1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Paras tapa kopioida AUDIO CD-levy

Viestiketju Musiikki-CD-levyjen varmuuskopiointi -osiossa. Ketjun avasi kujaki 05.04.2004.

  1. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mahtava toi EAC-suomennos varsinkin kun Lontoo on mulla aika huono.
    Mukavaa kun jollain (lue askoff) on viitseliäisyyttä nähdä vaivaa näiden suomennosten parissa ja sitten vielä antaa muidenkin hyötyä siitä työstä.

    KIITOS kuitenkin on vähintä mitä voi tässä yhteydessä tehdä.

     
  2.  
  3. askoff

    askoff Member

    Liittynyt:
    24.06.2002
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olenko ymmärtänyt väärin, vai eikö cdparanoia perustu samaan OS -sorsaan kun CDex:n paranoija lukutila?


    kujaki: Ole hyvä. Minua on itseäkin rassannut EAC:n suuri suomalaisen newbien aloituskynnys, joten päätin ottaa härkää sarvista kiinni ja tehdä asialle jotain. Itsekkin vasta tajusin pari asetusta ohjelmasta, kun jouduin sen suomentamaan :)
    Kielipaketti on vapaassa käytössä, mutta jos siihen tekee muutoksia olisi mukava jos myös minulle siitä informoitaisi. Se kielipaketti sisältää yhteystietoni sähköpostitse.
     
  4. askoff

    askoff Member

    Liittynyt:
    24.06.2002
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Yritin kysellä Muropaketti.com:issa ja hydrogenaudiolla avustajia suomennokseen, mutta loppupelissä jouduin sitten itse suomentamaan koko roskan... Kyllä siinä paloi aikaa varmaankin noin 20-30h. Mutta nautitaan nyt porukalla siitä :)
     
  5. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Et ole ymmärtänyt väärin, mutta tarkoitin tosiaan ihan alkuperäistä cdparanoiaa linux ympäristössä käytettynä ja sitten käytetään vielä SCSI-emulointia ATAPI asemalle, jolla saadaan ainakin mun mielestä vielä parempi laatu...Taas päästään siihen, että loppujen lopuksi nämä ovat maku asioita ja niistä ei voi eikä kannata kiistellä...Ja en tosiaan tarkottanu, että EAC olisi jotenkin huono, mutta linux käyttäjänä paranoian kannalla... :D
     
  6. askoff

    askoff Member

    Liittynyt:
    24.06.2002
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Linuxille ei taida olla mitään EAC:n tasoista softaa, josko sitten EAC toimisi winettämällä siinä... EAC:llä vo myös käyttää joko jotain ASPI kirjastoa tai suoraan Windowsin (NT/2k/XP:n) SCSI komentoja. Tuolla käytetyllä rajapinnalla ei pitäisi olla juurikaan isompaa merkitystä virheenkorjauksessa, vaan aseman ja lukuohjelman ominaisuudet ratkaisevat eniten. EAC havaitsee virheet paljon varmemmin kuin CDex ja ilmeisesti myös cdparanoia, koska ne perustuvat samaan virheenkorjaus ja havainnointi algoritmiin.
    Mutta jos tästä nyt vedetään pikainen johtopäätös, niin jos levy ei ole naarmuinen tai likainen, ei lopputuloksilla pitäisi olla eroa (ellei ohjelmien tekniset asetukset eroa).
     
  7. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli minäkin voin sitten huokaista helpotuksesta.

    Mähän tein ne 10 tärkeää CD-kopiota Clone CD:llä "siinä vaiheessa käydyn keskustelun innoittamana" ja se master CD-levy oli naarmuton ja puhdas studion tekemä.

    Oletettavasti tulos on näin ollen hyvä myös teoriassa vaikka ei EAC ollut käytössä.
    Varmuudeksi luetin sen master CD:n vielä EAC:lla imageksi ja se antoi laaduksi 99,9%

    Jyvät erottuvat akanoista vasta sitten kun kopioitavan levyn luettavuudessa on haittoja - jos nyt oikein olen tämän ymmärtänyt.
     
  8. askoff

    askoff Member

    Liittynyt:
    24.06.2002
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kyllä näin voisi olettaa. CD-asema vaikuttaa hieman laatuun, mutta tuollaisissa tilanteessa kannattaa juuri tehdä noin että kahteen kertaan tai kahdella eri ohjelmalla rippaa ne wav:ksi, ja esimerkiksi EAC:n wav vertailu ominaisuudella varmistaa että molemmat ripatut wav:it ovat samanlaisia.
     
  9. Haywire

    Haywire Regular member

    Liittynyt:
    30.07.2001
    Viestejä:
    668
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hmmm...10 kopsua samasta levystä. Ei ihan sovi varmuuskopioinnin rajoihin.
    Miettisin muutaman kerran ennen kuin tuollaisia laittaisin yleisiin foorumeihin.
     
  10. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hyvä havainto jos kyseessä olisi tekijänoikeusrikkomus. Mutta kun ei ole.

    Tämä oli työ jonka tein vielä julkaisemattoman levyn reference cd:lle artistin omasta pyynnöstä vieläpä hänen käyttöönsä - tekijänoikeudet on paljon paremmin kunnossa kun monessa muussa tapausessa.

    Työn luonteen takia olin huolissani laadusta ja halusin varmistaa miten tämä homma tehdään mahdollisimman laadukkasti - kotikonstein.

    Nyt esiin tulleita ajatuksia käyttämällä voi toki tehdä näitä ns. varmuuskopioitakin varsin laadukkaasti.

    Kuulun itsekin niihin jotka haluavat toimia säännösten puitteissa.
    Joten pidetään edelleenkin kiinni siitä, ettei täällä foorumeissa puhuta "laittomuuksista".
     
  11. askoff

    askoff Member

    Liittynyt:
    24.06.2002
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11

Jaa tämä sivu