1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Seuraava tutkimus: Linux vs. Windows

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi .W. 06.04.2005.

  1. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Liittynyt:
    21.12.2004
    Viestejä:
    294
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Perhana, kiitos vastauksestasi.

    Win XP:n asennus on todellakin helpompaa kuin esim Gentoon, mutta saahan Linuxistakin jakeluja, joissa asennus tapahtuu "laita cd sisään ja odottele" metodilla. Toki vastapainona vaikeampaan asennukseen saa juuri sitä mitä tilaa, ilman mitään ylimääräisiä mausteita. Laitetuki, etenkin ATI:n osalta, on huonolla hapella - se on myönnettävä. Linuxissa etenkin vanhemmat laitteet ovat tuettuina todella hyvin, mutta uusien laitteiden ajureiden tuloa saadaankin odotella.

    Tässä toki näkyy M$:n ja laitevalmistajien symbioosi. Jatkuva oravanpyörä suuremmilla ja raskaammilla käyttöjärjestelmillä, uusilla ja tehokkaammilla prosessoreilla ja muilla komponenteilla. Tästä jatkuvasta päivittämisen tuskasta eroon päästäkseen joutuu Windows käyttiksestä luopumaan.

    Toki lisäperusteluja kaipaan. Onko todella niin, että mielestäsi on tärkeämpää se, kauanko käyttöjärjestelmältä menee käynnistymiseen kuin se, kuinka suorituskykyinen käyttöjärjestelmä on? Tuntuu käsittämättömältä. Jos tehdään analogia vaikka formuloihin, kumpi mielestäsi on tärkeämpää, kauanko menee aikaa saada moottorikäyntiin ja/tai kuski koppiin kuin se, kuinka lujaa auto kulkee suoralla ja/tai millaisia kierroaikoja sillä voidaan ajaa? Lisänä mainittakoon, että siitäkin huolimatta, että Win XP on ottanut aimo harppauksen eteenpäin verrattuna Win 2000:n, NT:stä nyt puhumattakaan, ei Windows käyttistä ole suunniteltu sammutettavaksi päivittäin.

    Viestistäsi selviää myös se, miksi Linux ei sovi sinulle:

    On todellakin parempi, että käytät sinulle paremmin sopivaa Windowsia, se kun on suunniteltu nimenomaan kuvailemallesi käyttäjätyypille. Itse olen taas kiinnostunut suorituskyvystä, joten en oikein voi hyväksyä sitä, että joku muu määrittää sen, miten järjestelmäni toimii.

    Meille kahdelle, ja miksei muillekin lukijoille, on syytä todeta seuraavaa. Käymämme vertailu käyttöjärjestelmien välillä on itsessään typerää. Itse sekakäyttäjänä vertailen ja olen kiinnostunut siitä, millainen käyttöjärjestelmä on normaalissa päivittäisessä käytössä. Miten ohjelmia asennetaan, miten käyttis suoriutuu joka päiväisistä toiminnoista, voinko luottaa siihen, että kun joku kerran toimii, se tekee niin aina. Vastaukseksi saan argumentteja siitä, kumpaan saa paremmin päivitettyä laiteajurit, kumpi on helpompi asentaa ja kumpi käynnistyy nopeammin. Tärkeiksi kokemamme ominaisuudet ovat niin perusteellisesti eriävät, ettei käymämme tyyppinen vertailu järjestelmien välillä ole järkevää.

    Kuten sanoin, olen nyt vakuuttunut siitä, että Windows sopii juuri sinulle paremmin. Alan ymmärtää sinua, parahin Perhana, ja näkökulmiasi tietotekniikkaan. Koeta muistaa kuitenkin se, että
    ei tee Windowsista parempaa käyttöjärjestelmää sen enempää kuin Linuxista vaikeaa käyttöjärjestelmää.
     
  2.  
  3. pkaksp

    pkaksp Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    11.01.2005
    Viestejä:
    12,231
    Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    @[bold]Jannejt[/bold]:

    Oon tästä pari kertaa aikasemminki sanonu et ei tää Ad oo pelkkä helpdesk vaan [bold]keskusteluforum[/bold]. Kysymyksiä tottakai saa tehdä ja vastauksia saa antaa mutta myös omia mielipiteitä ja keskustelua pitää käydä. Oli ne keskustelijat sitten kuinka eri mieltä tahansa asioista ni omia mielipiteitä saa esittää kunhan ne ovat asiallisia. Eli ei tietenkään mitään sotaa mutta sehän on vain hyvä kun porukalla on omat mielipiteet. ;)
     
    Viimeksi muokattu: 22.04.2005
  4. Jannejt

    Jannejt Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    5,045
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    118
    joo ei tää pelkkä helpdesk ookkaa... ja hyvä kun on keskusteluu.. ihan mukava on täällä kirjotella välillä muutakin kun ohjeita ja kysymyksii... ja tää vääntöhän on ihan huvittavaa koska loppua ei näy eikä kuulu.. :D

    ja hyvä kun on erinlaisii käyttäjii.. jos kaikki käyttäs windowsii niin kuka auttaa jo muutenkin harvoja linux-käyttäjii.. kun on kumpaakin niin vastaukset yleensä löytyy moniin ongelmiin.. :)

    itelläni on nyt ollut kone 3d 16h 16min päällä ja on kuin ois just avattu kun taas xp samalla koneella jumi pahasti ekan yö jälkeen..
    xp ei varmaan jumi normaalisti mutta tässä koneessa on aika vähän muistii nyt 320mt ja oon just lähössä ostaa lisää... :D
    tässä linuxin vahvuus.. toimii hyvin ja pitkään jumimatta vanhemmassakin mutta windowsissa on taas omat vahvuudet.. kuten "helppous" ja loistava peli/ohjelma -tarjonta...

    mutta jatketaan keskustelua... :)
     
  5. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    866
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Mukavaa, kun on mistä keskustella ;-) Perhanan ja Guruttajan mielipiteitä on mielenkiintoista lukea! Asia itsessään ei kuitenkaan varmuudella etene suuntaan eikä toiseen mutta toteaisin, että Linuxia harrastetaan ja Windowsia sitten ei varmasti. Paremmuuden taitaa ratkaista käyttötarkoitus.
     
    Viimeksi muokattu: 24.04.2005

Jaa tämä sivu