1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

skannattujen kuvien muokkauksesta

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi Tanjah 20.02.2006.

  1. Tanjah

    Tanjah Member

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli olen skannannut kuvan hp:n image zone ohjelmaan.Voisiko joku rautalangasta vääntää miten suurennan kuvan ja saan sen vielä tulostettua ulos suurennettuna.Jos joku laittaisi yksityiskohtaiset ohjeet,olen yrittänyt mutta jossain menee pieleen?
     
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Resize(image size...) toiminnolla saa kuvan kokoa muutettua suurimmissa osaa kuvankäsittelyohjelmia.
    Sen jälkeen kuvan voi tallentaa ja tulostaa haluamallaan ohjelmalla.
    EDIT:
    Parempi tapa voi tietenkin olla skannata kuva suuremmalla tarkkuudella jolloin ei laatu kärsi kuten kuvaa suurentaessa.
     
    Viimeksi muokattu: 20.02.2006
  4. V-kos

    V-kos Regular member

    Liittynyt:
    13.03.2005
    Viestejä:
    1,345
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Hp:n Image Zonella muokkaat kokoa seuraavalla tavalla. Valitset haluamasi kuvan ja valitset ylhäältä [bold] Muokkaa [/bold] välilehden. Tämän jälkeen valitset vasemmasta reunasta [bold] Muuta kokoa. [/bold] Laita täppi kohtaan [bold] Mukautettu koko [/bold] ja sen alapuolelta täppi kohtaan [bold] %. [/bold] Laita vielä rasti ruutuun [bold] Säilytä mittasuhteet [/bold]. Seuraavaksi vain säädät kohtaa [bold] Leveys [/bold] tai [bold] Korkeus. [/bold] Lukeman ollessa 100 kuva on alkuperäisessä koossa, eli kuva suurenee kun laitat lukemaksi 101 tai enemmän. 200 tarkoittaa että kuva on kaksinkertainen alkuperäiseen nähden. Klikkaamalla [bold] Käytä [/bold] näet muutoksen kuvan koossa, kun kuva on mielestäsi sopivan kokoinen klikkaat [bold] Tallenna nimellä. [/bold] Sitten vain tallennat kuvasi ja se on valmis. Alkuperäinen skannaamasi kuva säilyy muuttumattomana ja sinulla on uusi isompi kopio kuvastasi. Jos kuva muuttuu epätarkaksi sille ei ole tehtävissä mitään. Ainoastaan skannaamalla kuvat uudestaan suuremmalla tarkkuudella voit suurentaa kuviasi enemmän, niin että ne pysyvät tarkempina.

    Tuliko tarpeeksi rautalangasta? :)
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2006
  5. Tanjah

    Tanjah Member

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos,kokeilen ohjeidesi mukaan.Olen jo yrittänyt muokkaa toiminnolla aiemmin,ja saanut kuvan isommaksi.Tulostettuna kuva ei jostain syystä kuitenkaan ole siinä koossa,mihin olen sen muokannut.Yritetään uudestaan.
     
  6. Tanjah

    Tanjah Member

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ohjeet oli selkeät ja hyvät.Onnistuin kuvan suurentamisessa mutta koko ohjelma ei suostu yhteistyöhön kun yritin tulostaa.Todella hidas koko ajan? ja ilmoitus ohjelma ei vastaa yms...voiko ongelmat johtua palomuurista? mulla sygaten palomuuri,joka on kysynyt kerran varmistusta kai hp:n ohjelmaan liittyen ja en ole siihen reagoinut.Vai virus?
     
  7. V-kos

    V-kos Regular member

    Liittynyt:
    13.03.2005
    Viestejä:
    1,345
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    En usko että on palomuurista kiinni. Se on varmaan kysynyt siitä HP:n päivitys ohjelmasta. Kannattaa varmaan hakea joku parempi kuvan käsittely ohjelma. Tuo että kuvan koko on aina tulostettaessa sama viittaisi siihen että tulostus asetukset eivät ole kohdillaan.

    Valitse tuolta joku toinen kuvankäsittelyohjelma:
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/248474

    Bimp on yksinkertainen ohjelma kuvien koon muuttamiseen:
    http://www.webattack.com/get/bimp.gif.html
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2006
  8. Oscarfin

    Oscarfin Member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    64
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hei!
    Minulla vähän samanlainen ongelma, eli skannattu kuva on printatessa pienempi kuin pitäisi. Minulla on tälläinen skanneri-printteri-kopikone-romuyhdistelmä. Voisikohan ajurin päivittäminen tuoda eloa asiaan? Miten tuollainen päivittäminen tapahtuisi?

    Kun tuolla aiemmin puhuttiin printterin asetuksista, jotka voisivat olla pielessä. Eikö kaiken pitäisi toimia ihan perusasetuksilla? Kerran asetettu printteri, joka toimii, toimii vaan? :)
     
  9. MissBlue

    MissBlue Regular member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    982
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä se kuvan koko on kiinni skannaus-/printteriasetuksista. Joillakin skannereilla on automaattimoodissa oletusasetuksena skannata kuva jollakin mikkihiiriresolla, yleensä 150dpi. Kun sitten moista haluaa tulostaa, on printterin oletusreso yleensä 300dpi tai 600 dpi. Mikäli se kuva tuommoisenaan laitetaan tulostumaan, niin ekassa tilanteessa tuleekin puolet pienempi kuva ja tokassa sitten suurennuslasiversio. Mikäli skannaat esim. kymppikuvaa, niin se resoluutio pitää lätkäistä esim. 300:n skannerissa ja suurennos 100%. Kun tuommoista sitten tulostaa, niin siitä taas resoluutio 300 dpi:hin, niin pitäisi olla tuloksena alkuperäisen kokoinen taidepläjäys paperilla.
     
  10. Tanjah

    Tanjah Member

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tappelen edelleen saman ongelman kanssa. Eli mulla windows xp kannettava ja monitoimitulostin hp 1315. Saan kuvan muokattua suuremmaksi siten että ne ovat vierekkäin,alkuperäinen skannattu kuva jää oikealle,muokattu vasemmalle.Miten saan muokatun kuvan tulostettua.Olen yrittänyt katsoa tulostuksen esikatselun ohjeiden mukaan,mutta en onnistu? normaalien digikuvien tulostaminen ja koon muuttaminen on onnistunut ihan hyvin aikaisemmin. Tämä skannatun kuvan muotoilu ja tulostaminen tökkii.Ohjelma on hidas ja lopettaa homman kesken.
    Skannattu kuva on todellakin paljon pienemmässä koossa näytöllä jo valmiiksi,miten saan asetukset niin että tulisi edes normikoossa,kiitos avusta jo etukäteen.
     
  11. Pyhimys

    Pyhimys Regular member

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    891
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Paint shop pro ohjelmalla tulostaminen paperille määrätyn kokoisena on ainakin aika helppoa ja kuvaa ei tarvitse erikseen tallentaa välissä.

    Avaa kuva - File - print multiple images
    Sit raahaa kuvan "paperille" ja voi sitten säätää oikean kokoiseksi.

    Toinen vaihtoehto on käyttää XP:ssä sen omaa kuvan katsomisohjelmaa.
    Avaa kuva ohjelmalla, paina tulosta ja valitse tulostettavat kuvat, tulostin ja tulostuskoko. Helppoa.
     
  12. genus

    genus Member

    Liittynyt:
    15.11.2004
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla sama ongelma.Skannasin kuvan ja yritin tehdä photoshop elementsillä kutsukortteja mutta tulee p...reijän kokoinen
    tuloste.Yritin kaikkia ed.mainittuja temppuja mutta ei onnistu.
     
  13. Oscarfin

    Oscarfin Member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    64
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mikä voi olla vikana? Hp all-in-ome- paska skannaa kuvan 300dpi:n tarkkuudella, heittää sen automaattisesti Hp image zoneen, jossa se näkyy hiirenpaskan kokoisena kuvana. Jos mietitään, että valokuva olisi 100%, niin tämä skannikuva on 15-20% alkuperäisestä!

    Kellään mitään neuvoja?
     
  14. Tanjah

    Tanjah Member

    Liittynyt:
    07.01.2006
    Viestejä:
    21
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ongelma ratkesi näin: hp directorin kautta skannaa kuva ja sen jälkeen kuva siirtyykin image zoneen.Sieltä muokkaa ja rajaa,liikutan hiiren vasemmalla näppäimellä kuvan kulmasta ja rajaan kuvan.Sen jälkeen suurennan muuta koko toiminnolla niinkuin joku alussa neuvoikin.Tulostuu suurennettuna.
     

Jaa tämä sivu