Sopivaa äänikorttia metsästämässä.

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi peuge 19.09.2009.

1. PeCe_

PeCe_ Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hmm.. aika vaikea on valinta. Auzentehcissa kuulemma mainiot äänet mutta Creativen Champion kiinnostaa hienon kotelon ja suojakuoren takia.. kumman tässä nyt sitten ottaisi..? Aloin taas kallistua Creativen puoleen.

2.  
  3. MaRc0oLi0

MaRc0oLi0 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Menee vähän ohi aiheesta, mul tää terratec aureon kortti, mistä saa 5.1 ja on spdif mut ei taia antaa digitaalisena esim. pelates 5.1 ääntä. ja äänen laatukin on noin integroidun tasoo...

Mut mun kysymys ois et hankin ton koska, ton integroidun kanssa oli vähän ongelmia (pani esim. nfs undercoverissa koneen rätisee niin et kuva nyki sen tahdissa) mut se kai oli ajureista kiinni ja etupaneelin liitin otti häiriöö ihan älyttömästi.

mut nyt tää pci kortti on ton näyttiksen jäähyn eessä ja peittää puolet sen tuulettimesta mikä aiheuttaa pientä lämpenemistä, ei pahaa idle 45c full load 66c mikä ei sinänsä oo paha, mut ei viiti esim. kellotella.

mut nyt siihen kysymykseen : tossakin kortis on toi eax olikohan 2.0?ja open al vai mitkä ne nyt olikaan ja käytös on vista eli ei DirectX laitteisto kiihdytystä käytössä, ni auttaako toi kortti peleissä jakamaan kuormaa pois prossalta???

Viimeksi muokattu: 29.09.2009
  4. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Äänikortin suojakuorella tai liittimien tyypillä ei ole mitään merkitystä jos käytetään muovipurkkeja kaiuttimina.

5. sam49

sam49 Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    26
    muovipurkkeja kaiuttimina.

Tosi on. Itse asiassa peleissä ja musiikin kuuntelussa pitäisi olla eri kaiuttimet. Peleissä kelpaavat suhteellisen pienetkin kaiuttimet ympäri huonetta ja yksi bassokaiutin, johon voi liittää täristäviä tuolin pehmusteita, yms. Musiikin kuuntelussa taas kaksi kunnollista, 30 Hz - 20 kHz toistavaa kaiutinta on kova sana. Siis vanhanaikainen perusstereo. Käytännössä puinen bassorefleksikotelo, jossa on 8 tuuman (20 cm) bassokaiutin ja sopiva korkeiden äänien kaiutin. Kohtuullisen äänentoiston raja menee suunnilleen 6 tuuman (15 cm) bassokaiuttimissa. Niillä tyypillinen alarajataajuus on 35 - 50 Hz, mikä on jo korkeahko kunnon musiikin kuunteluun.

Jos kaiutinkotelon virittämisen taito on hallinnassa, hyvät kaiuttimet saa vanhoista 1970-luvun puukoteloista uusimalla kaiutinelementit. Tavaraa löytyy Helsingissä Radio-Duo nimisestä putiikista ja siellä henkilökunta osaa auttaakin. Musiikissa erillinen bassokaiutin tuottaa monenlaisia äänivirheitä basson ja muiden kaiuttimien rajataajuuksilla, noin 300 - 800 Hz.

Olen kokeillut erillistä bassokaiutinta ja tyypillistä nykyajan tietokonekaiutinsysteemiä, mutta käytän puisia stereokaiuttimia. On olemassa digitaalisignaalilla (SPDIF) syötettäviä kaiutin-vahvistin yhdistelmiä, jotka tuottavat kunnon äänen, mutta eri merkkien laatutaso vaihtelee. Näissä on joko kovapuu tai valualumiinikotelo.

Jos elektroniikan rakentelu sujuu, mikropiirillä LM3886 toteutettuja rakennussarjoja on kaupoissa edullisesti, alle 100 euroa, ja vahvistimena ne ovat edelleen hyviä. Yli 100 dB dynamiikka. Tehoa näistä löytyy 20 - 60 W kanavaa kohti, mikä riittää kerrostaloissa lähinaapureillekin. Rakennussarjojen koko on virtalähteestä riippuen 5.25" DVD-lukijan luokkaa. Pienitehoiselle versiolle sähkön voi ottaa tietokoneen 12 V puolelta, mutta parempi on käyttää erillistä +- 24 V (48 V) 80 W tehonlähdettä.

6. PeCe_

PeCe_ Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kellään kokemusta tai mielipiteitä Fatal1ty Champion kortista? Tästä kortin valinnasta on tullut minulle Auzentech Prelude vs. Fatal1ty Champion.

7. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Hifikaiuttimet käyvät hyvin myös peleille.

Subwooferin ei pitäisi huonontaa ääntä oikein säädettynä, eikä toistaa noin korkeita ääniä.

8. lobomies

lobomies Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on tuollanen Club 3D Theatron Agrippa -kortti z-5500 kanssa. Hyvin on toiminu, ei oo toistaseks ollu vikaa tai löytyny mitään suuresti moitittavaa. Digitaaliset lähdöt on kivat kun ei tarvi kun yhen johdon. Pelit ja leffat kuullostaa mun mielestä paremmalta kun integroidulla, musassa ei kyllä eroa huomaa johtuen pöntöist. 5.1 ääntä kuuntelen DTS interactivella ja stereo ääntä DTS neopc:llä (samanlainen kun Dolby PL2). Käytettävyys on helppo. Kyllä ainakin mun mielestä on hintaansa nähden ihan kohtuullinen, suosittelen.

Jaa tämä sivu