1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Piratismimyönteisyys keskusteluissa

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Threat 24.04.2005.

  1. jmpk

    jmpk Guest

    siis jos olisi kanava jonka kautta levyyhtiöiden yms. osuuden saisi pois ja voisi maksaa pelkästään artistin osuuden suoraan hänelle/heille, niin hinnaksi jäisi <5€
     
  2.  
  3. rotikka

    rotikka Member

    Liittynyt:
    27.09.2004
    Viestejä:
    98
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ja olisikohan ollut jo sadas keskustelu tästä "kuivuneesta" aiheesta... Ei näytä tulevan keneltäkään enää mitään uutta.
     
  4. Threat

    Threat Active member

    Liittynyt:
    10.11.2004
    Viestejä:
    1,259
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No nyt kun on keskusteltu riittävästi tuosta jälkimmäisestä kysymyksestä niin voidaankin miettiä tuota ensimmäistä. Anteeksi oma osallistumattomuuteni, mutta tämä jälkimmäinen kysymys on kyllä aika paljon ollut esillä ja itseäni kiinnostaa lähinnä mielipiteenne tästä ensimmäisestä:
    Oma havaintoni nimittäin on että keskusteluissa ja eritoten uutiskeskusteluissa warettamista miltei kannatetaan ja usein tunnutaan haukkuvat näitä etujärjestöjä MPAA,RIAA jne. Miten tällainen käytös on perusteltavissa sillä eikai useimpien sisällöntuottajien palkka järin suuri liene ja warettaminen vähentää sitäkin vähää palkkaa, jonka nämä työstään saavat.

    Kolkuttaako omatunto? minun kohdallani ainakin näin on tapahtunut ja siksi haluaisin mielipiteenne tästä asiasta.
     
  5. pe5ta

    pe5ta Guest

    Minä ymmärrän sen, että jossain Anttilassa levy maksaa 20e. Kauppa tarvitsee oman katteensa maksaakseen vuokrat, palkat sun muut kulut. Sitä minä en ymmärrä, että netistä ladattaessa (ei p2p :D) levylle tulee hintaa melkein saman verran. Tuntuu siltä, että näissä iTunesin ja muitten hinnoissa on ilmaa välissä aika paljon...
     
  6. amtiainen

    amtiainen Regular member

    Liittynyt:
    06.03.2002
    Viestejä:
    151
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mistäköhän vedit johtopäätösesi? iTuneksen hinnasto on 0.99eur/kpl tai 9,99eur/albumi.

    Itse ostan joistakin albumeista vain 3-4kpl eli se maksaa minulle vain 3-4eur. Mielestäni koko albumin osto kaupasta (uudet n. 17-20eur) on hieman kallimpi vaihtoehto jos katsotaan vain hintaa. Laatu toki pakkaamattomalla CD:llä on varmaan parempi mutta eikös laadusta makseta enemmän? Hyvät albumit tulee ostettua kokonaisina.

    Eli jos haluaa halvalla päästä, on se iTunes ihan oikea vaihtoehto. Jos haluaa CD laatua, niin ostaa levyt kaupasta/nettipaikoista hienoineen koteloineen.

    iTuneksen hinnoista noin 80% menee levy-yhtiölle eikä tuollaisen serveritilan ja kaistankulutuksen jälkeen Applelle hirveästi tuosta käteen jää.

    Apple saa voitot ainoastaan myymistään iPod soittimista ja Apple itse on halunnut vilpittömästi pistää kampoihin P2P musiikkipiratismiin tarjoamalla halvan tavan ostaa laillisesti musiikkia. Samaa vilpitöntä toimintaa näki aikoinaan Applelta kun myi 2000 luvun vaihteessa Apple brändillä prässättyjä DVD-R levyjä tappiolla jotta he saivat DVD yleistymään Mac käyttäjien keskuudessa.

    Monet ns. tavalliset ihmiset (jotka ei käytä P2P:tä) ovat hämmästelleet hintoja ja ihmetelleet minulle että onpas halpaa. Warettajalle mikä tahansa hinta on liikaa.

    Sitten sananen ihmisen moraalista warettamisesta. Voi olla ihan turha koska tiedän hyvin ketkä täällä afterdawnissa pyörii oikeasti....

    Moraali meidän kaveripiirissä väännetään aina omia tarkoitusperiä sopiviksi.

    Esim. yksi kaveri sanoi ennen (muutama vuosi sitten) että ostaa harvinaiset sountrackit ja joidenkin pienten kotimaisten levyt mutta muun warettaa kun se muu on ahneiden levy-yhtiöiden tuubaa. kokoelmiin on kuitenkin nykyään päätynyt juuri näitä harvinaisempia sountrackejä (niitä kyllä löytyy pienistä erikoiskaupoista mutta nyt niitä kaveri ei tue) ja ompahan hankkinut nyt täysin indie tuotantona (Bändi omistaa levy-yhtiön jota kautta myynti tapahtuu) tehdyt Poets of the Fall albumit. Netistäkin maksetaan 8/1 Mb jotta saadaan laitonta warea, pelejä, leffoja nopeasti, ei minkään muun takia. Edellä mainittu kaveri töissä norm. peruspalkalla (1600 eur) eikä ole ostanut vuosiin CD levyjä tai tavallisia DVD leffoja. Onneksi hankkii muutaman pelin (SquareSoftin pelejä ja MSG pelit) sentään kaupasta.

    Toinen tuttu tienaa kohtuullisesti (3000eur/kk) mutta yhtäkään peliä hän ei ole ostanut pojalleen jos ei oteta huomioon Game Boy Advangen pelejä joita on aika vaikea warettaa. Se warettaa ne pelit (tai oikeastaan pyytää minua käyttämään niitä P2P ohjelmia heidän koneellaan) vaikka hänen palkastaan jää joka kuukausi jotain lompakon pohjalle (viimeksi tili taisi olla noin + 8000eur katteella kun makseli jotain nettimaksuja). Itse olen jopa hänen pojilleen ostanut muutaman PC pelin kun ne wareversiot eivät olekkaan toimineet niin hyvin (tai siis kyllästyin yhden pelin kohdalla käydä joka kerta säätämässä se crackki toimimaan).

    Muut kaverit jotka warettaa, warettaa ihan "järkisyillä". Waretetaan kun sillä saadaan ilmaiseksi tavaraa joka normaalisti maksaisi.

    Monet kaverini haluaisivat PlasmaTV tai hienomman auton. Koska sitä ei vielä saa waretettua, he tyytyvät olemaan ilman sitä. Tai siis on minun yhdellä kaverilla on PlasmaTV, yhdellä tutulla urheilu-auto ja on yhdellä kaverilla BMW 700, mutta ei kaikilla :-(. On aika ihmeellistä miten pelien ja yms. huvin waretusta puolustellaan sillä ettei sitä ostaisi muutenkaan jolloin ei se valmistaja siinä oikeasti mitään menetä. Kuten autot, kännykät, PlasmaTV, on pelit ja elokuvat tarkoitettu tavallisille kuluttajille. Jos urheiluauton saisi warettettua ilmaiseksi, uskotteko että alkuperäisiä autoja myytäisiin yhtä paljon? En usko. Ihminen on niin ahne että kyllä alkuperäisten autojen kauppa varmasti pienenisi.

    Warettamisen oikeutta voi aina perusteella kuka tahansa kuului se mihin tahansa palkkaryhmään:
    Köyhä: "ei ole varaa"
    Keskituloinen: "rahani ei riitä kaikkeen huviin", "levy-yhtiöt on ahneita"
    Rikas: "levy-yhtiöt on ahneita", "miksi maksaa jos sen saa ilmaiseksi", "miksi minä maksaisin siitä jos muutkin se imuroi ilmaiseksi"
     
  7. tgs3

    tgs3 Member

    Liittynyt:
    05.06.2005
    Viestejä:
    9
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    sen vaan sanon että ei piratismi koskaan lopu! hinnat liian kalliita ja netistä ilmaseks saa. vaikka mitä tehtäis nii kyl joku edes jonkimmoisen serverin tekee ja piratismi lähtee liikkeelle. =D
     
  8. Antigod

    Antigod Regular member

    Liittynyt:
    31.03.2005
    Viestejä:
    236
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

    Eikä kyllä ole mitään syytäkään, ja viranomaisillakin luulisi olevan tärkeämpää tekemistä kuin jahdata kalliisti nettihörhöjä jotka vain "harrastaa".

    Itse olen sitä mieltä että kun kuitenkin esim. ostanut viimeisen parin vuoden aikana n. 50 cd:tä, niin voin hyvällä omallatunnolla tehdä itselleni "varmuuskopioita" kirjaston cd:stä tai kaverilta lainaamistani, koska kaikkea ei ole kenelläkään varaa ostaa kun noita hyviä metallilevyjäklin ilmestyy satoja vuosittain.

    Netistä en ole mitään ladannut kun Kazaankin kokeilu sai koneen täysin jumiin kaikenlaisen malwaren takia.
     
  9. timpero

    timpero Regular member

    Liittynyt:
    09.02.2005
    Viestejä:
    151
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hintojen pitäisi ehdottomasti laskea, korkeintaan hinta 14,95 per cd
     
  10. vempula

    vempula Regular member

    Liittynyt:
    08.08.2004
    Viestejä:
    288
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllähän täällä ollaan usein selkeästi myönteisiä waretukselle. Puhutaan parhaista torrent ohjelmista yms. yms. Tietenkin jokaista P2P-ohjelmaa voi käyttää vaikka oman bändin musiikin levittämiseen yms lailliseen.

    Suurin myönteisyys johtuu varmasti käyttäjien iästä ja sukupuolesta, täällä taitaa kaikki olla nuoria miehiä. Vaikka ei itse warettaisi niin varmasti tuntee monta joka niin tekee.

    Kuitenkin täällä tuomitaan suoraan piratismi, eli rahan tekeminen toisten työllä. Se on mielestäni todella hyvä juttu.

    Warez ratsioita vastustetaan varmasti suurelta osin siksi kun niillä on pienikestoinen vaikutus, niissä otetaan kiinni pikkutekijöitä, todisteet saadaan salakuunteluilla, tekijät eivät ole ansainneet penniäkään mutta joutuvat maksamaan tuhansia euroja/dollareita "biteistä".. Varmasti myös monella virtasi kylmähiki finreactorin ratsioden aikaan, onneksi ei napattu pieniä määriä jakaneita.

    Hintojen laskeminen ja tuotteiden laadun parannus auttaisivat kummasti karsimaan warettamista. Nyt joudut maksamaan 5-20e (30-120mk) DVD-levystä jonka ainut parannus VHS-versioon on se että kuvan ja äänen laatu ei kärsi jokaisella katselu kerralla. Tai jos jotain "hyvää" on tehty niin tarkoittaa se jotain extrapätkää jossa on jonkun kameramiehen baarireissu. Tietokone peleissä oli sellainen vaihe jossa manuaalit olivat vain levyllä pdf-tiedostona, eli siis ostaja ja warettaja saivat ihan saman setin. Peleissä ja ohjelmissä pitäis aina olla painettu ohjekirja. Elokuvissa, peleissä ja leffoissa voisi myös välillä olla jotain bonuksia ostajalle, avaimenperiä, julisteita tms jota warettamalla ei saa.
     
  11. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    866
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Tässä kaksi tärkeintä seikkaa, joita levyntuottajat eivät huomanneet ajoissa! Nyt tilanne on kuin entisessä Neuvostoliitossa - kaadutaan mutta aluksi hitaasti!
     
  12. kuassa

    kuassa Guest

    Itse en ole ihan vakuuttunut että piratismi on kaikissa asioissa ongelma.

    Jo asiantuntijatkin ovat sitä mielä että esim. musiikkiteollisuuden väitteet ovat aika paisuteltuja ja myynnin laskuun on monia muita syitä kuin piratismi. Enemmänkin voisi sanoa että musiikkiteollisuudella on mennyt liiankin hyvin, suhteessa siihin kuinka valmiita ovat olleeet kuuntelemaan asiakkaita.

    Ja jotta saadaan asiaan persktiiviä ja mietitään ongelmia, niin menkääs katsomana Kiinaan, kun siellä kopioidaan aivan kaikkea - ei vain audio/video/tietokoneohjelmia.

    Suurempi syy minusta kuin itse piratismi näihin karkeisiin keinoihin on huonosti menevä bisnes, jota jonkun toimitusjohtajan pitää selitellä jotenkin. Kun saadaan huomio kiinnitettyä pois itse ongelmista ja syylliset löytyvät muualta, niin tarttee selitellä vähemmän.
     
  13. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onko kellään tietoa mistä saisi "puolueetonta" tietoa levy-yhtiöiden katteista, tuloksista, voitoista, myydyistä levyistä? Siis täysin ehdotonta faktaa ei varmaan löydykkään, mutta RIAA:n ja tämän palstan tietoihin ei voi perustaa muuta kuin arvailuja ja oletuksia.


    Eli mitkä "asiantuntijat"?


    Harvinaisen huono kommentti perustella sillä, että jossain asiat ovat vielä huonommin...

    Levy-yhtiön bisneksenähän on myydä levyjä ja se ei mene hyvin. Sitä lopputulosta voi nostaa myös tehostamalla toimintaa. Perlos lopetti tehtaan Suomesta ja paperiteollisuus on lopettanut tehtaiden uusimisen Suomessa ja rakentaa mm. Kiinaan ja Venäjälle. Ei ole enään olemassa teollisuutta jossa kilpailu olisi niin löysää, että voisi hinnoitella tuotteensa vapaasti.

    Ainahan niitä varastettuja autoja on myyty, mutta ei se ole syy autoliikkeille laskea hintojaan.

    En tiedä miten paljon warettaminen vähentää levyjen myyntiä, mutta sen tiedän ettei millään firmalla voi olla varaa katsella sivusta menetettyjä dollareita.
     
  14. kuassa

    kuassa Guest

    Riittääkö OECD?

    http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=24194&tyyppi=1

    Ei, jos kaikkialla asiat eivät edes ole huonosti, kuten ylläolevasta voi päätellä.

    Keski-Euroopassahan levymyynti on noussut.

    Se on näkökulmasta kiinni missä näkee ongelman. Rahan menetykseen kun voi olla monta syytä eikä yhtä yksittäistä, kuten tuo OECD:n raportti kertoo.

    Ja toisaalta olen minäkin halunnut olla monen yrityksen asiakas, mutta eipä hirveästi niitä hetkauttanut jos olen kävellyt rahoineni pois kun eivät ole osanneet leipäbisnestään. Silti jotenkuten kiikkuvat pystyssä ja tekevät edelleen bisnestä kuten ennen. Toisaalta ymmärrän kyllä, keskimäärin on helpompi korjata omat virheensä kuin myöntää tai havaita ne.

    Levy-, elokuva ja pelibisneksessä minusta kustannukset ovat nousseet nopeammin kuin laatu ja asiakkaan saama tyydytys. Tekevät liian kalliita asioita laatuun nähden. Loppuhinnasta tulee liian kova. Vika ei ole itse hinnassa, vaan tuotteen ja hinnan suhteessa. Laitetut kustannukset eivät vastaa tuottoa, ja vika on siinä mitä ja miten tehdään.

    Erityiseti viihdebisneksessä tuntuu siltä että tuottajat monesti pelaavat 'varman päälle' ja tekevät sellaisia kallitta ratkaisuja että lättäistää kallilla erikoistehosteita sekä kovia tähtiä jotka maksvat julmetusti mutta tarina sekä toteutus mättää. Sitten joku Michael Moore tekee melkein käsikamerlla(okei liiottelen), yhden leffan jonkta panos/tuotos suhde varmaan on parempi kuin keskimääräisti kolmen ison budjetin leffan tai pelin.

    Eihän tässä ole mitään järkeä enää, kun rahaa palaa enemmän kuin tulee sisään ja asiakkaiden oletetaan kattavan se ero jotenkin - ilmeisesti maksamalla joka vuosi enemmän expotentiaalisesti.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 09.07.2005
  15. Bluessun

    Bluessun Member

    Liittynyt:
    19.04.2005
    Viestejä:
    63
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei kukaan varmaan mielellään katsokkaan. En ite ainakaan... Mut johonkin se raja olis pakko vetää.

    Ite olen piratismia vastaan enkä juuri välitä waretuksestakaan. Pakko kyllä myöntää että harrastan kyllä sitä silloin tällöin.

    Leffat edelleen ostan kaikki alkuperäisenä, siis alle 10€, musiikkia ei ole tullut juurikaan ostettua muttei imutettuakaan. Peleistä jotkut ostan, jotkut waretan ja se, yllätys yllätys, täysin hinnasta riippuvainen. En TODELLAKAAN suostu maksamaan huttumäiskeestä 60€. Odottelen tarjouksia ja makselen niistä 5-30€. Tai waretan ja ostan kun se on halvempi..

    Muistan jostain kuulleeni, että esim. Anttilan osuus musiikkilevystä olis 15%.. Eivätkä suostu edes miettimään osansa tinkimistä. Muistaakseni joku haastattelu TV:ssä.. Voidaan tietty kuvitella, että jos jokainen välikäsi on samaa mieltä niin kuinkas mahtaa käydä..? Vähän tarttis rajaa siihen rahan himoon...
     
  16. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kuassa: Kerrankin asiallista lähdettä! Loistavaa! :) Mutta asiaan.
    OECD:n raportti on tehty puolustamaan laajakaistaliittymien laajenemista edistävien projektien tueksi, joten tässäkin on "oma lehmä ojassa", mutta on silti normalia "iltis" linjaa parempi. Hyvä!

    Tutkimuksessahan ei kielletä P2P liikenteen vaikuttaneen negatiivisesti levyjen myyntiin ja siinä esitetään monia tutkimuksia, missä tulokset ovat näyttäneet 30% laskua jakamista harrastavien keskuudessa. Myös vastakkaisia tuloksia on saatu sillä ajatuksella, että ihmiset lataavat musiikkia vain "testatakseen" onko musiikki hyvää. (Tämä antaisi tavallaan ilmaista mainosta musiikille ja lisäisi sen myyntiä)(s.78-80) Pointtina tutkimuksessa tuntuu kuitenkin olevan kritiikki levy-yhtiöiden liian suoraan P2P liikenteen syyllistämistä kohtaan. (Tämä taisi sinulla ollakkin ajatuksena?) P2P liikenne koetaan raportissa uhkana ja siinä käydään läpi keinoja millä tätä uhkaa vastaan on toimittu. (Täällä palstoillakin kauhisteltuja tapauksia) OECD:n huolena on lähinnä ettei tämä taistelu aiheuttaisi sitä, että tulee erilaisia suojattuja formaatteja (aac) haittaamaan normaalin kuluttajan arkipäivää.
    Mielenkiintoista oli myös levy-yhtiöiden katteet (s.45) joista uusimmat osoittaa levy-yhtiöiden osuudeksi 26-28,8% levyn hinnasta josta n10% voittoa. Eli yksinkertaisella matikalla jos levy-yhtiö myisi ilman voittoa levyjään, alenisi 20e levy 18:sta euroon. iTunesis todettiin, (kuten joku taisi jo kirjoittaa) että se toimii +-0 ajatuksella nostaakseen iPodien myyntiä. Eli 12 kappaleen levy 12x0,99=n.12e ilman itse levyä, kuoria ja leaflettiä. Vaikeaa tota taitaa olla myydä alle 10e... Xanadun on huhuttu olevan kauppias. Kommentoi tähän jotain? Kiinnostaisi esim Niceprice levyjen hinnanmuodostus...?

    Tuo peräänkuuluttamasi laatu on kyllä mielenkiintoinen asia. Olen kanssasi samaa mieltä, että monesti pelataan liian varmasti, mutta toisaalta tuossa Finnkinon katsotuimmat:

    1. Maailmojen sota 35208
    2. Mr & Mrs Smith 9721
    3. Star Wars: Episodi III Sithin kosto 5479
    4. Salamaseepra 3136
    5. A Lot Like Love 2988
    6. Kung Fu Hustle 1928
    7. Kingdom of Heaven - taivas maan päällä 917
    8. Panttivanki 678
    9. Sideways 676
    10. Cursed 660

    Niin ne varmat Tomppa-elokuvat vaan kiipeävät sinne huipulle ja tuovat sitä makkaraa leivälle. Samoin musiikissa.

    Vaikutat fiksulta, mutta kommenttisi,
    viittaa siihen miten asiat kannattaa jättää täällä hoitamatta, koska naapurilla menee vieläkin huonommin.

    Alkuperäiseen otsikkoon viitaten, onko kokeneemmilla havaintoa osallistuuko samat nimimerkit tähän keskuteluun kuin P2P palstoilla?

    Edit: kuassa: Vielä lukeminen kesken, mutta jos on lisää matskua, pistä tulemaan. ;)
     
    Viimeksi muokattu: 09.07.2005
  17. chopper

    chopper Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    01.04.2002
    Viestejä:
    2,161
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Turha threadi, imo =)


    Siirretty oikeelle alueelle....
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2005
  18. kuassa

    kuassa Guest

    Kiitos, kiitos. Ylistyksiä otetaan vastaan 24h. :)

    Syynä tosin voi olla että olen varmaan käyttäjien keski-iän yläpuolla veikkaisin(jotain 25?).


    Varmaan nuo molemmat tulokset ovat oikeita. Kun kyse on viihteestä ja suhteesta esim. musiikkiin, niin ihmisten asenteet ehkä jonkin verran hajoavat keskijakaumasta. Osalle voi esim. musiikki olla kulutustavarasta josta maksetaan sen takia että kuluteaan tai juuri sen takia ei maksesta kun se on kulutusta. Toisille taas se on tärkeä esim. identiteetin puolesta, ja sen takia juuri maksetaan tai ei makseta, ihan riippuen mihin lopputulokseen tulallaan.

    Kyllä. Sinänsähän en kyllä kiellä etteikö paljon luvatonta ja myös laitonta tavaraa menisi noita kautta. Onhan tuo piratismi myönteisyys itseasiassa huonoa asia, monessakin mielessä.

    Suhteessa huomioon ja merkitykseen minusta, varsinkin kun ottaa huomioon monta muuta seikkaa, se ei ole ihan sen huomion arvoista mikä sille annetaan. Kyllä noita it-uhkia on muitakin, esim. USA:ssa identiteetti varkaudet jotka johtuvat huonosta standardeista ja puhtaasta huolimattomuudesta yritysten kohdalla jotka huolehtivat ihmisten tiedoista. Silti vankilaan heitellään ihmisiä jotka kopioivat jopa maksutta tiedostoja ja sitä varten säädellään erikseen lakeja ihan eri tahdissa.

    Tuossa näkemyksessä on kylläkin pari ongelmaa mistä huomauttaisin. Musiikkiteollisuudessa muistaakseni muutama levy kustantaa kaikki muut tehdyt. Bisnesmalli ei siis ole se että kaikki mitä tehdään kannattaa, vaan että muutamalla katetaan kaikki muut. Juuri päinvastainan kun vaikka vakuutuksissa, ja hassua on vielä se että ihmiset eivät esim. halua ostaa jonkun artisin koko levyä vaan ehkä yhden kappaleen siitä. Eli oikeasti jos kuluttajat saisivat päättää, tuo musiikkoteollisuuden bisnesmalli on minusta taloudellisesti aika mahdoton. Eihän voi tehdä niin että kustantaa yhden levyn videoineen ja asiakkaat ostavat vain singlen. Varsikin jos edes yhden levyn pitäisi kattaa ei vain omat kustannukset vaan muidenkin. Toki käytännössä levy-yhtiön bisnemallit ovat mutkikkaampia, mutta pähkinän kuoressa rakenne on tietääkseni mitä yllä kuvaan.

    Noista elokuvista kommentoisin sen verran että niissä on minusta menty pahaan kierteeseen. Kun elokuvien keskipituus on 3 tuntia, niitä voidaan näyttää vähemmän jolloinka jokaisen elokuvan pitää viihdyttää paremmina(eli olla 'varma'). Mutta se merkitsee myös että kun näytöksiä on vähemmän, pitää per näytös olla enemmän katsojia ja lipun hintaa pitää nostaa jos katsoja määrät ja/tai tilat eivät tue tuota mallia. Toisaalta taas sitten jotta elokuvat saadaan levitykseen noihin elokuva teattereihin, elokuvien täytyy jo panostukseltaan olla sellaisia että ne näkyvät - mikä painaa niitä pahasti spektaakkeli ja tehoste puolen elokuviksia joittenka budjetit kaikilta suunnilta kasvavat. Siksi tomppa elokuvat heiluvat ykkösinä, ja muille jää koko ajan vähemmän tilaa.

    Mistä seuraa jänniä sivuseurauksia, kuten että USA:ssa noita julkaisuaikoja elokuvien ja dvd ensi-iltojen välillä on lyhennetty jotta päästään rahastamaan paremmin - mistä seuraus taas on että ihmiset katsovat kotoa mieluummin noita elokuvia dvd:ltä kuin menisivät kalliilla isoon elokuvateatteriin muiden häirittäviksi noin 3 tunniksi.

    Huomaan jo itsekin ajattelevani tuolla tavalla, koska 9 euroa on aika tyyristä jos saman elokuvan voi katsoa mukavammin kotoa - joko laillisesti tai laillisesti.

    Pointti on vain se, että viihdeteollisuuden bisnesmalli on minusta yleisesti ottaen kriisissä. Osa piratismistä on seurausta siitä, mutta oikeasti emme tiedä kuinka paljon ennenkuin tuota bisnesmallia korjataan niin että se on sellaisella pohjalla joka on kestävä. Ennenaikaista on minusta siis kaataa öljyä p2p verkkojen ja warettajien päälle syynä viihdeyritysten yleisiin taloudellisiin ongelmiin.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 09.07.2005
  19. hande89

    hande89 Regular member

    Liittynyt:
    18.01.2004
    Viestejä:
    168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Voihan ne nettikaupasta ostetut kappaleet muuntaa mp3-muotoon jolloin suojaukset häviävät. Ei taida ihan Easy CD Extractorilla onnistua, mutta Gold Wavella ainakin.

    Hinnat, maksutavat ja valitettavasti myös valikoimat vaihtelevat kaupasta riippuen. Esim. www.maxmusic.fi:ssä maksaa kokonainen CD 12.95 €/kpl joka on mielestäni jo aika kohtuullista. Vrt. cdon.com 17 €/kpl.

    Joku tuossa kirjoitteli suurinpiirtein näin että

    Kyllä tuo hintahaarukka 5e-10e on aivan tarpeeksi hyvä että myös ne, joilla ei ole hirveästi rahaa, saisivat hankittua muutaman suosikkileffansa kerralla, mutta toisaalta täytyy ottaa huomioon se, että elokuvan tekeminen kestää monta vuottaja maksaa monta miljoonaa.

    Sitten tuo käsitys, että "netistä saa ilmaseksi" on väärä, koska nettiyhtys maksaa kuitenkin jotain joka kuukausi.
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2005
  20. jmpk

    jmpk Guest

    ja sillekkin rahalle pitää saada jotain vastinetta, näillä törky hinnoilla.
     
  21. hande89

    hande89 Regular member

    Liittynyt:
    18.01.2004
    Viestejä:
    168
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tottakai.
     

Jaa tämä sivu