Prosessorin lämpötila

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Radeg 23.02.2009.

1. ropsu79

ropsu79 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    IBT v1.9 sanoo et läpästy 5 out of 5 ja Real Temp 3.00 ilmottaa max lämmöiksi 68, 64, 66, 67.
    Ja prossun jäähynä toimii siis Noctua NH-C12P

E:
    Kuinka paljon uskaltaa verrata eri prossujen lämpöjä keskenään? Esim tuo E8400 on samoissa lämmöissä täydessä rasituksessa kun mun prossu idlenä nyt. Pitäiskö mulla olla idlenä suunnilleen tuossa 34C°:ssa myöskin?

Viimeksi muokattu: 25.02.2009
  2.  
  3. Ransester

Ransester Active member

Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    No eipä nuo mitkään hälyttävät vielä nuo rasituslämmöt ole. Rasituslämmöt ne enemmän merkkaa kuitenkin kuin idle-lämmöt.

4. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ihmettelyä tuottaa lähinnä lämpötilat mitkä eivät ole realistisia, tai sitten koneesi on viileässä tilassa, muutenkin ytimien lämpötila ratkaisee, sillä toisella ole mitään merkitystä.

Viimeksi muokattu: 25.02.2009
  5. Hujo

Hujo Guest

Aatellaas nyt tätä prossun lämpötila juttua näin
    Jos 6 tuman putki supistetaan 2 tumaaan niin eikös silloin
    rupee pumppua ahistamaan ja se ottaa lämpöö enenmän.
    Jos 4200+ 2 dual 2.2ghz prossu nostetaan 6000+ 2dual 3.1ghz prossuksi
    ja esim muisti kammat on jotain 1g 256mhz kampoja niin eikös se siloin nosta prossun lämpöjä. Noin niinkuin aatellen, että jonkun täytyy silloin olla se supistaja sielä prossun jälkeen että lämmöt nousee.
    Taas tuossa kellotuksesa aina Kehotetaan katsomaan lämpöjä.
    eli lisää virtaa lisää lämpöö. Sama se on lampussa mitä enenmän watteja sitä enenmän lämpöö.

No tuossa oli tuolasta hajatelmaa. :)

6. ropsu79

ropsu79 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli tarkoittaako tuo nyt sitä, että mulla ei ole mitään hätää vaikka 8h pelisession aikana prossun lämmöt on lähellä 70C° ja kun kone on auki 24/7 lämpöjen ollessa reilussa 50C°:ssa?
    Tää ei vahingoita konetta tai lyhennä käyttöikää millään tapaa?

7. rmCowboy

rmCowboy Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Eikö nyt järkikin sano että nuo ovat turhan korkeat. Onko prosessorijäähy varmasti kunnolla kiinni? Miten on tahnojen laita yms...

8. ropsu79

ropsu79 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla se järki pelaa sen verran kyllä, siksihän aloin ongelmaan apua hakemaankin. Tuo viimeisin kirjoittamani oli enemmänkin sarkastinen huomautus.
    Itse asiaan... Jäähy tuntuu olevan ihan ok kiinni pienellä heiluttelulla (kovaa kun ei uskalla kuitenkaan repiä). Tahnoista ei mulla ole hajuakaan kun en ite ole kasannut. Luulisin kuitenkin Jimm´s PC-Storen äijien osaavan asiansa (luulo ei ole tiedon väärtti aina).
    Taitaa olla niin, et kuhan ehtii, niin huoltoon menee. Ellei täältä löydy jotain hyvää nixiä miten lämmöt sais normaaliksi... ilman et tarvii kummemmin kopan sisustaan kajota.

9. WillKane

WillKane Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minullakin on idle lämmöt 50:ssä mutta rasituksessakaan ne eivät nouse pahemmin yli 60:en. Minunkaan järkeni ei ole sanonut että pitäisi huolestua koska yleensä kellottajat tuijottavat lämpöjä kellotus, ei todellinen vaara prosessorille mielessään. Jäähdyttimenä on Noctua U-12. Mielestäni omat prosessorilämmöt ovat olleet aina epäilyttävän korkeat mutta nuo cowboyn lukemat ihmetyttävät silti. Pitäisikö minun tarkistaa jäähdytys? Kuinka moni muu pääsee lähellekään noita. Ja 25°C lämpötiloihin en kyllä ilmajäähyllä usko.

10. neverlife

neverlife Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ettekai te ala vertailee 45nm dualin lämpöjä -> 45nm quadiin päikseen?

z0mG!

Kuvitellaan että teillä on käytössä tasan 20neliön huone, jossa on yksi 2metrin seinäpatteri, jossa kulkee 55C vesi. Jos lisäätte toisen samanlaisen patterin huoneeseen, tuleeko sinne yhtään kuumempi kenties silloin?

Kait quadit nyt on kuumempia, kun prossujen lämmönsiirto pinta-ala on sama, mutta toisessa kaksi kertaa enemmän prossun HS -alueeseen lämpöä tuottavia ytimiä.

Lisäksi 45nm prossut kestää hyvin sen 70C, vaikka 75C rasituksessa. Itse olen jopa tahallisesti nostanut voltagee ja päästin lämmöt 80C, jopa tällöin kellotukset olivat vakaat, eivätkä siis kaataneet konetta. Teknillisesti pitäisi kestää jopa 95C, mutta ihan niin pitkälle en menisi luottamaan ehdoin tahdoin.

Itsellänikin Q9300 @3.2GHz 24/7 (427x7.5 1.3250V) Zalmanin CNPS9700 jäähyllä (LOW) ja tämän paketin mukana tulleella hopeatahnalla kiinni. Lämmöt ~68C rajamailla kumpaakin suuntaan muutaman asteen heitolla, riippuen huoneenlämmöstä (tj.max 95C) (Prime95 small fft's)

Lisäilen ja korjailen sitten päivällä enemmän, jos tarvis. Öitä ->

Viimeksi muokattu: 27.02.2009
  11. ropsu79

ropsu79 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    25C°:seen ei ole tarkoitus yrittääkkään, kun se on huoneen lämpötila. Pienellä googletuksella vaan lukasin että Q9300:sen normi lämmöt idlenä olisi 40C°:n tietämillä ja hieman alkoi mietityttää josko kopan sisällä kaikki ei olekkaan hyvin, kun lämmöt on 10C° korkeammat.
    En ole kellottaja (vielä), mutta kun uuden koneen hommaan niin pyrin tutustumaan siihen mahd. hyvin, jotta ongelmien ilmaantuessa ei mene sormi suuhun ja rahat jollekkin korjaajalle joka tulee vaan painamaan virtanappia ja nauramaan osaamattomuudelle.
    Koneeni on uusi ja takuuta on, joten mielummin otan kaikki ongelmat vastaan nyt ja ilmaisen takuuhuollon, kuin että ongelmat takuun loppumisen jälkeen ja maksan siitä huollosta.
    Ei

Kuten aikaisemmin jo olen kirjoittanut, niin tiedossa on, että guadit kestää lämpöä hyvin.

Sulla sama prossu kellotettuna (+jäähy low-asennossa) ja lämmöt rasituksessa samat kun mulla. Kuinkas käykään jos lähen kellottelee? Ei varmaan hirveän pitkälle pääsis kun jo vois koneen laittaa saunan kiukaaks.

OT: Kumma juttu kaikilla foorumeilla, et kun apua pyytää koneen kanssa, niin yleensä vastauksena saa "Mul on tämmönen kone ja tämmöset vehkeet ja kyl toimii". Mä mitään teidän koneiden tiedoilla tee jos ongelma on omassa koneessa!
    Sry avautuminen... oottelen täs duunista pääsyä vaan.

12. rmCowboy

rmCowboy Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Siis puhuttiin 45nm prosessorien lämmönkestosta. Ei siis dual vs quad:eista.
    Kyllähän nuo prosessorit toimivat 80 asteessakin, mutta se ei prosessorille hyvää tee. Esimerkiksi oma q9450 ja e8400 ei nouse yli 60C, koska tarkoitus olisi käyttää prosessoreita vielä 5-7 vuoden päästäkin.

Se että vakiokelloilla 45nm prosessori on 70C rasituksessa, tuntuu kyllä turhan korkealta.

Onkohan kotelotuulettimet yms asiallisesti laitettu? Puhallus-suunnat oikein?

13. Hujo

Hujo Guest

ropsu79

Niin sinne niitä leukoja naputtamaan misää se kone on koottu.

Eihän sitä voi mitään koneelle tehä, että takuu pysyy voimassa.

Niin ja ulkosesti ei voi koneelle mitään muuta tehdä kun pistää ulos lintulaudalle jäähtymään.

14. ropsu79

ropsu79 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Siinä selkeä vastaus, kiitos!!!
    Huoltoon lähtee kunhan ehtii viemään (kuten aikaisemmin jo sanoinkin).

Jaa tämä sivu