1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Axu_ 09.02.2012.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Tuo kaikki on ihan totta. Mikä sitten olisi sellainen peli jota dx11 nopeuttaa? Jos moinen kummajainen löytyy steamista, sitä on kyllä päästävä saman tien testaamaan.
     
  2.  
  3. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Lyhyt oppimäärä Cudaa:
    Cuda on rinnakkaislaskenta alusta ja ohjelmointi malli. (Jolla voidaan laskea myös PhysX: ää)

    CUDA® is a parallel computing platform and programming model invented by NVIDIA. It enables dramatic increases in computing performance by harnessing the power of the graphics processing unit (GPU). With millions of CUDA-enabled GPUs sold to date, software developers, scientists and researchers are finding broad-ranging uses for GPU computing with CUDA. - See more at: http://www.nvidia.com/object/cuda_home_new.html#sthash.Ge6lITDA.dpuf

    Here are a few examples:

    -Identify hidden plaque in arteries
    -Analyze air traffic flow
    -Visualize molecules

    With CUDA, you can send C, C++ and Fortran code straight to GPU, no assembly language required. - See more at: http://www.nvidia.com/object/cuda_home_new.html#sthash.Ge6lITDA.dpuf

    Developers at companies such as Adobe, ANSYS, Autodesk, MathWorks and Wolfram Research - See more at: http://www.nvidia.com/object/cuda_home_new.html#sthash.Ge6lITDA.dpuf
    Ootas, miten toi liittyy Nvidiaan?

    Nvidia osti Ageian ja PhysX: n vuonna 2008, ja kolmen vuoden kehitystyön jälkeen se oli (monisäikeinen PhysX V3) valmis vuonna 2011.:)
    https://developer.nvidia.com/physx-sdk-v31
    Uusissa peleissä on vain Dx 11 tuki. Itse en ohjelmoinnista ymmärrä mitään, mutta voisi kuvitella olevan helpompi optimoida vain Dx 11: sta.
     
  4. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Kato tota kuvaa ja päättele siitä http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/amd/mantle/Mantle1.jpg

    AMD kehitti Mantlen, Microsoftin pakko reagoida ja kehittää DX12. Microsoft tietää ettei se saa suosioo jos tulee vaan Windows 10:lle eikä Win 7 tai Win 8. Tarjoovat Win 10 ilmaseks Win 7 ja Win 8 omistajille, jotta saavat enemmän suosioo DX12:a.

    Noin yksinkertasta.

    Koska en kai missään oo väittäny et DX11 olis rajapintana hitaampi?


    Ainahan pelintekijät on ainaki osittain siirtyny uudempaan DX rajapintaan. Toi esimerkki ei kerro mitään.

    Missä kohtaa puhuin ongelmista? Annoin pari esimerkkiä joissa DX11 on selkeesti hitaampi mitä DX9.

    Pitkälti samaa mieltä. Palataan asiaan sit ku näkyy kunnon tuloksia.

    Mut PhysX:a voi laskee ilman Cudaa, sit taas Cuda vaatii Cuda tuen.

    Eli PhysX:lta kesti 4 ja Nvidialta 3 vuotta ajaa PhysX SSE:ta tukevan kääntäjän läpi :p
     
  5. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Kyllähän tuo dx9 näyttää olevan jokuverran nopeampi ku dx11. Graafiset erot dx11:n ja dx9:n renderöijien välillä useissa peleissä (olettaen että dx11:n tukemat jutut joita ei dx9:ssä ole, kuten tessellatio, on pois päältä) on niin pienet ettei ne kyllä selitä dx11:n huonompaa suorituskykyä. Suorituskykyero johtuu varmaanki siitä että dx9:n ajureita on optimoitu ja hiottu paljon kauemmin.
     
  6. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Tuo on putkijuoksu singleplayerista, multiplayerissa sitten tarvitaan prossutehoa paljon enemmän (koska enemmän toiminnallisuus, joiden käsittely tehdään prossulla). Kyllähän tuo A10-7850K riittää pelien grafiikan renderöintiin, mutta peleissä on paljon muitaki asioita ku renderöinti. A10-7850K kyllä riittää moniin peleihin, mutta ei kaikkiin.

    Physx:n gpu versio tarvii Cudan. Ilman Cudaa (eli nvidian korttia) physx laskee kaikki cpu:lla. Cuda on laskentarajapinta niinku opencl (tosin cuda toimii vain nvidian gpu:illa, opencl toimii muillaki laskentapiireillä ku gpu).

    Jos koodiin on tehty assemblyllä optimointeja, niin käskykannan vaihtaminen ei olekkaan niin helppoa. Voi olla myös että nvidia käytti tarkoituksella x87:ää, jotta suorituskyky olisi huonompi cpu versiossa, ja antaisi suuremman edun gpu version käyttäjille (eli nvidian kortin omistajille).
     
  7. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Tiiän mut ei ollu mun postaama kuva joten piti vähän nokitella.

    +Tarvii tietenki Cuda tuellisen Nvidian kortin kanssa. Kaikki nykyset on ja vähän vanhemmatki luonnollisesti, sikäli ei merkitystä.

    Vaikee uskoo et aletaan kehittään 2004 softaa johon vedetään hirvee kasa x87 optimointeja ja joka on tarkotettu pelkstään high end koneisiin. Vuonna 2001 jokanen vähän kovempi prossu tuki SSE:ta. Lisäks PhysX oli alunperin lisäkortti, ei hirveesti järkee väsätä x87 assembly optimointeja fysiikkaa laskevalle lisäkortille.

    Eiköhän toi jälkimmäinen pidä paikkaansa. Onhan se hyvä promota omaa ja samalla pistää kilpailijan versio näyttään huonolta.
     
  8. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Siis jotain faktatietoa ja todisteita pöytään eikä vaan harhaisia luuloja.. Alkaa oikeesti huolestuttaa nää sun jutut
     
  9. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Microsoft kertoo kehittävänsä low level API:a melkein heti low level API Manelen julkasun jälkeen vaikka on menny high level API:lla 20 vuotta...

    Syitä miks Microsoft tarjoo Windows 10:n ilmaseks? Windows 10:ssa on olennaista eroo Win 7 ja Win 8 verrattuna? DirectX 12 ja ...

    Päättele tosta. Todisteita ei oo. Näille kysyjillehän ei kelpaa todisteeks mikään muu ku Microsoftin lausunto asiasta.
     
  10. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Tuskinpa microsoft tarjoaa windows 10 ilmaseksi directx:n takia. Microsoftin kaltaisella yrityksellä ei olis mitään ongelmia kehittää windows 7:ään dx12 tukea (jos olisi niin olisi dx ja windows oikeasti paskasti tehtyjä). Directx:n avulla microsoft ei edes suoraan tienaa mitenkään, directx on vain houkutin Windowsiin.

    edit. windows 8 oli täydellinen floppi, ja monet yritykset siirtyivät nyt xp:n tuen loppumisen myötä seiskaan eikä kasiin. Luulisimpa että microsoft antaa kympin ilmaseksi jotta seiskasta ei tulis xp:n kaltasta tuotetta jonka tukea on pakko vaan jatkaa ja jota käytetään vielä tuen loppumisenki jälkeen haavoittuvaisena.
     
  11. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Microsoftilla oli jo ylipääsemätön ongelma pistää Windows XP:lle DirectX 10. Toisekseen Windows 7 perustuki loppu jo, eli siihen ei enää tuu uusia ominaisuuksii. DirectX on oikeestaan ainoo kunnon houkutin pelaajille Windowsiin.

    Teoria mättää siinä et Windows 10 päivitys on ilmanen vaan vuoden ajan. Kuinka moni yritys viittii vaihtaa pois Win 7 käyttiksestä jonka tuki päättyy vasta 2020? Tosi harva. Ja muutenki Enterprise versioihin toi tarjous ei päde. Ts toi päivitystarjous on suunnattu pääasiassa muille ku yrityskäyttäjille (="pelaajille").

    Tarkottaa:

    Jos Mantle on selkeesti DX11 parempi API Microsoftin mielestä (eiköhän se oo koska DX12 matkii Mantlee oikein huolella) JA Mantle toimii Win 7 ja Win 8 (missä ei toimi DX12), Mantle tarjois helkkarin hyvän rajapinnan Win 7 ja Win 8 koneille (ja tietenki Win 10 koneille kanssa). Kuinka moni pelaaja hankkis Win 10 koska vois pelata Win 7:lla tai Win 8:lla pätevästi? Tosi harva. Kuinka paljon DX12 sais suosioo jos vaan Win 10 ostaneet sitä käyttäis? Tosi vähän. Vaikka Microsoft voiski tuoda DX12 Win 7:lle, sit ei kukaan päivittäis Win 7:a kympiks ikinä joka söis kympin markkinaosuutta. Ja sit se todellinen kauhuskenaario Microsoftin kannalta. Mantle haalii Win 7 ja Win 8 pelaajat ja sit Mantlesta tulee Linux versio. Jos Mantlesta tulee suosituin API JA sen saa Linuxille, mihin pelaajat tarvii Microsoftia? Ei mihinkään.

    Tota riskiä Microsoftilla ei oo varaa ottaa. Paskoista vaihtoehdoista paras on antaa ilmaseks Windows 10 jossa DX12, koska sillä saa DX12:a varsinki pelaavia käyttäjiä ja samalla Win 10 markkinaosuus kasvaa. Se taas tarkottaa et Mantle on syy Win 10:n ilmaseen päivitykseen Win 7 ja Win 8 käyttäjille josta seuraa et ilmanen Win 10 päivitys on AMD:n ansiota.
     
  12. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    millonkahan vesti sä opit että sun harhaluulot ei ole = fakta.. Tollasia foliohattujuttuja sulla tuntuu riittävän ilman että esität mitään todisteita niiden tueks.. Eikös se keskustelu pitäis käydä tosiasioiden pohjalta eikä omien teorioiden?
     
  13. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Esitä sit tosiasia joka kumoo mun teorian?
     
  14. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Kaikille seiskan ja kasin käyttäjille kympin ilmaiseksi tarjoaminen aiheuttaa varmasti isommat tappiot ku se että pelikehittäjät alkaisivat käyttämään mantlea (mikä on erittäin epätodennäköistä ottaen huomioon ettei mantlea tue kuin muutama kortti). Pelaajien osuus windowsin käyttäjistä on aika pieni, joten tuskin microsoft pelaajien takia tarjoaa kaikille ilmaiseksi kympin.
     
  15. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    http://muropaketti.com/amd-paljasti-ajatuksiaan-mantlen-tulevaisuudesta

    Se siitä mantlesta.
     
    Phat-J, jartar ja rick79 kiittävät tästä.
  16. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
    Sä syytät, joten todistustaakka on sulla.. Eli niitä faktoja odotellessa..
     
  17. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Eli suosittelet tästä lähtien peliprossuksi A10 7850K prossua? Kyllä vai ei?
    Meni metsään jo siinä, että DX12 rajapinnan ovat kehittäneet YHDESSÄ alusta asti Microsoft, nVidia, Intel ja Qualcom. Sitä on kehitetty kauemmin kuin Mantlea.
    http://techreport.com/review/26239/a-closer-look-at-directx-12
    Ei uudempaan rajapintaan automaattisesti siirrytä. Kuoliaaksi julistettu Mantle on siitä malliesimerkki.
    Kerro minulle miksi DX11 on sinun mielestäsi hitaampi kuin DX9? Nyt puhutaan pelkästä rajapinnasta. Näin olet väittänyt joten perustele!
     
  18. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Jos Mantle tekee Microsoftin turhaks, tulee järkyttävät tappiot. Se tuki taasen, mikäli Mantle menestyis, uskaltaisko Nvidia pistää Nvidian näyttikset omistavat valintatilanteeseen: hommatkaa Windows 10 satasella tai tyytykää DX11. En oikeen usko, moni hommais tossa tilanteessa AMD:n kortin.

    Tarjous ei koske Enterprise versioo = ei ainakaan yrityksille. Toisekseen, miks yritykset vaihtais Seiskasta kymppiin? Sellaset kotikäyttäjät jotka käyttää konetta muuhunku pelaamiseen ei hyödy juuri mitenkään Windows 10 päivityksestä (eikä moni viitti ees opetella uutta käyttistä). Ne jotka oikeesti on potentiaalisimpia päivittään Win 7:n kymppiin on just pelaajat.

    Edelleenki kysymys: jos pelit pyörii Linuxilla, mihin pelaajat tarvii Microsoftia? Ei oikeestaan mihinkään ja siitä tulee tappioo paljon..

    Toihan käytännössä summaa sen mitä sanoin. Microsoft lupas DirectX 12 (hyvin pitkälle sama ku Mantle) päivityksen (=Windows 10) ilmaseks Win 7 ja Win 8 käyttäjille joka söi Mantlelta melkein kaikki edut. Siks AMD totes ettei kannata ja kuoppas Mantlen. Eli AMD herätti Microsoftin kehittään kunnon API:n joka on pakko tarjota ilmaseks koska muuten olis riski menettää markkinat Mantlelle. Eli tosi vahvat perusteet on sille et nimenomaan Mantle ansiosta tulee ilmanen Win 10 päivitys.

    Sulla ei näytä olevan mitään tuotavaa keskusteluun. Mitäs jos vaan olisit hiljaa ellei oo mitää järkevää sanottavaa?
     
  19. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Laitatko linkit lähteisiin?
    Ai, että pelintekijät olisivat ruvenneet koodaamaan pelit pelkästään AMD:n korteille :D :D :D Ai niin, Mantle on kuollut. Aivan niinkuin sanoin.

    Veikkauksia otetaan vastaan. Minkä uuden kalliilla rakennetun tekniikan AMD vie seuraavaksi saunan taakse?
     
    Viimeksi muokattu: 02.03.2015
  20. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Kattelen asioita laajemmalta kantilta. Ennemmin 8 ydintä.

    Hah hah. Tulee taas melkosta bullshittia. Tosta pikkusen faktaa:

    - Microsoft alko aikasemmin kehittään samaa mitä AMD, paitti et sillä menee siihen 2 vuotta kauemmin
    - Microsoft ei kertonu AMD:lle eikä pelintekijöille eikä oikeestaan kellekään muullekaan mitä ne on kehittämässä ennenku vasta siinä vaiheessa ku ovat saaneet kopioituu Mantlen
    - Microsoft ei kertonu uutuudestaan yhtään mitään julkisuuteen ennenku vasta kauan Mantlen julkasun jälkeen
    - DirectX 12 on hyvin pitkälle vastaava mitä Mantle

    Joten miten uskottava väite muka on et DX12 on ollu kauemmin kehityksessä tollasena mitä Mantle?

    Eiköhän toi kerro kaiken http://wccftech.com/phil-spencer-directx-1-xbox-one-hardware-graphics/

    Eli Microsoft myöntää ettei niillä ollu mitään hajuakaan DX12:a sillon ku Xbox onee suunnittelivat. Joka tarkottaa et nykymuotosen DX12 suunnittelua ei tosiaankaan alotettu "kauan sitten".

    DirectX:n pätee.

    Missä väitin?

    Windows 10 ilmaseks http://www.pcworld.com/article/2873...a-free-upgrade-for-windows-7-and-8-users.html

    Mantle ja DX12 pitkälti samat http://community.amd.com/community/...g/2015/03/02/on-apis-and-the-future-of-mantle

    AMD totes ettei Mantle kannata koska DX12 http://community.amd.com/community/...g/2015/03/02/on-apis-and-the-future-of-mantle

    Lähteet sille et just Mantle herätti Microsoftin löytyy tosta ylempää.
     
  21. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Miten Mantle tekee Microsftin turhaksi (tarkoitat varmaan DirectX:n?). Directx:ssä on muutaki ku d3d, directx sisältää mm. rajapinnat äänien toistoon, inputeille (näppäimistö, hiiri, peliohjaimet yms.) yms.

    Mantle on pelkkä grafiikkarajapinta, eikä sillä yksin peliä tehdä.

    Vaikka pelit käyttäisi mantlea, niin se ei estä DX:n käyttöä, joka on hyvä paketti eri kirjastoja/rajapintoja pelejä varten.

    Ai pelaajat on ainoa ryhmä jolla on hinkua päivittää seiska kymppiin? Pelaajat on kuitenki tietokoneiden käyttäjistä aika pieni ryhmä.


    Sekö että mantle tukee linuxia pistää kaikki pelitki tukemaan linuxia? Kuten ylempänä mainitsin niin pelkällä mantlella ei peliä tehdä.
     
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu