1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Resoluutioista ja croppauksesta

Viestiketju VCD ja SVCD -formaatit -osiossa. Ketjun avasi Tinka 07.12.2001.

  1. Tinka

    Tinka Member

    Liittynyt:
    07.12.2001
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Heti aluksi myönnän, että olen ihan newbie, joten yrittäkää kestää :)

    Ja sitten asiaan: Mitkähän olisivat parhaat mahdolliset, suositeltavat resoluutiot, mihin DivX:lle voisi "kutistaa" noita rippejä? Siis tietokone-katselua ajatellen. Laiska kun olen, enkä jaksa kalkulaattoria ettiä :)

    Rippauksen jälkeenhän niiden koko on 720x576, ja jostain luin että 4:3 leffoille paras olisi 640x480, ja 16:9:lle 640x352. Onko perää?

    Mitenkäs sitten noiden 16:9 leffojen croppaus, tuolla artikkelissa mainittiin vain, että pari mustaa "raitaa" pitää cropata pois, sen tajusin, mutta kun kuvassa on parin sentin palkit - eli cropataanko ne pois myös, jolloin siis jää jäljelle vain se kuva, vai jätetäänkö ne?

    Enköhän mä vielä opi, jostainhan sitä on aloitettava.
     
  2.  
  3. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Siis 16:9 leffoille kannattaa resizeta kuva 640x360:ksi tai 800x450:ksi ja sen jälkeen cropata kuvasta musta osa pois (nimenomaan tässä järjestyksessä, muuten homma menee hatuilleen). Itse suosin enemmän 800x450 -resoa, mutta se on vähän makuasia (800x450 menettää vähemmän pystysuunnan kuvadatasta).

    Tota guidea pitäisi rukata vähän uuteen uskoon taas, screenshotit ovat vanhoille ohjeille ja niissä on jotain epäloogisuuksia ja samaten toi croppaus on vähän heikosti käsitelty.
     
  4. pfr

    pfr Member

    Liittynyt:
    07.12.2001
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    >Itse suosin enemmän 800x450 -resoa, mutta se >on vähän makuasia (800x450 menettää vähemmän >pystysuunnan kuvadatasta).

    En kyllä lähtisi suosittelemaan 800x450-resoluutiota missään tapauksessa. Ei varmaankaan ole järkevää venyttää 720 vaakapikseliä 800 pikseliksi, sillä interpoloidut pikselit ovat täysin turhia ja tämä venytys vie 10% enemmän tilaa. 800x450-resoluutio vaatii kaistaakin aivan älyttömästi, siinä ei sitten parempi resoluutio paina kun elokuva on älytöntä laatikkomössöä. Mielestäni pienempi resoluutio ja vähemmän laatikkoja on parempi kuin iso reso ja pakkausartifakteja älyttömästi.

    Katsokaa mitä vaan netistä löytyvää 2CD-rippiä, kyllä ne 640x???-ripit ovat järjestään parempilaatuisia kuin 720x???. Ja 800x??? rippejä ei edes näe.

    Jos ajatellaan että ihmiset katsovat elokuvia televisiosta (tv-outin kautta), niin 640x...-resoluutioon on yhä paremmat perusteet.
     
  5. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Täytyy muistaa, että leffat stretchataan 576/9*16 -leveyteen 16:9 televisioilla jokatapauksessa DVD:ltä tullessa ja 800x450 (miinus pystysuunnan croppaukset tietysti) on kahdelle CD:lle laitettuna huomattavan paljon nätimpi laadultaan kuin tyypillinen 640x360-shrinkkaus yhdellä CD:llä. Mutta kuten sanottu, jokaisen oma päätös :) Ideaalein kuvamuutoksille olisi tietysti 720-reson pitäminen ja kaivaa jostain graffakortti, joka menee luonnollisesti ko. resoluutioon ja osaa pistää sitä myös ulos TV:lle oikeassa muodossa, jolloin kaikelta turhalta datamuunnolta vältytään.

    Ahwell, pitäydyn SVCD:ssä anyway, ei tarvi ajatella resoluutioita, ne kun on valmiiksi kerrottu ;-)
     

Jaa tämä sivu