1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Samsung SGH-M310 soittoääniongelma

Viestiketju Keskustelua Samsungin vanhoista puhelimista -osiossa. Ketjun avasi Wippeli81 21.01.2009.

  1. Wippeli81

    Wippeli81 Member

    Liittynyt:
    30.12.2005
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ostin vaimolle joululahjaksi kyseisen puhelimen. Teknisesti sen luvataan kykenevän soittamaan MP3:sia, mutta käytännössä ei sitä tee. Eli kun puhelimen onnettoman pieneen muistiin (4MB) yrittää laittaa biisin joka sinne mahtuu ja sitten soittaa sitä, tulee ilmoitus: "ei sallittu".

    Googlaamalla löysin tälläisen vinkin:

    "MP3-tiedosto pitää olla alle 150KB.

    Mulla on sama puhelin ja ostin huuto.netistä bluetooth-adapterin tietokoneen usb-väylään. Maksoi vain 5€ ja oli helppo asentaa ja toimii hyvin.

    Asensin koneelle mp3-cutter ja CDMASTER 32. Näillä ohjelmilla saa mp3-tiedoston leikattua ja laatua alennettua(pienempi tiedosto). Huomasin että kannattaa laittaa mp3-laaduksi 48Kbit että saa 25s soittoääni. Normi mp3 on yleensä 192Kbit mutta sitten soittoääni on alle 8s. 48Kbit riittää hyvin soittoäänen laaduksi."

    KYSYMYS kuuluukin että kuinka muutan mp3-laaduksi tuon 48Kbit? Ohjeen perusteella osaan nyt pilkkoa biisistä sopivan pätkän mutta jotta pääsisin tuohon 150Kb kokoon, olisi pätkän oltava n. 5 sekuntia lyhyt. Osaisiko joku auttaa?
     
  2.  
  3. anskuko

    anskuko Member

    Liittynyt:
    21.03.2009
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mä painiskelin tuon saman ongelman kanssa, kun hommasin puhelimen itselleni tällä viikolla. Löysin myös saman vinkin kuin sinä, mutta meni oma aikansa ennen kuin opin käyttämään tuota CD Masteria. Eilen sain tehtyä läpimurron, ja ajattelin tuoda tietoni/taitoni tänne avuksi =)

    Elikäs, kun olet ladannut CDMasterin ja avaat ohjelman, tulee ensin valita Record-välilehdeltä File Conversions ja sieltä to MP3. Sitten Add filesta haet haluamasi biisin/pätkän. Tarkista, että sinulla on raksi MP3 Files-kohdassa. Mene seuraavaksi MP3 Encoder-välilehdelle. Voit määrittää, mihin kansioon haluat uuden version tallentuvan. Täällä on myös mahdollisuus muokata tulevan raidan kokoa/laatua. Raksita kohta Enable MP3 VBR Support. Ota raksi pois kohdasta Autoselect Bitrates when converting from other file type. Tuon raksin poistaminen on tärkeää, sillä muuten mitään ei tapahdu!

    Kun olet raksinut nämä kohdat, voit määrittää minimum ja maximum-laadut. Itse tein sellaisen havainnon, että jos haluat pidemmän raidan kuin 15 sekuntia, laatu huononee aika radikaalisti. Kokeilin erilaisia yhdistelmiä, ja totesin että 15 sekunnin ja sitä lyhyemmille raidoille voi laittaa laaduksi min. 40 ja max. 80/96 (nyt iski black out, en muista tarkalleen kumpi!). Silloin biisi kuulostaa vielä hyvältä. Jos laitat max. 48, laatu huononee todella paljon. Mutta kuten jo sanoin, pitä pidempi raita, sen huonompi laadun valitettasti täytyy olla.

    Raksita myös kohta Enable MP3 VBR header. MP3 qualityksi valitse Low ja VBR qualityksi 4. VBR Methodiin en ole edes koskenut, taitaa olla oletuksena L.A.M.E New.

    Ja sitten ei muuta kuin OK! Ohjelma alkaa jyllätä ja jossain vaiheessa se heittää eteesi Warning-ikkunan. Valitse OK. Ohjelma jyllää loppuun ja heittää eteesi ikkunan. Tämä oli mielenkiintoinen kohta! Klikkaa ensin Update MP3 ja sen jälkeen klikkaile Warning/Error-ikkunaa (taas bläkäri...) kunnes herjaaminen loppuu. Tämän jälkeen Close, jonka jälkeen taisi tulla vielä muutama herjaus. Mulla ei ole mitään hajua, miksi se niitä herjailee, mutta kun aikani klikkailin niin lopulta ohjelma päätti luovuttaa =) Aivan lopuksi ohjelma vielä ilmoittaa luoneensa Waw-tiedostoja, joiden koko on sitä ja sitä. Voit halutessasi deletoida, mä en ainakaan tehnyt niillä mitään.

    Ja kaiken järjen mukaan raidan pitäisi olla valmis! Tein vielä sellaisen havainnon, että vaikka raidan maksimi-koko olisi juuri sen 150 kt, niin kun siirsin bluetoothin kautta biisin puhelimeen, puhelimessa raidan koko olikin (ylläriylläri) 151 kt. Ja arvaa toistiko se? No ei! En tiedä, johtuuko tuo ominaisuus vain omasta bluetooth-tikustani vai mistä, mutta päätin pelata varman päälle ja hoidin raidan kooksi 147/148 kt. Johan loppui puhelimen herjaus!

    Nämä ohjeet olen siis itse kokeilemalla todennut toimiviksi. Omasta mielestäni muistin jopa selostaa kaiken oleellisen, mutta jos ongelmia tulee niin laita sanaa! Toivottavasti homma alkais sujua! =)
     
  4. Wippeli81

    Wippeli81 Member

    Liittynyt:
    30.12.2005
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    KIITOOOOOOS! :) Toimi kuin toimikin. Mulla tosin ei tullut tuota herjaus-litaniaa, mutta muuten kyllä meni juuri noin. Kiitos tästä, nyt on onnellinen vaimo :D Ja sitä myötä minä.
     

Jaa tämä sivu