1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

suomea ymmärtävä saneluohjelma tai edes pikanäppäimistö?

Viestiketju Android -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi msiivola 29.02.2016.

  1. msiivola

    msiivola Member

    Liittynyt:
    28.03.2014
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen ajatellut iOS-käyttäjänä kokeilla vihdoinkin android-puolta uuden Galaxy S7:n ilmestyessä muutaman päivän kuluttua kauppoihin, mutta siirtymisen pahin este näyttää olevan suomenkieltä ymmärtävän sanoeluohjelman puute. iOS-puolella se on korkeatasoinen, ja käytän sitä päivittäin tekstiviesteihin ja emaileihin.

    Ainoa Google Playsta löytämäni ohjelma mikä (karmealla suomenkielellä) väittää ymmärtävänsä suomenkielistä sanelua, on ListNote Puhe-to-Text Notes. Onko kokemuksia tai tiedättekö joitain muita ohjelmia jotka edes kohtuullisesti ymmärtäisivät suomea? Nuance ei edelleenkään näytä tekevän androidille mitään.

    Jos androidin suomenkielen sanelintilanne on todella niin surkea kuin miltä se näyttää, niin onko Swype tai joku muu näppisohjelma edes kokeilemisen väärtti suomenkielisen tekstin tavanomaista näpyttelyä nopeampaan tuottamiseen?
     
  2.  
  3. Generaattori

    Generaattori Regular member

    Liittynyt:
    19.12.2014
    Viestejä:
    119
    Kiitokset:
    11
    Pisteet:
    28
    En ole ihan varma ymmärsinkö oikein mitä tarkotit. Jokatapauksessa tietääkseni S7:ssa on valmiiksi (tai ainakin ennen oli S3:n aikana) siinä näppäimistössä sellainen mikrofonin kuva, joka Google Now (tietääkseni) avulla kuuntelee puhetta ja muuttaa sen tekstiksi.

    Lyhyesti:
    Pitäisi siis löytyä valmiiksi, jos ei ole niin lataa google keyboardin ja käyttää sen sitä kuuntelua.

    Ja suomea ymmärtää erittäin hyvin omasta mielestäni tuo Google Now tai mikä sen nimi nyt teknisesti onkaan.
     
  4. msiivola

    msiivola Member

    Liittynyt:
    28.03.2014
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos, tuota ohjelmaa en tullut ajatelleeksikaan. Se esittelyssä kyllä mainitaan mm.että "voit lähettää tekstiviestin", toisaalta sen käyttäjäkommenteissa mm että "Jotta muutkin kuin haut toimivat, pitää myös mm. Endomondossa valita suomen kieli pois, koska se toimii eri puhemoottorilla (SVOX Classic TTS) . Eli ok, tämä ei osaa suomea". En oikein ymmärrä tuota kommentti,a mutta se tuo minulle epäilyn, että Google Now kyllä osaisi puhekäskyllä hakea tekstiviestisovelluksen esiin, mutta ei sitten kuitenkaan kääntäisi puhetta tekstiksi itse tekstiviestikenttään??? No kun minulla vielä ole puhelinta (jos hankin, niin se tulee olemaan Galaxy S7 Edge), en pääse tuota itse testaamaan.

    Apropå, eikö juuri kukaan käytä android-puhelinta sanelimena koska siitä en tahdo löytää oikein mitään selkeitä kommentteja vaikka olen haravoinut nettiä jo varmaan pari tuntia asian tiimoilta. Melkein kaikkiko te tuhannet suomenkieliset androidilaiset vain näpyttelette viestinne, kun sinunkin kommentistasi saan sen epävarman käsityksen ettet sinäkään nykyään sanelisi suomenkielisiä teksti/email-viestejäsi, vaan käyttäisit sitä lähinnä puhelinkomentojen antamiseen??
     
  5. Generaattori

    Generaattori Regular member

    Liittynyt:
    19.12.2014
    Viestejä:
    119
    Kiitokset:
    11
    Pisteet:
    28
    No siis aika epäselvästi tuon kyllä kieltämättä sanoin:confused:, mutta siis kyllä se osaa "kirjoittaa" se puheen tunnistus mihin tahansa johon voi vain näppäimisöllä edes kirjoittaa kirjoittaa. Se siis on periaateessa osa näppäimistöä. Tämä video näyttää oikeastaan mitä tarkoitin, tuo on s6 tietääkseni kyllä ihan samanlainen yhä. Laittaa vaan asetuksista suomen käyttöön, niin sitten ymmärtää suomeakin.
    Mikäli siis tarkoitit tuota.
     
  6. msiivola

    msiivola Member

    Liittynyt:
    28.03.2014
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos videosta! Pöytä-PC:llä testasin ensi kertaa Google Translatea, ja koska se kirjoitteli hyvin suomea puheestani, ja video S6:lle juttelemisesta näytti rohkaisevalta, niin varmaan se sama moottori pyörii sitten myös mikrofonia käyttävien Googlen ohjelmien kanssa Galaxy S7:ssäkin. Toivottavasti siinä voi ottaa suomen käyttöön ja kuitenkin säilyttää luuri muuten englanninkielisenä.
     
  7. Generaattori

    Generaattori Regular member

    Liittynyt:
    19.12.2014
    Viestejä:
    119
    Kiitokset:
    11
    Pisteet:
    28
    Kyllä pitäisi voida, minulla on juuri noin (tosin Galaxy S3, Android 4.3. En usko että on väliä, kun on aina saanut androidissa noin). Kännykkä englanniksi, näppäimistö ja puheentunnistus Suomi+Englanti (voi kyllä laittaa vain suomeksi jos ei enkkua halua ymmärtävän jostain syystä).
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2016

Jaa tämä sivu