1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Axu_ 09.02.2012.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    :D Että AMD:n näyttis saa huonon pelin näyttämään paremmalta :D Varmaan muuttaa sen huonon pelin samalla hyväksi :D :D Vuoden AMD fanin palkinnon voi jakaa jo 3.1 2015.
    Paljon useampi elää rikkaana ilman bitcoinia. Edelleenkään et kerro mitä sillä bitcoin louhinnalla AMD:llä tienaa tällä hetkellä. GPGPU:sta OLI hyötyä AMD:n näyttiksellä JOS tajusi louhia OIKEAAN AIKAAN Bitcoineja. Mitään vastaavaa ei ole tähän tietoon tulossa. Jos tuleekin niin VIISAS ostaa näyttiksen mikä sillä hetkellä on kyseiseen toimintaan paras.
    Näihin "unohdit" vastata. Miten on BPVest?
    Helppoa tuo koodaaminen nykyään. Otetaan mikä tahansa uusi konsolipeli ja vedetään se kääntäjän läpi. Pc-versio on valmis.
    Nykyisillä AMD:n prossuilla ei tee mitään sillä niiden rakennetta tukee vain AMD. Edellistä rakennetta tuki kaikki.
     
    Viimeksi muokattu: 03.01.2015
  2.  
  3. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Pelien suhteen prossulla ei ole ongelmia (lukuunottamatta paria vähän vanhempaa yhden säikeen ihmettä), mutta kangertelee välillä kummallisesti kun yrittää tehdä monta asiaa kerralla.

    Kokeilin joskus tuota experienceä, mutta ei kelvannut kun julkesi ehdottaa 1280x800 -resoa medium/low -asetuksilla. Väänsin omin päin 1080p ja high, ja hyvin pelasi. Olisi toiminut ultrillakin, mutta meni vähän turhan äänekkääksi ilman havaittavaa eroa grafiikoissa.
     
  4. Monero

    Monero Regular member

    Liittynyt:
    03.03.2013
    Viestejä:
    180
    Kiitokset:
    29
    Pisteet:
    38
    Kuten mitä? Voisin itekkin testata.
     
  5. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    En ole maininnut että se käyttis tekisi yksisäikeisestä koodista monisäikeistä, opettele lukemaan. Tarkoitin että ps3:n rajapinta tarjoaa omat luokkansa SPE ytimillä suoritettaville säikeille tai vastaavaa. Kääntäjä tekee semmoista binääriä, mitä sen käsketään tekemään. Jos sen käsketään tekemään binääriä, joka toimii nopeasti pentium 4:llä, niin silloin se tekee sitä. Koodari ei voi ohjelmointikielen (C/C++) standardin mukaan koodissa mitenkään vaikuttaa mille arkkitehtuurille se sen tekee tai optimoi, siihen vaikuttaa ainoastaan kääntäjän asetukset. Tietenki monissa kääntäjissä on mahdollista kirjoittaa koodin sekaa assemblyä (eli konekieltä), mutta se on normiohjelmissa aika harvinaista. Jos koodaat ohjelman, joka käyttää ainoastaan ohjelmointikielen standardikirjastoa, niin sen pystyy kääntämään jokaiselle alustalle, jolle on olemassa kyseisen ohjelmointikielen standardi mukainen kääntäjä ja se toimii jokaisella alustalla yhtä hyvin.

    Entäs jos nvidia on tehnyt koodin sekaan assemblyllä optimointeja, niin silloin se yksi kääntäjän asetus ei paljoa auta.
     
  6. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Viimeksi takerteli enemmänkin kun asensin steamissa pelejä, katselin areenasta ampumahiihtoa ja yritin vielä muokata muutamia kuvia office- dokumentin jatkeeksi. Eihän noita mikään pakko tietenkään ole yhtä aikaa tehdä.
     
  7. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Näyttäähän se paremmalta jos grafiikka paranee.

    Mitään vastaavaa ei oo tulossa :D

    Mitään tollasta ei pitäny olla tulossa aikasemminkaan :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

    Hävisi johonki. Lainaa saa pankista ja louhintatuloilla voi ostaa lisää.

    Ei se tullu maksaan mitään ellet olis kuitenkaan louhinu, loogista.

    Onhan se helppoo. Sit tulee jotain Dark Soulssia ja LA Noiree :rolleyes:

    Edellistä rakennetta, eli?

    Toihan pitäis paikkaansa jos kääntäjät pystyis kaikkeen. Kääntäjissä on rajotuksensa. Esim niinki "yksinkertanen" homma ku monisäikeistys sujuu kääntäjillä surkeesti. Tossahan ei hirveesti ees tarvittis tietää arkkitehtuurista, kunhan vaan moni prossu pystyis suorittaan yhtä softaa. Aika varma homma sekin et kääntäjä ei pysty kaikkia arkkitehtuurijuttuja huomioimaan. Jos koodia tehdessä ei niitä oo huomioitu, se on voi voi. Esim Intelin Itaniumissa lähdettiin siitä et prossun rakenne on kohtuullisen yksinkertanen, kääntäjä tekee koodia jota se prossu suorittaa nopeesti. 20 vuotta julkasusta eikä vieläkään löydy kääntäjää joka tekis koodia jota prossu suorittaa nopeesti. PS3:ssa taitaa olla ihan sama. Lähetään siitä et kääntäjä hoitaa homman. Ei hoida ja mitäs sit? Ellei sitä arkkitehtuuria yhtään huomioida koodissa, ei kääntäjä siitä maagisesti aina tee nopeesti suoritettavaa koodia.

    Assemblerin käyttö on tietenki vaihtoehto mut hiton aikaavievä. Jotain kriittisiä osia sillä ehkä voiski tehä mut suurimman osan tekeminen nykysissä mammuttisoftissa ei tuu kyseeseen.

    Tää homma todennäkösesti selviää muutamassa vuodessa. Katotaan millasia on "surkeet konsolikäännökset" uusilta konsoleilta ja verrataan vanhojen konsolien vastaaviin.

    Kuinka todennäköstä et Nvidia optimoi AMD:n prossuille ja samalla ite laskee näyttiksellä? Voisivat kuitenki pistää sen asetuksen, eipähän tarvittis tollasesta mussuttaa.
     
  8. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Edelleenkään se säikeistyksen hoitaminen ei ole kääntäjän tehtävä, eikä kääntäjä vaikuta siihen yhtään mitenkään. Säikeistyksen hoitaa käyttöjärjestelmä. En jaksa edes lukea tekstiäsi edes paria riviä enempää, koska siinä ei ole järjen hiventäkään. Kääntäjät tekee sen mitä niiden kuuluu tehdä, eli ne kääntää koodin suorittimen ymmärtämäksi binääriksi ja optimoi sen sille arkkitehtuurille mille sen käsketään optimoida. Ohjelmakoodissa et voi arkkitehtuurikohtaisia optimointeja pahemmin tehdä.

    Se physx hoitaa perusfysiikat prossulla myös nvidian korteilla.
     
  9. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    En oo huomannu et esim Windows tekis 1-säikeisestä softasta monisäikeisen. Ainaki Superpi laskee sitkeesti yhellä corella vaikka olis niitä enemmän.

    Kääntäjä optimoi jos pystyy. Mitäs jos ei pysty? Sillon täytyy tehä koodia joka sopii arkkitehtuurille jotta kääntäjä tekee paremmin arkkitehtuurille sopivaa koodia. Tai vetää assemblerilla joka on hiton työlästä. Annoin jo pari esimerkkiä siitä moni asia kusee koska kääntäjä ei vaan tee sellasta superkoodia et prossu sitä nopeesti suorittais. Ohjelmakoodissa pystyy esim säikeistään. Löytyykö kääntäjää joka tekee sen? Ei taida löytyä.

    Perusfysiikat joo, tosin GPU tekee kymmeniä kertoja enemmän.
     
  10. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Ei jumalauta, opettele hieman asioista. Ei kääntäjä eikä käyttöjärjestelmä tee yksisäikeisestä ohjelmasta monisäikeistä. Ohjelma pyytää käyttöjärjestelmän rajapinnan kautta käyttöjärjestelmää suorittamaan jotain kohtaa ohjelmasta toisessa säikeessä. Kääntäjä optimoi sen mitä se pystyy tekemättä binääristä yhteensopimatonta muiden arkkitehtuurien kanssa (tuskin kukaan haluaa ohjelmaa joka toimii vain fx:llä tai pentiumilla). Et sinä perkele edelleenkään voi optimoida koodia muulla ku sillä assemblyllä, etkä C tai C++ standardien mukaan edes sillä. Opettele saatana koodamaan ja tule sitten tänne pätemään. Noissa sun viesteissä on aina vain vähemmän järkeä. Viesteihin on vaikea vastata, jos viestin kirjoittaja ei tiedä mitään perusasioista.
     
    Themu kiitti tästä.
  11. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Joten mikä tekee?

    Optimointia on esim se et softa käyttää montaa prossuydintä hyväks. Kääntäjä ei sitä tee, miten se sit tehään? C++:lla pystyy tekeen softaa joka käyttää montaa prossuydintä hyväks. Eli mitenkään ei pysty optimoimaan eri arkkitehtuureille :rolleyes:

    Samat sanat, kannattais ihan oikeesti opetella perusasiat eikä vaahdota siitä et on aivan sama onko konsoleissa x86 prossut ja onko rakenne lähellä PC:ta vai ei.
     
  12. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    Laitetaas huutamisen väliin yks kyssäri. Muistan kun oli puhetta siitä miten pelit tukee ytimiä paremmin koska konsolit on 8-ytimisiä ''pc'' prossuja. Onkos asia helpottanut? Minun mielestäni ei yhtään, huonosti silti käännetyt AAA-pelit toimivat. *köh* Assasin *köh* creed *köh*
    Minimum: NVIDIA GeForce GTX 680 or AMD Radeon HD 7970 (2 GB VRAM)
    Minimum: Intel Core i5-2500K @ 3.3 GHz or AMD Phenom II x4 940 @ 3.0 GHz or AMD FX-8350 @ 4.0 GHz
     
  13. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Joko noita uusien konsoleiden porttauksia on niin paljoa että asiasta voisi päätellä jotakin? Luulin että siihen ainakin pari vuotta menisi.
     
  14. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    Joo mutta täälä eräät henkilöt huutelit että sittenkun uudet konsolit tulee niin peleihin tulee 8-ydin tuki ja helpottuu käännökset koska pc rautaa konsoleissa. Eihän se nyt iha niin mennyt.
     
  15. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Ubisoft Kiev on tunnettu surkeista konsolikäännöksistä. Sama roskalafka teki AC:n ja FC4:n. Ihme et käännökset kusee? Siks toisekseen AC Unity on tehty PS3 ja X0 roskien pohjalle. FC4 julkastiinki PS3:lle ja X0:lle.

    Sitäpaitti tossahan tarvitaan vähintään quad core, edistystä niistöä ajoista jollon tarvittiin minimissään dual core.

    Kolmanneks AC sarja on tunnettu siitä et peli väsätään vuodessa valmiiks.

    Niin kauan ku pelit tehään vanhoilleki konsoleille, ei uusista juuri mitään irti saada. Ei kai kukaan oottanu et heti julkasussa alkais tapahtuu?
     
  16. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Ei monisäikeisyys ole periaatteessa optimointia, etenkään arkkitehtuuritasosta semmoista. Ohjelman saa käyttämään useampaa prossuydintä käyttämällä useampaa säijettä, ja useampaa säijettä voidaan käyttää käyttämällä käyttöjärjestelmän siihen tarkoiteuttua rajapintaa. Käyttöjärjestelmä sitten huolehtii säikeiden suorituksen eri ytimillä. Se että konsolin rauta on lähellä pc:n rautaa, ei kuitenkaan vaikuta mihinkään, koska ohjelma ei pääse suoraan hallitsemaan laitteistoa. Laitteiston hallitseminen tehdään ohjelmasta käyttöjärjestelmän rajapinnan kautta, joka on konsoleissa eri ku pc käyttöjärjestelmissä.

    edit. eli konsoleiden sovellusympäristö on aivan erinlainen kuin windowsissa tai linuxissa. Vaikka WP ja android puhelimissa on samaa rautaa, niin silti niiden sovelluskehitys ja ympäristö on aivan erinlainen. Ei android softaa voi mitenkään muuttaa WP softaksi, vaan täytyy koodata käytännössä kokonaan uusi softa
     
    Viimeksi muokattu: 04.01.2015
  17. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    Näin i3 2100:llan, i5 2500K:n sekä i7 3770K:n omistaneena/omistajana (i3) voin sanoa että itse olen pettynyt aivan perkeleesti omalla kohdalla olleisiin intelin tuotteisiin,
    Ehkä seuraavaksi voisin sitten katsastaa niitä x6 malleja intelin puolelta käytettynä, joskin olisi noita muitakin rahareikiä kuin atk, voisi auton hankkia, joskin siihen tarttisi kortin mutta ei semmosiin tunnu tänä päivänä kellään olevan rahaa...
     
  18. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Mut ku sellasta kunnollista kääntäjää joka pistää softan käyttään montaa ydintä ei vieläkään löydy. Haluut käyttää montaa ydintä = pakko huomioida softaa koodatessa. Vai onko se et monet pelit käyttää kahta ydintä sittenki Intelin lahjontaa?

    Monisäikeistys oli helppo esimerkki, muitaki löytys. Et jos prossuarkkitehtuuri suunnitellaan siten et se esim suorittaa liukulukukoodia hitaasti olis parempi olla pistämättä hirveetä määrää liukulukulaskentaa koodiin. Vai kääntäjäkö maagisesti hankkiutuu siitä eroon? Tosta päästään siihen et koodaaja voi oikeesti vaikuttaa siihen kuinka peli pyörii. Ja muutenki, oon pelannu satoja PC pelejä. Osa vaan toimii selkeesti paremmin vaikka grafiikka on parempaa. Väittäsin et homma ei johdu vaan siitä et osa käyttää parempaa kääntäjää ja osa huonompaa.

    Pelikehittäjän mielipide asiaan:

    http://www.gamepur.com/news/13421-w...e-port-differences-wont-be-huge-theyre-b.html

    Et silleen. X0 porttaus PC:lta veis "vuoden", PS3 porttaus "puoltoistavuotta". Sit ku vedetään PC portti PS4:lle ja X1:lle, siinä ei oo juuri mitään hommaa. Syynä tietenki se et X1 ja PS4 on tosi lähellä PC:ta. PS3 taas on kauempana PC:sta mitä X0 prossuarkkitehtuurin osalta. Tosta näkee sen et sillä prossuarkkitehtuurilla on oikeesti merkitystä vaikka olis eri rajapinnat sun muut.

    Puhelimet ei kuulu mun alueeseen mut ainaki Microsoft antais ymmärtää ettei tarvi ihan kokonaan uusiks koodata http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/apps/hh394031(v=vs.105).aspx

    Se oliski aika heikko homma softatarjonnan kannalta.
     
  19. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Ai-jaa. Että AMD parantaa huonojen pelien grafiikkaa. Miten ihmeessä tämä onnistuu.
    Jotain vastaavaa VOI tapahtua 0-15 vuoden sisällä. Kerro miten varaudut siihen? Kalleinta kaupasta puolenvuoden välein ja toivoo, että sillä joskus tekee jotain? Jos tarkoituksena on tienata rahaa niin en ensimmäisenä lähtisi ostamaan summassa näytönohjainta. Vai haluatko kertoa, kuinka monta kertaa PC-puolella on tullut vastaan rahan mahdollinen tienaaminen näyttis laskennalla? Pullojen kerääminenkin on paljon viisaampaa...
    Siis mitä ihmettä. Yhdellä kortilla tienaa 500€. Onko ne kortit ja tietokoneet + tarvittavat järjestelyt ilmaisia. En näe mitään muuta kuin tappiota. Onko sulla sata tietokonetta kotona bitcoineja louhimassa? Paljonko AMD:n näyttiksillä tienaa bitcoin louhinnassa?
    Osaatko englantia kun ei tämä liittynyt selittämääsi aiheeseen millään tavalla? Ennempää Witcheriä kehitettiin yhdelle alustalle kerrallaan. Nyt kaikillle. Ei liity millään tavalla siihen, mitä rautaa koneiden sisällä. Niin ja tottakai on helpompaa koodata tehokkaammalle raudalle. Ei tarvita niin hyvää koodia, että peli saadaan pyörimään, kuin heikolla raudalla.
     
  20. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,458
    Kiitokset:
    3,876
    Pisteet:
    243
    Kortin lisäksi pitäisi maksaa vakuutukset ja hiilidioksidiverot, eikä auto edes kulje minnekään ilman bensaa. Harrastusvälineinä Intelinkin prossut ovat autoja parempia.
     
  21. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Vaikka sillä et pelit pyörii paremmin AMD:lla mitä surkeemmilla näyttiksillä?

    Tässähän oli kyse siitä hommaako suunnilleen vastaavanhintasen Nvidian vai AMD:n. AMD oli järkevämpi valinta vaikka Nvidian kannattajat yritti toista selittää.

    Olis tienannu 500. Et koskaan oo kuullu rahan lainaamisesta? Lisäks olis voinu hommata ekana pari näyttistä ja sit lisää.

    Liittyhän se. Tossahan sanottiin ihan suoraan et uudet konsolit on ihanku PC:ta. Niille pystyy helposti porttaan mut joku X0 käännös vei vuoden ja PS3 käännös olis vieny pidempään.

    Eli ottavat kaiken irti uusista konsoleista. Se ei vaan oo yhtä vaikeeta mitä PS3/X0, eli liittyy asiaan ihan täysin.
     
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu