1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

projektorin hankinta, apua kaivataan

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi Melonipuu 01.02.2005.

  1. Melonipuu

    Melonipuu Regular member

    Liittynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Heissan

    Eli olen hankkimassa projektoria kotiin elokuvien ja TV:n katselemiseen. Kyseinen projektorin hankinta- projekti on itseasiassa ollut vireillä jo noin 2 vuotta, ja nyt ajattelin tulla hakemaan täältä neuvoja/rohkaisua.
    Eli olen nyt hankkimassa samaan syssyyn, niin projektoria, valkokangasta kuin kotiteatteriakin.
    Vaatimuksina projektorilla on tietenkin hyvä kuvanlaatu, HDTV-valmius(eli hyvä resoluutio) ja kaipa sitten myös hyvät muut ominaisuudet ja liitännät.

    Eli kysymyksiä:
    1) Miten saan katsottua projektorillani TV:tä? Missään hyvässä projektorissa nimittäin ei ole Tv-virintä samassa? Olen kuullut ,että esimerkiksi jossain kotiteattereissa on mukana TV-viritin, mutta en ole sellaiseen vielä törmännyt. Myöskin digiboxi+sen mukana oleva TV-viritin olisi mahtava, onko tälläistä?

    2) Mitkä liitännät ovat hyvä olla mukana DVD-soittimessa+ projektorissa?

    3) Mikä olisi hyvä projektori ja kotieatteri? ;)

    4) Mistä sinä ostaisit ne?

    5)6)... Lisää (kai) tulossa...

    Antakaa osoitteita ja neuvoja, vaikka vain jostakin asiasta.
    Tietenkin jos täällä on jo tälläinen samanlainen topicci niin ilmoittakaa, mutta ei täältä kyllä pahemmin oikein löydä mitään kun kunnollinen search puuttuu...
     
  2.  
  3. n_r

    n_r Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2004
    Viestejä:
    908
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse kun olen kanssa varmaan parisen vuotta pähkäillyt ja odotellut, niin vastailen nyt jotain:

    1) Itsellä 2 vaihtoehtoa käynyt mielessä. Vanha VHS-video toimii virittimenä tai sitten digiboksi. (Siis ei kai sellaista digibiksia olekaan jossa ei viritintä ole, sehän sen idea juuri on?)

    2) Ellei sitä digitaalista oliko DVi liitintä ole, niin sitten komponentti tai RGB (Scart). S-videokin on ihan jees, mutta komposiittin voisi jättää pois samoin puhtaan RF-liitännän.

    3) Hyviä projektoreita alkanee saamaan tuossa 2000€ hujakkeilla. Merkkiä en vielä ole haarukoinut hirveästi ;-) Kotiteatterin merkkihän voi koostua useasta laitteesta. Tai jos tarkoitat näitä paketoituja ratkaisuja niin niistä en tiedä mitään.

    4) Kaupasta. Suomesta/saksasta/virosta... en tiedä.

    Ja yleisesti, oma mieltymys määrittelee aika paljon. Eräillä messuilla ollessa ihmiset kuolasi Sonyn plasman perään, mutta minusta sen kuva oli hirveä johtuen kuvanparannuksesta joka roiski värejä minne sattuu. Jos tuota ei olisi ollut, niin kuva olisikin ollut loistava.
     
  4. toope

    toope Regular member

    Liittynyt:
    28.04.2004
    Viestejä:
    595
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  5. Melonipuu

    Melonipuu Regular member

    Liittynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    joo toi panasonic on voittanut niin monta palkintoa, että... se olis varmaan se laite minkä hankkisin... vielä siitä, 1)että toimiiko miten valoisassa huoneessa?
    2) Mitä käytät tv virittemenä, digiboxia?
    3) onko missään DVD ja digiboxissa vielä tuota hdmi liitintä?
    4)mitä eroa on ae700e ja ae700, kumpi on uudempi?
     
  6. toope

    toope Regular member

    Liittynyt:
    28.04.2004
    Viestejä:
    595
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    1.Kyllähän se kuva valoisassa huoneessa näkyy mutta kyllä
    käytännössä joutuu hämärässä huoneessa katselemaan pilkkopimeä ei tarvitse olla.
    2.Digiboksi nokia 9828t eli ensimmäinen nokian valmistama boksi.Se on kytketty sekä telkkariin että tykkiin scartilla.
    3.Kyllähän dvd soittimia on hdmi liitännällä.dvi-d liitännälläkin saa kytkettyä tohon hdmi liittimeen.On vaan turhan tyyriitä vielä.Digibokseista en tiedä.
    Katso soittimia täältä http://www.kitupiikki.net/
    vaikka Denon.
    4.Kyselin itse maahantuojalta samaa asiaa.Niillä ei ole
    mitään eroa ae700e on euroopassa myytävä malli

    Lisää hdmi asiasta.Panasonic jättää hdmi:tä käytettäessä reunoilta muutaman pikselirivin näyttämättä eli kuvasta puutttu joitakin senttejä kuvan koosta riippuen.dvdplazassa keskustelua asiasta.
     
  7. Melonipuu

    Melonipuu Regular member

    Liittynyt:
    04.01.2004
    Viestejä:
    319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitos paljon vastauksista, ovat auttaneet paljon.
    Mutta vielä yksi kysymys: TM vertailussa sanottiin, että projektorilla on turha katsoa televisiota. Mitä mieltä toope olet? Katsotko sillä päivittäin TV:tä?
    Tuossa TM jutussa oli kai pointtina se, että huone pitää aina pimentää ja lamppu kuluu jos TV:tä katselee joka päivä normaalisti projektrilla, mutta onko se nyt näin, että se on sanomattoman vaikeata/aikaa vievää projektrilla TV:tä katsella? Koska kyllä minulla ainakin tarkoituksena olisi tuolla TV korvata kokonaan...
     
  8. toope

    toope Regular member

    Liittynyt:
    28.04.2004
    Viestejä:
    595
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No ei se nyt missään nimessä vaikeaa ole tykkiin ja digiboksiin virrat ja se on siinä.Kyllähän toi huone pitää pimentää ja kun kesä tulee niin joudun varmaan ostamaan pimentävät rullaverhot ikkunoihin.En ole tykillä katsellut kuin dvd elokuvia ja joitakin elokuvia digi ja satelliittiboksin kautta.Olikos se lampun kesto 3000 vai 5000 tuntia jos paljon tv:tä katsoo niin kuluuhan noi tunnit aika nopeesti.Ei ole vielä tuulut katsottua paljon lamput tuohon panaan maksavat.Käy katsomassa jossain liikkeessä miltä toi kuva näyttää eri valaistuksissa ja kuinka terävä kuva on.
     
  9. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Tykin ostoa vakavasti harkitsevan kannattaa kyllä kierrellä ainakin parissa asiantuntevassa liikkeessä katselemassa kuvaa ja kyselemässä tyhmiä. Tässä pari asiaa, joihin itse olen törmännyt:

    Yksi perusasia valinnassa on, ostaako LCD vai DLP pohjaisen tykin. DLP:n kuva on useimpien mielestä parempi elokuvakäytössä, vaikka pikseleitä olisikin paljon vähemmän, mutta ns. sateenkaari-ilmiön häiritsevyys riippuu paljon katselijasta. Esim. itse en voi nykyisten max. parin tonnin DLP-tykkien kuvaa kovin pitkään tuijottaa.
    Tietokonekuvassa taas resoluutio taitaa lähes yksin ratkaista paremmuuden.

    Toinen harvemmin huomioitu asia on katseluhuoneen tummuus - siis ei pelkkä valoisuus, vaan seinäpintojen riittävä tummuus, jotta kankaalta heijastuva valo ei valaise koko huonetta liikaa. Onneksi tosin huoneen valoisuus on (em. heijastusten osalta) pienin juuri silloin, kun elokuvassa on pimeää ja vice versa.
    Valkokankaan valinnalla voi kyllä vähentää tätäkin ongelmaa.

    Kolmas pointti on mielestäni tykin ääni ja siihen liittyen tykin sijoituspaikka. Monestihan se tykki pitäisi kiinnittää kattoon juuri katselupaikan yläpuolelle, jolloin ääni häiritsee tietenkin mahdollisimman paljon. Pitkä "zoomi" voi auttaa.

    Tarvittavat liitynnät riippuvat pitkälti siitä mitä laitteita ja miten tykkiin aikoo kytkeä. Jos kaikki kuva kiertää kotiteatterivahvarin kautta, ei tykissä tarvitse kuin S-video-liitännän videokuvalle ja DVI:n tietokoneelle.

    Tampereella ostaisin tykin mieluiten Hifi-huoneelta, siellä kun molemmat myyjät myös yleensä tietävät, mistä puhuvat.
     
  10. toope

    toope Regular member

    Liittynyt:
    28.04.2004
    Viestejä:
    595
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Toi s-video taitaa komposiitin jälkeen olla paskin vaihtoehto.Asiantuntija liikkeeseen ehdottomasti.Itse kävin hirvoxin liikkeessä kysymässä tykkia kauppasivat panasonicin vanhempaa mallia ae500 hintaan 2200 euroa oli kuulemma tarjouksessa.Valehtelivat lampun kestoksi 20000 tuntia ja valotehoksi 1200 lumenia.Törkeetä kusettamista.
    Ostin tykin täältä. http://www.proav.fi/ Lahdesta.
    Tosi asiallista palvelua.Kiitokset heille siitä.
     
  11. wipe2000

    wipe2000 Senior member

    Liittynyt:
    05.08.2002
    Viestejä:
    6,109
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    S-video on toki kuvanlaadultaan huonompi kuin oikea komponenttisignaali, digitaalisista puhumattakaan. Mutta kuten sanoin, jos kuvan HALUAA kierrättää vahvarin kautta, s-videoon joutuu yleensä tyytymään. Taitaa ihan muutama a/v-vahvari olla markkinoilla, joiden läpi voi vetää jotain parempaa signaalia. Toisaalta, ns. tavalliselle katselijalle, 'tavallisen' kokoisessa huoneessa s-videosignaalinakin välitetty kuva on ihan hyvä.
     
  12. heippa1

    heippa1 Regular member

    Liittynyt:
    25.05.2004
    Viestejä:
    169
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    itse ostin tampereen www.hifihuone.fi tykin ja tykki ajaa prokresiivista kuvaa eli parempi kuin s-video ja kierrätän vahvarin kautta......
    tuolta hifihuoneelta kannattaa kysyä neuvoa siellä palvelu pelaa ja on asiallista...
    kerro vielä terveisiä heiniseltä niin homma toimii...
     
  13. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Liittynyt:
    26.01.2005
    Viestejä:
    1,164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tykkiä ostaessa kannattaa huomioida uusien lamppujen hinnat.
     

Jaa tämä sivu