1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Subwoofer koneeseen

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista -osiossa. Ketjun avasi etski 03.09.2006.

  1. EmiesE

    EmiesE Member

    Liittynyt:
    14.12.2008
    Viestejä:
    73
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No joo määkin tarttisin apuja mut mulla on koneessa nyt semmonen 3,5mm iitäntä jakaja et saan kahe audio laitteet kii samaa aihaa eli ku toisesta reijässtä lähtee stereoihin johto et koneen äänet toistuu stereoitten kanssa niin jos heitän toisesta reijästä tämmösen johon

    http://cablesnetc.com/acatalog/2rca-ste.jpg

    3,5mm audio jakki koneeseen ja rca liittimet omatekoseen subbariin missä on tämmöset navat

    http://www.kouluelektroniikka.fi/cg...sr=5uqms0vnshvd7hs485s6r6c692&prodid=6207 808

    niin noista navoista suoraan koneeseen kii. Siis toimisko ihan tällasella kokoonpanolla? En siis subbaria ole vielä rakentanut ja tietysti laitan sen laatikkoon. Ja jos jollekkin jäi epäselväksi niin se audio jakaja mistä saan kahdet 3.5mm > RCA johdol lähtemään on tämmöinen

    http://www.ljudia.fi/Archive/itemimages/small/6119.jpg
     
  2.  
  3. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    No ei todellakaan onnistu niin että suoraan äänikortilla yrität ajaa subbaria.

    Eikä noilla muutaman euron subbareilla tee mitään vaan ne kelpaavat lähinnä verkonn painoiksi.

    Suosittelen että haet kirjastosta lainaan kirjan hifin perusteista sillä olet aika pihalla asioista. Se selventää monta asiaaa.
    Kun ei tiedetä subbaria niin kukaan ei voi kertoa mikä on hyvä vaihtoehto. Pelkää subbarin tehontarvekkin voi vaihdella 50 - 2000 watin välillä.

    Kysymyksesi on lisäksi hieman outo sillä olet rakentamassa aktiivisubbaria. Et passiivista.

    Eikä sillä vahvistimen muodolla tai mallilla ole väliä. Se kun on loppukäteen sama onko vahvistin subbarin kotelossa vai olohuoneen pöydällä.
     
    Viimeksi muokattu: 30.07.2009
  4. Samiv93

    Samiv93 Regular member

    Liittynyt:
    14.06.2006
    Viestejä:
    252
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Subbari voisi olla jotakuinkin tällainen tai ehkä 12" http://www.focusacoustics.com/new/shop/?p=productsMore&iProduct=21&sName=black-15d2

    Ja kyllä aktiivisubbarikai se sitten loppujen lopuksi olisi mutta minä amatöörinä ainakin olen tottunut sanomaan passiivi subbariksi semmosta subia pönttöä mihin hommataan itse elementti ja muut värkit..

    Mutta tämän hetkinen kysymys kuuluu: Voinko kaikilla noilla kolmella aiemmin linkittämälläni vahvistimella vahvistaa signaalin viritinvahvistimien ja elementin välillä? Ja mikä niistä olisi paras tuossa about 1000w ympärillä pyörivälle subille? elementtiä en siis ole vielä lukkoon lyönyt..

    - Kiitos.
     
  5. tubbana

    tubbana Active member

    Liittynyt:
    01.10.2004
    Viestejä:
    1,316
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    rofl
     
  6. Zufushiki

    Zufushiki Regular member

    Liittynyt:
    13.09.2007
    Viestejä:
    152
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  7. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Paitsi että ei ne kyllä noin mene.

    Oma 10" subi tarvitsee huomattavasti tehokkaamman vahvistimen. Tehdaskin on sille laittanut suosiolla 275 wattisen vahvarin.

    Kaverin 15" autosubi rupesi soimaan oikein vasta 2 000 watin vahvarilla.

    Tehontarve riippuu hyvin paljon käytetystä elementistä.
    Ehkä ja ehkä ei riitä. Mieti minkä subin haluat, ota selvää toimiiko se edes kotikäytössä, paljonko se vaatii tehoa ja mieti sitten vasta vahvari kun katsot paljonko rahaa käytettäväksi.
     
  8. Samiv93

    Samiv93 Regular member

    Liittynyt:
    14.06.2006
    Viestejä:
    252
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kysytäänkö nyt sitten näin: hoitaako päätevahvistin liitettynä viritinvahvistimeen saman asian kuin tuollainen zachryn subbari vahvistin?

    http://www.ljudia.fi/hifi-kotiteatteri-s82107/subwoofer-vahvistimet-c75234/proson-sa-1200-p106652/

    http://www.ljudia.fi/hifi-kotiteatteri-s82107/subwoofer-vahvistimet-c75234/zachry-dsw-250mk2-p77978/

    Eli molemmat vahvistaa virtaa subille että se sois? jos näin on niin ehdottakaa jotain subia 12 tai 15" toisen vahvistimen kans?

    EDIT: Ja minä kun en tavoittele hirveää hifiä vaan lähinnä mahd. halvalla kohtuu hyvää bassoa.
    ja kyllä se niin päin menee että ensin se vahvistin ja sitten katsotaan mihin subiin siinä riittää potku ainoa toive on että 12 tai 15 tuumainen.
     
    Viimeksi muokattu: 31.07.2009
  9. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Päätevahvistimella tarkoitat Prosonia? Siinäkin on sisäinen jakosuodin ("- Jakotaajuus säädettävissä 40-166 Hz"), joten mahdollisia teho- ja laatueroja lukuunottamatta kumpikin ajaa saman asian.

    Melkeinpä vielä itse elementtiä enemmän tehontarpeen ja -keston määrää elementin kotelointi. Lisäksi merkitystä on kaavaillulla taajuusalueella eli subbarin käyttötarkoituksella. Bassoelementinhän saa rikki kahdella tavalla: polttamalla se liialla teholla tai rikkomalla se liian suurella liikepoikkeamalla. Hyvin pieniä taajuuksia haettaessa (ns. hifi-subbari esim. suljetussa kotelossa) liikepoikkeama rajoittaa maksimitehoa monesti paljon ennen elementin ylikuumenemista. Diskojumputusta (> 50 Hz) haluttaessa taas lämpötehonkesto on yleensä ratkaisevampaa. Jos äänen laadusta on valmis tinkimään, sopivasti bassorummun taajuuksia korostava kotelointi vähentää tehon ja liikepoikkeaman tarvetta suuresti. Isokokoinen torvikotelo on tietysti hyötysuhteeltaan omaa luokkaansa. Ja lisäksihän kannattaa muistaa, että tehon vaikutus äänenpaineeseen on logaritminen, esim. 150 ja 200 W:n (todellista tehoa) tehoisten vahvareiden välillä ei eroa äänenpaineessa ole kuultavissa. Yleensä on kuitenkin parempi hankkia "liian" tehokas kuin turhan pienitehoinen vahvari.

    Parilla sadalla saisi vaikka Thomanilta huomattavasti linkkaamiasi tehokkaammankin päätevahvarin (esim. http://www.thomann.de/fi/tamp_ta600_endstufe.htm tai http://www.thomann.de/fi/tamp_ta1050ii_endstufe.htm ), mutta sellaiselle on sitten vielä jollain tavalla hoidettava jakosuodatus. Lisäksi noissa on meluava tuuletin. Periaatteessahan joku toisen asteen passiivinen jakosuodin (puolen tusinaa kondensaattoria ja vastusta) jo monesti riittäisi - hintaa itse tehtynä ja ohjeet vaikka netistä hakemalla kertyisi pari euroa.

    (edit: typoja)
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2009
  10. Samiv93

    Samiv93 Regular member

    Liittynyt:
    14.06.2006
    Viestejä:
    252
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo oli se kauan kaipaavani vastaus, suuri kiitos!

    Nyt enää mietittävänä että otanko päätevahvistimen vai sellaisen kotelon kylkeen upotettavan subbarivahvistimen sen viritinvahvistimen kaveriksi ja sen ratkaisee:

    - Ok.. päätevahvistimesta saisi enemmän tehoja irti mutta se jakosuodatus, miten ja minkä hintasella laitteella se onnistuu?
    - Mihin päätevahvistimen tuulettimet surina on verrattavissa? Tietokoneeseen? Mikroon?

    EDIT: onko päätevahvistimessa silloin jakosuodatus jos tiedoissa sanotaan:

    • Limitterit molemmille kanaville
    • Alataajuusfiltterit - valittavissa 30 tai 50 Hz
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2009
  11. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Kai niitä aktiivisia jakareita (lähinnä autokäyttöön suunnattuja) saa jo muutamalla kympillä. En ole kotiin koskaan ostanut vaan tehnyt itse. Diskokäyttöön omistan Behringerin CX3400:sen. Thomann myy sen CX2310 pikkuveljeä 73 eurolla ( http://www.thomann.de/fi/behringer_cx2310_super-x_pro.htm ). Menee mielestäni turhan kalliiksi aiemmin kertomasi perusteella.

    TA1050 vastaa mielestäni 'tavallista' tietokonetta (konetta, jota ei ole pyritty tekemään erityisen hiljaiseksi). Tosin sen ääni saattaa koventua laitteen lämmetessä. Ei ole paljon tullut kotona kokeiltua, mutta väittäisin sen olevan ainakin yöllä liian äänekäs.
    Muissa laitteissa ääänekkyys riippuu tietenkin valmistajan käyttämistä tuulettimista ja niiden kierrosluvusta.

    Ei. Limitteri leikkaa äänestä voimakkaita piikkejä, jotka voisivat rikkoa kaiuttimet, ja 'alataajuusfiltteri' poistaa äänestä bassoelementtejä tai subbaria turhaan rasittavia ja (PA-käytössä) tarpeettomia alataajuuksia. Hifi-subbarin kanssa 50 Hz:n leikkaustaajuus olisi aika järjetön.

    Mielestäni jo vahvaria valittaessa kannattaisi olla kokonaiskuva myös itse subbarista (elementti+kotelo), kuunteluhuoneesta ja omista vaatimuksista. Joku TA1050 alkaa olla omiaan tehokkaalle 18" subbarille tai parillekin sellaiselle. Kerrostalokämppään aika järjetön ostos. Jos teet 'tavanomaisen' 12"-15" subbarin (refleksi- tai suljettu kotelo), joku 100-200 W riittää kyllä jo tosi pitkälle. Toisaalta, tehokas vahvari mahdollistaisi toisen tai isomman subbarin lisäämisen/vaihtamisen järjestelmään myöhemmin, jos lisäpotkulle tulee tarvetta.

    edit: Tuolta löytyy ainakin jotain tietoa jakareista helposti ymmärrettävässä muodossa. Ns. linjatasoisen passiivijakarin rakennus- ja mitoitusohje taitaa tosin puuttua.
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2009
  12. Samiv93

    Samiv93 Regular member

    Liittynyt:
    14.06.2006
    Viestejä:
    252
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No kalliiksihan tämä kyllä äityy mutta parempi ostaa kerralla kunnon laitteet kuin se että ostaa joka kuukausi uudet.. tietysti siinä olisi myös se etu että olisi kamppeet laajentaa laitteita sitten ku siltä tuntuu koska sen takia ylipäänsä valitsin soittimeksikkin 5.1 laitteen..

    Ja kompinaatio on tulossa omakotitaloon.. subbareita vois olla vaikka 2 x 12" tai sitten yksi 15" voisi riittää.. Lähinnä siihen musiikin kuunteluun tunteja putkeen.. joten senkin myötä pääte vahvistin olisi parempi ratkaisu koska siinä on jäähdytykset yms.. yöksi voi töpselin repiä seinästä jos melu häiritsee.. mutta budjettia voisi sen verran kasvattaa että saisin sen päätevahvistimen ja jakosuodattimen about 300 eurolla? ehdotuksia? minkälaiset piuhaviidakot tulee?
     
  13. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Linkkaamassasi Onkyossa on linjatasoinen subwoofer-lähtö, eli siinä luulisi jo olevan käyttöösi riittävän hyvä jakosuodin. Silloin tarvitset vain päätevahvarin ja itse subbarin (kotelo + elementti).

    Jos Thomannilta tilaa, jo mainitsemani vahvarit tai vaikka THE T.AMP E800 (2x 240W tai 1x 800W @ 8 Ohm) (144,-) + rahti muistaakseni 20 EUR lienevät riittäviä. Jos sieltä tahtoo vielä ostaa jakosuotimen, säädettävistä lähinnä kyseeseen kai tulisi BEHRINGER CX2310 SUPERX PRO (73,-) tai THE T.AMP XO 231. Subbarille voi tietysti tehdä/ostaa myös passiivisen jakarin vahvarin jälkeen (yleensä kela + konkka). Mutta kuten todettu, eivät liene Onkyon kanssa tarpeen.

    Johtoviidakko:
    - RCA-XLR tai RCA-6.3mm plug -signaalipiuhat jakarin ja vahvarin väliin ( http://www.thomann.de/fi/cordial_cfu_3_mc.htm )(n. 10,-/pari)
    - Speakon-liitin subbarille (~ 4,-) + kaiutinjohtoa (tai esim. http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_sll21510_speakonkabel.htm voi katkaista keskeltä kahtia). Toisen pään liitin riippuu siitä, millaisen subbarisi koteloon laitat.
    Nuo nyt on pikaisesti haettu esimerkin vuoksi eivätkä välttämättä ole järkevimmät valinnat.

    edit: Jos olet rakentamassa hifi-systeemiä lähinnä musiikin kuunteluun, suosittelisin kuitenkin vahvaria, jossa ei ole aktiivista jäähdytystä (tuulettimia). Mikäli tavoitteena on saada myös todella matalat äänet (< 35 Hz) kuuluviin isohkossa huoneessa, pitäisin 15"-elementtiä minimikokona, mieluummin vielä 2x tai 18".
     
    Viimeksi muokattu: 03.08.2009
  14. Samiv93

    Samiv93 Regular member

    Liittynyt:
    14.06.2006
    Viestejä:
    252
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hmm.. asia alkaa selvetä.. jos pärjään ilman jakaria niin olisko tämä hyvä päätevahvistin?
    http://www.thomann.de/fi/tamp_ta1050ii_endstufe.htm

    Johtojen laadulla ei omasta mielestäni niin väliä kunhan kaikki tarpeellinen tulee tilattua kerralla, ja mielummin sitä johtoa liikaa kuin liian vähän..

    subbariksi/subbareiksi.. kumpaako suosittelet? joku esim. tuolta thomanin sivulta vai joku kärkkäiseltä ostettava perus autosubi juttu?

    EDIT: Lienee parempi ostaa joku PA käyttöön tarkoitettu subbari vaikka se 18" tai hyvällä hintalaatu suhteella pari 15" koska ne on ilmeisesti niitä herkempiä ja siten parempia? lähemmäs 100db/W ja näissä autosubeissa se jää 90db:n seutuun?
     
    Viimeksi muokattu: 03.08.2009
  15. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Itselläni TA1050 on toiminut hyvin satunnaisessa nuorisodiskokäytössä, eli sitä huudatetaan aika täysillä ilta pari kuukaudessa. Sisuskalujen puolesta vaikutti asiallisesti ja siististi rakennetulta. Laitteessa on kaksi muistaakseni virtalähdettä lukuunottamatta erillistä kanavaa, eli toisen hajoaminen ei (teoriassa) pimennä toista. Kotisubbareillani (2 kpl 15") en ole sitä tullut kokeilleeksi.

    Elementin valinnassa pitäisi edelleen tietää, mihin pyrit: miten mataliin taajuuksiin ja millä voimakkuudella, sekä kuinka hyvään äänenlaatuun (esim. transienttitoistoon ja tasaiseen taajuusvasteeseen). Esim. 25 Hz@110 dB vaatii subbarilta valtavasti enemmän (=maksaa enemmän) kuin 50 Hz@120 dB, vaikka jälkimmäisestä saattaa lähteä enemmän "diskopotkua".

    Elementin herkkyys ei välttämättä ole merkittävin valintaperuste, jos käytössä on tehokas vahvari ja voit suunnitella kotelon melko vapaasti. Refleksikotelossa tai suurehkossa suljetussa kotelossa 15" elementillä herkkyys n. 90 dB/W lienee aika normaali lukema 50 Hz:n yläpuolella. Kohtalaisellakin vahvarilla päästään silloin yli 110 dB:n äänenpaineisiin. 18" on tyypillisesti n. 6 dB herkempi ja sillä pääsee helpommin pienempiin taajuuksiin, mutta se maksaa enemmän ja kotelosta tulee helposti (naisväen mielestä?) turhan massiivisen näköinen. Karkeasti heittäen, hyvällä 1x 15":lla voi päästä jopa lähes 30 Hz:iin järkevillä voimakkuuksilla (115 dB), 18":lla 25 Hz:n. Siitä alaspäin haluttaessa subbarin hinta kasvaa lähes exponentiaalisesti. Ihmisen kuulokynnyskin on 20 Hz:llä jo 30 dB:tä heikompi kuin 50 Hz:llä - siis saman äänenvoimakkuuden aistiminen 20 Hz:llä kuin 50 Hz:llä vaatisi kaiuttomassa tilassa tuhatkertaisen tehon, jos subbarin taajuusvaste olisi suora niin matalalle.

    Ns. kitaraelementit eivät yleensä sovi lainkaan subbarikäyttöön. Autoelementti voi olla ihan hyvä valinta kotisubbariin, niitä on hyvinkin erilaisia. "Hifi-" tai "pro-"subbarielementit ovat yleensä valurunkoisia, hyviä ja kalliita. Hyvällä subbarielementillä on tyypillisesti matala resonanssitaajuus, esim. 20 Hz, ja pitkä lineaarinen liikepoikkeama (Xmax lähellä 10 mm). Yleensä elementtien isoimmat erot samassa hintaluokassa liittyvät sopivaan suunniteltuihin käyttötarkoitukseen, kotelotyyppiin tai kotelon kokoon.

    Valitettavasti elementin laadukkuutta ei kuvaa mikään parametri, se selviää yleensä vasta rankassa käytössä ja ajan kuluessa. Esim. peltirunkoinen "halpis"elementti saattaa olla aivan riittävä kotikäyttöön ja säästää useita kymppejä hankintahinnassa, toisaalta taas valumetallirunko ei auta mitään, jos kartio haurastuu jo vuoden päästä ja repeää. Lisäksi valmistajan ilmoittamat tiedot voivat olla kaukana totuudesta - varsinkin halpamerkkien kohdalla tätä helposti epäilee.

    Käytännössä et kyllä mielestäni voi itse järkevästi suunnitella subbaria ilman elementin Thiele-Small-parametreja. Syöttämällä ko. parametrit vaikka johonkin ilmaiseen bassokaiuttimiensuunnittelusoftaan (Box Plot, Speaker Box Lite, UniBox. ...), pääset vertailemaan kotelon koon ja tyypin (suljettu, refleksi, ...) vaikutuksia toistoon, sekä näet rajoittaako saatavaa äänenpainetta tehonkesto vaiko liikepoikkeama.

    Thomannin myymistä merkeistä RCF:stä on sen verran kokemusta, että 18" subbarielementin voi todeta kestäneen melkoista rääkkiä.
    Itse tilasin keväällä myös EMINENCE SIGMA PRO-18:n halpiselementin yhteen diskosubbariin, mutta sitä ei ole vielä kunnolla koeponnistettu, joten en osaa kommentoida sen laatua tarkemmin.
    Mm. JBL:n pro-elementit ovat hyviä, mutta kalliita, eikä Thomann taida niitä montaakaan mallia kaupata. Myös EV:llä on korvissani laadukkaan maine.
     
  16. Samiv93

    Samiv93 Regular member

    Liittynyt:
    14.06.2006
    Viestejä:
    252
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kitooksia.. varmaan tuon tapaista päätevahvistinta sitten alan tilailemaan kun saan sunnitteltua sitä subbari hommaa.. mitä johtoja siis kaiken kaikkiaa tarvitsen?
     
  17. J-lalli

    J-lalli Active member

    Liittynyt:
    08.04.2005
    Viestejä:
    1,292
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    68
  18. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    wipe2000 kirjoitti:
    "Johtoviidakko:
    - RCA-XLR tai RCA-6.3mm plug -signaalipiuhat jakarin ja vahvarin väliin ( http://www.thomann.de/fi/cordial_cfu_3_mc.htm )(n. 10,-/pari)
    - Speakon-liitin subbarille (~ 4,-) + kaiutinjohtoa (tai esim. http://www.thomann.de/fi/the_sssnake_sll21510_speakonkabel.htm voi katkaista keskeltä kahtia). Toisen pään liitin riippuu siitä, millaisen subbarisi koteloon laitat."

    Siinähän ne oikeastaan edelleen ovat, mitä subbari tuo lisää. Jakarin sijaan subbarivahvari vaan tulee kiinni viritinvahvariin. TA1050:ssä on muistaakseni myös mahdollisuus liittää kaiutinjohdot naparuuvein tai puristusliittimiin, eli Speakon(it) eivät ole pakollisia.

    Jotain laitteita + kajarit varmaan kytket siihen viritinvahvariisikin, eli niihin normaali RCA-välijohdot tai digitaalijohdot + mahd. kuvasignaalijohdot sekä kaiutinkaapelit.
     
  19. tkuu

    tkuu Member

    Liittynyt:
    22.09.2009
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
  20. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
  21. tkuu

    tkuu Member

    Liittynyt:
    22.09.2009
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    nii mut siis kaveril on semmone 12voltin muunnin minkä saa pistorasiaa, ni toimiikse sille?
     

Jaa tämä sivu