1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Pelien kummallinen tökkiminen

Viestiketju PC:n pelit -osiossa. Ketjun avasi Patf 17.10.2006.

  1. Patf

    Patf Member

    Liittynyt:
    17.10.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Aika kaukaa haetulta vielä tässä vaiheessa kuulostaa nuo lämpötilajutut mutta kokeillaan. mistäs minä saisin semmoisen ohjelman jolla tsekata asteet?
     
  2.  
  3. jontsu00

    jontsu00 Regular member

    Liittynyt:
    10.01.2005
    Viestejä:
    266
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viimeksi muokattu: 18.10.2006
  4. Patf

    Patf Member

    Liittynyt:
    17.10.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nyt rupesin miettimään, että onkohan tämä ihan normaalia että kun menin laitehallintaan ja rupesin selailemaan sieltä Järjestelmälaitteet välilehteä ja sieltä tuplaklikkasin Emolevy-kohdan auki ja huomasin että sielä Laitteen tila-kohdassa luki että "Tälle laitteelle ei ole asennettu ohjaimia" Että minusta tuntuu että tuolla ei ole ihan kaikki oikein :D sielä oli paljon muutakin missä luki sama esim. Matematiikkasuoritin, emolevyn resurssit, DMA-ohjain yms.
     
  5. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Patf: kai teit Windowsin korjausasennuksen kun uuden koneen kasasit? Ettet vain suoraan siirtänyt vanhaa kiintolevyä uuteen koneeseen?
     
  6. Patf

    Patf Member

    Liittynyt:
    17.10.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No siis ostin tämän koneen valmispakettina Systemasta ja laitoin oman 200gb kovalevyn kiinni siihen IDE-porttiin. eikö niin ois saanu tehdä? :S
     
  7. Jumpe

    Jumpe Member

    Liittynyt:
    24.08.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vanha levy täytyy laitta slave:ksi, muuten kone saattaa yrittää käynnistyä siltä.
    Tosin sinulla olisi kyllä varmasti paljon muitakin ongelmia kuin pelkkä pelien hidastelu jos näin olisi.
     
  8. Patf

    Patf Member

    Liittynyt:
    17.10.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Oon aina xp koneissa laittan Cable selectille ku näkyy sillä toimivan ja monesti ollu tehtaalla jo valmiina koneissa sillä. En usko että siitä ongelma kumpuaa
     
  9. Jumpe

    Jumpe Member

    Liittynyt:
    24.08.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Emolevyn "ajurit" taitavat itse asiassa koostua eri piirisarjojen ajureista, eli näkyvät laitehallinnassa esim. verkko-ohjaimien kohdalla jne. Eli emolevyn ajuria taitaisi vastata bios ohjelmisto.

    Jos vain lisäsit yhden kovalevyn lisää ja ohjelmistot käynnistyvät koneen mukana tulleelta kovalevyltä tutki vähän lisää ennenkuin lähdet Windowsia uudelleenasentamaan.

    Niin jos ymmärsin oikein kone on uusi, voisi tietysti kokeilla soittaa käyttötukeen. Ja jos se sinua yhtään lohduttaa olin vuosi sitten samantapaisessa tilanteessa uuden Fujitsuni kanssa, se sai silloin lempinimen "käärmeenpesä".
     
  10. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Ei ihan oikein. BIOS on se järjestelmä joka käynnistää koneen kun painat power nappia ATX koneessa. BIOS on se joka tarkistaa laitteiston kunnon ennen kuin mitään käyttöjärjestelmiä ruvetaan lataamaan.

    Emolevyn ajurit taas tarkoittavat käyttöjärjestelmäkohtaisia ajureita joitka toimivat rajapintana emolevyn osien ja käyttöjärjestelmän välillä. Emolevyn ajurit saat yleensä emolevyn valmistajan sivuilta.
     
  11. Patf

    Patf Member

    Liittynyt:
    17.10.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo kyllä tämäki on yks ainainen riesa. En mää lähde windowsia asentaan uudestaan, koska tässä on kuitenki takuu tässä koneessa niin saavat huoltaa yms, koska tässä on sama vika ku aikasemmassa koneessa. Eli koko stoori menee silleen että alunperin ostin Acer E360 jossa oli muuten samat jutut ku tässä mutta prossu oli AMD Athlon 64 3500+.

    Noh, sehän ei aluksikkaan lähteny päälle ku sain sen kotia --> huoltoon. Sielä oli viikon ja tuotiin takasi. sitten se lähti päälle ja päivän käytön jälkeen huomasin niitä värivirheitä näytöllä (mistä olin jo maininnu aikasemmin) joten --> taas huoltoon. Löysivät vian, mutta eivät osanneet korjata joten ---> maahantuojalle. Sielä eivät edes löytäneet vikaa ja lähettivät takasi huoltoon. Huollossa vika kuitenki ilmeni ja kun aikaa oli jo kulunut monta viikkoa niin ne anto mulle uuden koneen ja näytön eli nämä mitkä mulla nyt on. En vaan jaksais taas lähteä kiikuttaa sinne liikeesee ja soitella joka viikko mitä tapahtuu niin ajattelin nyt jos saisin itse ratkottua tämän ongelman.

    Hyvä juttuhan tässä oli se että sain X2 koneen pilkkahintaan mutta olisi se hyvä jos se toimis niin että sillä vois pelatakki oikein.
     
  12. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Eipä se windowsin asennus niin iso homma ole. Pari tuntia menee itse asennukseen kun vain valmistautuu hyvin hommaan. Itse asentaisin kaiken alusta lähtien uusiksi. Välillä testailet, josko ongelma ilmenee uudestaan jonkun ajuri/ohjelma asennuksen jälkeen.
     
  13. Patf

    Patf Member

    Liittynyt:
    17.10.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Niin no siis joo eihän se kestäkkää ku oon entiselle koneelle asentanu aika monesti sen uudestaan. Mutta ei huvittas heti uudelle koneelle ruveta asentamaan, häviää kaikki ohjelmat mitä tuli mukana. Ja muistaakseni tämän koneen mukana ei edes tullut alkuperäistä winukka cd:tä mistä asentaa aitona koko softa.
     
  14. Jumpe

    Jumpe Member

    Liittynyt:
    24.08.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tämähän on jo melkein kuin sivu päiväkirjastani (anteeksi muisteloni):

    Vuosi sitten uusi kone, heti alkoi tyrkätä sinistä kuoleman ruutua kun surffasin/luin sähköpostia. Yhteys käyttötukeen (monta) ja erilaisten pikkukikkailujen jälkeen asennettiinkin jo Windowsia ja ajureita uudelleen pari viikkoa vanhaan koneeseen, ei auttanut.
    Kone huoltoon (4:ksi viikoksi) tuli takaisin varustettuna uudella emolevyllä, ei auttanut.
    Näitten käyttötukiyhteyksieni aikana tukihenkilö oli pari kertaa ehdotellut että poistaisin kokonaan koneen mukana tulleen palomuuri/virustutkan ja luottaisin pelkästään Windowsin omaan palomuuriin. Neuvo ei minua ollut miellyttänyt koska halusin nähdä myös mitkä ohjelmat haluavat ottaa yhteyttä ulospäin. Nyt otin kuitenkin sen verta onkeeni että poistin ko. kylkiäisohjelman ja asensin tilalle tunnetun ohjelman kaupallisen version ja se oli siinä, ongelmat loppuivat. Eli palomuuriohjelma oli tehnyt sopimattomia ehdotuksia verkkopiirilleni joka tilttasi koko koneen antaen aina erilaisen mystisen virheilmoituksen.
    Tämä vain esimerkkinä siitä kuinka outoja kytkentöjä näissä vioissa voi olla.

    Käytän itsekin Windowsin uudelleenasennusta yleisen takkuilun poistamiseen, mutta tässähän on jo kyse kahdesta uudesta koneesta jossa samantyyppinen vika. En ole mikään tietotekniikan/Windowsin spesialisti, mutta ihan äkkiseltään tuntuu oudolta että Windows olisi heti sekaisin näin uusissa koneissa.
     
  15. Patf

    Patf Member

    Liittynyt:
    17.10.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    nii-in, kummassakin koneessa sama vika, edellisessä oli vaan puolet pahempana. Oon kyllä jo ihan sekaisin että mitä tässä enään kannattais tehdä :D
     
  16. Jumpe

    Jumpe Member

    Liittynyt:
    24.08.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No jos lähdetään siitä että ensimmäinen koneesi oli viikkoja huollossa niin olettaisin kyllä että he ovat ainakin päivittäneet laiteajurit ja biosin. Samaten ovat todennäköisesti yrittäneet näytönohjaimen ja/tai emolevyn vaihtoa. Nämä konstit ei ilmeisesti riittäneet koska antoivat uuden koneen.

    Jos taas nykyisessä koneessasi on tuplaydinprossu ja ensimmäisessä ei, molemmissa koneissa kuitenkin samat ongelmat niin en uskoisi että syy on siinä että tuplaydinprossu ei oikein ymmärrä pelejäsi (tai toisinpäin).

    Sanoit että näyttiksen asetuksissa on hidastuskynnyksenä 130 astetta. Pääseekö sitä muuttamaan, mitä jos pistäisit sitä alemmas ja katsoisit mitä tapahtuu. Siitäkin voisi saada vinkkiä lämpötilaongelmista.

    Sitten semmoinenkin (ehkä tyhmä) ajatus että vaikka kyseessä onkin kaksi eri konetta ne on koottu suunnilleen samoin. Eli mikä kortti on heti näytönohjaimen vieressä, voisiko aiheuttaa jotain häiriötä.

    Ja heti perään toinen (tyhmä tämäkin) ajatus. Jos kone vaihdettiinkin niin entäs monitori. Ajattelin lähinnä liitäntäkaapelia, viallinen liitin ei selitä hidastumisia mutta saattaisi selittää "roskat".
     
  17. Patf

    Patf Member

    Liittynyt:
    17.10.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyllä musta tuntuu että ne ei oo tehneet mitään sielä huollossa. Ne vaan teki sielä rasitustestejä ja huomasivat että "joo vikaahan siinä on". Huvittavinta oli se että niillä oli semmonen testiohjelma millä ne yritti saada selville mikä siinä vikana. Vanhempi versio ohjelmasta sanoi että näyttis on paskana, uudempi versio ei huomannu mitään. Ja jos maahantuojakaan ei löytäny mitään vikaa (eli eivät tehneet mitään) niin huonolta näyttää :(

    Mekin mietittiin että jos näytön johdossa on vika mutta sama vika on vieläki vaikka antoivat uuden näytön ja kaikki piuhat.

    Niin ja tuo näyttiksen hidastuskynnys. Sää vastasit siinä jonkun muun kysymykseen ku minä en edes ymmärrä mitä se tarkoittaa :D sitä vois kokeilla jos tietäsin miten...
     
  18. jontsu00

    jontsu00 Regular member

    Liittynyt:
    10.01.2005
    Viestejä:
    266
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Omien tietojeni mukaan tuo hidastuskynnys on semmonen että esimerkiksi minulla se on 130 astetta, että näyttis alkaa hidastumaan ja takkuilemaan vasta kun lämmöt alkaa olla 130 astetta(Korjatkaa jos olen väärässä?).

    Nytkun muuten asensin pari päivää sitten kortin mukana tulleet ajurit, netistä ladattujen päälle niin tuota ongelmaa ei ole nyt ollut kertaakaan.Outoa sinänsä jos se tuosta oli kiinni.Ja kun vielä vanhemmat olivat nuo kortin mukana tulleet jolla on nyt toiminut.
     
    Viimeksi muokattu: 21.10.2006
  19. Jumpe

    Jumpe Member

    Liittynyt:
    24.08.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo sori, luin hiukka huolimattomasti ja sotkin eri henkilöiden postituksia.

    Tarkistin omasta koneestani sen verta että biosista pääsee säätelemään vain prosessorin lämpötilakynnyksiä. ATI:n ohjelmistosta ei tuollaisia säätöjä löytynyt.

    Sen sijaan ATI Catalyst Control Centeristä näkee näytön ohjaimen lämpötilan ja siitä pystyy jonkin verta päättelemään saattaisko lämpötilaongelmia olla.
    View>advanced view>avautuvasta valikosta ATI overdrive
    Vaikka ko. ruutu onkin "ei aktiivinen" lämpötilamittari päivittyy kyllä. Voipi olla että tiesitkin tämän jo.

    Jontsu00:lla näyttäisi specsien mukaan olevan erimerkkinen näytönohjain, mutta 130:n asteen hidastuskynnys tuntuu hirveän korkealta kun tietokoneen prosessorilämpöjäkään ei muistaakseni suositella yli 80 asteen (mutta hän ratkaisi omat ongelmansa ajurien avulla jos ymmärsin oikein).

    Tässä ketjussa aiemmin joku linkittikin Acerin supportiin mistä voi hakea uudempia laitekohtaisia ajureita jos et sitä vielä ole tehnyt.

    Ymmärrän kyllä että ainoa "onni" onnettomuudessasi oli että sait uuden koneen paremmalla prosessorilla ja haluat saavutetusta edusta pitää kiinni. En epäile yhtään tämän foorumin porukoiden tietämystä, mutta jostain syystä nyt ei tärppää.

    Saattaisi olla aika laajentaa hakua, esim. MikroPC lehden foorumille voi anonyymitkin (ei tilaaajat) lähettää kysymyksiä. Tosin em. foorumiin ei anonyymi enää voi antaa lisätietoja niin että alkuperäinen kysymys täytyy olla tarkkaan asetettu. Ja tietysti jos englannin kieli on edes tyydyttävästi hallussa niin foorumeitahan löytyy.
     
  20. Patf

    Patf Member

    Liittynyt:
    17.10.2006
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo, kiitos näistä tiedoista :) Minustakin tosiaan tuntuu, että ei tärppää, koska ei huollossakaan tärpännytm, mutta hyviä vaihtoehtoja tuli kyllä paljon. :) Pitää yrittää päivitellä noita ajureita ja vois tsekata tuon koneen sisällekkin että onko sielä joku kortti joka ottaa häiriötä näyttikseen. Voihan se olla että tuo mun lisäämä kovalevykin jotenki haittais, tiedä ei. Mahdollisuuksia on aika monia nyt ku ei oikein löytyny vian syytä. Pitää käydä kaikki mahdollisuudet läpi ja jos ei onnaa niin pitää vuoden sisällä viedä huoltoon tämä kone ja alottaa sama rumbaaminen taas -_-

     
  21. jontsu00

    jontsu00 Regular member

    Liittynyt:
    10.01.2005
    Viestejä:
    266
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Blaah ongelman näköjään alkoivat jälleen..eli näyttiksen ajurit eivät auttaneet..-_-
     

Jaa tämä sivu