Pojalle uutta konetta ostamassa

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kirjaamo 11.10.2006.

1. braide

braide Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    jos sulla on tän hetken kaupan dvd (eli n.8,5gt) niin sillä ei oo hevonkaa väliä onko näyttö 15-10000 tuumaa.Divx sun muut kopiot,sekä 4,7gt ite poltetut dvdt:t on paska laatusia.Katseltavan ohjelman laatu vaikuttaa ja se mikä ratkaiseee on näytönlaatu. jos sulla on joku 3-lcd tv tai projektio tv ni halleluja. Nehän onkin tosi hyviä maksaa 1000e joku 50" ja kyllä on iso ja sumea kuva. sitten ostat 32" lcd joka maksaa 2000e ni moro, vähän se kuva on erilainen. Tietokone käyttöön kannattaa ehdottomasti hankkia vähintää 19" tft tai jos rahaa on niin suurempi.
    Palataakseni topicciin:
    Intelin pakettia minäkin suosittelen,2gt 667mhz ddr2 muisteilla, tuskin poikasi kellottelee (ainakaan vielä). prossuksi core2duo e6600, näyttis atin x1900xt 512mb, emon saa joku muu heittää noi intelin emot on mulle hepreaa, ja suosittelen antecin koteloa esim p180 ja antecin NeoHe 500w poweria.

Viimeksi muokattu: 12.10.2006
  2.  
  3. -Rex-

-Rex- Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuotakaan ei kannata yleistää. Avit voi tehdä juuri kahdella tavalla eli huonosti tai hyvin. Hyvin tehdyissä kuva todellakin kestää katsomista isommaltakin ruudulta, mutta ei nyt huippulaadukas toki ole. Mikään ei ole aidon hd materiaalin jälkeen :)

Mikä taas tulee noihin itse poltettuihin dvd:hin niin taas on sama tilanne. Paljon on myynnissä leffoja, joita ei tarvitse säädellä juuri lainkaan kunhan vain karsii kaiken turhan hötön poies mitä levyllä tulee. Normaali suomalainen tuskin tarvitsee arabiankielistä dubbausta tai hindulaisia tekstejä sen paremmin kuin 3h extroja, joissa ohjaaja kertoo kuinka monta kertaa piti ottaa mikäkin kohtaus uusiksi kun näyttelijöillä petti pokka. Nämä turhuudet karsimalla ja vain olennaiseen keskittymällä huomaa, ettei dvd-elokuvat itsessään yleensä vie juurikaan dvd-r levyä enempää. Eroja toki on, riippuen vilimistä.

4. JulGubbe

JulGubbe Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sama reso kuin esim 19" malleissa. Mutta jos kunnon näyttöä etsitään elokuviin / pelaamiseen niin pitäisi ostaa sitten kerralla parempi, luokkaa 23" laajakuva 1900 resolla mutta rahaa palaa lähemmäs 1000euroa. Siltä viitsisi jotain jo katsoakin.

5. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Tosin jos leffakäyttöön haluaa niin kyllä telkkari sitä varten on melkein pakollinen. Itse en suostuisi tällä hetkellä ottamaan elokuva käyttöön alle 37" kuvaa...

6. LassE001

LassE001 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ite en kyllä telkkareista tiiä paljon paskaakaa, mutta mun mielestä kun kaupassa kattoo vaikkapa sitä kaupan kalleinta ja parhainta LCD TV:tä niin se kuva on silti ihan kuraa jos katoo 3m päästä ja suomen pienissä kämpissä ei kovin paljon kauempaa ole mahollisuutta katsoa. mielestäni paras kuvanlaatu minkä oon nähny on ollu sonyn 32tuumasessa trinitron TV:ssä. nykyään faijalla on joku LG:n 37" LCD ja kuva on rakeista ja huonoa, ihan sama kattooko DVD:eitä vai satelliittikuvaa. mistäköhän mahtaa johtua? oiskohan se kun tv:eden paska reso venytetään sairaan isoksi? ei kovinkaan paljon oo nuo plasmat ja LCD:t vakuuttanu "paremmalla kuvanlaadullaan".

7. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Kaupoissa säädöt /asennukset voi olla ihan mitä sattuu.
    Kokemuksesta voin sanoa että kaverin 37" kuva alkaa olemaan sitä tasoa mikä on 3 metrin etäisyydeltä hyvä. DVD-käytössä voisi olla isompikin. Oma 32" liian pieni. Ja kuva näyttää molemmilla hyvälle.
    Vaikea sanoa mistä johtuu. Mutta kyllä nykyisten taulu telkkareiden kuvanlaatu on sitä tasoa että putkikoneista ei tarvi puhua samana päivänä...

8. LassE001

LassE001 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    niinno voi hyvinkin olla että isäni ei ole osannut laittaa oikein niitä asetuksia ja käyttää jotain HDMI-kaabelia tai jotain sinneppäin.

9. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kuka helvetti telkkarilla jotain leffoja katsoo?
    En minäkään suostuisi ottamaan elokuvakäyttöön alle 2m leveää kuvaa ;)

10. Deettee

Deettee Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Voinko olla sun poika tänä jouluna?

11. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Tuonne paikkeille pitäisi kuvan kasvaa mullakin vielä tämän vuoden puolelle...

12. perhana

perhana Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Heheeh mä oon kyllä jo vähän väsy tähän aikaan... mut kai tää viestiketju on ihan huumoria oikeesti...?

Itselläni on olohuoneessa 30" lcd, ja se kyllä tuntuu ihan riittävältä elokuvan katsomiseen, joskus jossain pienessä (normaalikokoisessa) olohuoneessa katsoin jotain noin 40" töllöä hetken aikaa noin 3 metrin päästä ja täytyy sanoa että jos mä siitä kokopitkän elokuvan katsoisin niin takuulla olis pään ja silmien kääntelystä niskat kipeenä ja pää pyörryksissä... :-D

Eikös näytön koon valintaan vaikuta oleellisesti katseluetäisyys, ja katsojan näkökyky?

13. braide

braide Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    joo ja sitte voi mennä elokuvateatteriin katsomaan 174m2=suomen suurinta valkokangasta, joka on muuten turussa ja kattoa himassa 32" töllöstä jos haluaa. :) Toisaalta kyllähän nykyää alta 2000e saa hyviä tykkejä ja itse kun maalaa mdf-levyn ja heittää seinälle, niin saa jo loistavaa kuvanlaatua ja kokoa. Ohjeet löytyy mm. mikrobitin sivuilta.

14. Sakke88

Sakke88 Active member

Kiitokset:
    19
    Pisteet:
    68
    Minulla on 10 vuotta vanha 15" kuvaputkinäyttö ja sillä katselen leffoja ja sarjoja, eikä kuvan pienuus haittaa ellen joudu katsomaan hieman kauempaa.
    kuvanlaatu ei parane vaikka näyttöön tulisi lisää tuumia eli jos menee katselemaan sinne kauppaan niitä 50" näyttöjä niin ei se kuva tietenkään voi näyttää kovin hyvältä kun kuitenkin tuijotat sitä noin 1m päästä ja lähdemateriaali on huono.
    1m päästä 50" näyttöä tarkoittaisi sitä, että katselet 17" näyttö joku 10cm päästä.

Ja miksi ei edes satelliitin kautta kuva näytä hyvältä? ainakaan minun tietojeni mukaan laatu ei parane vaikka kuva kierrätettäisiinkin avaruuden kautta vaikka avaruus onkin melko jännä paikka.

Näytön koko pitäisi valita sen mukaan kuinka kaukaa sitä aikoo katsoo.laatuun koko ei oikeastaan vaikuta. Kysymys on myös siitä mihin on tottunut eli jos on tottunut 37" näyttöön niin siirtyminen 20" näyttöön tuntuu varmasti huonolta.Suuresta resoluutiosta ei ole yhtään mitään hyötyä ellei lähdemateriaali ole myös suuri resoluutioinen.

edit: typoja löytyy varmasti, mutta olen liian väsynyt olemaan niistä kiinnostunut, enkä siis jaksa niitä etsiä tai korjata.

15. PeteTK

PeteTK Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    3½m päästä ~2m leveä kuva (94") ja ei ole yhtään liian iso, eikä päätä joudu kääntelemään ollenkaan.
    Hieman pitää silmiä liikuttaa.
    Elokuvateattereiden Thx speksin mukaan jos menisi niin pitäisi mennä katsomaan vielä lähemmäs.
    Kuvan leveys x 1.5-2 on sopiva.

Kuva voidaan skaalata vaikkapa dvd:n 720x576--> 1280x720 ja samalla poistaa kohinaa yms. virheitä kuvasta.
    Myös pikseliverkko näkyy vähemmän.
    Ensi vuonna Blu-Ray ja Hd-Dvd:n hinta on varmasti kohtuullinen ja sitten on korkearesoluutioista materiaalia käytettävissä.

16. Pume

Pume Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Täytyy sanoa, että kyllä nämä viestiketjut etenevät omituisesti. Kaveri aloitti ketjun kysymällä hyvää konepakettia pojalle, ja sitten puolenvälin jälkeen ketju onkin jotain hifistelijöiden taistelua. Katsokoon jokainen sellaisesta lähteestä leffansa, kuin haluaa ja hyvälle tuntuu. Itselleni riittää telkku, koska olen liian laiska säätämään tai asentelemaan mitään tykkejä tai kankaita seinille / kattoon. Isompi telkkari pitäisi kyllä saada, kun entinen on perinteinen 28" philipsin rohjo. 32"-37":n LCD olisi ihan varteenotettava vaihtoehto meidänkin olohuoneeseen, joka on suht reilun kokoinen. Olisiko kenelläkään hyviä ehdotuksia. Hinta saisi olla maksimissaan 1500€. Ja en ole mikään hifistelijä, joten kuvan ei tarvitse olla ns. eliittitasoa, kunhan on HD-ready töllö, jotta X360 toimii sen kanssa.

17. kirjaamo

kirjaamo Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
  18. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No prossua jos viitsit kellottaa, niin ei ole mitään järkeä ostaa tuota 6700:sta. Tuon 6600 saa helposti kellotettua ton 6700 tasolle, ja reilusti ylikin. Perus jäähy riittää tuohon kuitenkin jos et kuitenkaan rupea maksimi kellotaajuuksia etsimään prossusta.

Mutta yksi kehuttu jäähy on ainakin synthe ninja
    http://tietokonekauppa.kauppakulma.com/tuotetiedot.php?koodi=9226&ryhma=507&pid=3

Itse olen hyvin tyytyväinen omaan
    Arctic Cooling Freezer 7 Pro:hon.
    http://tietokonekauppa.kauppakulma.com/tuotetiedot.php?koodi=9081&ryhma=507&pid=3

19. Reserv

Reserv Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suosittelen kans e6600 valintaa ja pientä kellottamista.
    Nopsaan kokeilin niin emolevyn mukana tulleella ohjelmalla kellottu 3.1GHz. Lämmöt pysy ihan hyvin kurissa ja hianosti toimi.
    Scythe ninja voitti ainakin mikrobitin testin joku aika sitten. Nykyään ninjaa kai vähemmän kaupataan ja tilalle on tullu dual core prossuille tarkotettu Scythe Infinity. Ite oon ainakin siihen ollu oikeen tyytyväinen. 12cm tuulettimen ansiosta on tehokas ja todella hiljainen.

20. kemikaali

kemikaali Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46

Jaa tämä sivu