1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Surina/ rätinä kaiuttimissa

Viestiketju Kotiteatterin äänentoisto -osiossa. Ketjun avasi jaripo 09.04.2013.

  1. jaripo

    jaripo Member

    Liittynyt:
    01.09.2007
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nyt tarvitaan apuja. Onko kellään kokemuksia/ tietoa, että mikä voisi olla kyseessä. Vahvistimena on denon 3313. Ohjaan denonilla 5.1 systeemiä ja havaitisin,että kaiuttimista kuuluu sivuääni(rätinää/ surinaa). Ääni kuuluu ilmeisesti kokoajan, mutta sen havaitsee, jos valitsen esimerkiksi dvd tilan ilman, että käynnistän toiston. Sama homma kaikissa tiloissa blu ray, cd jne. Häiriöäänen taso pysyy samana vaikka äänenvoimakkuus on 0db tai 98 db.
    Olen käyttänyt laitetta liikkeessä josta sen ostin, mutta siellä ei tietysti kuulunut mitään ja myyjä totesi, että vika on meillä kotona jossain?
    Vinkkejä, että missä vika voisi olla? Olen kotona tehnyt aika kasan erilaisia juttuja jo, mutta en löydy vikaa.
    Olen vaihtanut pistokettä kääntänyt johta 180 astetta, ottanut kaikki kodinkoneet yksitellen seinästä, sammuttanut maalämmön/ ilmastoinnin vaihtanut kaiutinjohtoja? Nyt on keinot loppu.
    Kiitoksia avusta etukäteen.
     
  2.  
  3. HiTex1983

    HiTex1983 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2006
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Onko sulla vahvistin kiinnitetty talonsisäiseen antenniverkkoon radioo varten? Jos on, nii se häiriötulee sieltä ja sen saa korjattua vaippavirta erottimella.

     
    Viimeksi muokattu: 09.04.2013
  4. jaripo

    jaripo Member

    Liittynyt:
    01.09.2007
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kuuntelene radiota internetin kautta eli radio lähetys tulee RJ45:sta. Sekä tuo kyseessä oleva häirö kuuluu vaikka minulla on vain kaiutinkaapelit/virtajohto kiinni koneessa.
     
  5. HiTex1983

    HiTex1983 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2006
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Onko sen virittimen virtapiuha tämännäköinen: http://www.verkkokauppa.com/fi/prod...C320-virtajohto-maadoitettu-230V-1-8-m-musta#

    Mikäli on, niin kyse on maadoitusongelmasta talon sähkökaapeloinnissa, jonka korjaaminen ei ainakaan minun tiedoilla onnistu, vaan siihen taidetaan vaatia oikeaa sähköasentajaa.
     
  6. jaripo

    jaripo Member

    Liittynyt:
    01.09.2007
    Viestejä:
    34
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Piuha on juuri tuon näköinen. Itsekin epäilen tuota vikaa jonka mainitsit, mutta en myöskään osaa "mitata" mahdollista virhettä itse ja sähkäri on aika kallis :(. Ajattelin kuitenkin , että jos testaisi vahvaria vielä naapurissa ennenkuin aloittaisi mittavat sähkötyöt. Tuo maavika kuulostaa ehkä aikas isolta ongelmalta eli mitä mieltä olet HiTex 1983 voisko kyseessä olla joku muuvika myös?
     
  7. HiTex1983

    HiTex1983 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2006
    Viestejä:
    212
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Sen mittauksen voi muistaakseni tilata ilmaiseksi paikalliselta sähköyhtiöltä, jonka vastuulla asuinpaikkasi sähköverkko on. Jos vaikka sattuisi, että asut muuntajan läheisyydessä, niin sieltä muuntajasta voi vuotaa häiriöitä.

    Tosin, rupesin miettiin tuota, kun sanoit, että häiriö pysyy samana, riippumatta äänenvoimakkuudesta, niin se häiriö taitaa olla vain hakkurivirtalähteen "normaalia" vuotoa, jota ei taideta luokitella viaksi. Ja mikäli myyjä ei suostu vaihtamaan laitetta, niin sille ei silloin voi mitään.

    Törmäsin sattumoisin tälläiseen, joka on tosin tarkoitettu autoon, mutta mikseipä se sopisi ihan kotiinkin :): http://www.jj-tuonti.com/hairiosuodin-nf120-varastossa-p-2202.html . Kannattaa kysellä alan liikkeistä, onko heillä muita ideoita, koska minulta ne loppuivat tuon jälkeen kesken :).
     
  8. JTPN

    JTPN Active member

    Liittynyt:
    03.09.2010
    Viestejä:
    1,148
    Kiitokset:
    71
    Pisteet:
    58
    Onhan vahvistin maadoitetussa pistorasiasssa? sen näkee jos rasiassa on 2 metallista kosketinta sivuilla.
     

Jaa tämä sivu