1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Pystynkö tekemään Linuxilla seuraavat asiat?

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Arkansan 26.02.2008.

  1. Arkansan

    Arkansan Guest

    Eli kovasti pähkäilen winkan taas kertaalleen kaaduttua, josko nyt olisi oiva hetki siirtyä linux leiriin. Hiukan kuitenkin haluaisin kokeeneempien kokemuksia, jos sellaisia löytyy, että voinko Linuxilla tehdä seuraavia asioita. Kerron numeroituna mihin suurimmaksi osaksi konettani käytän:

    1.Musiikin kuuntelu Itunesilla (haluaisin nimenon omaan itunesia jatkossakin käyttää)

    2.Avi, Mpeg jne. tiedostojen sekä DVD-levyjen katselu.

    3.Bitcometin(tai vastaavan) käyttö

    4.Dj:n leikkiminen Hercules dj-console mk1:sellä sekä traktor ohjelmalla

    5.Digikuvien katselu ja editointi(btw onko Gimp yhtä hyvä kuin photari?)

    6.Creativen mp3 soittimen hallinointi (soittolistat, biisien lisäys)

    7.Office-ohjelmistojen käyttö (onko esim. openoffice yhtä monipuolinen ja tehokas kuin ms-office?)

    8.PSP-hallinointi. ja mielusti psp:n käyttäminen tietokoneen kaukosäätimenä bluetoothin kautta.

    9.Tv:n käyttäminen toisena työpöytänä kivuttomasti

    10.Digi-tv kortin käyttö ja ohjelmien tallentaminen

    Siinä oli pääasialliset jotka tuli mieleen ja askarruttavat.
    Olisi kiva kuulla käyttäjän kokemuksia noista asioista ja niiden
    mahdollisuudesta.
     
  2.  
  3. Arkansan

    Arkansan Guest

    Ja vielä numero:

    11. Kopioimaan ja polttamaan (suojattujakin) cd ja dvd levyjä.

    Koneena HP:n DV6059 (AMD tupla ytimellä, oli ekoja markkinoilla. giga muistia)

    Suoritin on 64 bittinen. Joten suositteletteko laittamaan 64 vai 32 bittisen Linuxin? Ubuntu ja Kubuntu on tällä hetkellä kovimassa harkinassa. Kumpaa suosittelette käyttötarkoituksiani ajatellen?
     
  4. Arkansan

    Arkansan Guest

    Ja vielä eräs mieltä askaruttava kysymys. Kuinka muokattavissa Linuxin
    ulkonäkö on? Pystyyky vaihtamaan: taustakuvaa, kuvakkeita, palkkien jne. värejä? Pystynkö saamaan esim. windowssin tyylistä (kaikkien vihaamaa) candyshop lookkia Linuxiin?
     
  5. vehkis91

    vehkis91 Regular member

    Liittynyt:
    13.11.2007
    Viestejä:
    209
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tosta 4.kohdasta en ole varma mutta eiköhän kaikki muu onnistu...
     
  6. Stanner

    Stanner Regular member

    Liittynyt:
    24.03.2006
    Viestejä:
    446
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En osaa vastata kaikkiin, mutta vastaan nyt osaan.

    En ole koskaan käyttänyt itunesia, enkä ole varma toimiiko se linuxissa. Kuitenkin musiikin kuunteluun on varsin loistava, amarok -niminen ohjelma. Ainakin paras musiikinkuunteluohjelma niistä, joita olen itse kokeillut.

    Onnistuu. Ohjelmia on useita. Esimerkiksi windowsista tuttu vlc toimii linuxissa. Myöskin mplayer on loistava ja jotkut mplayerin engineä käyttävät playerit kuten smplayer ja gnome-mplayer.

    Onnistuu. Bitcometista en tiedä, mutta deluge toimii hyvin, jota itse olen käyttänyt torrenttien lataamiseen. Myös utorrentin saa toimimaan linuxissa vaikka ei siitä erillistä linuxversiota olekaan.

    Digikuvien katselu ja editointi onnistuu toki. Ohjelmia on useitakin erilaisia. Minusta gimp ei ole yhtä hyvä kuin photoshop, mutta gimp on kuitenkin itselleni aina ollut riittävän hyvä. Kannattaa tutustua. Photoshopin saa myös toimimaan winen kautta varsin hyvin linuxissa.

    Creative tunnetusti tukee todella huonosti linuxia, joten jos kyse on jostain creativen omasta ohjelmasta niin tuskin toimii. Itse kuitenkin olen käyttänyt creativen mp3 soittimen kanssa ihan amarokkia. Sillä saa helposti ja nopeasti siirrettyä musiikkia soittimeen. Amarok tekee tietokannan kaikista koneellasi olevista mp3:sta joita voi helposti selata artistien ja albuminimien mukaan ja siirtää siitä soittimeen parilla napilla.

    Jos olet kuitenkin onnistunut ostamaan jonkun kivan windows-only mp3-soittimen itsellesi niin en lähtisi liikaa vannomaan toimivuudesta.

    Monilta osilta ovat ihan yhtä hyviä ainakin tekstinkäsittelyn(ms word), taulukkolaskennan(excel) osalta. Kaikkia samoja toimintoja ei välttämättä löydy, mutta suurin osa löytyy. Openofficen powerpointtia vastaavaa en ole koskaan tarvinnut enkä myöskään accessia vastaavaa tietokanta-ohjelmaa.

    Onnistuu. Digi-tv kortin valinta kuitenkin tarvitsee tehdä huolella. Osa niistä toimii linuxissa heittämällä, osa toimii kovalla säädöllä ja osa ei ollenkaan. Näin se tosin taitaa olla windowsissakin. Itselläni ainakin oma korttini toimi heittämällä linuxissa ja vielä täysin hyvin. Windowsissa se bugittaa rankasti.

    Onnistuu. k3b on varsin hyvä ohjelma siihen tarkoitukseen. Vastaa toiminnallisuudeltaan hyvin pitkälle windowsista tuttua neroa. Neron saa myös linuxille muistaakseni. Se on tosin maksullinen.

    Linux on täysin avoin järjestelmä. Voit muokata kaikkea ihan vaikka lähdekoodista alkaen, jos vain taitoa riittää. Perusasioiden kuten taustakuvan, kuvakkeiden, palkkien, värien yms muuttaminen käy varsin helposti.

    Yleisesti ottaen linuxiin siirryttäessä tärkeää on valita laitteet oikein. Vaikka linuxissa onkin melko hyvä laitteistotuki nykyään, ei kuitenkaan kaikkia valmistajia tai malleja ole tuettuna. Eli linuxiin siirtymisen jälkeen kannattaa aina netistä varmistaa laitteen linux-yhteensopivuus ennen ostoa. Myyjät yleensä takaavat toimivuuden vain windowsille.

    Suosittelen aloittamaan 32-bittisestä. 64-bittisessä on omat kikkansa eikä kaikki ohjelmat välttämättä toimi niin hyvin. Jos tulee windows maailmasta niin KDE työpöytä muistuttaa enemmän windowsia kuin gnome. Kubuntussa on KDE ja ubuntussa gnome. Uusin kubuntu oli kuitenkin omassa testikäytössäni valitettavan buginen. Myös mint on hyvä vaihtoehto. Se on ubuntun pohjalta tehty, mutta tiettyjä asioita säädetty ja asennettu valmiiksi helpottamaan käytöönottoa entisestään. Mint on yhteensopiva ubuntun ohjelmavarastojen kanssa ja myöskin 99% ubuntun ohjeista käy suoraan minttiin.

    Distroista opensuse muistuttaa yleisesti ehkä eniten windowsia, ainakin niistä joita itse olen käyttänyt. Tällä tarkoitan sitä, että opensusessa on todella laajat graafiset työkalut asioiden säätämiselle. Monissa distroista törmää melkein väkisin jossain vaiheessa siihen, että joutuu muuttamaan asetuksia konffitiedostoista tai komentorivin kautta. Opensusessa pärjää ehkä pisimmälle ilman komentoriviä. Ei sitä komentoriviä kuitenkaan liikaa kannata pelätä. Perusasioiden hoitaminen komentoriviltä on melko helppoa kunhan vähän pääsee sisälle siihen.

    Distrovalintaa on vaikea suositella, koska toiset tykkää toisesta ja toiset toisesta. Valitettavasti joudut vain itse kokeilemaan mikä tuntuu parhaimmalta. Itse suosittelisin aloittamaan näistä: Mint, opensuse tai pclinuxos. Onhan se ubuntukin tietenkin vaihtoehtona, mutta ennemmin kokeilisin sen sijaan minttiä.
     
  7. Miitti

    Miitti Regular member

    Liittynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    1,610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Stannerin kanssa samoilla linjoilla. Lisään muutaman mielipiteen:

    1. iTunes toimii winellä, muttei todellakaan hyvin. Suosittelen Amarokia, mielestäni paras musiikkisoitin mitä on millekään käyttöjärjestelmälle.

    2. Edellä mainitut hyviä, myös Kaffeine on toimiva.

    3. Onhan noita niin paljon, ettei perässä pysy. Itse käytellyt BitTyrantia (azureus modi).

    5. Kuten edellä sanottu, GIMP pelaa hyvin.

    7. Väittäisin, että OO on yhtä pätevä kuin ms-office. Ainakin peruskäytössä.

    9. Littutelkkari DVI:ssä kiinni pelaa ainakin suoraan.

    10. Hauppaugen Nova-T ja USB malli itellä, heittämällä pelaa.

    Kuten sanottu, kannattaa kokeilla ainakin pari-kolme distroa ennen kuin tekee mitään valintoja. Pääpiirteiltään niitä voi testata Windowsista vaikkapa VirtualBoxilla.

    Omat suositukseni:
    1. openSuSE
    2. Debian
    3. Fedora
    4. <Joku suosituimmista KDE distroista>

    Mint ja Kubuntu bugasi ainakin muutama kk. sitten itsellä niin pahasti, ettei voinut käyttää. KDE sen takia, että itse pidän siitä ylivoimaisesti eniten. Tietysti rohkaisen sinua kokeilemaan, mutta itse olen aina päätynyt takaisin KDE työpöydälle.
     
  8. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Liittynyt:
    11.08.2007
    Viestejä:
    1,168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kyllä linux nuo hommat hoitaa. Jotku jutut saattavat onnistu vasta pienen kikkailun jälkeen mutta mahdollista kuitenkin. Suosittelen ehdottomasti OpenSusea kde työpöydällä, se on todella muokattavissa oleva ja muistuttaa windowsia jonkin verran, kuten ohjauspaneelit sun muut löytyvät helposti ja nopeasti. Niinkuin Stanner mainitsikin, opensusessa voi hoitaa paljon asioita graaffisesti, eikä "komentoriviä" tarvita niin paljoa.
     
  9. mika

    mika Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    26.03.2003
    Viestejä:
    5,157
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Arkansan: eli, mikäli tulee mieleen lisättävää, niin tee se editoimalla vanhaa viestiä äläkä kylvä useaa ketjua peräkkäin jatkossa.

    Tällainen kuva oikeassa reunassa viestisi kohdalla: [​IMG]
     
  10. uketus

    uketus Regular member

    Liittynyt:
    07.04.2006
    Viestejä:
    113
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    mitä mieltä olet(/ollaan saa tähän muutki vastata) fedoran työkaluista, kuinka pitkälle siinä pääsee ilman komentoriviä?

    saiskohan alottajalta tiedustella, että mitä internet yhteyttä aikoo käyttää? itselläni oli tuon pppoen kanssa ongelmia (laajakaista yhteys), et siks kysyisin tätä asiaa
     
  11. Stanner

    Stanner Regular member

    Liittynyt:
    24.03.2006
    Viestejä:
    446
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itselläni ei ole mitään kokemusta fedorasta. Olen käyttänyt (k)ubuntu, mint, pclinuxos ja opensusea. Pinnallisesti olen kokeillut mandrivaa, sabayonia ja mepisiä.
     
  12. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Jo RedHatiin kuten Fedoraankin on tarjolla myös graafiset työkalut kaikkeen konfigurointiin.
    Mutta miksi pelätä komentoriviä? Jos tekstipohjaisilla softilla saa homman hoitumaan, toimii ko. työkalut myös silloin kun X eli graafinen istunto ei toimi tai koko graafista ympäristöä ei koneelle ole asennettu (kuten yleensä palvelimet eli serverit).
    Kai ymmärrät, että myös tekstipohjaiset työkalut voidaan tehdä "visuaalisiksi" ja hiirellä klikattaviksi.
    Linuxin konfiguroinnit voidaan tehdä tekstieditorilla käpistelemällä konffitiedostoja. Viimeistään siinä vaiheessa kun regedit:it ja muut rekisterinputsausohjelmat ovat tarpeen, on syytä miettiä muita käyttöjärjestelmiä.
    Vielä muistutukseksi: vaikka Windows-järjestelmät ovatkin tehokkaasti piilottaneet komentorivin, on se yhä käyttökelpoinen myös Windowssissa.
     
    Viimeksi muokattu: 26.02.2008
  13. uketus

    uketus Regular member

    Liittynyt:
    07.04.2006
    Viestejä:
    113
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    enhän minä pelkääkkään komentoriviä, on sitä tultu dossia käyteltyä. mut jos vaihtaa käyttistä nii toivoisin itse ainakin pääseväni aluksi pelkillä graafisilla työkaluilla ja ku on perehtynyt enemmän koko järjestelmään nii sitten vois alkaa kokeilemaan komentoriviä.
     
  14. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Liittynyt:
    11.08.2007
    Viestejä:
    1,168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Fedoraa en suosittele aloittajalle, olen sitä nytten käyttänyt jonkin verran. Niinkuin sanoinkin niin openSuse on paras distro, mutta ubuntu soveltuu amatöörille kaikkein parhaiten, koska ubuntulla on kunnolliset suomenkieliset foorumit ja todella hyvä/laaja pakettienhallinta.
     
  15. Arkansan

    Arkansan Guest

    Kiitos kaikille vastanneille. Erittain hyvia pointteja tullut esiin. Linuxiin olen siis paattanyt siirtya. Harkissa Kubuntu ja OpenSuse 64 bit.

    Ubutua tullut jo testattua ja OpenSuse seuraavaksi vuorossa.
    Katsotaan toimiiko ja jos niin 64 bittisena vai pelkastaan 32.

    Kumpaankin on asennus cdt, mut mites tuo asennus DVD. Onko tietoa etta pystyyko susen eka asentaan cdlta ja puuttuvat osat sitten netin kautta tai silta DVDlta.
     
  16. Miitti

    Miitti Regular member

    Liittynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    1,610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mitkä puuttuvat osat? Siis jos asennat CD:ltä, niin ihan täysin toimiva asennus siitä tulee. DVD:lle on tungettu vain enemmän ohjelmia, mutta sekä CD- että DVD-asennuksen jälkeen voi ladata lisää ohjelmia pakettivarastoista.
     
  17. Arkansan

    Arkansan Guest

    Allright, jos se on ainut ero niin mielummin CDlta asentelen. Koska siella on varmaan paljon sellaista mita en tarvi. joten mielummin asentelen CDlta ja haen netin kautta mita tarvin. Eli helpomalla paasen kun vaan tarpeelliset haen, sen sijaan etta poistan turhia.

    Tulipas vaikeasti sanottua.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 27.02.2008
  18. Stanner

    Stanner Regular member

    Liittynyt:
    24.03.2006
    Viestejä:
    446
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niinkuin jo sanoin aiemmin, 32-bit on varmatoimisempi ja tuo mukanaan vähemmän ongelmia. Jos kiinnostusta riittää niin voihan sitä 64-bittistäkin kokeilla. Omasta innostahan se on kiinni.

    Opensusesta on tarjolla ainakin CD versio gnomella, CD versio KDE:lla ja DVD versio jossa on kummatkin, gnome ja KDE ja lisäksi paljon enemmän ohjelmia. Opensusen CD versio KDE:lla on varmasti täysin riittävä. Loput voi asentaa netistä.

    Sitten vielä sellainen huomio, että kannattaa tutustua ensimmäisenä asennuksen jälkeen ohjelmien/pakettienhallintaan ja miten se toimii. Linuxissa ohjelmat asennetaan aavistuksen eri tavalla kuin windowsissa. En tiedä, oletko jo asian huomioinut.
     
  19. Miitti

    Miitti Regular member

    Liittynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    1,610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Juuri näin itsekin teen.

    Katsot vain, että otat sen CD:n KDE työpöydällä.
     
  20. Arkansan

    Arkansan Guest

    Nyt on OpenSuse 64 bittinen alla. Ainakin kaikki perustoiminnot toimii ainakin vallan mainiosti (touchpadin kanssa pientä säätöä. Löysin ongelmaan ratkaisun, eli pari koodiriviä jotka lisätä xorg.conf tiedostoon ja toinen koodinpätkä omaan tiedostoon joka lisätä bin tiedostoon. Ongelma on se että en tiedä miten muokata tiedostoa. Eli miten muokata admin oikeuksin tuollaista järjestelmä tiedosta? Varmuuskopiot on otettu, siltä varalta että jokin menee mönkään:)

    Kaikin puolin olen Linuxiin tyytyväinen. Asennus oli yllättävän helppoa.
    Käyttäminen todella loogista ja mielyttävää. Se että melkein kaikki on muokattavissa tekee käyttämisestä todella mielenkiintoista. Onkin iso ilo että ajan kanssa Linuxista saa ilmeisestikkin tehtyä juurikin oman näköisen:) Muutenkin tullut oivallettua miksi Linuxia niin hehkutetaan. Ainakin itsellä kone käy sutjakammin, varmemmin ja huomattavasti hiljaisemmin Linuxilla verrattuna winkkaan. Myös se että 64 bittinen toimi näin "out of the box" oli positiivinen ylläri.

    Minulla on vielä kovalevyllä vanha windows jonka ajattelin ottaa pois, koska en oikein keksi että mihin sitä tarvitsisin ja jos tarvin niin voin sen sitten asentaa. Haluaisin vielä kokeilla asentaa Kubuntun rinnalle ja kokeilla kuinka paljon näissä on kovalevyn kautta käytettynä ero, esim. nopeudessa ja käytettävyydessä. Vai onko kyseessä pelkkä kosmeettinen ero. Tämän jälkeen haluaisin alustaa tämän OpenSusen ulkopuolisen alueen ja liittää Susen käyttämään osioon. Onko tämä liittäminen mahdollista ja kuinka se tehdään?
     
  21. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Liittynyt:
    11.08.2007
    Viestejä:
    1,168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Hyvä kun pidät openSusesta, muutama vinkki/neuvo olis. Wine kannattaa ehdottomasti asentaa, tämä onnistuu suoraan paketinhallinnan kautta. Winellä voit ajaa windowssin ohjelmia ja pelejä yllättävän helposti.
    Toiseksi kannattaa hakea semmoinen ohjelma kuin virtualbox, ohjelmalla voit asentaa esim XP:n tai ubuntun virtuaalisesti, eli pohjana on koko ajan openSuse ja voit samalla käyttää esim XP:tä. Näitä ohjelmia on muitakin, esim Vmware.
    Tuosta tiedoston muokkaamisesta sen verran että jos aluksi kirjoitat terminaaliin: su -l root ja sitten se kysyy salasanaa, näin saat roottioikeudet terminaalissa. Jos haluat jotain filua muokata niin se hoituu esimerkiksi nano editorilla. Esimerkki näin terminaaliin: nano /home/kayttaja/teksti.txt sitten voit tallentaa filun painamalla CTRL+O.
     

Jaa tämä sivu