1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Pinnacle 500 vai 700 vai av/dv

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi seniori62 16.02.2007.

  1. seniori62

    seniori62 Member

    Liittynyt:
    12.02.2007
    Viestejä:
    61
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen aikomassa tallentaa kotivideot ( vhs) DVD:lle.
    Olen katsellut erilaisia paketteja joihin kuuluisi pci/usb-liitäntä ja vaikkapa editointiohjelma. Entuudestaan minulla on pinnaclen 9, mutta siitä puuttuu toinen videoraita. Saako siihen muuten päivitettyä/ostettua lisäpalikkana toisen videoraidan ?
    Otsikossa mainittuja olen katsellut. Eroja vaikea löytää . Kannattaako päivittää studio 10 versioon ?
     
  2.  
  3. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Unohda 500-sarja. Siinä oleva ohjelmaversio on varsin riisuttu verrattuna 700-sarjaan. Jos ostat jonkun 700-sarjan laitteista niin saat mukana suoraan Pinnaclen Studio 10PLUS-version jossa on valmiina 2-videoraitaa. 500-sarjassa sitä ei ole.

    Perus Studio 9 ohjelmaa voi periaatteessa edullisesti (alle 30€) päivittää Plus-versioksi jossa on 2-videoraitaa. Eri asia löytyykö noita vielä. Olen kyllä nähnyt noita pieniä DVD-kotelossa olevia päivityspaketteja jopa kodinkoneliikeiden hyllyissä vielä äskettäin mutta en muista missä? Eli tämä paketti:
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=14004
    http://image.infonex.co.kr/goods/img_middle/2400171_1.gif

    Tässä muuten hyvin edullisesti poistomyynnissä oleva kortti jossa tosin mukana on vain se sama Pinnacle 9 joka sinulla jo on. Mutta jos löydät sen PLUS-päivityksen niin siinä on edullinen paketti.
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=19349

    En tiedä. Itse käytän 9 Plus versiota ja koska se toimii hyvin niin en ole uskaltanut päivittää 10-versioon vaikka se minulla tuossa hyllyssä on jo hankittuna. Aika monta epävarmuustekijää nimittäin...
    Ja jos päivität niin muista että perus 10-versio on jopa riisutumpi kuin vanha perus 9-versio, eli vasta 10 Plussa on askel "ylöspäin".
     
    Viimeksi muokattu: 17.02.2007
  4. seniori62

    seniori62 Member

    Liittynyt:
    12.02.2007
    Viestejä:
    61
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos tiedoista. Seuraavaksi mietityttää, kannattaako ostaa pci- väyläinen vai USB-väyläinen kortti. Mitä eroa ? Meinasin tehdä editointia kahdella eri koneella. Tällöin varmaan USB puoltaa paikkaansa. Onko nopeudessa / luotettavuudessa eroja ?
     
  5. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Vuosia näitä asioita seuranneena olisin taipuvainen suosittelemaan PCI-korttia jos suinkin mahdollista. Saattaa olla että uudet USB-pohjaiset laitteet on saatu luotettavammin toimiviksi, varsinkin kun koneet on tehokkaampia ja uudet USB2.0 HighSpeed liitännät käytössä edesauttavat asiaa jonkinverran. Silti USB on käytännössä jonkinverran herkempi eri häiriöille kuin PCI-liitäntä. Mene ja tiedä...
     
  6. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itsenikin on tarkoitus ollut jo pitkän aikaa ostaa joku Pinnaclen videoeditointikortti kotivideoiden digitointia varten, mutta se on vaan aina jostain syystä jäänyt.
    Itse ajattelin ostaa tuollaisen 700-sarjan PCI-kortin, kun en oikein luota noihin USB-virityksiin.
    Muistelisin että joskus aikoinaan Pinnaclen Moviebox USB:n kanssa oli ongelmia pitää huulisynkka kohdallaan.
     
  7. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Muistan hyvin että Pinnaclen foorumillakin jatkuvasti yritettiin setviä noita USB-boksien synkkaongelmia.
    Myös minä olen välillä vilkuillut tuota 700-PCI pakettia (uusin versio Studio MovieBoard Plus) koska vaikka voin käyttää kameran AV-läpivientiä digitointiin niin olisi mukavampaa että liitännät olisivat aina koneessa valmiina...;)
    http://www.pinnaclesys.com/PublicSi...ideo/Studio+Family/Studio+MovieBoard+Plus.htm

    Tosin kaikkein mieluiten ottaisin tuon tosi laadukkaan Canopuksen konvertterin joka tukee "locked audio" toimintoa mutta se saattaa olla jo turhan hyvä laite minulle...;)
    http://www.eurozoom.net/advc.htm
     
  8. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tottahan se tuollainen kelpaisi, mutta taitaa hintalapussa olla liian suuria numeroita, että josko sitä vaan pitää tyytyä näihin Pinnaclen vehkeisiin.
    Itse tuota ajattelin juuri sen takia, kun omassa kamerassa ei ole AV-inniä
     
    Viimeksi muokattu: 19.02.2007
  9. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tiedän kyllä EDIT-napin, mutta haluan nostaa threadin ylös.

    Hmm. Pinnacle lupaa movieboard plussan tuotesivuillaan seuraavaa:

    Audio/Video Sync-lock
    Ensure your video and audio are locked in time with state-of-the-art A/V sync-lock technology.

    Eli lupaavat oikein, että huulisynkan pitäisi säilyä.
     
  10. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mielenkiintoinen tieto. En tosin löytänyt mistään mitään tarkempaa tietoa kuinka tuo on toteutettu ja voiko sitä verrata Canopuksen käyttämään Audio-lock teknologiaan. Joku kuitenkin veikkasi että Pinnaclen systeemi kuitenkin nojaisi enemmän softaan ja Canopus taas enemmän rautaan joten jäämme odottamaan käyttäjien kokemuksia tuosta Sync-lock toiminnosta. Tuskin se kuitenkaan on asiaa huonompaan suuntaan vienyt, onhan Pinnaclelle tärkeää saada kaappauslaitteiden synkkaongelmiin parannusta...
     
  11. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse kävin sitten tänään pistämässä tilaukseen tuon Movieboard Plussan. Ensi viikolla saan sen. Pääsee näkemään, että onko siitä mihinkään.
     
  12. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jäämme kärsivällisesti odottamaan "raporttiasi"...;)
     
  13. ertti

    ertti Guest

    jui
    tr
    h
     
  14. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tänään (21.3) soitettiin Tietoasemasta että nyt oli tullut heille tuo. En lupaa ihan heti testituloksia, kun pitäisi asentaa tuohon testikoneeseen wintöötti uusiksi.
     
  15. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No niin, tulihan sitä aikaa sen verran, että pääsi edes testaamaan.
    Elikkäs ensin paketin sisältöön:
    1)Itse kortti
    2)Letku, jonka päässä tuo boksi, jossa on video- ja audiosisäänmenot/ulostulot.
    3)Firewire-kaapeli 6/4-pinninen
    4)Iso vaaleanvihreä kangas
    5)Asiallisen oloinen mikrofoni ja jalusta (tämän tyylinen http://elderly.com/images/new_instruments/MIK/PG58_microphone.jpg )
    6)Pinnacle Studio 10.6 Plus Titanium Edition Multilanguage + BonusDVD

    Eli kortti vaan koneeseen ja ajurit ja Studio asennukseen. Studiosta ei sen enempää, muuta kuin että mukavaa että vihdoin ja viimein on Studiokin suomenkielinen.
    Testikaappauksessa käytin lähteenä 11 vuotta vanhaa Panasonicin videonauhuria ja kaappailin kokeeksi kasetilta vanhaa Poliisikamera käy -ohjelmaa. Tuon puolen tuntia kaappasin pötköön DV-videoksi ja hyvin piti huulisynkka.

    Kysyttävää?
     
  16. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Synkkaongelmat usein alkavat häiritä vasta tuosta ylöspäin eli koko tunnin kaappaus hyvässä synkassa kertoisi ehkä paremmin mihin tuo pystyy. Tai sitten kaappaus oikein huonolaatuiselta vhs-nauhoituksesta...?
     
  17. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Juu, ei tuossa sinänsä mitään ihmeellistä olekaan, kyllä synkan tässä tapauksessa pitääkin säilyä.
    Nuo ohjelmien vaihtumiskohdat (lumisadetta välissä) on perinteisesti olleet niitä pahoja paikkoja. Pitää kokeilla sillain, että alkaa kaapata edellisen ohjelman aikana ja kaappaa tuollaisen lumisadekohdan yli ja katsoo, että pysyykö synkka.
     
  18. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tuossa kun testailin ja vertailin sekä videonauhurin kuvapäiden määrän vaikutusta sekä svideon/komposiitin eroja kaappaustulokseen, ei lopputuloksissa suuria eroja ollut.
    Komposiitin kautta kaappasin kuvaa 11 vuotta 2-kuvapäiseltä vanhalta Panan NV-SD200-videonauhurilta sekä kolme vuotta vanhalta 4-kuvapäiseltä LG:n DVS7720-nauhurilta.
    Näissä kaappauksissa ei eroa juurikaan ollut. LG:ltä kaapattuna kuva oli hieman kohinattomampaa. Tiedä sitten, johtuuko kuvapäiden määrästä vai Panasonicin mahdollisesti likaisista kuvapäistä.

    Kokeilin myös kaapata tuolta LG:ltä S-videon kautta ja huomasin että 1)kuva on väreiltään hiukan latteampaa ja 2)kuvaan tulee sellainen inhottava "rasteriverkko" (pystysuuntaisia viivoja).
    Kysymys kuuluukin, että onko tuota S-videota järkeä käyttää, kun eikös nuo luminanssi ja krominanssi ole jo VHS-nauhalla sekoitettu keskenään.

    Tässä stillkuva kaikilla edellämaintuilla tavoilla kaapattuna.
    http://koti.mbnet.fi/tese1/700pci/LGkomp0.jpg
    http://koti.mbnet.fi/tese1/700pci/LGsvideo0.jpg
    http://koti.mbnet.fi/tese1/700pci/Panakomp0.jpg
    (komp meinaa luonnollisesti komposiittia)

    EDIT: Pätevältä laitteelta vaikuttaa. Kaappasin kerralla yhden VHS-C-kasetillisen (45min) koneelle, eri kuvausten välissä oli pari tuollaista "lumisadekohtaa", mitkä perinteisesti on olleet niitä synkan sekoittajia ja hyvin piti.
    Mutta sitten se todellinen testi, noin 40 minuuttia vanhalta VHS-kotivideokasetilta. Välissä useita pahoja lumisade, sahalaita ym. kohtia, ja edelleen synkka piti täydellisesti.
    Että kyllä tämä taitaa ihan laatuvehje olla.
     
    Viimeksi muokattu: 11.04.2007
  19. ajs

    ajs Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2002
    Viestejä:
    882
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nostetaanpas kissa pöydälle vielä, kun olen hämmennyksissä näiden eri versioiden kanssa. Eli valittavana olis toi Pinnacle Studio Moviebox 510-USB ja Pinnacle Studio Moviebox 500-USB.
    Sain jo sen verran tietoa että rauta olis samaa, mutta 510 on valmiiksi 10.6 versio mukana softasta. Kuitenkin 10.7 on jo Pinnaclen sivuilla. Onko se taas sama asia kuin "Titanium" ja mistä lähtien näissä eri versioissa on suomen kieli.
    Sekavalta vaikuttaa kun hinnatkin eri paikoissa menevät niin pahasti ristiin. Kärkkäisen sika-päivillä olis tota 510 versiota 99 euroa, mutta stockmannilla 500-versiota 49 euroa. Joissain muissa paikoissa on taas toisin päin että 500-versio on kalliimpi kuin 510.
    Tärkein ominaisuus olisi kuitenkin se suomen kieli koska värkki on menossa appiukolle.
    Ai niin, toi USB-versio on myös mielummin kun laajennuspaikat ovat vähissä. Tosin tuolla pci-kortillahan vois korvata erillisen FW-kortin kun siinä ilmeisesti se on myös. Mutta jos se huulisynkka jo toimii niin mielummin sitten se.
     
  20. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Noista eri softaversioista en tiedä oikein itsekään. Ensin oli sitä "tavallista" ja plus-versiota Studiosta. Sitten tuli tämä Titanium-versio, josta en itsekään ole ihan perillä, että miten se eroaa esim. tuosta Plus-versiosta.

    Rauta on samaa noissa 500:sessa ja 510:ssä. Tuossa 500:sessa on muistaakseni Studion perusversio (ei plus tai titanium), mutta siitä en tiedä, kuinka riisuttu se on titanium-versioon verrattuna.

    Mutta sanoisin, että jos tuon 500-version 50 euroon saat, niin ei se paha hinta ole. Tosin itse en kyllä noihin USB-virityksiin oikein luota vieläkään.
    Tämä Movieboard Plus (700-PCI) on osoittautunut alun perusteella erittäin hyväksi. Noiden video/audiotulojen ja lähtöjen lisäksi myös tuo Firewire-liitäntä löytyy. Mutta hintaa on tosiaan ja vähän enemmän. Itse maksoin tästä 160 euroa.
     
  21. enerchy

    enerchy Member

    Liittynyt:
    03.04.2006
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kertokaa mitä eroa noilla kahdella kortilla on?

    Pinnacle Systems Studio MovieBoard Plus

    Pinnacle Studio 700-PCI version 10
     

Jaa tämä sivu