Prosessoria ostamassa

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi WarHammer 19.06.2005.

  1. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Liittynyt:
    04.08.2003
    Viestejä:
    2,235
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jos testejä käväset katsomassa ni huomaat että HL2 skaalautuu varsin kivasti prosessori tehojen kasvaessa. Vähimmäisvaatimuksilla ei ole mitään tekemistä hyvän pelattavuuden kanssa.
     
  2.  
  3. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Nyt olet perhana kyllä niin metsässä kuin mahdollista. On naurettavaa ottaa vertailukohteeksi pelin konesuositukset. Suosituskone ei ole koskaan sellainen jolla peliä voi pyörittää täysillä herkuilla. Haluanpa nähdä sen pojan joka pyörittää Half life 2:sta 2,4 gigan prossulla 1600x1200 tilassa riipumatta mikä on näytönohjaimena. Ja asia menee juuri niinkuin bluekkis sanoi. Juuri tuosta syystä tulevaisuuden koneisiin tulee erilliset fysiikanmallinnus kortit joiden ensimmäinen versio tulee myyntiin muistaakseni Unreal 3 julkaisun yhteydessä. Lisäksi jos otetaan esimerkiksi vaikka 6800 Gt kortti ja prossuksi lyödään joku 2600 Xp niin näytönohjaimen suorituskyky jää aika lähelle redeon 9800 pro korttia. Ja jos esimerkiksi haluaa saada kaiken irti 6800 Gt kortista niin sen rinnalle tarvitaan 4000+ prossu. Laiskemmalla prossulla jää osa tehoista ottamatta. Saati sitten jos ajetaan samaa korttia SLI-moodissa. Nyrkkisääntönä on että tehokkaasta näytönohjaimesta ei ole mitään hyötyä ilman tehokasta prossua.
     
  4. WarHammer

    WarHammer Guest

    Eikös prosessori vaikuta myös paljolti 3DMark pisteisiin? X2:lla vois saada aikomaiset karkkimarkki pisteet
     
  5. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Liittynyt:
    04.08.2003
    Viestejä:
    2,235
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Vain 2001, 03 ja 05 on tunnetusti näytönohjaimelle varsin raskaat. Myöskin kaikki 3dmarkin on tietääkseni yhdelle prosessorille suunniteltu että eivät osaa ottaa täyttä hyötyä X2:sta.
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2005
  6. WarHammer

    WarHammer Guest

    Okei. Onko Doom3:n pelimoottori enemmän näytönohjain painotteinen vai prossu painotteinen?
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 19.06.2005
  7. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Liittynyt:
    04.08.2003
    Viestejä:
    2,235
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Doom3:sta ole ihan varma, mutta muistaakseni sekin skaalautu kivasti prosessorin myötä. Aika harvalle pelille on näytönohjain pullonkaulana, ellei ajeta 16x12 4xAA 16xAF sun muut HDR:t jne.
     
  8. Säkäri

    Säkäri Guest

    Osta ihmeessä! Ostaisin itsekkin jos olisi tarvetta moiselle. Toisaalta jos raha ei ole ongelma, näin mielinkiintoisen artikkelin. IBM tarjoaa supertietokonetta, missä on kahdeksan 1,9 gigahertsin tuplaprosessoria 16 gigatavun muistilla hintaan 75000€ (vähän yliammuttu). Itse tuhlaan helposti samoja rahasummia kodin kunnostukseen, miksei joku tietokoneeseen.
     
  9. WarHammer

    WarHammer Guest

    Tolla hinnallahan sais ostettua asunnon.



    Niinpä. Meitä on moneen junaan.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 19.06.2005
  10. puppe_b

    puppe_b Regular member

    Liittynyt:
    02.04.2005
    Viestejä:
    843
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Aiheesta hieman poiketen: jartar sanoi että tehokkaan näytönohjaimen rinnalle kannattaa hommata tehokas prosessori. Minulla on Athlon 2700+ ja x800xl. Sopivatko suorituskyvyltään yhteen? Muistia löytyy 1024mb (2x512mb,400MHz, single c.) ja emo on A7N8X-X.
     
  11. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    No kyllähän tuossa prosessori - XL yhdistelmässä jää prosessori väistämättä alimitoitetuksi. Tosin ei nyt niin paljoa että erityisen huolissaan pitäisi olla.
    Ja sitten juttua noista moniytimisistä prossuista ja vertailua perinteisiin prosessoreihin löytyy tuolta. Lue ja mieti mitä tarvitset.
    http://www.soneraplaza.fi/tietokoneet/artikkeli/0,2998,h-9102_a-286540,00.html
     
  12. perhana

    perhana Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2005
    Viestejä:
    933
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Pojat tuntuu taas olevan niin varmoja asioista että annetaanpas hieman tutkittavaa ja mietittävää... noista prosessoritehojen vaikutuksista peleihin ja 3Dmark05 pisteisiin, eli katsokaapas kyseiset pisteet ja vertailkaa sitä pistemäärää minkä todellisuudessa prosessoritehon nousu vaikuttaa:

    AMD Athlon(tm) 64 3156 MHz (noin 4300+)
    NVIDIA GeForce 6800 Ultra
    [bold]6638 3DMarks[/bold]
    http://service.futuremark.com/compare?3dm05=644157

    AMD Athlon(tm) 64 2731 MHz (noin 4200+)
    NVIDIA GeForce 6800 GT
    [bold]8383 3DMarks[/bold]
    http://service.futuremark.com/compare?3dm05=643339

    AMD Athlon(tm) 64 1809 MHz (3000+)
    NVIDIA GeForce 6800 GT
    [bold]8257 3DMarks[/bold]
    http://service.futuremark.com/compare?3dm05=644010

    Eli miten se nyt taas menikään... metsäänkö menee taas...

     
  13. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Sanotaanko että nuo uudet 3dmarkit mittaavat pääasiassa näytönohjainta eikä niinkään prosessoria. Lisäksi en lähtisi todellakaan vertaamaan eri kokoonpanoja vaan täysin samoja kokoonpanoja eri kelloilla. Lisäksi koneen "ammattimainen" säätö vaikuttaa pisteisiin paljon. Kaivappa saman kokoonpanon tuloksia vaikka eri prosessoreilla ja testeinä todellisia pelivertailuja.
    Niin ja jos oman mielipiteen sanon noihin prossuvalintoihin niin itse päätyisin Athlon 64 3700+ San Diego malliin vaikka rahaa olisi hyvinkin paljon käytettävissä.
    Niin ja tuo testihän ilmoittaa että 4300+ kokoonpano 6800 Ultra kortilla on paljon hitaami kuin 3000+ kokoonpano 6800 Gt kortilla. Ihan uutta tietoa minulle.
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2005
  14. puppe_b

    puppe_b Regular member

    Liittynyt:
    02.04.2005
    Viestejä:
    843
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jatkoa edelliseen kommenttiin: Miten on laita minun koneeni kanssa---> kannattaako ostaa Athlon 3200+ ja vaikkapa kellottaa sitä hieman? Vai ostaa uusi tietokone 1-1.5 vuoden päästä? Lähinnä pelikäyttöön olen ajatellut...
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2005
  15. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Ei kannata ostaa uutta prosessoria. 3200+ Xp:n kellottuvuudesta en tiedä paljoakaan mutta kyllähän sää voisit halutessasi kokeilla ekana kellotusta tuolla vanhalla prossullasi. Eli kellotus on se kaikista järkevin jos tehoa haluaa lisää. Eli odota vaan siihen koneenvaihtoon asti.
    Niin ja nämähän ovat vaan "paperitietoa". Eihän tämmöisten perusteella kannata koneen osia vaihtaa. Itsehhän sinä huomaat kun pelit eivät enää pyöri haluamallasi tavalla ja nyt kun tiedät missä pullonkaula on niin osaat järkevimmin vaihtaa osia.
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2005
  16. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Liittynyt:
    04.08.2003
    Viestejä:
    2,235
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    tosiaan kuten jartar mainitsi, 3dmarkit on alusta loppuun suunnniteltu rasittamaan näytönohjainta, ei prosessoria... näytönohjain testi kun on. 3Dmark 2001 on viimeinen johon prosessorilla oli jotain vaikutusta. Niistä esimerkiksi puuttuu AI täysin ja fysiikkamallinnuskin on varsin rajattu.
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2005
  17. kuassa

    kuassa Guest

    Voisko olla myös niin että eri pelintekijät ratkaisevat samoja asioita eri tavoilla?
    Voisin meinaan kuvitella että kaksi eri peliä voivat käyttää ihan eri tavalla prosessoria ja näytönohjainta.

    Varmaan aina löytyy peli jollelle mikään näytönohjain ei riitä ja prosessoritehoakaan ei ole liikaa, mutta todistaakohan tuo jotain prosessori tehon merkityksestä taikka näytönohjaimesta vaiko jostain muusta?

    Jos kirjoittaa vaikka vain 3 rivin Visual Basic Scriptin joka pyörii ikuisessa silmukassa, niin kyllä sillä myös saa minkä tahansa prosessorin tehot käyttöön ja kaiken muun hidastumaan.
    Mutta en tiedä maksaisinko sen takia hirveästi ylimääräistä, että voisin tehdä tuon silmukan nopeammin.

    Fiksuinta onkin ehkä testata samantyyppistä kokoonpanoa niillä sovellusilla jota aikoo käyttää. Ja kannattaa muistaa että tuolla voi olla myös ohjelmia jotka eivät pyöri millään nyt olemassaolevalla kokoonpanolla hyvin.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 19.06.2005
  18. Säkäri

    Säkäri Guest

    Asiastasi poiketaan monella eri tavalla mutta osta pois!!Liian monta filosofia pohtimassa tämmöistä hienoa asiaa! :) Elikkä noilla komponenteilla saa ohjelmat kuin ohjelmat toimimaan HYVIN. (Taitaa olla vain pientä kiusaa laittaa tuommoisia kysymyksiä tänne)
     
  19. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
  20. zapetu

    zapetu Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2005
    Viestejä:
    727
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    [bold]WarHammer[/bold] mikäli olet hankkimassa prosessoriasi pelikäytöön, et saa X2 4400+:sta nykyisillä peleillä oikeastaan mitään etua. Tulevista peleistä ainakin Unreal 3:sen pitäisi hyödyntää kunnolla tuplaydinprossuja, mutta kyseinen peli ilmestyy vasta joskus ensi vuonna. (Tosin tämän http://www.theinquirer.net/?article=23391 epämääräisen huhun mukaan jokin U3-engine peli tulisi jo tänä vuonna, mutta enpä luottaisi lähteeseen liikoja)

    Verkkokaupasta:
    5037 AMD Athlon 64 X2 4400+ boxed, 2.2GHz, 2x1024KB L2, S939 [bold]617.90 €[/bold]
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=5037

    Vastaava yksi ytiminen prossu:
    1902 AMD Athlon 64 3700+ boxed (San Diego), 2.2GHz, 1024KB L2, S939 [bold]333.90 €[/bold]
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1902

    Toisesta coresta joutuu siis maksamaan siis suunnilleen saman verran kuin ensimmäisestä.

    Molempien yllä mainittujen prossujen saatavuus on tällä hetkellä heikko ja niitä joutuu odottamaan ehkä pitkäänkin.

    Hankkimalla vaikka 3200+ (Venice) prossun ja kellottamalla sitä kunnolla, päästään käytännössä pelitehoissa aika lähelle huippua. Ainoastaan Athlon 64 FX-55:lla (2.6Ghz) on kunnon jäähdytyksellä mahdollista saada vielä lisää tehoa peleihin, mutta pelkälle prossulle tulee hintaa 800€.

    Nykypeleille riittää parhaaseen pelikokemukseen jo n 2Ghz A64. Tulevaisuudessa (ehkä jo vuoden päästä) pelit tulevat hyötymään tuplacoresta. Mikäli raha ei ole este, niin osta vaan se X2 4400+. Ainakaan Windows ei töki niin pahasti. Mutta taloudellisesti parempi ratkaisu olisi hankkia nyt vaikka 3200+ (tai 3500+) prossu ja päivittää tuplacoreen vasta ensi vuonna.
     

Jaa tämä sivu