1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Axu_ 09.02.2012.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Single threaded ajetaan yhellä ytimellä. Multithreaded ajetaan monella ytimellä.

    100% skaalautuvuus tarkoittais et multithreaded tulos on single threaded tulos * ytimien määrä. Yleensä jäädään ton alle. Se et 8 ytimisen prossun multithreaded tulos on vaan 4,65 kertaa single threaded tulos kertoo et multithreaded ei toimi kunnolla. Ainaki jos muut prossut skaalautuu selkeesti paremmin.

    Tolla logiikalla ikinä ei pitäis ottaa uusia versioita testeistä. Kuitenki monessa softassa otetaan. Voi voi.

    Olipa uutinen. Minkä takia sit monesta muusta softasta otetaan se uusin versio, vaikka vertailukelposuus menee? Esim Sysmarkista otetaan yleensä heti se uusin. Bapcostahan eros mm. Nvidia, VIA ja AMD koska Sysmark on Inteliä suosiva.
     
    Viimeksi muokattu: 29.03.2014
  2.  
  3. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Niin siellä sanottiin selvästi: On esimerkki käytännön tilanteesta johon laskentatiedemies voi joutua ja joka on parempi kuin täysin syntteettinen benchmark.
    "This is an example of a real world situation that a computational scientist may find themselves in, rather than a pure synthetic benchmark".

    Kyselit missä se näkyy että AMD: llä on vain 4 FPU: ia, esim. juuri tässä. AMD on säästänyt väärässä kohtaa.

    Aivan syyttä arvostelit Anandtechiä. Kun olisi pitänyt huomata AMD: n rajoitukset.

    (Nvidian Titan Blackissakin haluttiin parantaa liukulaskentakykyä!)

    Edelleenkään se ei ole huono asia jos käytetään vanhaa versiota, ja on olennaista että versio n:eek: joka tapauksessa kerrotaan.
     
  4. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Anandtechin juttujen taso on nähty. Voisivat perustella vähän paremmin.

    En arvostele suotta. Annoit paremman perustelun tuloksille mitä Anandtech, ts. tiiät asioista enemmän. Kertoo jotain siitä kuinka surkee sivu kyseessä.

    Toikin testi on synteettinen testi btw.

    Sepä se. Nykyset näyttikset laskee liukulukuja nopeemmin ku mikään prossu laskee seuraavaan 10 vuoteen. Joten turha panostaa prossuissa liukukuluihin. Näyttikset vetää sen nopeemmin vaikka tekis mitä.

    Nii et testaillaan vaan jollain 3DMark 99:lla koska ne tulokset on vertailukelposia kuitenki. Kaikki 3Dmarkit sen jälkeen on turhia. Vai mitä tarkotat?
     
  5. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    3DMarkki taas on sellainen testi millä saa hyvän yleiskäsityksen koneen pelitehoista. Minusta ainakaan ei ole kiinnostavaa vertailla 3DMark 99: n aikaisia koneita. (koska ne on nyky mittapuun mukaan "mopoja")
    Joten voidaan hyvin käyttää uusinta versiota 3DMark Fire Strike: a testaamaan tämänpäivän koneiden tehoja (uusia näyttiksiäkin tulee n. puolen vuoden välein).

    Tuolla alla on kaikille joita asia kiinnostaa, löytyy tarkat tiedot Fire Strikestä, alkaen s.23, josta näkee esim. erot 3DMark11- versioon nähden ja kaikki testin osa-alueet on tarkasti selvitetty mitä asioita niillä testataan, asetukset yms. http://s3.amazonaws.com/download-aws.futuremark.com/3DMark_Technical_Guide.pdf

    Ps. Omat markinkarkit 3DMark Fire Strikessä on 11651.
     
    Viimeksi muokattu: 30.03.2014
  6. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Joo, mutta kuka jaksaa rueta koodamaan yksinkertaisia asioita gpu:lle?? Koodista tulis he*vetin sekavaa ja sitä tulisi kymmenen kertaa enemmän. Yksinkertaisia liukulukulaskuja ei ole mitään järkeä tehdä gpu:lla ja kun niitä yksinkertaisia asioita on tuhansia ohjelmassa, niin fx jää jälkeen.
     
  7. JTPN

    JTPN Active member

    Liittynyt:
    03.09.2010
    Viestejä:
    1,148
    Kiitokset:
    71
    Pisteet:
    58
    3D Mark 2006 monet vielä käyttää koneiden vertailuun koska directX 9 tukee niin voi verrata uusinta näyttistä johonkin radeon 9200seen :)

    Joskus huvin vuoksi tullut jollain 2000 luvun alun koneella 3dmark 2000 pyöräytettyä ja sitte kovimmalla gaming rigillä mitä on käsiin saanut ja tutkinut monta kymmentä kertaa koneessa on enemmän tehoja :)
     
  8. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Yksinkertasia liukulukulaskuja paljon = ne tehdään GPU:lla tai jollain muulla.

    Yksinkertasia liukulukulaskuja vähän = ei eroo vaikka olis vähän hitaampi FPU.

    Näyttäsitkö uudempia tosielämän softia joissa AMD:n hidas FPU näkyy?

    AMD HSA yrittää ratkasta tota GPU:lle vaikeempi tehdä ongelman.
     
    Viimeksi muokattu: 30.03.2014
  9. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Ei niiden liukulujen laskeminen gpu:lla ole niin helppoa, opencl toimii ainoastaan amd:n korteilla kunnolla ja cuda vain nvidialla. En näe mitään järkeä siinä että ohjelmoijien pitäisis tehdä kaikki vaikeamman kautta koska amd:n prossut (pieni marginaali) eivät ole hyviä laskemaan liukuluja.

    Nykyaikasissa ohjelmissa ei käytetä gpu laskentaa, ellei se ole niin raskasta ettei se pyöri cpu:lla.

    Myös liukulukujen kuljettelu näyttiksen ja prossun välissä vie tehoa, eikä gpu laskennasta ole hyötyä ellei ohjelman toimintaa voida tehdä lähes kokonaan näyttiksellä.

    Kohta BPVestin mielestä prossut on turhia, koska näyttis on tehokkaampi...
     
  10. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    AMD:n FPU on tarpeeks nopee. Ellei se riitä, tarvitaan GPU:ta joka tapauksessa. Edelleenki käytännön softia joihin AMD:n FPU on liian hidas?

    Prossujen FPU:t menee koko ajan turhemmiks koska laskentaa pistetään enemmän näyttikselle. Ei tarvitte ku vilkasta http://top500.org

    Tän hetken kakkossijalla http://top500.org/system/177975

    Bulldozerissa näyttäis olevan hirvee määrä FPU tehoo. Vai tulisko se sittenki näyttiksistä? Toi näyttisten pistäminen superkoneisiin on aika uus juttu.

    Nykysin Intelistit selittää kuinka FPU on tosi tärkee, koska Intelin antiikkinen rakenne panostaa siihen. Pentium 4:ssa oli panostettu ihan muuhun ku FPU:n, sillon se ei haitannu. Vuosi oli 2000.
     
    Viimeksi muokattu: 30.03.2014
  11. JTPN

    JTPN Active member

    Liittynyt:
    03.09.2010
    Viestejä:
    1,148
    Kiitokset:
    71
    Pisteet:
    58
    Kylläpä se pena4 tuntu haittaavan kun melkee gigahertsin pienemmillä kelloilla oleva athloni lakasi lattiaa penalla, sitte inteli huomasi ettei osaa suunnitella uutta ja siirty parantelemaan p3 tekniikkaa josta tuli sitten core sarja.
     
  12. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Supertietokoneet ovat hieman eri asia kuin pc:t. Peleissä käytetään paljon liukulukuja, ja yllättäen amd on niissä hitaampi.
     
  13. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Niinpä. Toi tarkottaa et vuoden 1994 painotus FPU vs muut on mukamas hyvä vielä 2014. Vaikka FPU tehon tarve on vähentyny reilusti.

    Ei mee läpi.

    Ei oo käytetty vuosiin. Joskus 1995 käytettiin. Ihan sama superkoneissa. Ei niissäkään ollu näyttiksiä aikasemmin.

    AMD ei pärjää vanhoissa peleissä jotka ei osaa hyödyntää ytimiä kunnolla. Ja jotka on suunniteltu antiikkiprossuille.
     
  14. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38

    Ei jumaliste tän jätkän jutut menee aina vaan punasemmiksi. Mainitse yksi peli jossa fx8350 voitaa 4670k tai 4770k:n. Sinunko mielestä ohjelmissa tulisi käyttää kahdeksaa säijettä sen takia että joillakin harvoilla on amd:n kasi "ytiminen"????
     
  15. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Battlefield 4 vaikka. Mites se "huono" FPU siinä näkyy?

    Vuosi on 2014, minkä takia softien ei pitäis tukee 8 ydintä? Saisivat tukee enemmänki. Uusien konsolienki prossuissa on 8 ydintä. Se et Intelin antiikkivehkeisiin ei helpolla saa yli 4 ydintä ei tarkota et softat pitäis niitä varten säätää.
     
  16. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Ne konsoliversiot on tehdään ihan erikseen.

    Bf4:n kohdalla olet aivan oikeassa, peli joka käyttää kahdeksaa säijettä, niin siinä 8350 on hitusen nopeampi kuin 4670k, mutta on silti paljon hitaampi kuin 4770k. Tosin 8350 maksaa satasen vähemmän kuin 4770k.

    Pelien kohdalla olen hieman ollut väärässä, sillä ei ne nykyään kovinkaa paljoa laske liukulukuja prossulla. Mutta silti FPU:t ovat erittäin tärkeitä prossussa.
     
  17. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Jossain määrin erikseen, ei kokonaan. Minkähän takia moni konsolikäännös käytti 512 megaa muistia ja 3 prossuydintä? Voisko syynä olla Xbox 360?

    Käyttää ennemmin kuutta. Paljon hitaampi? Pikanen googletus sanoo et aika tasoissa tai ei kovin merkittävät erot noiden kolmen välillä.

    Ilman FPU:ta vois olla tuskaa. Kummiski Intelin vuoden 2000 painotus FPU vs muut on selkeesti vähemmän FPU painotteinen mitä se on vuonna 2014. Toi on yks niistä syistä minkä takia sanon niistä sillä eräällä termillä. Syyn kerto JPTN.
     
    Viimeksi muokattu: 30.03.2014
  18. JTPN

    JTPN Active member

    Liittynyt:
    03.09.2010
    Viestejä:
    1,148
    Kiitokset:
    71
    Pisteet:
    58
    Onkohan millään muulla rossulla kuin 8320 niin hyvä hinta/suorituskyky aste kun ottaa huomioon että 8320 menee suhteellisen nätisti 5ghz ja sitten ruvetaan vääntämään...ainaskin lankun virransyötölle tulee riittävästi vääntöä kun rupes konkat kuseksiin 5ghz kohalla..
     
  19. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    mjaa-a

    Paketti A

    FX8320 150e
    asus m5a97 evo 100e
    tehokas ilmajäähy 40e
    hintaa yht: 190e

    Paketti B

    intel core i5 4670K 225e
    sille kellotusemo 125e
    tehokas ilmajäähy 40e
    hintaa yht: 390e

    Paketti C

    intel core i7 4770K 330e
    silel kellotusemo 125e
    tehokas ilmajäähy 40e
    hintaa yht yht: 495e

    Paketti D

    intel xeon 1230v3 235e
    sille emo 60e
    ok jäähy 25e
    hintaa yht: 320e

    parhaat hinta/laatusuhteet:

    jos kellottaa: Paketti A
    jos koneen budjetti 1000e, Paketti A/Paketti D
    jos koneen budjetti 2000e, Paketit B, C, D

    itse en näe oikein "järkeä" tämän hetken 1150 kannan kamoissa, muissa kuin 1230v3 xeonissa tämän intelin perseilyn vuoksi, (emojen kova hinta vs 1155 sandyaika, tahnat+ hs ja ilmarako)

    oma mielipiteeni on, että jos ostaa konetta niin,

    Prossuvaihtoehdot:
    am3+: FX6300/8320
    1150: xeon 1230v3
    2011: i7 3820/4820K/muut

    en näe tällä hetkellä, i5 4670K:ta taikka i7 4770K:ta, mitenkään "kannattavina" ostoksina yllämainittujen "vikojen" vuoksi

    itseä "jurppii" hieman kun menin ja ostin tuon 200e euron, amd:n crosshair emon kun olisi voinut ostaa inteliä, mutta näillä mennän sitten mitä ollaan otettu, ostetaan sitten 2011 kamaa kun tarvitaan lisätehoa, seuraava prossu varmaan 8320 kun jotain ostetaan...
     
  20. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Minusta kaiken tyyppinen vahva laskentateho on hyvästä. FPU on nyt vaan ollut esillä, koska se on FX: n heikko kohta.

    Miten se oli, konsoleissa on (BPVestin mukaan) PC- prossut ja Jaguar on AMD: n uusinta uutta?

    AMD DETAILS JAGUAR, OFFERS VERY POWERFUL FPU

    AMD recently shared some details on the Jaguar architecture at the Hot Chips conference and according to the company’s presentation users of low power devices may be in for another great treat coming from AMD, as Jaguar seems to be another very powerful architecture this time especially stressing on floating-point performance. Indeed Jaguar will feature a very powerful FPU that will offer never seen SIMD and FPU performance in this market niche.

    ..but one thing is for sure – multimedia applications will run great on such a chip.

    Lähde: http://www.hitechreview.com/it-products/pc/amd-details-jaguar-offers-very-powerful-fpu/39047/
     
  21. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Setti A satasen verran liian halpa, muuten hyvä.



    Se FPU ei oo erityisen vahva, se on edeltäjäänsä vahvempi ja halpasarjassa voi ollaki kohtalainen. Jaguar suunniteltiin vähävirtasiin laitteisiin.
     
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu