1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Axu_ 09.02.2012.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Ei DX 10 rajapintaan siirrytty automaattisesti joten ei päde.
    SINUN mielestä kyseinen APU riittää pelaamiseen. Kerro nyt "laajemmalta kantilta" miksi olet sitä mieltä?
    Kauemmin se AMD kehitti saunan taakse vietävää Bulldozeria :D Erona myös sekin, että MS kehitti käyttöön tulevaa rajapintaa eikä hassannut vuosia ja rahoja kuolevaan rajapintaan. Aika harvoin yritykset kertoo kaiken mahdollisen kehitysyön julkisuuteen. AMD on edelleenkin "ensimmäisestä päivästä" lähtien antanut MS käyttöön tietonsa Mantlesta avuksi DX 12 kehitykseen. Näin AMD itse kertoo. Tämä on tiukkaa faktaa toisin kuin sun AMD on kuningas ajatukseen perustuvat "faktat"...
    Missä niin luki? Linkität sivuja, mutta et edes lue mitä niissä lukee. Linkittämälläsi sivulla sanottiin, että DX 12 ei dramaattisesti muuta Xbox Onen graafista suorituskykyä koska rauta pysyy samana. Aika loogista...
    Kun kysymykseen et osaa vastata niin sitten "unohtuu" mitä olet väittänyt. Annoit edelleenkin ne kuvaajat esimerkkinä DX 11 hitaudesta. Kerro miksi DX11 on mielestäsi hitaampi rajapinta kuin DX 9.
    Niin ja tämä oli todisteesi siitä, että Mantlen kehityksen takia Windows 10 päivitys tarjotaan ilmaiseksi :D :D Laita ylläpidolle vinkkiä. Ehkä tuossa on ainesta uutiseksi asti :D :D
    Näinhän se on. Esimerkiksi halpa päivitys tyyliin 29€ ei tuntuisi missään pelejä ostavien rahapussissa. Muulla ryhmällä kynnys maksamiseen tulee paljon nopeammin.

    Loogisempaa on, että MS haluaa yhtenäistää käyttössä olevia käyttöjärjestelmiä. Nykytilanne missä ihmisillä on käytettävyydeltään eroavia Windows järjestelmiä ei ole kovin ihanteellinen. Windows kasin huono menestys ja poikkeava käyttötapa on varmasti eniten vaikuttanut päätökseen..
     
    Viimeksi muokattu: 02.03.2015
  2.  
  3. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    mä nyt vaan kaipaan niitä todisteita.. Sama juttu ku intelin lahjomisen kanssa? Eli oliko se nyt miten monta vuotta kun niitä todisteita piti odottaa???
     
    R4ndom1 kiitti tästä.
  4. power_age

    power_age Active member

    Liittynyt:
    06.05.2009
    Viestejä:
    1,766
    Kiitokset:
    154
    Pisteet:
    93
    En osaa sanoa juuta en jaata ms.n ns. ilmaiseen W10 päivitykseen, ehkä takana on ajatuksena se kun joku sanoi jo ettei W7.sta enää tulisi XP.n kaltaisia pitkäikäisiä käyttöjärjestelmää.

    Henk. kohtaisesti olen sitä mieltä että joku koukku tuonne syötin sisään on kätketty ja sitä ei taideta paljastaa ennen kun homma on ns. myöhäistä, tai sitten vaan siirtyy linux puolelle.
     
    R4ndom1 kiitti tästä.
  5. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Mitä ihmettä PhysX: ltä kesti 4?

    NovodeX: in viimeinen versio (PhysX: n esiversio) on v. 2004.

    Luuletko oikeesti Nvidian, a) huijaavan, b) turhaan käyttäneensä ylimääräistä aikaa.:D
    Ei x87: ssä ole järkeä, koska Nvidialla on jo rauta etu jokatapauksessa ja PhysX: n parhaat efektit jäävät Nvidian korttien käyttäjille. Ja PC on vain yksi käytetty alusta.

    Lainaus: http://en.wikipedia.org/wiki/PhysX

    Myös Tech Report- sivusto on sitä mieltä että SSE: llä mennään.
     
  6. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Tossa sanoinki jos. Linuxin pelipuolen suurin ongelma on DirectX ja tarkemmin Direct3D. Äänet, ohjauskomennot jne saa helposti laitettua mut Direct3D taitaa olla se joka eniten rajottaa Linuxin pelitukee.

    Mantle tekis periaatteessa helpoks portata Windows peli Linuxille. Microsoftilta turha pyytää apuja DirectX:n Linux versiolle.

    Ei estäiskään mut Linux peliporttausta helpottais ratkasevasti. Tai siis olis voinu helpottaa. Taitaa Opengl nextmikälieneekään ottaa Mantlen paikan Windowsin ulkopuolella tosin.

    Mikä ryhmä sit? Yrityskäyttäjät? Ei. "Peruskäyttäjät"? Moni ei jaksa päivittää. Ainoo joka hyötyy merkittävästi on pelaajat koska DirectX 12.

    AMD tuskin olis sitonu Mantlee pelkästään Windowsille. Mantle olis suosiota saadessaan tehny Linux porttaukset selkeesti nykystä helpommiks. Sehän ei sovi Microsoftille joka haluis kaikkien pelien läyttävän DirectX:a jotta Linuxin pelituki pysyis huonona. Ja Windowsin paras valtti pysyis.

    Ton takia suosittu Mantle (tai mikä vaan avoin API, kuten OpenGL) olis
    Microsoftille paha uhka.

    Aika moni siirty.

    Perustin sen mielipiteen siihen kuvaan joka täällä esitettiin. Ootko itte sen kuvan perusteella asiasta eri mieltä?

    Aikasemmin väitit:

    Ton "faktan" lähde oli Nvidia. Eli sun mielestä aikasemmin Nvidian kanta oli fakta vaikka AMD sano muuta. seuraavaks sulle kelpaaki samasta jutusta AMD:n kertoma asia faktana...

    Näyttää vaihtuvan mielipide sen mukaan mikä tukee omaa kantaa.

    Kuitenki Microsofti selittää kuinka DX12 antaa etua samallaki raudalla:

    http://venturebeat.com/2015/01/21/m...rformance-is-up-to-50-better-than-directx-11/

    Annoin esimerkit käytännön hitaudesta.

    Paska trollaus. Tossa linkissa oli lähde sille et Windows 10 päivitys oli ilmanen. Ne pari muuta yllättäen unohdit.

    Lainaan toista foorumia:

    OK? Esim Jartarin väite:

    Ainoo asia/lähde joka ton puolesta puhuu on jonkun Nvidian tyypin lausunto. Vastakkaista kantaa tukee oikeestaan kaikki muu + AMD:n tyypin lausunto. Kumpi todennäkösemmin on oikee jos Faktaa ei oo saatavilla?

    Niinku aikasemmin sanoin, sun antis tälle keskustelulle on 0, koska intät faktoja joita ei monesta asiasta oo saatavilla. Esim:

    Väite: DX 12 ei tuu Win 7:lle ja Win 8:lle mut tulee Win 10:lle.
    Faktaa? Ei, DX12 ei julkastu eikä Win 10 julkastu. Asia voi muuttuu ennen julkasuja.

    Väite: Win 10 ilmanen päivitys vuoden ajan Win 7 ja Win 8 omistajille.
    Faktaa? Ei, MS:n edustaja sano noin eiekä Microsoft oo asiaa kiistäny. Mut mistä voin hommata Win 10 päivityksen just ny? En mistään, eli ei faktaa.

    Ts mikäli haluut faktaa asiasta "AMD:n ansiota on ilmanen Win 10 päivitys" pitää ensin muuttua faktaks se et DX12 tulee Windows 10:lle muttei Win 8:lle tai Win 7:lle. Lisäks sen ilmasen Win 10 päivityksenki pitää muuttua faktaks. Tosta voi päätellä kuinka järkevää on huudella ja vaatia muilta faktoja.

    4 vuotta ajella koodi SSE kääntäjän läpi. Ehkä ne ei sitä ees tehneet.

    Luulen Nvidian huijaavan, ylimääräsestä ajasta en olis varma. Tohonhan menis pari minuuttia korkeintaan.

    Ei järkee ja kuitenki käytetään, OK.

    Pitkään ei menty.
     
  7. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Aika moni asuu Afrikassa. Se ei siltikään tee väitteestäsi totta.
    Opengl on ollut tosi paha uhka Microsoftille koko olemassa olonsa ajan :D Kuollut mantle on ollut pelkästään uhka ihmisille jotka sen takia panostivat AMD:n rautaan.
    Ja sitten kun katsot toista kuvaa niin annat toisen mielipiteen. Erittäin loogista. Minkä prossun valitset koneeseen jos katsot MTV3 uutisia? Niin ja siis meinasit suositella kyseistä APU prossua konepakketti ketjussa koska se on mielestäsi riittävä?!?
    Mun mielipide on ollut kyllä kokoajan sama.
    Lukeminen taas sulle liian vaikeaa. Lue se edellinen viesti uudestaan.
    Jotenkin turhauttavaa kun susta ei saa mitään irti. Väität jotain, mutta mitään et vastaa. MIKSI DX11 on mielestäsi HITAAMPI kuin DX9?!?
    Tuo oli ainoa linkittämäsi uutinen mikä liittyi Windows 10 ilmaisuteen. Ei se mikään trolli ollut. BPVest:in todisteet siitä, että Mantlen takia Windows 10 on ilmainen
    http://www.pcworld.com/article/2873...a-free-upgrade-for-windows-7-and-8-users.html
     
  8. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Tekeehän. Kaikki ei oo vieläkään siirtyny DirectX 9:sta pois.

    Opengl ei ollu paha uhka, kuka sanoo et Mantle ei olis voinu olla? Jälkiviisastelu aina helppoo.

    Aivan. Kerranki annan mielipiteen kuvaperustelun kanssa mut ei kelvanny. En anna jatkossa.

    Sellaselle joka pelaa BF4 pelkästään ja Mantlella, se näyttäis olevan riittävä.

    Jaa okei, se oliki vaan Nvidian mielipide?

    Meinaat ettei se nosta Xbox onen nopeutta? Miks se PC:lla nostaa vaikka rauta on samaa?

    Johan annoin pari esimerkkiä joissa se oli hitaampi. En oo sanonu et se kaikissa tapauksissa olis.

    Tossa annoin linkit lähteisiin asioille:

    Microsoft antaa Windows 10 ilmaseks
    Mantle ja DX12 on pitkälti samat
    AMD totes ettei Mantlee kannata kehittää koska DX12
     
  9. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    mitä tekemistä näillä "Mantle ja DX12 on pitkälti samat
    AMD totes ettei Mantlee kannata kehittää koska DX12
    "
    on tämän "

    Microsoft antaa Windows 10 ilmaseks"
    kanssa???
     
  10. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Mikä ongelma on D3D? Jos pelinkehittäjät oikeasti haluaisivat panostaa linuxiin, niin mikä estäisi heitä käyttämästä opengl:ää?

    Linuxin markkinaosuus on erittäin pieni, ja linux käyttäjistä potentiaalisia pelien ostajia on vielä vähemmän (suurin osa desktop linuxin käyttäjistä on koodareita yms. "räpeltäjiä"). Ne joilla on intoa pelalta käyttää windowsia, ja se että ne siirtyis linuxiin vaatis linuxille kunnonpelivalikoimaa

    Jos se päivitys on yhtä helppo ku windows 7 -> 8 upgrade, niin ihan varmasti peruskäyttäjätki jaksavat päivittää.

    DX10 julkastua tuli lähinnä muutamia pelejä jotka demosivat DX10:tä (kuten crysis).

    Kyseessä on suuremman luokan ohjelmisto, johon on luultavasti suorituskykykriittisiin kohtiin tehty asseblyllä optimointeja, jolloin se käskykannan vaihto ei olekkaa niin helppoa.

    Itse asiassa on (ei microsoftille, mutta directx:lle). Monissa vaiheisssa opengl on ollu paljonki D3d:tä edellä, mutta aina microsoft on joillaki mainoskamppanjoilla yms. saanu kehittäjät pysymään d3d:ssä.

    Sinäkö olet paljon pelinkehittäjiä viisaampi ja tiedä milloin on järkevintä siirtyä pois vanhasta tekniikasta? Jos ohjelman ei ole tarkoitus käyttää mitään semmoista ominaisuutta/juttua mitä dx9:llä ei vois järkevästi toteuttaa, niin en näe mitään syytä dx9:ää ei saisi käyttää. D3d9 ajurit on vuosien saatossa optioitu varmasti paremmin ku d3d11:n.
     
  11. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Ei ole mitään jälkiviisastelua. Ihan tässä ketjussa minä olin sitä mieltä, ennen uusimman uutisen julkistusta, että Mantle kuolee pois. Sinä taas kehuit sitä ja sen ylivoimaisuutta maasta taivaaseen. Jälkiviisasteluna on hyvin helppo sanoa kumpi meistä oli oikeassa.
    Niin ja tämä on sitä asioiden katsomista "laajemmalta kantilta" :D :D
    Kirjoitin, että nostaa nopeutta, mutta mikä siellä taas kaihertaa kun ei osata lukea. Ei vaikka pyydetään lukemaan uudestaan. Kokeile jos kolmannella kerralla onnistuisi.
    Miksi DX11 on mielestäsi hitaampi kuin DX9? Nuo esimerkit eivät kerro mitään koodauksen tasosta.
    Ehkä eeppisimpiä perusteluita koskaan :D :D
    Lisätäänpäs vielä samaan listaan tuosta linkki
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sauli_Niinistö
    Nyt on todistettu, että AMD:n omistaa suomen presidentti.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Corn_flakes
    Ja AMD:n prossut on tehty muroista.
    Näin se varmasti on.
    Ja näin perustelet väitettäsi, että ihmiset siirtyvät automaattisesti uusiin DX versioihin :D
     
    Viimeksi muokattu: 04.03.2015
  12. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Koska pelit toimivat sillä hitaammin. Mikä tuossa on niin vaikeaa ymmärtää että pitää jankuttaa samaa asiaa viikosta toiseen? Kun kerran selvästikin olet eri mieltä, voisit edes yhden kerran laittaa jotakin faktaa tähän ketjuun. Uudet kokemukset avartavat mieltä, ei niitä tarvitse pelätä.
     
    BPVest kiitti tästä.
  13. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Niin (>3 v.) aikaahan kului kehitystyöhön, optimointiin ja yleensäkin parantamiseen=Uudelleen kirjoitettiin.:)

    Kyse ei ollut pelkästä käskykannan vaihdosta. Kannattaahan siitä ottaa samalla kaikki hyöty irti ja varmistaa hyvät valmiudet jatkokehitykselle ja uusille ominaisuuksille (niitähän on jo tullutkin).

    Kaikki ymmärtää että tuohon menee enempi kuin 2 min. aikaa.
     
  14. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Eli sun mielestä Windows seiskan ja kympin erona on pelkkä DX 12 :D :D :D Hieman taas kaivattaisiin faktaa...
    Moni ei jaksa ostaa tietokonetta. Kannattaako yhtään peliä enää kehittää?
    Minä en ole väittänyt mitään vaan kyseenalaistanut teidän väitteet. Kun sinulla ja BPVestillä on selvää TIETOA aiheesta niin kertokaa vastaus. Miksi DX 9 on nopeampi kuin DX11? Vanhat pelit eivät kerro yhtään mitään eri rajapintojen nopeuseroista. Max Paynen kohdalla DX 11 tuo paremman kuvanlaadun kuin DX 9. Nopeusvertailuun se ei siis kelpaa. BPVest ei sitä ilmeisesti osannut lukea linkittämältään sivulta.
    http://www.techspot.com/review/537-max-payne-3-performance/page6.html
     
    Viimeksi muokattu: 04.03.2015
  15. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Näyttää pahasti siltä että kasin ja kympin ainoa oikea ero on dx12. Kai se kuitenkin on jossakin vaiheessa vaihdettava kun mantlesta ei tullut oikein mitään.

    Kumpaakin rajapintaa käyttävät pelit ovat käsittääkseni ainoa keino verrata noiden nopeuksia. Jos keksit paremman tavan, kerro ihmeessä. Jaa miksikö 9 on nopeampi? Johtunee pitkälti siitä että se on rumempi. Joku dx11:n tesselointi (vai mikä ihme se nyt olikaan) vie järkyttävät määrät tehoa.
     
  16. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Kysyin miksi se rajapinta oon hitaampi. Siitä on ollut kyse ensimmäisestä viestistä lähtien. Se ei liity millään tavalla siihen kuinka hienoksi peli tehdään tai kuinka laiskasti eri versiot tehdään. Ymmärrätkö?
    Vaikka kymppi ei ole edes valmis niin hyvin sulla tuntuu olevan tiedossa nuo erot :D Ihmeen kauan MS on kehittänyt uutta käyttistä kun OIKEASTI kasiin on lisätty vain DX 12...
     
  17. Sakke88

    Sakke88 Active member

    Liittynyt:
    11.04.2004
    Viestejä:
    1,773
    Kiitokset:
    19
    Pisteet:
    68
    .
    Tässä vaiheessa täytyisi määritellä mitä "oikealla" erolla tarkoitetaan.

    -www.engadget.com/2015/01/21/windows-10-event-new-pc-features/
    -www.lifehacker.com/all-the-new-stuff-in-windows-10-1640838152
    -www.techradar.com/news/software/operating-systems/10-great-new-features-in-windows-10-1267365

    Kovin outoa, että yksikään näistä tekniikan-alan sivustoista ei osannut mainita ainoata oikeata eroa widows 10 ja 8 välillä.

    "What's new in Windows 10 for PCs? A lot" -Engadget

    Dx12 ei ole ihan niin tärkeä asia jos maailma ei pyöri niiden pelien ympärillä. Toki sitä tarvitaan muuallakin kuin peleissä, mutta maailma ei radikaalisti muutu vaikka kuvia voidaan piirtää pari kappaletta enemmän sekunnissa.
     
    jartar kiitti tästä.
  18. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Tuo on tietenkin ihan totta. Harva kuitenkaan pitää jotain cortanaa tai spartania merkittävinä edistysaskelina. Tai no, selain ehkä jos ei paremmasta tiedä.
     
  19. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Näinhän se on. Yllättävän vaikea joidenkin ymmärtää, että suurin osa ihmistä ei osta tietokonetta pelaamiseen. DX 12 kiinnostaa silloin ehkä vähiten maailmassa.
    Eikä uusittu käyttöliittymä ketään kiinnosta. Voisitko vaikka nyt listata erot ja perustella jokaisen kohdalla miksi DX12 on merkittävämpi esim. Pihtiputaan mummolle.
     
  20. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Ei oikeastaan edes kiinnosta miksi se on hitaampi. Tässä vain on tullut useampaan kertaan todetuksi että se nyt vaan on hitaampi (tai ainakin toimii hitaammin), mutta näyttäisi olevan vaikeuksia noinkin yksinkertaisen asian sisäistämisessä.

    Kai sitä on kehitettävä siihen asti kunnes dx12 on valmis. Oikeastihan kymppi tulee (tai on luvattu tulevaksi) yllättävänkin pian kasin jälkeen.
     
  21. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Turhauttavaa väitellä lukutaidottomien kanssa. Miksi DX 9 RAJAPINTA on mielestäsi nopeampi kuin DX 11? Ymmärrätkö?
    :D :D Ja taas uutinen jollekkin teknologiasivustolle. Windows 10 ainoa uudistus DX 12 :D :D
     
    Viimeksi muokattu: 04.03.2015
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu