1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Axu_ 09.02.2012.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Logiikka on se ettei nykynen panostus tuo takasin kaikkee mihin jäi panostamatta. Esim Clover Traililla mentiin aina vuoden 2014 alkuun saakka, ja sitähän ei Linux tue. Ts. Intelistit on ihan onnessaan ku Intel on tukenu Linuxia pikkusen yli vuoden verran vähän paremmin.

    Huikeeta.

    Onhan niitä tulluki, ei tosin 8 ytimelle koska siellä ei AMD:lla oo kilpailua kuluttajaluokassa.
     
  2.  
  3. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Onhan ne, mutta kun ne konsolit, vaikka pc rautaa onki, ei ole käyttöjärjestelmältään erinlaisia ku PC:t. Vaikka ne on paperilla paljon paljon tehokkaampia ku edellisen sukupolven konsolit, niin jos niiden pelit tehdään helposti porttautiviksi PC:lle, myös suorituskyky tippuu aika paljon. Jos niiden raudasta taas otetaan kaikki irti, niin PC:lle porttaus vaikeutuu. Eli jos halutaan graafisesti hieno peli pyörimään sulavasti niillä konsoleiden lelupiireillä, piitää raudasta ottaa kaikki irti, mikä vaikeuttaa huomattavasti pc:lle porttausta. DX12:sta en mene sanomaan mitään, koska sitä ei ole vielä julkastu ja ilmassa on vain kovaa hypeä.

    Aika vaikee on käyttää mantlea, jonka kehitystyökaluja ei ole vielä edes julkastu ja jota tukee ainoastaan pieni määrä näyttiksistä. Ja mikä tekee DX11:stä antiikkisen? DX9 voi sanoa jo antiikkiseksi, ja vasta nyt DX11 alkaa olemaan laajasti käytössä.

    Intel panostaa linuxiin, mutta kuitenki opengl:ään panostus on sitä että vasta ivy bridgen gpu:issa on opengl 3.3 tuki (joka siis löytyy jo 2007 julkaistuista amd:n ja nvidian korteista).
     
  4. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Directx 11 tuli 2009. Ollaan vuodessa 2015 ja Mantle hakkaa sen about kaikessa. DX9 (julkastu 2003) oli antiikkia viimestään 2009. Mantlee voi tukee muutki ku AMD:mn näyttikset.

    Niinpä, ja Linux tunnetusti tukeeki hyvin Directx:a.
     
  5. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
  6. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    DX11 julkastiin 2009, mutta vasta joskus 2012-2014 rupes tulee dx11 only pelejä. Rajapinnat ei muutu antiikkisiksi parissa vuodessa. Kun uus grafiikka api julkastaan, niin menee pari vuotta ennenku pelinkehittäjät ottavat sen laajasti käyttöön, koska kaikkilla ei ole halua/varaa päivittää heti korttiaan (tai käyttöjärjestelmää) sitä tukevaan. Esimerkiksi minä pysyn windows seiskassa (ainut siedettä windows) niin kauan että linuxille tulee kunnolla pelejä tai kyllästyn peleihin.

    Tällähetkellä peleissä on kolme vaihtoehtoa API:ksi, dx11, dx9 tai opengl.

    Ja mistäs lähtien mantlea voi tukea muut ku AMD:n kortit? Mantlea tällä hetkellä tukee vain ja ainoastaan AMD:n hd7000 -sarjalaiset ja sitä uudemmat.
     
  7. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Näin se on aina mennyt.

    Lisäksi paljon on kiinni siitä millainen Windows 10 on. Jos se ei vakuuta suurta yleisöä niin DX11 tuki tulee olemaan taattu hyvän aikaa. DX12 rajapintaa kun ei julkaista Windows seiskalle...
     
    Viimeksi muokattu: 26.02.2015
  8. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Ja sinä olet onnessasi kun AMD ei koskaan ole tukenut/ kehittänyt Linuxia. :rolleyes:(Ainakin Intelliä vähemmän)

    Intel: 10108 muutosta. - AMD: 0
    Intel: 147 uutta kehittäjää. - AMD: 0
    http://muropaketti.com/intel-panostaa-linux-ytimen-kehittamiseen-yrityksista-eniten

    Asialla on merkitystä Linux käyttäjille.
    Ja se käytännän hyöty on? Vai onko kyse vaan benchistä joka simuloi mitä käytännön käyttöä?
    Ei Dx11 ole suinkaan antiikkinen. Mantlesta on enempi hyötyä vain AMD: n apu- piireillä.
    Erillisnäytönohjainten markkinaosuudet Q4/2014: AMD 24 %, NVIDIA 76 %

    [​IMG]
    http://muropaketti.com/erillisnaytonohjainten-markkinaosuudet-q42014-amd-24-nvidia-76-

    Nvidia The Way It's Meant to be Played
    Voiko sen paremmin sanoa. Kun täällä on myös yksi tyytyväinen käyttäjä.:D
     
  9. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Monikohan noista Nvidian näyttiksistä on jo palautettu?
     
  10. power_age

    power_age Active member

    Liittynyt:
    06.05.2009
    Viestejä:
    1,766
    Kiitokset:
    154
    Pisteet:
    93
    En tiedä mutta oma tyytymättömyys posti 970.een korttiin lähti vähän aikaa takasin MF.lle, katsotaan mitä vastaavat, ulkomaisilla palstoilla myös vähän taitaa kiehua kortin hankkineiden sisuksissa, joten ilm. 970.ten palautuksia tulee olemaan, määristä vaikea sanoa mitään voi olla että kasvaa kun lumipallo, tai sitten ei kasva.
     
    BPVest kiitti tästä.
  11. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Ei muuta sitä tosiasiaa et viimestään Mantlen tultua DX11 vanhentu. Se mitä sanoit pitää paikkaansa joo. Se vaan ei muuta sitä tosiseikkaa et vanhentunu rajapinta on vanhentunu vaikka sitä käytettäis laajasti. Esimerkiks taatusti vanhentuneesta mut laajasti käytetystä kelpaa vaikka HTTP protokolla.

    Tästä lähtien? Mitään estettä sille ei oo et Intel tai Nvidia tukis Mantlee. Intel miettii tukisko, Nvidia sanonu suoraan ettei kiinnosta.

    Microsoft tarjoo Win 7 ja 8 omistajille ilmaseks Windows 10:n. Syynä vois olla DX12?

    Vähemmän?

    Intel tukenu Linuxia kunnolla vuoden = Intel on aina tukenu Linuxia, OK.

    Harvoin benchmarkit kertoo kunnolla käytännöstä. Simuloi esim käyttöö jossa monta ydintä on samanaikasesti kuormalla.

    Mantle sattuu oleen ylivoimanen verrattuna DX11 antiikkiin. Ehkä just siks Nvidia ei sitä uskalla tukee, et se osottais AMD:n loistavuuden.

    Mitä tosta? Nvidia myy hirveen kasan halpoja romunäyttiksiä, niillä halpanäyttiksillä noissa tilastoissa pärjää. Nvidia pärjää tolla listalla koska AMD:n halpanäyttikset menee enimmäkseen APUihin. Ja nehän ei näy erillisnäyttisten listalla.

    Kehuit Nvidiaa mut näyttäis Intel kyykyttävän TWIMTBP:ta ihan satanolla.

    [​IMG]

    Nvidia luottaa siihen et valtaosa ostajista on vedätettäviä hölmöjä jotka ei ees tajuu vaatia mitään rahojensa vastineeks.

    Tuli kanssa mieleen et mites nää "asiantuntevat" testisivustot ei tollastakaan asiaa huomanneet?
     
  12. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    DX11 käsittääkseni toimii edelleen hyvin, eikä vanhoja näyttiksiä tarvitse heittää roskiin. Se mihinkään ole vanhentunut. Sen sijaan Mantle on valmiiksi kuollut. Ei AMD:llä riitä rahat sen laajempaan tukemiseen eikä kehittäjiä kiinnosta, sillä hyödyt tulee vain tietyillä AMD:n malleilla.
    Varmasti merkittävä syy.
     
  13. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Manlen kehitystyökaluja ei oo vielä edes julkastu. Ja mikä tekee DX11:sta vanhentuneet? Se että mantlella saadaan marginaalisesti parempi suorituskyky? Sun on aika turha kertomaan mikä api on hyvä tai vanhentunut, kun et ole ainuttakaan 3d ohjelmaa koodannut.

    Ja jos ruetaan puhumaan vanhentuneista tekniikoista, niin mieleen tulee väkisinki koko PC arkkitehtuuri.

    Rajapinnat ei vanhene muutamassa vuodessa. DX11 on vielä uusi ja tuore rajapinta, jota vasta nyt on alettu käyttämään kunnolla.

    Benchmarkki kertoo prossun tehon jossain asiassa. Käytännössä esim. AMD:n prossuilla suorituskyky on paljon pienempi mitä benchmarkit kertoo (koska kaikki ohjelmat eivät käytä välttämättä AMD:n kahdeksaa ydintä).

    Mikä siitä tekee ylivoimaisen? Sekö että sen on kehittänyt mahtava ja ylivoimainen AMD? Mantlea tukee vain ja ainoastaan muutama kortti, joten se on kaikkea muuta ku ylivoimainen.

    Nvidiaa tuskin kiinnostaa lähtä tukemaan kilpailijan kehittämää ja hallitsemaan juttua, ehkä nvidia ei lähteny tukemaan mantlea, koska se pelkäsi että AMD rajoittaa mantlen parhaat ominaisuudet omille korteilleen (minkä se olisi todennäköisesti tehnytki, yritykset harvoin harrastaa hyväntekeväisyyttä). Ilman nvidian tukea mantle pelien oletus APIna on kuollu ja kuopattu.
     
  14. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Varmasti sujuu ongelmitta. Eräs Muron käyttäjä palautti 2 kpl samaan fimaan, eikä mitään selityksiä vaadittu.
    Mahdotonta koska (Lainaus: Murosta):
    Jos Nvidia ei halua Mantlea on se täysin oikea päätös, Dx12 on paljon isompi juttu.
    Pääasia että AMD: n siivu on kaikessa mahdollimman pieni.:)
    Palautuksia oli <10%, joista heistäkin varmaankin suurin osa halusi palauttaa väärien ilmoitettujen speksien takia, moni käyttäjä on hyvin tyytyväinen kortiin eikä ole havainnut ongelmia - Miksi siis pitäisi palauttaa.
    Normaalistikin näyttiksistä on n.1-3% on oikeasti viallisia.
     
  15. power_age

    power_age Active member

    Liittynyt:
    06.05.2009
    Viestejä:
    1,766
    Kiitokset:
    154
    Pisteet:
    93
    Siksi että tuollaiselle kortille asetusten hakeminen on todella ärsyttävää puuhaan jotka tarviis sitä muistia hetkittäin sen yli 3.5GB ettei kaikesta yhtä perkelettä ja v. käyrä kipua kovinkin usein yli kipurajojen, sitäkö JJH pyysi anteeksi että koko säätely kortille sopivissa asetuksien hakemissa on yhtä helvettiä.

    Helpompi on hakea ne asetukset kun se muisti loppuu siihen kun se loppuu, eikä jatkona ole jotain hidasta osaa jolla ei juuri mitään pyöritetä, peleistä tule jotain en tiedä mitä, mutta se ei ole edes dia showta se ihan jotain muuta, yleensä se tapahtuu silloin kun ruudulla sitä vilskettä on pelissä siis on tukalat oltavat, pitäisi päästä eteen päin, mutta siitä sotkusta kun ei ota selkoa mistä kiikastaa, paitsi nyt kun joku sen ongelman onki jossakin päin maailmaa esille, paljot kiitokset kyseiselle henkilölle että ongelma paljastui.

    Asensin windowsin uudelleen, hankin jo uuden nopeamman hhd.n kun luulin ongelman johtuvan kyseisestä, vaan eipä asia ollutkaan niin, se oli nvidian operaatio kusetus.

    Toki kortilla voi ajella ja nopeaankin kunhan pitää asetukset riittävän alhaalla, ettei vahingossakaan muistin käyttö ylity 3.5GB, muuten voi alkaa suusta tulvimaan sanoja mitä ei välttämättä haluaisi päästellä ulos niitä vaan alkaa ryöppymään samalla ehkä nyrkkiä pöytään puiden kun käyrä nousee, toisinaan tekisi mieli kenkäistä tuota lattialla tönöttävää pönikkää niin ettei niihin enää koskaan koskisi moisiin laitteisiin, taitaisi 1.5 - 2KG pajavasara tai kirves olisi oiva työkalu olla pöydällä siihen malliin alkaa kiristää, onhan se vähävirtainen kortti mutta nyt tällä kertaa kun se ei riitä.

    Siitä pelaamisen ajankulua ja iloa toivotta kai nvidia, ja hyvältäkö näyttää http://i.imgur.com/aAR9ps6l.png
    http://www.pcgameshardware.de/Total-War-Attila-PC-259548/Specials/Test-Benchmarks-1151602/
    lainattu tuolta http://muropaketti.com/nvidian-toim...ogiviesti-gtx-970n-muistiongelmasta#kommentit

    MF.ltä tuli tänään RMA kaavake pitää alkaa sitä täytellä ja pistää kortti paluupostissa Saksan maalle, en todellakaan jaksa kortin asetusten hakemisen kanssa tapella, saavat ne tapella jotka haluaa.
     
    Viimeksi muokattu: 27.02.2015
    BPVest kiitti tästä.
  16. Whatta Heck

    Whatta Heck Senior member

    Liittynyt:
    16.09.2011
    Viestejä:
    10,263
    Kiitokset:
    1,293
    Pisteet:
    243
    Tässä sivusta seuranneena tuumailen että miksi ihmeessä ei tehdä pohjaa jolla saataisiin lisäramia käyttöön. Ikään kuin readyboost toiminnolle joka sitä tarvitsee. Täälläkin olisi ssd:n rääpäle (60GB) joutilaana muttei sillä saa mitään apuja minnekään. Tässä on vissiinkin joku wanhakantainen ajatus taustalla? Toivon että joskus resurssit saisi kaikkeen käyttöön vaikkapa tuolla tavalla. Kuka tietää mitä tulevaisuus tuo ja ram onkin tapetilla. Tuumailuja, kiitos?

    Hyvää viikonloppua kaikille!
     
  17. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Se et näyttikset toimii ei tarkota ettei DX11 olis ajat sitten vanhentunu. Mantle hakkaa sen about kaikessa. Mantle oikeestaan saavutti jo päätavotteen, Microsofti heräs ja DX12 on pitkälti kopio Mantlesta.

    Mantlen kehitystyökaluja ei oo julkastu kaikille. Marginaalinen parannus? Marginaalinen parannus = pystyy käyttään kaikkia prossuytimiä eikä oo typeriä rajotuksia GPU:n kanssa kommunikoidessa. DirectX 9 suunniteltiin single core prossuille, DX10 ja DX11 kehitetty sen pohjalta. Mantle suunniteltiin alusta asti 8+ ytimisille. Tarkottaa satoja prosentteja nopeempaa, kai se on marginaalinen sit. Toikin oli vaan yks monista asioista mut yksistään se riittää tekeen Mantlesta ylivoimasen.

    PC arkkitehtuuri on vanhentunu, totta.

    Sillä ei oo mitään väliä onko tuore tai onko alettu vasta käyttään. Teknisesti vanhentunu se on ja siitähän kertoo sekin et Microsoftille tuli hirvee kiire pistää nykyaikanen DirectX 12 kehitykseen, koska Mantle hakkaa DirectX 11 roskan miljoona-nolla.

    Ei vaan Linuxissa pystyy ajaan tuoreella kääntäjällä softat helpommin mitä Linuxissa.

    Se on teknisesti ylivoimanen. Ihmeylläri et DirectX on lagannu kehityksessä ikuisuuden. Heti ku Mantle julkastiin, alko Microsoftin päässä tapahtuu.

    AMD tuskin olis pystynykään tekeen sitä mut Nvidia haluaa aina tehdä omat juttunsa. Inteliäki kiinnosti Mantle.

    Tosi mahdotonta :D:D:D:D:D:D:D

    http://developer.amd.com/mantle/

    Muista et ilman Mantlee ei olis DX12 tullu tollasena.

    Odotettua fanipoitsulta.

    Palauttaa koska kortti on viallinen ja valmistaja kusetti. Nvidian ostajat tuntuu olevan ihmeporukkaa. Kusetus ja viallinen tuote hyväksytään tosta vaan.
     
  18. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Pistä Wintoosan swapfile tolle asemalle ja problem solved. Ainaki suurelta osin.
     
    Whatta Heck kiitti tästä.
  19. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Ja Experience ei auta mitään?
    Kiitos, samoin.

    Jotain tuonlaista:
    http://en.kioskea.net/faq/31732-how-to-use-the-ssd-caching-technology#ssd
     
    Whatta Heck kiitti tästä.
  20. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Mikä tekee DX11:stä vanhentuneen? Mantle on matalamman tason API, se ei ole yhtään parempi, sillä vain voidaan käskyttää näyttistä monipuolisemmin, mutta se vaatii enemmän työtä.

    Useammasta ytimellä drawcallien tekeminen on nykygrafiikassa aika turhaa. Jos lähtään etsimään näyttiksen maksimaalista polygonien piirtokykyä, niin silloin varmasti saa useammalla säikeellä paremman suorituskykyvyn, mutta nykypeleissä on sen verran monimutkaset shaderit, ettei pullonkaulana ole piirtokutsujen tekemisen nopeus vaan näyttiksen suorituskyky. Vaikka mantlella saadaan tehtyä piirtokutsujan tuplasti (oma arvio) nopeampaa ku DX11:stä, niin silti suorituskykyparannus peleissä jää aika pieneksi, koska rajoittavan tekijä on shader ohjelmien suoritusnopeus. Ja DX11 kyllä tukee useampaa säijettä.

    Mantle aloitti ainoastaan ihmisillä hirveän innostuksen matalamman tason apeja kohtaan, ja microsoftin oli pakko luoda semmonen. Mantle on kaikkea muuta ku teknisesti ylivoimainen, siinä on jätetty paljon semmoisia asioita jotka ovat ennen olleet rajapinnan tai ajurin työtä pääohjelman työksi.
     
  21. power_age

    power_age Active member

    Liittynyt:
    06.05.2009
    Viestejä:
    1,766
    Kiitokset:
    154
    Pisteet:
    93
    Eipä ole koko experienceia tullut käytetty, ei edes tutustuttu olen tottunut tähän asti hakeen sopivat asetukset joilla homma toimii, eli ei muuta kun ns. pakosta kun ajuripäivityksiä varten ilmankin sitä olen välillä ollut, mutta kun muuten ei niitä ajuripäivityksiäkään enää saa niin kun ennen edes mahdollisesti valinnaisena ajuripaneelista, ilman tuota ex.encia muutoin kun manuaalisesti, en ole siis edes perehtynyt koko ex.enciin, jatkuvalla syötöllä tungetaan koneelle kaikkea uutta.

    Koko ajan opettele jatkuvasti uutta tietotekniikkaan vaan, niin kun elämässä ei enää muuta olisikaan johan se nyt on helvetti pitääkö tähän tuoliin juurtua ja asettaa kamerat joka puolelle että nsa tarkkailla jne., ja mitä tuo tuo uusi W10 taas tulessaan että voihan v...u, ei oikeastaan jaksa vähempää kiinnostaa.

    Ei mitään hlö. kohtaista kellekään, mutta että jos jotain tältä elämältä jään kaipaamaan, taitaa se aikaa ennen ensimmäisen tietokoneen hankintaa, niin on juttu täällä.

     
    Viimeksi muokattu: 27.02.2015
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu