1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Suojakoodin poisto???

Viestiketju Yleistä keskustelua kännyköistä -osiossa. Ketjun avasi sirpaletar 18.08.2011.

  1. sirpaletar

    sirpaletar Member

    Liittynyt:
    24.09.2010
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hei
    Tyttäreni suojasi kännynsä suojakoodilla - ja unohti sen... Nyt puhelinta ei saa auki - voiko suojakoodin jotenkin ohittaa / poistaa? Nyt käynnyä ei voi käyttää - pikkuveli haluaisi sen itselleen käyttöön... Osaako joku teistä auttaa? Kiitos kommenteista! t. sipe
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Suojakoodin idea on juuri se, että koodia tietämätön ei voi ottaa puhelinta käyttöönsä.
     
  4. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Suojakoodin taitaa saada auki vain huollossa... Kotikonstein sitä ei saa millään auki, jos et kerran muista suojakoodia...
     
  5. Tiger25

    Tiger25 Active member

    Liittynyt:
    13.05.2011
    Viestejä:
    1,574
    Kiitokset:
    72
    Pisteet:
    78
    Teeppä näin:

    - Katso kännykän rungosta, akun alta IMEI-koodi.
    - Soita palveluntarjoajan asiakaspalveluun, ja anna kysyttäessä tuo IMEI-koodi, sekä liittymän puhelinnumero(siis tyttäresi liittymän puhelinnumero).
    - Saat asiakaspalvelusta PUK-koodin, jolla puhelimen pitäisi aueta.
    - Tämän jälkeen aseta uusi suojakoodi, jonka muistat tai ota suojaus pois käytöstä.

    Suojakoodia ei sitten kannata kirjoittaa mihinkään muistiin, tai jos kirjoittaa, sitä ei sitten kerrota kavereille. Jos poikasi kaveri haluaa kokeilla hänen puhelintaan, kehota poikaasi kirjoittamaan suojakoodi aina itse, mikäli puhelin on sillä suojattu.
     
  6. pentsu

    pentsu Active member

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    1,388
    Kiitokset:
    24
    Pisteet:
    68
    Mulle on toi suojakoodin merkitys vähän hämärä. Sama pätee vanhempiin autosoittimiinkin, joihin piti akun irrotuksen jälkeen näpytellä koodi. Jos puhelin pöllitään, ja kelmi huomaa sen kyselevän suojakoodia, niin pidän aika epätodennäköisenä että se kelmi sen puhelimen takaisin toisi.

    Kannattaako siis tuollaista koodia käyttää ollenkaan?
     
  7. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Vähän vertailua: Kannattaako tietokoneeseen laittaa salasanaa? Entä omaa wlan verkkoon? Melkein sama homma on kännykässä. Jos kännykässä säilyttää tärkeitä tiedostoja niin suojakoodia kannattaa alkaa käyttämään.
     
  8. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Ja esimerkiksi minä tarvitse suojakoodi toimintoa. (Minulla siis Android kännykkä).Jos minulla ei olisi se käytössä, niin varkaan on helppo päästä omaan Google tiliini sillä kännykällä. (Google tili siis sisältää Gmailin, Latituden, Dokumentit, Osoitetietojen siirtäminen gmailiin, Android market.... Se olisi kauhea katastrofi!! Varas pääsisi siis lukemaan tärkeitä Gmail viestejä ja dokumentin tiedostoja ja osoitekirjan nimiä.... Hän myös pääsisi ostamaan minun piikkiini Android marketista kaikenlaisia pelejä sovelluksia. Ei olisi mukavaa jos tälläinen tapahtuisi....
     
  9. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Eikös tuo suojakoodi ole eri asia kuin PUK-koodi? PUK-koodilla avataan lukittu SIM-kortti, jos PIN-koodi on syötetty liian monta kertaa väärin. Suojakoodia kysellään, jos puhelimeen vaihdetaan toinen SIM-kortti, mutta alkuperäisellä kortilla puhelin toimii ilman suojakoodin kyselyä.

    Suojakoodin tarkoitus on estää anastetun puhelimen käyttö vaihtamalla siihen oma SIM-kortti. Siksi sitä ei voi itse resetoida.
     
  10. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Jos suojakoodi on päällä, niin puhelin kysyy sitä aina kun sen käynnistää, vaikka siinä olisi mikä tahansa sim-kortti.
     
  11. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Eivät ainakaan minun puhelimeni (=Nokiat) kysy käynnistettäessä muuta kuin SIM-koodia, vaikka itse asetettu suojakoodi on käytössä.
     
  12. ep_

    ep_ Regular member

    Liittynyt:
    17.10.2010
    Viestejä:
    192
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tarkoitat kai PIN-koodia. Mun entinen 5320 kysy ensin pinin ja sitten suojakoodin ja nykynen HTC desire z kysyy sen. Eli kyllä se suojakoodi kysytään.

    Ilmeisesti puhelimen voi nollata kokonaan koneella jotenkin suojakoodi mukaanlukien. En ole varma mutta muistelisin että olen jostain lukenut sellaisesta.

    Mikäs puhelin on kyseessä?
     
    Viimeksi muokattu: 20.08.2011
  13. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Niin tarkoitan. Ajatuksia sotki tuo, että suojakoodin kysely liittyy SIM-kortin vaihtoon, kuten aiemmin totesin. Itse en ole sitä muulloin tarvinnut.

    Soneran sivuilla kuitenkin kerrotaan, että (joihinkin) puhelimiin voi asettaa automaattisen lukituksen. Tämä oli minulle uutta.

    "Suojakoodi on puhelinkohtainen turvakoodi, jota käyttämällä voit estää puhelimesi käytön muilla SIM-korteilla. Suojakoodin saat laitevalmistajalta. Puhelin kysyy suojakoodia, kun siihen asetetaan joku muu SIM-kortti kuin omasi. Voit ottaa suojakoodin käyttöön puhelimesi turva-asetuksissa. Joissain puhelimissa suojakoodista käytetään nimitystä turvakoodi tai lukituskoodi.

    Suojakoodia tarvitset myös silloin, jos käytössäsi on puhelimen automaattinen lukitus. Lukitus menee päälle automaattisesti, kun tietty aika on kulunut viimeisestä näppäinpainalluksesta."

    http://www5.sonera.fi/ohjeet/Muut_koodit
     
  14. sirpaletar

    sirpaletar Member

    Liittynyt:
    24.09.2010
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Niinpä niin - se on kyllä tiedossani. Harmittaa vain kun hyvä, ehjä toimiva puhelin on olemassa, mutta sitä ei voi kukaan käyttää... Suojakoodinhan voi käyttäjä vaihtaa omaksi numerosarjakseen, jolloin tehdasasetus poistuu. Kaikkea mahdollista kooditusta ovat lapset kokeilleet - tuloksetta.

    Puhelimen malli on Nokia 6303i classic. Soneran linkissä oli maininta, että huoltoliike voi suojakoodin purkaa- vai??? Maksaakohan maltaita - enemmän kuin puhelimen tämän pv hinta?? S :)
     
  15. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Sitä kannattaa kysyä ihan huoltoliikkeestä ennen huoltamista...
     

Jaa tämä sivu