1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

SSD asennus - HDD kloonaus - osion pienennys

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi jokke_l 07.01.2015.

  1. jokke_l

    jokke_l Member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    56
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hyviä ohjeita em. toimenpiteeseen löytyy runsaasti. Tarkoitus olisi kloonata/siirtää entisen kovalevyn järjestelmäosuus ja ohjelmat SSD:lle. Oletettavasti sillä saavutetaan jotain etua. Kaikissa ohjeissa sanotaan, että siirrettävän levyosion tulee kuitenkin olla kooltaan pienempi kuin SSD.

    Minulla käyttöjärjestelmä ja ohjelmat c: asemalla, joka on kooltaan 390Gt ja SSD 238 Gt. Resussien hallinta näyttää c:lle käytössä 116Gt ja vapaana 273Gt. Win7 64 työkaluilla pystyy osion kokoa pienentämään. Mutta, se ilmoittaa pienennyksen jälkeen jääväksi kooksi 258801 Mt. Tarkalle menee, mutta ei oikein taida riittää. Tähän lukemaan ei vaikuta c:llä olevien ohjelmien poistokaan mitään. Tällä levyllä on myös 100Mt osuus, jossa lukee järjestelmä yms.

    Valitettavasti omat taitoni ovat pääosin DOS ajalta ja siksi on pakko kysellä.
    Tuohon pulmaan on varmaan jokin ratkaisu?
    Ohjelmien ja käyttöjärjestelmän uudelleen asennus on aika työläs juttu ja kaikista ei ole enää asennuskoodejakaan tallella.
     
  2.  
  3. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Tämä ei nyt ole varsinainen vastaus kysymykseesi, mutta huomion arvoinen asia kuitenkin.

    Jos haluat uuden SSD:n toimivat hyvin, teet kokonaan uuden Windows asennuksen sille.
    Vanhalta HDD:ltä kun kloonaat saat mukaan kaiken vanhan ohjelma- ja rekisteriroskan, joka ainoastaan hidastaa koneesi toimintaa.

    Ei käyttöjärjestelmän uudelleen asennus ole mikään suuri juttu.
    Tuotekoodeja koneeltasi saat esim. Keyfinder Free ohjelmalla kaivettua esiin.
    Ajurit voit etukäteen ladata valmiiksi USB-tikulle koneesi valmistajan sivulta, jos valmiskone.
    Itse kootun koneen ajurit voi ladata emolevyn valmistajan sivulta emon tyypin mukaan.
     
  4. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Mä kloonasin vahnan ssd:n uudelle ssd:lle Crucialin mukana tulleella Acronis true image hd- softalla ja voin sanoa että aika lahjakkaasti meni kone solmuun.. Eli kaiken sen häslingin jälkeen jouduin vielä asentamaan winukan uusiks kuiteski. Kehotan asentamaan suoraan kaiken uusiks uudelle levylle, säästyypä aikaa ja hermoja.
     
    BPVest kiitti tästä.
  5. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Oisit vaan tehny clonezillalla niinkun vinkkasin toises ketjussa ;)

    Ap:lle suosittelen uutta, puhdasta asennusta kuten IlmoPJ sanoikin.
     
  6. VAIO98

    VAIO98 Member

    Liittynyt:
    13.05.2013
    Viestejä:
    73
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    18
    Itse kloonasin vähä aikaa sitten kiintolevyn ssd:lle acronis true image työkalulla ja sen jälkeen windows ei suoraan käynnistynyt, koska kiintolevy vaihdettiin. Jotta windows saadaan sen jälkeen toimimaan pitää asennus korjata windowsin korjaulevykkeellä, joka poltetaan levylle ennen kloonausta. Ohjeet täällä: http://windows.microsoft.com/fi-fi/windows7/create-a-system-repair-disc . Sen jälkeen windows toimi hyvin ja käynnistyi melkein yhtä nopeasti kuin puhdas asennus. Jos haluat kloonata käyttiksen niin se kyllä onnistuu.
     
  7. esaja67

    esaja67 Regular member

    Liittynyt:
    27.04.2014
    Viestejä:
    177
    Kiitokset:
    23
    Pisteet:
    28
    Itse olen onnistuneesti kopioinut hdd clone ohjelmalla. Ohjelma asennetaan windowsiin, ssd kiinni ja kopiointi voi alkaa. Ilmaisversio kopioi vain koko levyn ei osioita erikseen. Kopioitava määrä kun alle uuden levyn tilan onnistuu kyllä. Pienellä rekisterimuutoksella myös achi-mode toimimaan.
     

Jaa tämä sivu