1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Paras tapa kaapata TV kuvaa

Viestiketju Digivideo-ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi elisa 14.06.2002.

  1. elisa

    elisa Member

    Liittynyt:
    14.06.2002
    Viestejä:
    9
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Korttini on Ati AIW Radeon 7500 (64Mt) ja muut koneen tiedot on:
    AMD Athlon XP 1800+
    MSI K7T Turbo2
    Maxtor 80Gt 7200rpm IDE kovalevy (ATA 100)
    Windows XP Pro

    Mitkä ovat ns. do's and don't näissä TV kuvakaappauksen asetuksissa. Eli kannattaako kaapata MPEG-2:n tasoista kuvaa, raakaa AVI:a ja millä resoluutioilla? Millä saa maksimaalisen tuloksen. Tavoitteena olisi että 45min ohjelma mahtuisi loppujen lopuksi 350Mt kokoon tai sitten 650Mt... eli siirtyä äänittämään sarjoja suoraan cd:lle 2 jaksoa per levy noin suurinpiirtein. Kortti suorittaa MPEG kaappauksen laitepuolella, joten ainakin tehoa pitäisi riittää... Tosin, huomasin, että ääni ja kuva ei pysy tahdissa jos äänittää 8Mb/s mutta jos laatu on vähän huonompi, 7,2Mb/s niin sitten ei tapahdu tälläistä.

    Kannattaako pakata mpeg-2 kuvaa DivX (5.02 versio käytössä) ja mitkä ovat hyvät asetukset?

    Kivaa olisi jos joku saman kortin omistaja voisi vähän valaista näissä kaappauksen yksityiskohdissa. Käytän yleensä sitä ATI:n omaa softaa Multimedia Center 7.6:sta. Tosin, parhaillaa imuroin päivitystä 7.7.
    Olemassa on myös MP3 koodekki jolla voi sitten puristaa äänen pieneen kokoon.

    Elisa
     
  2.  
  3. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Hieman asennevammainen vastaus, myönnän, mutta kaappaisin itse ISOLLA MPEG-2 bitratella täydellä resoluutiolla (704x576/25fps) pakkaamattomalla PCM/WAV audiolla ja editoisin/pakkaisin videot jälkikäteen SVCD:ksi TMPGEncillä 2-pass VBR:llä ja laittaisin 42min/CD (eli jenkkisarjoista mainokset kun pätkii nehän ovat muistaakseni 21min/kpl).

    SVCD lähinnä standardin vuoksi, voi halutessaan katsella DVD-soittimelta eikä tarvitse mitään TV-out -virittelyjä, tms.
     
  4. Jake

    Jake Active member

    Liittynyt:
    20.04.2002
    Viestejä:
    2,547
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    Minun mielestäni paras tuntemani tapa on kaapata kuvaa on, PINNACLE Pro-ONE paketilla.
    Kaappaus kortti+softat tulee paketissa ja TV-kuva tietenkin DVD formaattiin..
     
  5. kilroy69

    kilroy69 Guest

    "Minun mielestäni paras tuntemani tapa on kaapata kuvaa on, PINNACLE Pro-ONE paketilla.
    Kaappaus kortti+softat tulee paketissa ja TV-kuva tietenkin DVD formaattiin.."

    On varmaan hyvä, mutta ei kovin halpa paketti..
     
  6. Jake

    Jake Active member

    Liittynyt:
    20.04.2002
    Viestejä:
    2,547
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    66
    kilroy69, mitenköhän tuo kommentti liittyi aiheeseen. Nyt puhuttiin kuvan laadusta, eikä siitä mitä kustannuksia siitä tulee.
    Hinta muistaakseni n.1000 euroa..
     
  7. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Semi-pro -korteista katsoisin itse ehkä -- ikuisena Matrox-friikkinä kaikesta ajuri**skasta huolimatta mistä on saanut kärsiä vuosia -- Matroxin pro/semipro -kortteja tyyliin 2500, jne. Näin siis jos aletaan katsomaan korttia, jota ei ole tarkoitettu satunnaiseen TV-sarjanauhoitteluun. Non-lineaarinen editointi, pakkaus lennosta DVD-tasoiseksi tai paremmaksi MPEG-2:ksi, jne.
     
  8. Ultra

    Ultra Guest

    elisa, et oikein näytä saavan tähän vastauksia joten heitänpä tähän nyt jotain. Minulla on lähes sama laitekonfiguraatio kuin sinulla ja kokemuksieni mukaan edes uudella MMC 7.7 -versiolla ei standardi SVCD:n kaappaaminen tunnu onnistuvan. Oletko itse saanut sen toimimaan? Olisin erittäin kiinnostunut tietämään kuinka sen teit?

    dRD:n eka ohje kuulostaisi aika hyvältä mutta kun TMPGEnc ei edes suostu edes avaamaan noita MPEG2 kaappauksia. Huvittavinta on se että NERO ei herjaa ATIlla standardi SVCD kaapatusta MPEG2 tiedostosta mitään. Mutta kun laitat se soittimeen niin vain ääni kuuluu ja videon eka freimi näkyy.

    TMPGEncillä olen käyttänyt CQ (constant quality) asetusta ja standardia suurempaa bitratea sekä VCDllä että SVCDllä. Oma huomioni on että SVCDllä saavutettu laatu ei välttämättä TV:stä katsottuna ole ylivoimainen hyvintehtyyn VCD:n verrattuna. Mutta nämä ovat aina maku asioita, siksi hymähdän aina kun joku kysyy "parhaita" asetuksia. Kokeilemalla löydät kuitenkin parhaat asetukset. Ei kannata kuitenkaan tehdä liian eksoottisia asetuksia koska jos soittimesi hajoaa joskus eikä uusi soittimesi suostukkaan niitä sitten soittamaan.

    Sitten vielä haluaisin kysyä että oletko tarkastanut ATIn ohjelmistossa olevalla confiraation ohjelmalla laitteistosi? Tarkistaessani konfiguraatiota se ilmoittaa että ei löydä capture ajuria rekisteristä. Olen asentanut ajureita uudelleen ja uudelleen ja silti tarkastus ei niitä löydä. Kaappaus kyllä onnistuu joten lieköhän tuo edes paha virhe?
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 02.08.2002
  9. Tomcat

    Tomcat Regular member

    Liittynyt:
    23.07.1999
    Viestejä:
    272
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo-o, mun kokoonpanosta löytyypi AIW 8500DV, eli samat asiat kiinnostaa kovasti myös täällä päässä. MPEG2 kaappausta 720x576 ja 48KHZ audiolla testailin tänään ja lähteenä oli PS2 compositen kautta dvd-leffaa ja jälki oli loistavaa. TMPGenc:llä kaappaus aukesi normaalisti ja sain pakattua sen SVCD:ksi ilman ongelmia. Joillain muilla resoilla ja bittivirroilla kaapatut mpeg2 pätkät ei kyllä auenneet TMPGenc:llä ollenkaan, kuten aikasemmin mainittiin. Käytin siis sitä Default:na ollutta "High Resolution" juttua.
    Aikaisemmin minullakin oli ongelmia ja paljon, syyksi paljastui vihdoin ja viimein SB Live!, kuinkas muutenkaan. Tällä hetkellä kokoonpanoni on seuraavanlainen:
    Windows XP Pro
    Duron 800mhz
    MSI K7T-Turbo
    Hercules All-In-Wonder 8500DV
    Maxtor 60GB 7200rpm ata133
    Maxtor 13GB
    640mb sdram
    Soundblaster 128
    Lite-on 12x10x32 CD-RW
     
    Viimeksi muokattu: 02.08.2002

Jaa tämä sivu