1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Samsung m.2 ssd + puhdas win10 kaatuilee

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi tikkeman 18.11.2022.

  1. tikkeman

    tikkeman Newbie

    Liittynyt:
    18.11.2022
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Moro,

    Männä viikolla kone yhtäkkiä noin neljän hyvin palvelleen vuoden jälkeen ilmoitti että boottimediaa ei löydy. Siinä ku tutki ni ei ollut piuhoista, liittimistä jne kiinni että kone ei tunnistanut enää ssd:tä.

    Meninpä sitten nopee giganttiin ja ostin siitä about ainoan m.2 ssd:n mitä oli (edellinen oli SATA-kaapelilla) hyllyssä: Samsung 980 M.2 SSD muisti (1 TB).

    Sit uus win10 media ja asentamaan. Ekana ilmotti et ei onnistu koska MBR. Konvertoin GPT. Jotain asetuksia piti vielä biosista säätää, mut sen jälkeen sain win10 asennettua.

    Hieno homma mut kone kaatuilee koko ajan. Oon koittanut ajurit ja windowsin päivittää mut kaatuilee. Toki tuokin vaikeeta ku kaatuilee kesken noiden päivityksen. Pari uutta asennusta oon tehnyt myös uudella asennusmedialla. Nyt huomasin et ei mee kaiki win10 omat päivityksestkään läpi. Sen verran tiltissä ja kauan tätä ronkkinut et en muista miten alussa oli.

    Blue screenien syyt on mitä moninaisimpia: memory managementtia ja page_faul_in_nonpaged_area ainakin yleisiä.

    Oon melko noob joten en tajunnut etukäteen tarkistaa et voiko noissa m.2 ssd olla jotain yhteensopivuusongelmia ram tai emo kanssa? Koneessa muuten:

    Emo: Prime x470-pro
    Prossu: AMD Ryzen 5 2600x
    RAM: Corsair Vengeance RGB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz C16 XMP 2.0 Enthusiast RGB LED
    Poweri vielä varmuuden vuoksi: Corsair RM650x

    Oli joku ~100e toi ssd ni ei jotenkin oo hintansa arvoista taistella viikko tolkulla vaan kandee marssia ostamaan uusi :D Eli onko ideoita mitä tehdä ku omat googlettelut ei enää riitä?

    Danx!
     
  2.  
  3. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,784
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Jos et ole jo tehnyt, niin kay biosista valitsemassa default asetukset. Sen jälkeen kokeile yksi muistikampa kerralla kaatuuko kone vielä.
     

Jaa tämä sivu