1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

SSD ongelmat pähkinänkuoressa

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi RatCon 26.06.2011.

  1. Mummy

    Mummy Active member

    Liittynyt:
    26.06.2003
    Viestejä:
    2,856
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei pidä!
     
    Viimeksi muokattu: 07.08.2011
  2.  
  3. Robustus

    Robustus Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2011
    Viestejä:
    792
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Miten niin vain Intelin ajureita. Olen ajatellut, että se koskee kaikkia, koska se tehdään Windowsiin. Mitä kellottamiseen tulee, niin en tosiaankaan usko, että se vaikuttaisi mitenkään. Joku on kai kokeillut lepokellon nostoa hieman 1,6GHz:stä yöspäin ja sen olisi vain parantanut tilannetta.
     
  4. Mummy

    Mummy Active member

    Liittynyt:
    26.06.2003
    Viestejä:
    2,856
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Se muutos tehdään kyllä Windowsin välityksellä, mutta se tehdään intellin ajureihin. joko regedit.exe .llä tai reg tiedostolla.
    ""HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\services\iaStor\Parameters\Port0""
    iaStor on intellin ajurit kansio sitä ei muilta löydy.

    Edit: Tosin ihmettelen ellei vastaavaa löydy(kuulemma ei) muilta, koska heidänhän pitäisi silloin olla vapaita kyseiseltä ongelmalta eikös?
     
    Viimeksi muokattu: 07.08.2011
  5. Junnu92

    Junnu92 Member

    Liittynyt:
    26.02.2009
    Viestejä:
    63
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuli mieleen vielä yks kysymys: Jos kerran tuo indeksointi otetaan pois päältä, niin saako tuota käynnistä-valikossa olevaa hakua toimimaan ollenkaan SSD:n kans? Jos saa, niin miten?

    Taitaa olla tyhmä kysymys, mutta eihän tätä seiskaa ymmärrä, kun on XP:tä kymmenen vuotta käyttäny...


    E: Ja onko normaalia, että HDD valo vilkkuu koko ajan tasaisesti noin sekunnin välein? Mielestäni se ei aiemmin samalla SSD:llä tehnyt niin, mutten ole kyllä varma...
     
    Viimeksi muokattu: 09.08.2011
  6. Robustus

    Robustus Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2011
    Viestejä:
    792
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Senku hakee vaan. Mikä siinä on vaikeaa? Jos neuvoja haet, niin ota ohje ja tuki. Ja kyllähän se valo vilkkuu, kun kovalevyllä on toimintaa, jos tarkoitat sitä HDD-valoa, joka on etupaneelissa.

    Jos olet vasta XP:ltä siirtynyt Seiskalle, niin opettele aluksi kirjastojen käyttö. Ja oikeasta alanurkasta löytyy oikotie työpöydälle, ettei tartte kaikkia ohjelmia ajaa alapalkkiin.
     
  7. Junnu92

    Junnu92 Member

    Liittynyt:
    26.02.2009
    Viestejä:
    63
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Anteeksi huono selostus. Tarkoituksena oli sanoa, että kun haku ei löydä mitään tiedostoa tai ohjelmaa jotka ovat ssd:llä. Kakkkoskovalevyltä joka ei ole ssd se kyllä löytää kaikki ohjelmat ja tiedostot.

    Nimenomaan sitä etupaneelin HDD-valoa tarkoitan. Se vilkahtaa koko ajan noin sekunnin välein, vaikken tekisi koneella mitään. Se vilkkuu, vaikka kaikki tehtäväpalkin ohjelmat olisivat sammutettuna.
     
  8. Robustus

    Robustus Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2011
    Viestejä:
    792
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu, mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin sinun täytyy muodostaa indeksi uudelleen ja määrätä sen sijainniksi toinen NTFS-kovalevy eli vaikka se vanha kovalevysi. Se muodostaa SSD:n indeksin sinne ja haun pitäisi toimia sen jälkeen normaalisti sitä kautta. Itselläni ei ole indeksiä määrätty toiselle kovalevylle muodostettavaksi, eli olen hauttomassa tilassa tällä hetkellä, joten kerrotko sitten, vaikuttiko se mitenkään yleiseen toimintaan.
     
  9. zuux_31

    zuux_31 Member

    Liittynyt:
    09.12.2010
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minä sanoin siitä alunperin. Mulla se asuksen p emo, jossa on automaattiset kellotukset. En edes tiedä mitä se säätää, kun kaikkialla on "itse" laitettuja arvoja. Miten selität sen että ei yhtään BSODIA sen jälkeen kun automaattikellotukset otin pois. Siniruudussa siis lukee jossain että kiintolevy on kohdannut kriittisen virheen yms. BSODia tuli monasti päivässä kellotuksen kanssa, nyt ei ole tullut kertaakaan. Muutenkin kaikki ohjelmat kaatuili ja boottas uudelleen. Emo on huono kellottamaan. =( Itshän en ole jaksanut tutustua sen tarkemmin kellotuskapasiteettiin kun Win 7 boottaa 10 sekunissa ja crysis vetelee ultatasolla ilman mitään nykimistä. Siinä on se mun raja joka ylittyy ja korkeasti "vakiollakin"
     
    Viimeksi muokattu: 11.08.2011
  10. Mummy

    Mummy Active member

    Liittynyt:
    26.06.2003
    Viestejä:
    2,856
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Sinulla ei ole varmaan käytössä lepo/horrostilaa eikä koneesi ole 24/7 päällä?

    -Se että kellot(yli tai ali) poistamalla, kone vakautuu, ei vain ole merkitystä. Varsinkaan siinätapauksessa kun ei tiedä mitä se automaatti säätää(tutkimatta).
     
    Viimeksi muokattu: 12.08.2011
  11. sammal

    sammal Member

    Liittynyt:
    01.07.2007
    Viestejä:
    33
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Okei... niinpä niin, automaattikellotukset. Niitähän ei tunnetusti kannattaa käyttää. Siitä sitten syntyy helposti väärinkäsitys että ylikellottaminen jumittaa SSD:n. :)

    Enpä ole itsekään varmaan ihan heti konettani ylikellottamassa, kun tehoa piisaa vakionakin niin paljon. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa kun pelit hidastuvat riittävän paljon.

    Lisäsin allekirjoitukseeni koneen tiedot niin näette millaista konetta olen kasaamassa.
     
    Viimeksi muokattu: 12.08.2011
  12. sammal

    sammal Member

    Liittynyt:
    01.07.2007
    Viestejä:
    33
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Tämä oli kyllä ihan uutta tietoa että Windowsin haku ei toimi ilman indeksointia? Olen aina ymmärtänyt että indeksointi nopeuttaa hakua perinteisillä kiintolevyillä joissa on pyörivät lautaset ja hakupää, mutta SSD:llä siitä ei ole mitään hyötyä. Ehkäpä asiat ovat sitten muuttuneet uudemmissa Windowseissa, itselläni on kokemusta vain XP:stä.
     
  13. zuux_31

    zuux_31 Member

    Liittynyt:
    09.12.2010
    Viestejä:
    74
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kone on kyllä 24/2-6 auki ja lepotilaanhan se pamahtelee öisin (8h jälkeen), mutta aukeaa kyllä ihan näppistä näpäyttämällä. Horrostilaa ei ole tullut koitettua. Hotplug ei myöskään ole päällä. Indeksi on, superfetch muistaakseni ei. SSD:n firmwarehän on siis 2.06.

    Mutta mutta, kaatavatko "huonot kellot" bsodiin useasti vaikka olis kuinka hyvä kovo (ei näitä sandforce)? Tai aiheuttaako ne levyn satunnaisia jäätymisiä ja kovalevyn häviämistä?
     
  14. Robustus

    Robustus Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2011
    Viestejä:
    792
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En minäkään tiennyt, että Seiskan Windows-haku ei toimi ilman indeksointia, mutta se näyttäisi hakevan vain indeksoituja tiedostoja. En löytänyt yksinkertaisella haulla nimellä esimerkiksi yhtään kuvatiedostoa. Tämä ansaitsee kyllä lisäselvityksiä. No en minä hakutoimintoa muutenkaan käytä tiedostojen hakuun, ohjelmat ja toiminnot se hakuboksi kyllä tuntuu löytävän, se riittää mulle. Jos indeksin perustaa HDD:lle, niin luulenpa että sitä ei kenenkään korva kestä, kun HDD narskuttaa indeksejä sisään.
     
    Viimeksi muokattu: 12.08.2011
  15. Junnu92

    Junnu92 Member

    Liittynyt:
    26.02.2009
    Viestejä:
    63
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Siirsin indeksin HDD:lle, ja nyt haku toimii täysin. Eipä ole tullut nyt kahdessa päivässä vastaan mitään ongelmia. Jostakin syystä tuo minun etupaneelin HDD-valokin lopetti vilkuttamisen... Sitä en kyllä ymmärrä miksi, koska indeksointi ei ollut päällä aiemmin ollenkaan. Ja eipä tuo WD Caviar green mitään hirveää melua pidä, vaikka indeksi onkin nyt siellä.

    E: ja osaako joku selittää, miksi koneeni käynnistyy kohtalaisen "hitaasti" siihen nähden, että käytössä on Vertex 3 Max IOPS? Virtanapin painamisesta menee 35 sekuntia siihen, että firefox on päällä. Windowsin lataaminen kestää 25 sekuntia, ja loput kymmenen sekuntia kuluu bios postissa, ja hetkenä ennen sitä. Käyttiksenä W7 64 bit, muisteina Kingstonin hyperx 1600 mhz 8gb, prosessori Phenom II 1055T. Levyn lukunopeus saavuttaa parhaimmillaan luvatun 550 Mb/s:n nopeuden ja kirjoitusnopeus on parhaimmillaan noin 480 mb/s:n luokkaa.

    Käynnistyykö kenties 32 bittinen windows nopeammin kuin 64 bittinen?

     
    Viimeksi muokattu: 12.08.2011
  16. Robustus

    Robustus Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2011
    Viestejä:
    792
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Täytyypä mitata aika omalta koneelta. Mulla ainakin emo tuntuu katsovan ensin kaikki muut portit ennen kuin löytää Vertexin. Siinä kuluu turhia sekunteja. Olisiko siitä vajaat kymmenen sekuntia, kun pääsen kirjautumaan sisään. Siitä enterin painalluksesta alle sekunti, niin työpöytä on heti valmis. En tajua, mikä tuossa emossa on, kun en saa oikeaan järjestykseen sitä käynnistystä, vaikka kaikki on aseteltu manuaalin mukaan oikein. Ehkä minä vaan oon niin tyhmä, tai Asus tekee just niin kuin se ite tahtoo.

    Edit: Joo, virtanapin painalluksesta kuluu 20 sekuntia ennen kuin emo löytää Vertexin, siitä 25 sekuntia, niin tulee kirjautumisikkuna. Siitä salasanan jälkeen sekunti, niin ollaan työpöydällä. Kaikkineen kestää sisäänkirjautumisineen viitisenkymmentä sekuntia, joten nopeahan tuo sinulla on.

    Edit 2: Käynnistin uudelleen ja mittasin boottiajan siitä, kun "käynnistetään Windowsia" ilmestyi. Siitä kului 15-16 sekuntia, joten ei ehkä ole reilassa käynnistymisnopeus. Sulkemiseen kului aikaa noin seitsemän sekuntia.
    Tässä yhdestä revikasta vertailupohjaa

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 12.08.2011
  17. Mummy

    Mummy Active member

    Liittynyt:
    26.06.2003
    Viestejä:
    2,856
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Okei, mulla on SF1200 niinkuin singussa lukee. Mutta kaskummaa, uudemmassa 2200 on samat viat +lisäviat("jäätymiset"), mitä foorumeitalukee.
    Tämä "HotPlugin" voi olla yksi avain tekijä, samoinkuin rekisterin muutokset käytiksen toiminnassa.
    Luin tuosta vasta kesällä, enkä ole itse kerennyt niitä vielä testaamaan, tosin taisivat kyseiset ehdoituksetkin ilmestyä vasta tämän uuden SSD.n myötä.

    SSD.hän on aikalailla erillainen massamuisti loppujenlopuksi kuin Kovo.


    Miksi muut SSD.t sitten toimii ikuisuuden? Jaa-a ehkä he ei ole hakeneet ratkaisuja niin ulkoa latiikon tai testailuun vain riitää enemmän varoja.

    Kyllä ja kyllä. Kellot on laaja käsite, prosessori, muistit ja näyttis on vain osa sitä.
     
    Viimeksi muokattu: 13.08.2011
  18. TheAslan

    TheAslan Member

    Liittynyt:
    13.08.2011
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Teree!

    Mikä olis paras SSD kovo mun läppäriin? ( tässä ei ole Sata III tukea )

    Läppis: HP Pavilion DV7-3197eo
    Emo: Hewlett-Packard 365C
    Prossu: Intel Core i7 QM 720
    Näyttis: Nvidia GeForce GT 230M
    Muisti: 8GB DDR3
     
  19. Robustus

    Robustus Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2011
    Viestejä:
    792
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sanoisin, että Intelin 1,8-tuumainen 80 gigan X18 250/70 gb/s voisi olla hyvä. Mulla on toisessa pöytäkoneessa 160 gigan Intelin X25-M 2,5-tuumainen SSD eikä se ole kenkkuillut vielä koskaan. Jimssillä on sellainen täällä
    http://www.jimms.fi/tuote/SSDSA1MH080G201
     
  20. TheAslan

    TheAslan Member

    Liittynyt:
    13.08.2011
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Aattelin tällasta, saatavilla möyskin Jimms Pc Storesta:

    OSZ 120GB Vertex 2 Series SSD-kiintolevy, MLC, 2.5", SATA II

    Mitä ootte mieltä? Haluisin mielelläni kyl OSZ:n tekemän kovon.

    Tossa on seuraavat:

    120GB - 285mb/s, 275mb/s

    PS: Oisin antanu linkin mut se ei suostunu koska oon uus käyttäjä, mutta toi löytyy Jimms:in sivuilta.
     
    Viimeksi muokattu: 13.08.2011
  21. Robustus

    Robustus Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2011
    Viestejä:
    792
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Läppäriin laitetaan 1,8-tuumainen SSD, mutta jos saat tungettua sinne 2,5-tuumaisen, niin hyvä on. Katso löytyisikö OCZilta 1,8-tuumaista ja laita se. OCZilla ei kai ole ollut ongelmia SSD SATA-kakkosten kanssa, mutta Intel taas on SATA-kakkosten osaajana ehkä paras ja luotettavin.

    Mitä SATA 3:iin tulee, niin Vertex3:n kanssa joutuu tappelemaan sen verran, että en voi suositella kenellekään, jolla ei ole ns. pidemmälle menevää harrastuneisuutta tietokoneista. Itse olen joutunut käyttämään siihen enemmän aikaa ja vaivaa kuin olisin ollut valmis uhraamaan, mutta toisaalta, eihän se oppi ojaan kaada. Tuleepahan samalla opiskeltua asioita, joista en ollut ennen kuullutkaan.

    Joka tapauksessa jos nyt saisin valita, niin ottaisin SATA-3:sta Intelin 510:n Vertex 3:n sijasta, vaikka se onkin satunnaistiedostoissa hidas. Itse asiassa tuo Intelin SATA-kakkonen mahtaa lyödä randomeissa kampoihin 510:lle, siksi sitä on läppäriinkin helppo suositella.
     

Jaa tämä sivu