1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Selfsat H-10D levyantenni

Viestiketju Keskustelua satelliittivastaanotosta ja satelliit -osiossa. Ketjun avasi valtee 23.07.2008.

  1. valtee

    valtee Guest

    Otin jokin aika sitten testiin itselleni Selfsatin H-10D levyantennin, joka osoittauduttuaan erinomaiseksi jäikin sille sijoilleen :)

    Kuvia antennista löytyy: http://mun.satelliitti.tv/img/Selfsat-H-10D-levyantenni/

    Erittäin pienikokoinen ja näppärä levyantenni. Sopii erityisesti asennettavaksi paikkoihin, joissa esteettisyydellä on tärkeä asema. Skew-säätökin antaa hyvin anteeksi Thor ja Sirius satelliiteilla niin, että antenni on lähes suorassa (vaakatasossa).

    Antennin sisällä on vahvistin (n. 15dB). Tämä voi hämätä hieman antennia suunnattaessa esim. satelliittivastaanottimen taso/laatunäytön kanssa. Mittarilla suunnattaessa
    vahvistimen olemassaolo ei häiritse.

    Antennin olen testannut toimivaksi mm. seuraavilla satelliiteilla (mittarini on Promax Prodig 5 SE). Sijaintini on Helsinki, Veräjälaakso.


    ASTRA 1 (19,2E)

    (ei vielä mittaustuloksia)

    --

    HOT BIRD (13,0E)

    (ei vielä mittaustuloksia)

    --

    SIRIUS 4 (4,8E)

    Taajuus: 11.843GHz H (vaaka)
    Jännite: 80,1dBuV
    C/N: 10.1 dB
    CBER / VBER: 1,2E -2 / 5,2E -6
    MER: 7,4dB
    Kommentti: laatu ei riitä, kuva ei näy. Ongelmana parvekkeen kaide, joka tulee osittain keilojen eteen. Mittaustulos uusitaan, kun saan antennin siirrettyä väliaikaiseen sijaintiin. Antenni on kuitenkin testattu toimivaksi myös Viasatin kanavilla (kaikki Kulta-kanavapaketin kanavat näkyvät)

    --

    THOR 5 (0,8E)

    Taajuus: 11.357GHz H (vaaka)
    Jännite: 81,3dBuV
    C/N: 13.1 dB
    CBER / VBER: 6,6E -4 / < 1,0E -8
    MER: 10,8dB
    Kommentti: laatu on riittävä, kuva näkyy moitteetta myös rankkasateella. C/N laskee tuolloin hieman, mutta pysyy yli 10,5dB:n, joka riitää :)

    --

    Antenni toimii erinomaisesti Canal Digital kanavien vastaanotossa (kaikki Viihde HD paketin kanavat näkyvät moitteetta säällä kuin säällä). Seurantajakso 1 kuukausi.

    Viasatin kanavia en ole omalla antennilla testannut, sillä parvekkeen kaide on osittain keilojen edessä. Sama ongelma mm. Hot Birdin ja Astran kanssa. Kiinnityspaikka on toistaiseksi ainut mahdollinen.

    Voin taata antennin toimivuuden myös Viasatin kaikilla Nordic FSS/BSS beamissa tulevilla kanavilla, sillä olen antennia asentanut kyseiseen käyttöön.

    Myös osa Astran kanavista tulee loistavasti. Hot Birdiä en ole testannut, mutta senkin pitäisi teoriassa tulla kohtalaisen hyvin.

    PÄIVITYS (23. heinäkuuta 2008 @ 00:09)

    Antenni ei toimi parvekelasien lävitse. Mittaukset ovat suoritettu parvekelasien ollessa auki.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 23.07.2008
  2.  
  3. core2

    core2 Regular member

    Liittynyt:
    30.05.2007
    Viestejä:
    1,116
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kävin ja katsoin läpi tuon hemmetin hyvän kuva sarjan tuolla:
    http://mun.satelliitti.tv/img/
    Itse en ole enään asennellut lautasia 2006 jälkeen, olen kuitenkin tietoinen vastaanottimista kun testailen ja asennan purkkeja
    silloin tällöin.
    Valtee jos joskus pääset kokeilemaan tuota Selfsatin levyä josko sopisi moottoriohjaukselle on meinaan huhuja että ei toimi kun ei löydy sopivaa kiinnikettä?
     
  4. valtee

    valtee Guest

    Voin testata kyllä moottorin kanssa, kunhan ensiksi kaivan DiSEqC moottorin jostain varaston pölykasoista ;) Päivittelen tätä artikkelia aika-ajoin, kun olen mittailuja tehnyt :) Kiinnitys ei ole ongelma, antennin mukana tulee kivasti erilaisia kiinnityskappaleita, joilla sen saa kiinnitettyä lähes mihin vaan.
     
  5. core2

    core2 Regular member

    Liittynyt:
    30.05.2007
    Viestejä:
    1,116
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    @valtee kiitos. Tulen seuraamaan kokeiluasi mielenkiinnolla, koska kaverini täällä sanovat että levyantennia ei voi käyttää moottoriohjauksessa, esimerkiksi kun tullaan vaikka Hispaan 30 asteessa länteen niin levy osoittaa suoraan maahan. Tähän en oikein usko koska levyn sisäinen (LNB) ei ole kuin centrum ohjatun tai offset ohjatun lautasen LNB suunnattu yhteen kohtaan. Mielestäni on silti tehtävä joku erikoinen kiinnike polmount käyttöön, oletko samaa mieltä?
     
  6. valtee

    valtee Guest

    Tuohon en osaa vielä sanoa juuta, enkä jaata. Selviää kun testataan. Ei antennin kyllä Hispassa pitäisi maahan osoittaa, sehän olisi ihan järjetöntä!
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 24.07.2008

Jaa tämä sivu