1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Axu_ 09.02.2012.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Mantle on ylivoimainen, AMD antaa sille niskalaukauksen :D :D Mikäs sen loogisempaa. Pitäisikö tulevalle 300 sarjalle kaivaa kuoppa jo valmiiksi?
    Ei ne mitään muuuta. Muistan kun ennen 2000 lukua porukka selitti, että muutaman vuoden sisällä Linux jyrää Windowsin. Ei ole näkynyt vaikka sen ajan Windowsit olivat lievästi sanoen surkeita. Peleillä asiat ei muutu.
    Keksit uuden sanan. Harmi vaan kun EI KAIKKI kommentti ei kerro yhtään mitään. Kaikki ei jaksa kävellä, kaikki ei jaksa nukkua, kaikki ei jaksa mitään.
    Edes DX10, 64 bittisyys tai muutkaan suuren luokan muutokset ei saaneet ihmisiä vaihtamaan Vistaan. Ihmisillä kun on vapaa valinta. Aika harvaa aseen kanssa pakotetaan valitsemaan käyttistä.
    Hitto, että on vaikea keksiä onko tuo sun tapa järkevä. Katson yhtä kuvaa ja sen mukaan suosittelen prossua. Kannattaako tämä. Hmmmm.
    Ei siinä ollut lähdettä sille, että Mantle olisi vaikuttanut siihen, että Windows 10 on ilmainen.
    Jos erillisten asioiden linkittäminen peräkkäin todistaa jotain niin minä todistin juuri aukottomasti, että AMD:n prossut on tehty Corn Flakes muroista.
    Kerro yksi asia mihin kaikki siirtyy?
    Kaikki osaavat säätää Windowsin juuri sellaiseksi kuin haluavat? Kaikki pystyvät muuttamaan esimerkiksi töissä kaikki haluamansa asiansa juuri sellaisiksi kun ne esim. Windows XP:ssä on? Sinä osaat kertoa mikä on jokaikiselle ihmiselle tärkeää ja mikä ei? Niin mites se IE selaimeen tykästynyt henkilö. Pystyykö se erillisellä ohjelmalla asentamaan sen Spartanin nykyiseen käyttikseen? Mites koulut? Niissäkin voi muokata vapaasti kaikkea?
     
    Viimeksi muokattu: 05.03.2015
  2.  
  3. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Voisikohan tässä peräti olla sellainen tilanne ettei pitäisi tuomita sellaista mistä ei paljon mitään tiedä? Mitä nyt olen tuohon cortanaan pintapuolisesti tutustunut niin se kuulemma osaa rämpyttää musiikkia, soitella puheluita ja muuten vain kitistä jos käyttäjä ei toimi Microsoftin toiveiden mukaisesti. Koska älypuhelimet (mistä lähtien muuten nettiliittymä on ollut älykäs? Ja missä vaiheessa netti muuttui sosiaaliseksi, kun vielä jokunen vuosi sitten varoiteltiin tietsikoiden ja netin tekevän nörteistä epäsosiaalisia?) ja muut mobiililelut eivät kiinnosta pätkän vertaa, ei sitten ole tullut tutustuttua asiaan tarkemmin. Mistään älykkäästä puheentunnistuksesta tai automaattisesta tulkkauksesta en ole kyllä koskaan kuullutkaan. Sellaisista (siis toimivista) pääsen hyvällä tuurilla nauttimaan ehkä sitten saattohoidossa. Sikäli kun googlen kääntäjästä tai officen oikoluvusta on jotakin pääteltävissä.

    No kuitenkin, pianhan tuo nähdään mitä tuosta tulee. Tosin jos windowsin käytettävyys heikkenee samaan malliin kuin siirryttäessä seiskasta kasiin niin pianhan tässä itse kukin avustajaa tarvitsee.

    Kovin moni ei kuitenkaan vaihtanut seiskaa kasiin vaikka olisi puoli-ilmaiseksi saanut.

    Parin vuoden päästä pelaaminen ilman dx12:ta on kuin nettisurffailu XP:llä. Eihän se tietenkään pakko ole...

    Jos ryhtyy paastoamaan ei tarvitse edes paskoa.
     
  4. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    mikähän lienee prosenttiluku että kuinka paljon pc-käyttäjistä on pelaajia? Eli vaikuttaako se oikeasti päätökseen päivittää.. Enkä kyllä usko asioiden etenevän niin nopeasti.. Dx11 on varmaan 5 vuoden päästäkin toimiva vaihtoehto.. Näin niinkö villi veikkaus vaan
     
  5. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Varmaankin muuten, mutta ainakin ennakkohypen perusteella dx12 -pelit pyörisivät hyvinkin puolta nopeammin. Eli muutaman vuoden kuluttua dx11 -pelaaminen vaatisi sellaista rautaa mitä ei ihan joka pojalta löydykään.
     
  6. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Näimpä.. Tulevaisuus näyttää miten tämän hetken suunnitelmat/ajatukset vastaa sitten todellisuutta.. mikään ei oo niin varmaa kuin epävarma :)

    Sinänsä hauska tää kehitys systeemi kun pusketaan ulos huippunäyttiksiä ja viritellään prossuja, emoja julkastaan "gamer" logon alla ja samalla kuitenkin kehitetään rajapintaa joka helpottaa rautavaatimuksia :D kohta tosissaan pyörii P4 prossulla ja 20€näyttiksellä bäfä sulavasti :D
     
  7. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Tuohon aikaa linuxin käyttäminen vaatii ohjelmointitaitoa yms. Kenelläkään perusjannulla tai edes harvalla kokeneemmalla pc:n käyttäjällä oli taitoa laittaa linux käyttökuntoon. Mutta tosiaan enpäs itse oikein jaksa uskoa että pelinkehittäjät vaivautusivat tekemään peleistään linux version, ku potentiaalisia asiakkaita on kuitenki niin vähän (linuxin käyttäjistä). Eikä kyllä pelit linuxia yksin nosta.

    Käyttikseltä joka vaatii huipputason pc:n pyöriäkseen ei voi kovin suurta suosiota odottaa.

    Puoli-ilmaiseksi on kuitenki ihan eri asia ku ilmaiseksi. Windowsien lisenssit maksaa 100€, niin kyllähän ihmiset sen päivytyksen vaivautuu tekemään ku ilmaseksi saa.

    Millä perusteella puolta nopeampaa? Eiköhän ne suorituskykyparannukset jää 5-25%, niinku mantlessa.
     
  8. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Mitäs se kasipäivitys taas maksoikaan? Jotain 20 euroa? Harva vaivautui.

    Tällaista hypeä on ilmassa http://muropaketti.com/stardockin-b...dessa-demossa-yli-8-kertaa-nopeampi-kuin-dx11.
     
  9. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Kasi oli huonompi käyttis ku seiska. Kymppi taas on selkeästi parempi ku 8/8.1.

    Demot ja benchmarkit on ihan eri asia ku pelit.
    http://muropaketti.com/microsoft-valotti-xbox-onen-ja-windows-10n-tulevaisuutta-ja-yhdessaeloa
     
  10. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Mistä kohtaa, jos dx12:ta ei lasketa?

    Totta, ja siksi en väittänytkään dx12:n olevan 8 kertaa nopeampi. Eikö tuollainen 25 prosentin parannus ole ihan hyvä vuoden päästä julkaistavalta rajapinnalta?
     
  11. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Onhan se ihan mukava suorituskykylisä. Tuossa puhuttiin 20% paremmasta suorituskyvystä. Eli jos DX12:lla peli pyörii 60fps, niin DX11:llä 50fps.

    Käyttöliittymä, uusi selain, cortana ja paljon muita pienempiä uudistuksia. Kympin kohdalla windows ottaa aikan ison harppauksen.
     
  12. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Itse olet koko ajan puhunut paremman optimoinnin puolesta. Uskallatko veikata millainen suorituskykyero on sitten kun dx12 lopultakin julkaistaan, saati sitten kun sille ehditään jotain optimointejakin tehdä?
     
  13. power_age

    power_age Active member

    Liittynyt:
    06.05.2009
    Viestejä:
    1,766
    Kiitokset:
    154
    Pisteet:
    93
    Siinä vaiheessa varmaan tulee jo ulos Windows 12 kk tai vuosimaksullinen ja dx 13 tai 14 jenkithän kammoaa lukua 13, joka talossa ole toimivana, kuulemani mukaan kerrosta 13, juu sano no nää jutu sikseen, mutta tuossa välissä on jo varmaan ollut Windows 11 dlc floppi ja dx 12.3 ja muuta.
     
    Viimeksi muokattu: 05.03.2015
    Whatta Heck kiitti tästä.
  14. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Tarkoitatko ajurien vai pelin renderöijä optimointia? DX12:ssa nimen omaa tarkoitus on vähentää ajurien overheadi minimiin, mm. siirtämällä virheiden käsittelyt, tarkistukset yms. ohjelmoijan huoleksi. DX12:ssa ja mantlessa on saatu ajurien aiheuttama overheadi monta kertaa pienemmäksi ku dx11:ssä, jolloin ajurien ja/tai rajapinnan ei pitäisi enää millään tavalla rajottaa suorituskykyä, jolloin niiden optimoinnista tuskin tulee kovinkaan kummosia suorituskykyparannusta.
     
  15. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Ei kuule harmainta hajua mitä oikein tarkoitan. Kuitenkin viilaamalla tuloksen pitäisi parantua. Esimerkiksi oma 3dmark-tulokseni (5295) ei mitään hurrauksia aiheuta, mutta vanhemmassa 3dmark11 testissä saan yli tuhat pistettä paremman tuloksen kuin voisi odottaa. Johtunee ajureista. Jotain tuollaista odottaisin käyvän myös dx12 -peleille.
     
  16. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Just siks et Mantle on ylivoimanen, Microsoft sen kopioi. Mikäs sen loogisempaa.

    Nimenomaan peleillä se vois muuttuu. Mites Linuxin pelituki ennen 2000 lukua?

    Oikein, ne jotka ei jaksa on todennäkösesti enemmistö tässä käyttisasiassa.

    Johtu ehkä siitä et Vista oli surkee varsinki UAC:n osalta. Win 7 oli selkeesti parempi.

    Aika montaaki

    [​IMG]

    [

    Sehän on täällä tosi yleistä.

    AMD vaikutti DX12 kehitykseen ja DX12 vaikuttaa ilmaseen Windows päivitykseen.

    Nii-i, vähän niitä on.

    Miten tää liittyy Windowsin uudistuksiin? Tarkotakko Microsoft tiliä jolla omat sais asetuklset joka koneeseen?

    Tohonhan on paha sanoo mitään ellei Linux saa pelejä. Ilmanen pelikäyttis kelpais monelle mainiosti ja se tois lisää käyttäjiä. Tarpeeks? Paha sanoo mut pelien puute on Linuxin ongelmista ehkä pahin.
     
    wwallu kiitti tästä.
  17. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Nvidian vastaus, 7/2010:
    • The answer to this was twofold: first and least important, is the fact that all the AAA developers have access to the PhysX source and can (and do) compile it for x87 on their own.


    • The second answer was more important, and surprised me a bit: the PhysX 2.X code base is so ancient (it goes back to well before 2005, when x87 was deprecated), and it has such major problems elsewhere, that they were insisting that it was just kind of pointless to change over to SSE.
    Eli turhaa hommaa, kun ongelmat ovat muualla kuin x87- käskykannassa. Joten Nvidia lähti heti uudelleen kirjoittamaan PhysX: n sen ostettuaan.

    Oma lainaus:
    Oma arvioni osui siis lähelle totuutta (Kaikki hyvät jutut ei vaan onnistu sormia napsauttamalla).

    The 3.0 release will use SSE scalar at the very least, and they may do some vectorization if they can devote the engineering resources to it.

    PhysX V3 julkaistu: 5/2011.
    Toi uudelleen asennus on jo muinaisjäänne ajalta ennen 8(.1): ia ja 10: iä joissa on hyvät resetointi työkalut ym.

    Kuva Windows 10 pro technical preview 9926:
    [​IMG]
     
  18. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Ku microsoft teki dx12:n (low level api siinä missä manteki), niin silloin mantlen peli oli pelattu. Nvidian ei tietenkään lähtis tukemaan mantlea (koska se on kilpailijan kehityksessä), vaan dx12:ta.

    Eikä se mantle nyt niin ylivoimainen ole, sun pitäis oppia koodaamaan niin huomaisit ettei suorituskyky ole aina tärkeintä.

    Totta. En minä ainakaan käyttäis windowsia, jos linuxille ois kunnon pelivalikoima. Myös officen ja photoshopin kaltaiset "standardi" ohjelmien puute on aika paha ongelma.

    Ai että seiskako on jo muinaisjäänne?
     
  19. JoniS

    JoniS Active member

    Liittynyt:
    06.10.2008
    Viestejä:
    2,951
    Kiitokset:
    261
    Pisteet:
    93
    OT:
    liian helpoksi menee nämäkin, sinällään hyvä koska jokainen tuon varmasti osaa tehdä, mutta tuo sen haittapuolen mukanaan ettei kukaa enää opettele/osaa sitäkään vähää kuin asentaa windowssin siltä varalta että nuo ei toimi joskus.
     
  20. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Pointless tosiaan, siihen olis mennyt se 2 minuuttii.

    Toisin sanoen, aivan täyttä p*skaa koko selitys.

    Edelleen, mikä esti sen SSE-tuellisen PhysX:n teon? Olisko se ollu hitaampi? Nvidian selitykset, GTX970...

    Tossa ei tuu esiin yhtäkään seikkaa miks sitä SSE-versioo ei olis voinu vääntää. Olisivat ees sanoneet et se SSE-versio olis ollu hitaampi. Eiku sithän joku olis voinu todistaa sen väitteen vääräks...

    Toihan on selvää settiä, Mantlen parhaaks puoleks jäikin pistää Microsoft ja Kronos group töihin.

    Ainaki yks kehittäjä kerto DX12 olevan tosi pitkälti vastaava mitä Mantle. Mantlehan jäi lopulta enemmän tai vähemmän beta-vaiheeseen. Voi olla et AMD haluski panostaa pelkkään suorituskykyyn, mut ero oli sen verran murskaava et muiden oli pakko seurata.

    Nekin. Tosin noi Openoffice/Libreoffice formaatit, mitä onkaan, pienentää kuilua selkeesti.
     
  21. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Ihan pakko kiittää, vaikka tuo kuva onkin... No, sellainen.
     
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu