Tätä viestittelyä lukiessa tulee mieleen, jos käyttäjällä ei ole oikeaa käsitystä puhelimen yhteystoiminnoista, niin todennäköistä on matkan jälkeen odotettavissa yllätyksellinen puhelinlasku. Täällä on noita linkkejä eri asioihin esitelty, josta voi hankkia lähtiessä suomalaisen puhelinoperaattorin matkadata ja puhepaketin tai sitten asettaa hälytysrajan, josta saa ilmoituksen rajan lähestyessä ja sulkea vaikka koko puhelimen jos ei halua lisää. En osaa sanoa, millä viiveellä tämä toimii jos saldon kasvu on kovin nopeaa. Toinen tapa on hankkia matkakohteesta paikallisen operaattorin data-ja puhepakettikortti, joka kai on usein edullisin vaihtoehto. Hotellin respastakin saa varmaan infoa asiasta, mistä saa ko. kortin ja miten tulee toimia. Olen kirjoittanut tämän ravistellakseni kysyjää. Yllätyksiä matkalla voi tulla jos siihen ei kunnolla ole varauduttu tai sitten ei täysin ymmärrä puhelimensa toimintaa. Nämä asiat on niin monasti läpikäyty, että en usko asian vieläkään olevan täysin selvää kysyjälle.
Telia ilmoittaa tuosta hälytyksestä seuraavaa: Kun olet käyttänyt ulkomailla 80 % päiväkohtaisen nettipakettisi enimmäismäärästä, saat viestin, jossa kerrotaan rajan lähestymisestä ja neuvotaan lisäpaketin tilaamisessa. Vuorokauden käytön enimmäismäärän täytyttyä saat uuden muistutusviestin, jonka jälkeen nettiyhteyttä ei ole mahdollista käyttää ilman lisäpaketin tilausta. Tiedät siis etukäteen, mitä netin käyttö matkallasi maksaa, eikä jättilaskuista ole pelkoa. https://www.telia.fi/asiakastuki/liittymat/ulkomailla/liittyman-kaytto