1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Axu_ 09.02.2012.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    280/285=7950 piiri
    280X/285X= 7970 piiri
     
  2.  
  3. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Ok, elin luulossa että 280=7970, 280x=7970 ghz edition. Eipä toi silti oikeestaan muuta tota pointtia.

    Mitäs toi 270x sitte vastaa, jotain 7950 alapuolelta?
     
  4. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Esim Mantle päästää softan aika lähelle rautaa. Ai softiin ei varsinaisesti pysty tekeen optimointeja? Mitä toi toinen lause sit tarkottaa? Ihan sama millasen pelin tekee, ajurit ratkasee? Pelaa vaikka Dark Souls ykköstä tai LA Noiree PC:lla ja mieti uusiks onko se pelkästään ajureista kii.

    Riittävän nopeita ne on. Ei tietenkään riittävän nopeita ellei niistä ota tehoja irti. AC4 paskasti koodattu? Ubisoftihan sen just kerto. Eivät pysty saamaan 60FPS, selittävät et 60 FPS näyttää huonommalta ku 30 FPS.

    Monissa noista peleistä ei huomaa eroo. Esim Battlefield 4:ssa tai Metro Last Lightissa aivan sama onko ultra vai medium, koska erot olemattomat. Saa olla tosi kokenu pelaaja et oikeesti pystyy erottaan onko ultra vai medium graffat. Pistää mediumit ja erot pienenee tosi pieniks.

    Kiellän faktat edelleen.
     
  5. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    270/270X käyttää 7870 piiriä, 270 on alikellotettu 7870 ja tarttee 1x6pin lisävirrat, kun taas 7870:ppissä on 2 mokomia. 270X taas on ylikellotettu 7870
    Samat piirit:
    7970/7970Ghz/280X/285X
    7870XT/7950/7950 Boost/280/285
    7870/270/270X
     
  6. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Mantle toimii vain amd:n uusimmilla korteilla, joten sillä ei tee vielä yhtään mitään. Ja tietenki sinä voit tehdä perusoptimointeja shadereissa, mutta et kuitenkaan mitään varsinaisia rautaoptimointeja, peli joko koodataan oikein, jolloin se toimii niin nopeasti ku sillä grafiikalla voi toimia, tai se koodataan väärin, jolloin näyttikselle tulee ylimääräistä työtä. Lueppa netistä jotain opengl tutoriaaleja, ja mieti sitten että miten sitä optimoisit rautatasolla. Miksiköhän amd ja nvidia julkasee ajureita, jotka nostaa tietyissä peleissä fps:ää?
     
    i9Extreme kiitti tästä.
  7. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Miksi joku haluaisi huijata tuollaisella asialla? Siksikö vaan kun ei sovi erään BPVestin visioihin?

    Kysele MB: stä asiaa, jos paikkaansa pitävyyttä epäilet.
    Tuossa esimerkissäsi ei tule esiin optimointi. Julkaisuajat ovat aika normaalit (lisäosia on tullut tiheämmin).
    Minusta ei ole järkeä (jos budjetti ei rajoita) pohtia uuden koneen kanssa medium- asetusten käyttömahdollisuutta. Haloo!!

    Tuossa alla pari kuvaa BF4: sta, josta jo puusilmäkin näkee esim. valaistuksessa selvän eron (varjot & ase):
    Medium:
    [​IMG]
    Ultra:
    [​IMG]
    Kuvat lainattu: http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2013/11/27/battlefield-4-performance-analysis/1
     
  8. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Mantle tekee sen mitä ei tee Opengl tai Directx, päästää lähelle rautaa. Niinku konsoleissa.

    Logiikkas toimii suunnilleen. Siihen voi lisätä et oikeestaan kaikki nykypelit koodataan väärin. Optimointia on sekin et koodataan "oikein", eli näyttikselle ei tuu ylimäärästä työtä. Noissa viilatuissa ajureissa tunnistetaan peli ja tehdään pelikohtasia optimointeja.

    En nähny tuolla MB:n jutussa tota mitä pastesit.

    AAA-pelien kohdalla julkasutahti on tosi kova.

    Mun mielestä on. Tosi harvinaista et uuteen koneeseen kantsii ostaa kerralla kaikki. Osia päivittämällä voi säästää melkosesti. GTX970 on nykysen näyttistekniikan viimesiä edustajia. Ei niihin oo mitään järkee iskee yli 300 euroo koska ne vanhenee alle vuodessa.

    Erot aseessa johtuu pelkästään erilaisesta valaistuksesta. Varjot on mediumilla realistisemmat (=tummemmat). Ultralla pikkusen enemmän röpelöö varjossa. Eli erot mitättömät.

    Jätetään varjot pois:

    Medium

    [​IMG]

    Ultra

    [​IMG]

    Saa olla melkonen guru et erottaa pelatessa noi erot. Aseessaki tosi vaikee huomata eroo.

    Tolla perusteella toteen et Medium vs Ultra erot on mitättömät.

    Kai jonkun mielestä on järkee maksaa 200 euroo vaaleemmista varjoista, mun mielestä ei.
     
  9. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Konsolipelitki tehdään opengl:lla tai dx:llä. Ja mantlesta ei ole hyötyä niin kauan ku se toimii ainoastaan muutamalla näyttiksella. Eikä nykypelit ole todellakaan väärin koodattuja. Pari vuotta sitten peleissä tekstuureihin laskettiin valmiiksi valaistuksia, varjoja ja abient occulsioinia, nykyään taas nämä tehdaan reaaliajassa, joka tarkoittaa raskaampaa peliä.

    Ja kyllä ainaki minä huomaan eron tuossa medium vs ultra kuvassa, ultralla parempi abient occulsion ja etenki kaukana parempi valaistus. Mediumilla näyttäis kaukana tulevan jotain virhettä varjojen kanssa (tuolla taustalla oleva talo!).
     
  10. Phat-J

    Phat-J Active member

    Liittynyt:
    25.07.2012
    Viestejä:
    346
    Kiitokset:
    116
    Pisteet:
    53
    Alkaa kuulostaa jo oikeesti naurettavalta... Kun AMD:n halpis/keskihintaset -vermeet ei jaksa pyörittää kunnon kuvanlaadulla, on kaikki pelit koodattu huonosti:rolleyes: On se jännä, että tässä näinkin kehittyneessä maailmassa ei ole osaavia koodaajia...

    Mutta kun ei se yli 300 euroa ole niiiiin paljon rahaa. Joillekin voi merkitä toki enemmän, muttei se nyt koko koneen hinnassa, niin paljon ole enemmän kuin se 200€ näyttis. Ja ota huomioon, että kun nyt ostat sen 200ee pökäleen ja puolen vuoden / vuoden päästä sen 300ee paremman pökäleen, oot maksanu siitä 300 euron näyttiksestä 500€!! Voit tietty yrittää sitä vanhaa murossa myydä, mutta omilles et pääse, tosi hyvä jos puolet saat takas.

    Ja kun vielä prossuista puhutaan, on tilanne vielä dorkampi. Joudut vaihtaa luultavasti emon ja ehkä muistitkin. Ja kukaan ei niitä vanhoja enää osta, muutaku pilkkahinnalla. Tosin nykypäivänä sitä prossua ei välttämättä tarvii niin usein päivittää. Kunhan osti KERRALLA KUNNOLLISEN, eikä mitään keskihintasta, kun ei ollut pakko. Esim mun 2600K, joka ostettu kohta neljä vuotta sitten, eikä mitään hätää tänäpäivänä. Ei välttämättä tarttis vielä edes kellottamalla hakea lisäarvoa. Mutta auta armias jos oisin tuolloin jonkun AMD:n ostanut:eek: Ois muuten tullu tähän mennessä päivittämällä kalliimmaks jos tahtosin edes nykyisen suorituskyvyn... (jota ei muuten vieläkään AMD:ltä saa)

    Ja mä kun oon pitänyt BPVestiä ihan osaavana kaverina, niin kyllä tää fanitus ja itsensä toistaminen alkaa mennä jo liiallisuuksiin... vähän vie arvoa niiltä hänen hyviltä ja asiallisilta kommenteilta ja neuvoilta, jotka tuonne jankkaamisen sekaan jonnekin katoaa :(
     
    R4ndom1 ja Henkka4 kiittävät tästä.
  11. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Konsolipelejä ei tosiaan tehä directx:lla vaan Mantlen tapasella joka päästää lähemmäs rautaa.

    Pelit huononee vaikka konetehot kasvaa, toi kertoo surkeesta koodauksesta.

    Pysäytyskuvassaki on tosi vähän eroo. Paljoko tollasia eroja ehtii huomaan pelatessa? Tosi vähän.

    Mistä päättelit et homma olis kii koodaajien osaamisesta?

    Tolla tavalla sulla on koneen loppuiän ajan parempi näyttis. Sehän on idea päivityksissä.

    Onneks tässä puhuttiin näyttiksistä. Ei Phenom kakkosellakaan oo tänäpäivänä suurta hätää. Eikös siinähän on jopa FX-prossuja parempi yhen ytimen nopeus jota Intelistit aina ylistää.

    Annappa niistä esimerkkejä.

    Ite jo selitit kuinka on naurettavaa selittää osaavien koodaajien puuttesta. Osaat kai sanoo miks toi meni pieleen?
     
  12. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Xbox one käyttää directx:ää ja ps4 jotain omaa opengl:ään perustuvaa apia.
    http://www.xbitlabs.com/news/multim...ft_Xbox_One_Will_Rely_on_Direct3D_11_API.html

    Miten pelit huononee? Pelien grafiikka on kasvanu pelien raskauden kanssa ihan oikeassa suhteessa. Olet oikeassa että peliä pelatessa ei huomaa eroa medium ja ultra asetusten välillä, mutta niillä on kuitenki ero.
     
  13. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Vertaa BF3 vs. BF4

    E:
    Ja voisin väittää että BF3:ssa medium ja Ultran ero on selkeempi ku nelosessa.
     
  14. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Jotain Directx:n suuntasta. Ei oo mitään järkee käyttää Directx 11 kaltasta koska jokanen Xbox one on sisuskaluilta samanlainen ja noi Directx:t on tarkotettu käyttiksiin joita käyttää miljoona erilaista näyttistä. PS4 sama homma. Yleiskäyttönen Directx tai Opengl yhteen laitteeseen, ei mitään järkee.

    Tai jos Microsofti oikeesti noin tekee, ei ihme et PS4 vetää kunnon kaulaa.

    Miten Pc pelit huononee? Bugisempia, ei yhtä laajoja, tehty enemmän kasuaalipelaajille, teknisesti surkeita (ei pysty säätään key bindingeja esim), pyörii huonosti, lagittaa...

    Ero on pysäytyskuvassaki pieni, ei se ero sillon voi olla suuri.

    Noista resoista puhuen

    http://dome.fi/pelit/ajankohtaista/myos-dragon-age-inquisition-nayttaa-paremmalta-playstation-4lla

    Ubisoft :D
     
  15. rick79

    rick79 Senior member

    Liittynyt:
    15.02.2009
    Viestejä:
    5,125
    Kiitokset:
    547
    Pisteet:
    193
  16. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
  17. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Varsinaisesti dx ei tee muuta ku on rajapinta ohjelmalle. Ajurit ovat ne jotka sitten pistävät gpu:n töihin, ja eiköhän ne xbox onen ajurit ole juuri optimoitu sille xbox onen raudalle.

    Minä en kylläkään ole huomannu että nykypelit olisi mitenkään huonompia ku 5-vuotta sitten. Ja ne edelleenki pyörii huonosti koska niissä on hyvä grafiikka ja aito fysiikkamallinnus.
     
  18. RatCon

    RatCon Senior member

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    9,502
    Kiitokset:
    574
    Pisteet:
    193
    Edelleen, se sama mitä sanoin aikaisemmin.
    BF3 vs. BF4 näätkö mitään eroa ? Vai väitätkö ihan oikeasti että BF4 on huomattavasti paremmin koodattu, bugittaa ja lagittaa vähemmän sekä on huomattavasti kevyempi ?
     
  19. R4ndom1

    R4ndom1 Regular member

    Liittynyt:
    06.06.2013
    Viestejä:
    588
    Kiitokset:
    52
    Pisteet:
    38
    Onhan bf4:ssä paljon paremmat grafiikat ja fysiikat, ja samassa suhtessa se on myös raskaampi. Bf4 kyllä kaatuilee paljon, mutta kyllä bf3:ki minulla joskus kaatuilee. En omista bf4:ää, mutta olen pelannu sitä jonkuverran pc:llä. Enkä ole missään vaiheessa väittäny että uudet pelit ois paremmin koodattuja ku vanhat, ihan samallalailla ne on tehty.
     
  20. Phat-J

    Phat-J Active member

    Liittynyt:
    25.07.2012
    Viestejä:
    346
    Kiitokset:
    116
    Pisteet:
    53
    Sun omista höpinöistäs. Puolet tästäkin ketjusta on erään liivin selityksiä siitä kuinka (lähes) kaikki pelit on koodattu paskasti, kun ei säikeisty kunnolla AMD:n kasiytimisille. Ja nyt viimesenä ainakin pari sivua siitä, että KAIKKI pelit on koodattu paskasti, kun halpinäyttiksillä ei pysty pelaamaan kunnon detaljeilla (eikä nyt tartuta siihen, ettei graffamoodien välillä oo tarpeeks eroo), mutta jostain syystä arvokkaammilla/tehokkaammilla pystyy...

    Vai onko kyse kenties salaliitosta, jolla alistetaan edullisia moniytimisiä prossuja ja halpoja näyttiksiä? Vedetään kaikki rahat pelivesseleiltä, jotka tahtoo parempaa grafiikkaa ja sulvammat framet! Hmm... en usko että peliohjelmoijilla on oma "vapaamuurareiden liitto". Jos on, luulisi ettei kaikki siihen kuulu ja joku käyttäisi kilpailuvalttina sitä, että täältä tulee korruptoimatonta huippukoodia ja optimointia kaikille alustoille. Niinkun sanoin: aika hassun kuuloseksihan tämä menee...

    Ai, mun mielestä oot kokoajan puhunut, että päivityksen idea on säästää rahaa. Ja sitähän siinä ei tee, kun ostaa valmiiksi heikon yksilön, jonka tarkoitus on kestää vain sen aikaa kun saa ostettua uuden. Edelliset massit menee siis hukkaan. Ostat paremman nyt ja pelailet sillä hymyssäsuin paaaaaaljon pidemmän aikaa. Entäs kun jätät sen seuraavan aallon väliin ja ostat vasta 20nm refresh? Sit sulla on vielä parempi näyttis koneen loppuiän... ja edellinen on jo kerennyt palvellakin arvonsa eteen.

    Mutta mihin sä sitä parempaa näyttistä ylipäätään tarttet? Eiks sillä 200ee ohjaimella pitänyt pärjätä ihan hyvin? Ainahan sitä voi pelata meediumilla?

    Ja tämähän pätee ainoastaan uusien koneiden ostajiin. En mäkään ole vielä näyttistä päivittämässä, vaikka mielenkiintoa ois. 2kpl refu 6970 ei oikeen skutaa, yhdellä pääasissa mennään (toisen sain kaverilta, kun kasasin sille uuden häkkyrän). Mulle vielä hetkeks riittää, mutta tää/näähän onkin jo palvellu vuosia...

    Ketju on kuitenkin AMD - Intel vääntö. Toin vaan pointin, ettei aina ole edullisinta ostaa halpaa. (aika harvoin itseasiassa)

    Kaikilla on kuitenkin budjettinsa ja vaikka rahat riittäis on se joillekin mielekästä pitää yllä tiettyjä kipurajoja (ymmärrettävää). Mutta eiköhän niitäkin voi kunnioittaa, jotka haluivat hyvää ja valmiita siitä maksamaan.
     
    Lare, Kuunmies, Henkka4 ja nämä jäsenet kiittävät tästä.
  21. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Directx on yleiskäyttönen rajapinta. Tarkotettu esim käyttiksiin joihin voi pistää miljoona eri näyttistä. Xboneissa on tasan 1 näyttis = ei mitään järkee käyttää yleiskäyttöstä. Tai voi sitä käyttää tarpeeks modattuna mut sit ei paljoo muuta samaa jää ku nimi.

    Minä oon huomannu. Grafiikka ei juuri parempaa, bugeja enemmän ja fysiikkamallinnus ei näy oikeen missään.

    Missä kohtaa sanoin et se olis koodaajien osaamisesta kii? Käytännössä kaikki nykypelit PC:lle on paskasti koodattuja. Sulta saa hyvää kommenttia. Tehokkaammilla näyttiksillä pystyy pyörittään paskasti koodattua pelii paremmin mitä heikommilla näyttiksillä, melkonen uutinen.

    Annakko yhenki esimerkin pelistä (julkastu 2010 jälkeen) jossa peliin on tehty kunnon optimoinnit kaikille alustoille. Alustoja pitää olla ainaki PC + joku konsoli. Itelle ei tuu mieleen yhtään. Katotaan PC exclusive pelejä, löytyy ainaki yks.

    Salaliittoteorias osu tarkalleen oikeeseen.

    Tossa tapauksessa joutuu käyttään kauemmin sitä 28nm dinosaurusta:

    Päivitys 20 nm

    2014: ostaa halvan 28 nm
    2015: ostaa kalliin 20 nm
    2017?: ostaa 1x nm

    Kallis 28 nm

    2014: ostaa kalliin 28nm
    2017?: ostaa kalliin 1x nm

    Tolla päivitysvaihtoehdolla tulee käytettyy parempaa korttii mitä toi 28 nm kallis kortti on arviolta 2 vuotta kauemmin.

    Mun mielestä ei tarviikaan.

    Mikä on halpa ja mikä ei. Niitä voi kunnioittaa jotka haluu maksaa kalliista. Niille voi silti kertoo et pian olis tulossa selkeesti parempaa, etteivät tunne itteään petetyiks. Kai niitäki ottaa päähän jos kallis näyttis vanhenee muutamassa kuukaudessa.
     
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu