1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Axu_ 09.02.2012.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Jep, Intelin leiristä yritetään todistaa, että Intelin prossu on (edes marginaalisesti) nopeampi joka softassa ja tarkoituksessa, AMD:n porukka taas yrittää sanoa, että AMD on tarpeeksi nopea tai käytännössä yhtä nopea kuin Intel, kun käytetään jotain muuta kuin vanhaa yhden ytimen testiä. Sanomat vaan tuntuu menevän vähän ristiin ja ohi eri leireiltä. :D
     
  2.  
  3. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    Näinhän se on. Jos tämä ymmärrettäisiin niin miksi tätä lankaa olisi?
     
  4. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    hazardy teki jo ketjun asialleen http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-215/uutta_konetta_hankkimassa-968087/

    Ohjasin tänne koska tolla toisella alueella saa bannit.

    FM jutussa AMD käyttäjällä oli taustasoftia. Toiseks oli enimmäkseen single threaded.

    Unohdit ton http://plaza.fi/s/f/editor/images/X-2013061215072958725.png

    Mantlen pitäs tuoda ratkasu tohon peliongelmaan. Nykyset Directx ja opengl on paskaa moniytimisillä prossuilla. Kuormittaa yhtä tai kahta ydintä kunnolla. Mantlen pitäis tukee ainaki 8 prossua/ydintä ja jakaa kuorma tasasesti.
     
  5. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    Tuon superpiin kyllä voin AMD porukalle antaa anteeksi. Se on aika merkkiuskollinen testi? :D
    Ps. Super pii 1m omalla prossulla sadasosan yli 7sek.
     
    Viimeksi muokattu: 13.11.2013
  6. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Ei noiden grafiikkarajapintojen ole tarkoitus kuormittaa suoritinta. Niiden avulla on vain tarkoitus lähettää käskyjä näytönohjaimille, ja näytönohjain sitten tekee sen mitä pyydetään. Tuo Mantlen moniydintuki tarkoittaa ainakin noiden tänään julkaistujen dia-kuvien perusteelta siltä, että ohjelmassa eri säikeet voivat kommunikoida suoraan näytönohjaimen (tai näytönohjaimien) eri osien välillä. Eli esim. yksi säie voi käskeä käskeä näytönohjainta piirtämään jotain ruudulle, kun taas samaan aikaan toinen säie käskee näytönohjainta tekemään GPU-laskentaa
    http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/43/IMG0043447.jpg
    http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/43/IMG0043437_1.jpg
     
  7. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Tällaiset asiantuntevat postaukset vähentävät turhan vänkäämisen tarpeen 99% : sti. Hienoa.
     
  8. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Intelin puolella Pentium 3 pärjäs hyvin Superpi:ssa. Sit Intel totes ettei oo mitään järkee pitää x87 legacyroskaa ja Pentium 4 pärjäs siinä surkeesti (vuosi oli 2002 tai jotain). Sit ku tuli 2006 tai jotain ja ylikellottajat oli painostanu Inteliä, ne julkas Core 2:n joka oli viritelty Pentium 3. Sit Intel pärjäs taas Superpi:ssa.

    AMD totes 2011 tai jotain saman minkä Intel 2002 tai jotain. Turha pistää prossuun x87 legacypaskaa jota ei tarvita missään muualla ku Superpi:ssa (Bulldozer). AMD ei sit enää pärjännykään Superpi:ssa.

    Turha testi.

    Kuvat ei toimi.

    Mun käsittääkseni Directx:ssa kaikki grafiikkahommat pyörii 1-2 prossusäikeessä. Mantle osaa jakaa sen vaikka 8 ytimelle. Sillon 1 nopee ydin ei oo se mikä ratkasee vaan saadaan monta ydintä käyttöön.
     
    Viimeksi muokattu: 13.11.2013
  9. hazardy

    hazardy Member

    Liittynyt:
    12.11.2013
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jaa.. jostain kumman syystä silti haluaisin intel/Nvidia yhdistelmän, koska pelaaminen tuntuu onnistuvan paremmin tehokkaan yhden ytimen toimesta ja PhysX sun muut.
    Amd ei tunnu vaan jostain syystä luonnolliselta
     
  10. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    [/quote]
    Eli sinun mielestä tuo on PALJON OHJELMIA! Osaatko englantia vai valehteletko tarkoituksella?
     
    Viimeksi muokattu: 13.11.2013
  11. GamerAce

    GamerAce Regular member

    Liittynyt:
    05.03.2011
    Viestejä:
    283
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli sinun mielestä tuo on PALJON OHJELMIA! Osaatko englantia vai valehteletko tarkoituksella?[/quote]

    Ja kun niitä ytimiä kerran on niin paljon AMDssä niin eihän noiden ohjelmien pitäisi häiritä :). Sitä BPVest on tässä jatkuvasti sanonut että käytännön testissä AMD vie koska silloin taustalla pyörii ohjelmia.
     
  12. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Juuh, niissä on hotlinkkaus-esto, joten URL:i pitää copy-pastettaa uuteen välilehteen.

    Direct3D ja OpenGL kyllä tukevat piirtokäskyjen vastaanottoa useammastakin säikeestä, mutta mitään näkyvää suorituskykyparannusta ei yleensä saavuteta niiden kohdalla, kun säikeiden määrä kasvaa yli kahden.
    http://code4k.blogspot.fi/2011/11/direct3d11-multithreading-micro.html

    Eli jos jokin peli käyttää runsaasti piirtokäskyjä ja se rasittaa moniydinsuorittimen kaikkia ytimiä paljon (ja kaikkia ytimiä tasaisesti), niin tuosta piirtokäskyjen jakamisesta useammalle säikeelle saa kyllä etua. En kyllä tiedä onko yhtäkään tuollaista peliä olemassa.
     
    Viimeksi muokattu: 13.11.2013
  13. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    Tuli mieleen tässä että onko kellään tiedossa (itse olen laiska ja en googleta) jotain graphia/kuvia miten eri prossut kuormittuu eri peleissä? Esim onko FX-8350 4-ydintä ns. täysillä vai jakautuuko kuorma tasaisesti? Oikeaa tietoa miten ne menee? Tuntuu ainakin että omalla koneella suoritinkäyttö on hyvin tasaista. (Molemmilla koneilla, i5 ja i7.)
     
  14. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Eli sinun mielestä tuo on PALJON OHJELMIA! Osaatko englantia vai valehteletko tarkoituksella?[/quote]

    Mun mielestä on. Paljon ohjelmia, koska piti mainita asiasta. Sanakirja saa olla eri mieltä.

    Intelisteiltä selkeesti loppuu perustelut. Alkaa kinaan yhestä sanasta.

    Moniko Intelisti sano et taustalla oli ohjelmia?

    "Pistetään AMD:lle hirveet taustasoftat, Intelille ei. Sit Intel voittaa."

    Mantlen pitäis pystyy kuormittaan tasasesti 8 ydintä, selkee parannus tohon.

    Battlefield 4:n pitäis tukee Mantlee jossain vaiheessa. Sit päästään vertaileen tuleeko parannusta tossa suhteessa. 4 ydintäki olis kova kahteen verrattuna. Mantle päivitys tulee joulukuussa?

    Windows jakaa noita kuormia automaattisesti. Testeissä vois pistää kuvakaappausta task managerista. Ei jakseta koska sillon näkyis kuinka surkeesti softat käyttää montaa ydintä. Ts suosii Inteliä.
     
  15. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    Ts. 8 on vielä liikaa ja yhden ytimen suorituskyky on vielä avain.
     
  16. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,849
    Kiitokset:
    786
    Pisteet:
    193
    Itse kyllä kääntäisin tuon "I had a couple programs" sisällön suomeksi "Minulla oli pari ohjelmaa" Parhaalla tahdollakaan en kääntäisi sitä "Minulla oli paljon ohjelmia" :):)
     
  17. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Voi kääntää: muutama ohjelma.

    Jos pitäis olla 0 ohjelmaa, "muutama" on paljon.
     
  18. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Sanakirjaankaan ei voi luottaa, tuo oli uutta. Kyllä huomaa että, kaikki vähäkään tieteellinen pohja on kaukana.

    AMD on ostanut kaikki oikeudet BF4: seen ja sen huomaa alla olevasta (+alla oleva linkki), Haswellit puuttuu, omien testien perusteella näyttiksillä vääriä FPS: tä, 6- ydin prossulla oli itsellä aika erilainen ytimien käyttö (koskee myös HT: tä, oli tasaista). Kaikki ytimet olivat n. 50%: sia paitsi 2. ydin oli 80-90%, eli windows EI jaa tasaisesti vrt. Adobe linkki yllä:
    [​IMG]

    http://www.bf4blog.com/battlefield-4-retail-gpu-cpu-benchmarks/
     
    Viimeksi muokattu: 14.11.2013
  19. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Taustasoftia pitäis olla 0. Sillon ku niitä on muutama, se on paljon. Vai montako softaa pitäis olla taustalla et niitä olis paljon? 5, 10, 15 vai 20? Ei tarvita sanakirjaa, vaan järkee.

    Tossahan se on tasasesti jaettu. FX-8350 prossulla min 50, max 85. Epätasanen jako olis suunnilleen

    Core 1 100%
    Core 2 20%
    Core 3 100%
    Core 4 20%
    Core 5 100%
    Core 6 20%
    Core 7 100%
    Core 8 20%

    Tollanen kuormitus sopis prossulle paremmin ku Wintoosan tasajako.
     
  20. JTPN

    JTPN Active member

    Liittynyt:
    03.09.2010
    Viestejä:
    1,148
    Kiitokset:
    71
    Pisteet:
    58
    Vaan jokahine softa kuormittaa eri tavalla, toinen ei välttä tunnu missään, ja toinen idlatessaankin voi hidastaa konetta aika lailla.

    Esimerkiksi pahin yleinen ohjelma mitä tiedän joka syö koneen resursseja on Skype, Varsinkin halvemmilla koneilla skype vaikuttaa veemäisesti videoidenkin pyörimiseen.
    Itse olen huomannut että jopa 1.5ghz 4 ydin apu läppärillä ei tuupi videot pyöri 360p kun skype on taustalla, vaikkei puheluakaan olisi päällä.
     
  21. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Täh ?
    Oot mainostanut miten sulla on Intel, ja BF4:sen julkasun jälkeen sulla on ollu pätevä AMD setti jolla todistat FPS:t vääriks ?
     
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu