osaa tehdä olio-ohjelmointia, C-ohjelmointia ja jopa JAVA-kieltä. Tulos on erittäin käyttökelpoista", sanoi kauppias.

Turisti katseli vielä ympärilleen hetken aikaa ja näki kolmannen apinan omassa yksityisessä häkissään. Hintalappu apinan kaulassa ilmoitti hinnaksi 250 000 mk. Turisti henkäisi kauppiaalle:

"Tämä maksaa yhtä paljon kuin kaikki muut yhteensä! Mitä IHMETTÄ tämä apina tekee?"

Kauppias vastasi:

"Noh, en ole ikinä nähnyt sen tekevän mitään, mutta muut apinat kutsuvat sitä projektipäälliköksi".

http://awhuumori.cjb.net

7. jmpk

jmpk Guest

Jos pyrittäisiin ennemminkin lähemmäksi kirjakieltä, kuin pew-teinix+pissis-tyttöjen tekstiviestilyhennelmien sekamelskaa, yhdistettynä capslock-päällä kirjoittamiseen ja oikoluvun poisjättämiseen laiskuuteensa/kiireeseensä/hermostuneisuuteensa vedoten. Tietenkään ei kannata väheksyä väärää osiota ja hullua otsikkoa.

ps. Nuo viimeksi mainitut taitaa olla kirjattu sääntöihinkin tai ainakin epävirallisiin sääntöihin.

8. Amazieeng

Amazieeng Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No kun ei kaikille kaalin tarttunu mitä tarkotin, niin heitetään tähän lopuksi selvennös.
    Eli pointtihan oli se että, jos ei tekstistä selvää saa, sen voi jättää oman onnensa nojaan, eikä alkaa ruikuttaan.

9. Iisalmi

Iisalmi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Uukoo:lle

Tekstini ei ole ollut kertaakaan sellaista etteikö siitä olisi saanut selvää muutkin kuin savolaiset(enkä tarkoita sillä mitään sukunimeä). Yleensä JOKAIKINEN kerta kun olen tänne kirjoittanut olen pitänyt huolen siitä että tekstistäni saa VARMASTI jokainen sen lukenut selvää.

Ja minun kypsyydestä sinulla ei ole mitään käsitystä, joten älä viitsi edes kirjoittaa siitä asiasta, mutta todettakoon heti alkuun että olet ainakin väärässä(niin paljon kuin ihminen vain kykenee olenmaan).
    Sillä jos minulla on 1.5vuotiast tytär ja toinen syntyy parin kuukauden sisällä, sekä asun avoliitossa lapseni äidin kanssa(enkä ole vain joku viikonloppu isä).
    Otan myös osaa jokapäiväiseen lapsen kasvatukseen ja kodinhoitoon. Kesät olen töissä ja talvet opiskelen. Viinaa ja alkoholia juon todella harvoin(vaikkein absolutisti olekkaan). Viimeksi join kesällä 2004, ja tupakkaa en polta ollenkaan. Ja miksikö en käytä näitä aineita JOITA EPÄKYPSÄT YLEENSÄ käyttävät ja aika runsaanlaisesti.. Niin, kerroppa herra täydellinen että mitä epäkypsyyttä sinä sinä minussa näet? Senkö jos en suostu kuuntelemaan turhanpäiväistä paskan jauhantaa joka ei edes pidä paikkaa?

Ensinnäkin, minä ensiksi keskustelen ongelma tilanteen tullen(puhun enemmän kuin suurin osa naista = olen varsinainen moottori turpa), mutta jos keskustelusta ei tule yhtään mitään vaan toinen osapuoli vaan aukoo päätä, niin MINÄ KYLLÄ KÄYTÄN SILLOIN VAIKKA VÄKIVALTAA, mutta en ole se joka ensiksi lyö!
    Ja syy siihen on se että minä pidän itseni ja perheeni puolta, enkä lähde paikalta häntä koipien välissä.

Kaikki tämä..
    ..KOSKA olen MIES enkä TUHKAMUNA.

10. Uukoo

Uukoo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tämä menee nyt OT:n puolelle ja pahasti..

Se, että on tehnyt lapsia tai että asuu avoliitossa ei vielä kerro kypsyydestä mitään, teiniraskauksia tms. on ollut iät ja ajat. Enkä tarkoita nyt, että kohdallasi olisi välttämättä näin.

Tupakan tai viinan käyttö on jokaisen oma valinta eikä se välttämättä riipu mitenkään ihmisen kypsyydestä varsinkaan täysi-ikäisten kesken. Toiset vaan tykkää polttaa kynttilää molemmista päistä..

Viestini pointti ei ollut tarttua juuri sinun kirjoituksiisi, totesin vain, että juuri edellämainitun kaltaiseen "vedän turpaan" rehvasteluun saa helposti takaisin provosoivia vastauksia, vaikkei kieliasussa olisikaan vikaa.

No, tämä tästä.. ei herneitä.

Olenko ainoa joka huomaa tässä ristiriidan. :)

11. lettas

lettas Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    221
    Pisteet:
    93
    tupla..

Viimeksi muokattu: 01.08.2005
  12. lettas

lettas Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    221
    Pisteet:
    93
    Turhaa provokaatiota koko viestiketju. Toki ymmärtää että kysyjä on yleensä vittuuntuneessa mielentilassa ongelmaa tuntitolkulla vatkottuaan, mutta voisi viestin kirjoittamisesta muutaman sekunnin uhrata oikoluvulle.

13. Drizzt^^

Drizzt^^ Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Uukoon ja Iisalmen viestit menee jo ohi topicista, joten koitetaan pysyä asiassa (jos tuota topiccia voi asiaksi kutsua).

Minusta tämä koko viestiketju on yhtä tyhjän kanssa, jos viestistä saa selvän niin ok, jos ei saa, niin sitten ei vastata ja jos jaksaa sanoa siistimisestä niin ok edelleen.

Tämän viestiketjun aloittaminen tuskin lisää oikeinkirjoitusta täällä, pikemminkin provosoi kirjoittamaan väärin (toivon olevani väärässä).

14. Iisalmi

Iisalmi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vielä tämä..

Uukoo:lle

ÄLÄ PERKELE PUHU IHMISISTÄ JOS ET TIEDÄ NIISTÄ MITÄÄN.

Itse olen kohta 25 ja eukkokin kohta 23, joten miten helvetissä teiniraskaus tähän liittyy?

Ja on siinä minun lauseessa sinun mielestä ristiriitaa? Minkähänlaista? Osaatko aivan VARMASTI lukea? Sielä on sana VAIKKA ! Kai sinulle on opetettu mitä se sana merkitsee Suomen kielessä? Se ei todellakaan ole sama sana kuin VARMASTI.. Mutta annetaan olla kerta sitä pitää ruveta anonyyminä päätä aukomaan.
    Siksi kysynkin että helvettiäkö sä mut otit maalitauluksi näihin viesteihisi? En minäkään sinua maalitauluksi ottanut ennenkuin nyt kun sinä aloitit. Mutta olen viisaampi ja sanon että annetaan tämän olla, ennenkuin syttyy sota.

15. LcD

LcD Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Damn, pakko kyllä mainita, että tän topicin aihe on kyllä lähteny hakoteille. Mutta en spekuloi asiaa sen enempää.

16. Uukoo

Uukoo Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin se luetun ymmärtäminen..

Ei ole/ollut tarkoitus mitenkään henkilökohtaisesti puuttua sinun kirjoituksiisi tms. Ennen kuin tämä meni ohi topicin, esitin vain mielipiteeni turhanpäiväisestä uhoamisesta.
    Lue ensimmäinen kirjoituksesi ääneen itsellesi ja huomaat mitä tarkoitan.

Meikäläisen puolesta lukkoa vaan tällekin topicille jonka pilaamiseen olen itsekin osallistunut.

17. Iisalmi

Iisalmi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Samaa mieltä Uukoon kanssa, eli lukkoon vaan tää. Ihminen on ihminen ja ihminen tekee virheitä sekä tyhmyyksiä.
    Ja anteeksi se et hiillyin kenties turhan helposti..
    Niin ja siitä ensimmäisestä viestistä vielä että se oli kirjoitettu ERITTÄIN suuressa *itutuksessa.. Joten se myös selittää aika paljon.

Unohdetaan menneet ja keskitytään auttamaan niitä jotka apua tarvitsevat, pidetään huoli siitä että kirjoituksista saadaan selvää ja otsikko kertoo enemmän kuin tuhat sanaa(ollessa samalla lyhyt)

18. n_r

n_r Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No toki se noinkin sopii. Tulee vaan tässä useampikin viesti/ongelma mieleen joihin on löydetty ratkaisu kunhan kysyjä on selventänyt alkuperäistä kysymystään. Ongelmahan on usein se, että kysyjä tietää ongelmastaan todella paljon enemmän kuin mitä kirjoittaa viestiinsä. Ja usein jollain käsittämättömillä sanoilla tms, johtuen juuri kiireestä tms.

Mutta otetaan tuo tarjoamasi tapa käyttöön.

Jaa tämä sivu