1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Paras soitin äänikirjan / audiokirjan kuunteluun?

Viestiketju MP3-soittimet -osiossa. Ketjun avasi kirjaa 06.07.2008.

  1. kirjaa

    kirjaa Guest

    Käytän MP3-soitinta ainoastaan äänikirjojen kuunteluun, mutta niitä kuuntelenkin sitten ahkerasti. Oma vaivansa on tietysti ladata kirja CD-levyltä tietokoneelle, mutta koska kuuntelu on sen jälkeen mukavaa, niin sen jaksaa tehdä.

    1. laite: Creative Muvo 1 Gt

    Tämä oli itse asiassa tosi hyvä laite, ainoa huono puoli oli muistin pieni määrä. Siksi halusin vastaavan laitteen suuremmalla muistilla joululahjaksi. Joulupukki tiesi kuitenkin paremmin ja halusi ilahduttaa vielä suuremmalla vehkeellä.

    2. laite Creative Zen 4 Gt

    Muistin koko on nyt suuri, mutta huonoja puolia ovat:

    - laite painaa liikaa "kaulanauhassa".

    - jos ei ole muistanut ladata akkua, niin kuuntelu täytyy keskeyttää sen loputtua lataamisen ajaksi. (tykkäsin edellisen laitteen vaihdettavasta paristosta).

    - laite sotkee kappalejärjestyksen! Siinä voi kuitenkin erikseen luoda soittolistan, jolloin voi yrittää saada kirjan kuulumaan oikeassa järjestyksessä. Se vaatii oman vaivannäkönsä ja siitä huolimatta kirjan joku osa saattaa kuulua väärässä järjestyksessä.

    Haussa olisikin nyt uusi laite, mutta mikä olisi hyvä?
     
  2.  
  3. mikaae

    mikaae Member

    Liittynyt:
    07.09.2003
    Viestejä:
    30
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tismalleen sama käyttötarkoitus täälläkin, käytössä on ollut creative zen nano plus 1GB ja laite olisi erinomainen vieläkin ellei siihe olisi tullut sellainen vika että virrat katkeaa vähän väliä itsekseen. Käytin aiemmin kännykkää (n-gage original) mutta siinä oli ongelma että akku kului nopeasti, jos laite sammui tai taustalla ollut soitto-ohjelma sammui hävisi soittokohta joka piti etsiä sitten uudestaan. Nyt olen tilapäisesti winmobile 6.1:stä (touch diamond) käyttänyt kun en ole saanut valittua vielä uutta mp3 soitinta, siinä on ongelmana tuo sama että kirjan kohta häviää vähän väliä ohjelman tai puhelimen sammumisen myötä, johto on tiellä takertumassa toisin kuin kaulanauhassa riippuvassa soittimessa ja tauon tai äänenvoimakkuuden säädön takia pitää laite kaivella esille ja poistaa näppäinlukko jne. soittolistakin pitää itse säädellä kun ei osaa soittaa nimijärjestyksessä. Haussa olisi mahdollisimman pieni laite joka käyttää aaa paristoja ja "muistaa" kappaleen kohdan johon on virran sammutuksta ennen jääty.
     
  4. MarqX

    MarqX Member

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Vanha ketju, mutta kertokaapa mihin soittimeen päädyitte? Olen tässä itsekkin etsimässä uutta soitinta juuri äänikirjojen kuunteluun.
     
  5. juurakko

    juurakko Member

    Liittynyt:
    22.06.2008
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    ostakaa ipod touch siinä on erikseen paikka äänikirjoille ja sun muille ja muistia riittää vaikka muille jakaa
     
  6. MarqX

    MarqX Member

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olisi pitänyt muistaa mainita että EN halua applen vehkeitä...
     
  7. kirjaa

    kirjaa Guest

    Menin sitten ostamaan E_Villen postimyynnistä tämän: Diel EMOTM, mp3-soitin, 2Gt. Maksoi vajaa 30 euroa, joka oli jonkinlainen houkutin ja sen sai kätevästi postissa kotiin.

    Oli jotenkin heppoisen oloinen laite, toiminnallisesti ihan OK. Opin jopa pitämään siitä, mutta muutaman kuukauden käytön jälkeen laitteen ääni muuttui kuuntelukelvottomaksi.

    Hyvän laitteen etsintä jatkuu ja nyt olisi kiikarissa tällainen:

    Philips, Sa2620 2gb mp3-soitin
    Hinta 49,90 €

    Toimii AAA-paristolla, joten olisi siinä mielessä haluamani tyyppinen. Onko kellään kokemuksia kyseisestä soittimesta?
     
  8. kirjaa

    kirjaa Guest

    Ostinkin seuraavaksi soittimen: SanDisk Sansa Shaker 512 Mt. Tähän olen ollut todella tyytyväinen, ostin samanlaisen jopa äidilleni ja tyttärelleni. Hinta oli vajaa 20 euroa. Ainoa pieni miinus on laitteen koko, joka on hieman suurehko...

    Laitteen mukana tulee 512 Mt:n muistikortti, mutta siihen sopii myös kaksigigainen. Muistikortteja voi ladata täyteen etukäteen ja niitä voi vaihtaa edellisen kirjan loputtua. Voin ladata muistikortin, kuunnella kirjan ja viedä sen jälkeen kortin äidilleni kuunneltavaksi. Kätevää.

    Patterin voi vaihtaa edellisen tyhjennyttyä. Olen käyttänyt AAA-kokoisia ladattavia akkuja, joita voi laittaa lataukseen esim. neljä kappaletta kerrallaan. Minulle on tuottanut hieman vaikeuksia ladata kiinteitä akkuja ajallaan, kuten puhelimen kanssa täytyy.

    Laitetta voi kuunnella joko kuulokkeilla tai kaiuttimesta. Tulee käytettyä aika paljon tuota kaiutin-vaihtoehtoa. Äidilleni en osaa edes kuvitella ehdottavani kuulokkeita... Tietysti äitini voisi kuunnella kirjansa myös CD-äänikirjoina radion soittimesta, mutta jäähän tässä nyt pois ikävä CD-levyjen vaihtaminen. Vanhempien ihmisten on myös hieman vaikea käytellä paussi-nappuloita ja kelata seuraavan kappaleen alkuun, jos levy on jäänyt kesken kuuntelun.

    Laite on erittäin helppokäyttöinen, mitä äitinikin on kiitellyt. Vain auki - kiinni nappula, äänenvoimakkuuden väännin ja toinen väännin edellisen ja seuraavan kappaleen alkuun. Minkäänlaista näyttöä ei ole, joten joutuu arvaamaan onko kirja jo puolessavälissä vai loppupuolella.

    Levyjä olen siirtänyt tietokoneelle Windows Media Playerin kautta. Huomaan tehneeni sitä kahdella tavalla. Alkupää on Windows Media tiedostoja ja loppupää MP3-tiedostoja. (Asetuksista pystyy valitsemaan, millaiseen muotoon haluaa laittaa tiedoston). Nuo ensimmäiset eivät kuulu tässä laitteessa, mikä on ollut ikävää. Pari päivää meni pähkäillessä miten tiedostomuotoa pystyy muuttamaan. Löytyi tällainen ilmaisohjelma, jota osasimme käyttää: Jodix free WMA to MP3 Converter.

    Näillä näkymin on löytynyt siis minulle täydellinen laite! Kerron jos joskus vaihdan mielipidettä...
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 01.01.2009
  9. kirjaa

    kirjaa Guest

    Olen edelleen tyytyväinen äänikirjan kuuntelulaitteeseeni (SanDisk Sansa Shaker 512 Mt). Näin homma toimii:

    Kopioin ja talletan kirjan levyt tietokoneelle MP3-muodossa. Jokaisen levyn kopioituani nimeän sen uudelleen, esim. Hunsvotin tarinat A, Hunsvotin tarinat B... Kannattaa nimetä tiedostokansiot heti uudelleen, koska koneelle automaattisesti tulevat nimet saattavat olla keskenään epäloogisia. Hommaa helpottaa jos kohteessa, johon kopioituminen tapahtuu, ei ole muita tiedostoja.

    Muistikortille voi siirtää useamman kirjan kerrallaan (kuitenkin levykansioittain), esim. Hunsvotin tarinat A, Hunsvotin tarinat B, Hunsvotin tarinat C, Päiväunia A, Päiväunia B, Päiväunia C jne. Nyt tämä tarpeeksi tyhmä MP3-laite lukee levyt oikeassa järjestyksessä, eikä lähde sooloilemaan mitään omia juttujaan.

    Sitten vain mukaan vaihtomuistikortteja ja pattereita. Vaihdetaan tarpeen mukaan.

    Puhuin tuossa aiemmin, että olen konvertoinut Windows Media tiedostoja MP3-tiedostoiksi. Lopetin sen kuitenkin aika pian, kun huomasin konvertoitujen tiedostokokojen olevan kolmanneksen suurempia kuin alkuperäiset.


    Lisäys 21.3.2010

    Jatketaan edelleen yksinpuhelua hyvistä äänikirjan kuuntelusoittimista.

    En näytä olevan ongelmani kanssa yksin, sillä Juute on kirjoittanut 5.9.2009 otsikolla Äänikirja:

    minulla on hitachi dmp400n mp3 soitin jolla kuuntelen äänikirjoja.
    ongelmana sen random soitto, toiset äänikirjat se tajuaa soittaa oikeassa järjestyksessä eli ei sieltä täältä.
    olen yrittänyt nimetä mp3:sia uusiksi mutta tämä nerokas soitin näyttää ne aina vaan samana.
    eli miten saisin nimettyä ne niin että tuo soitin ymmärtää oikean soittojärjestyksen.

    Juute ei ole saanut yhtään vastausta ongelmaansa, mutta varmaan tuokaan laite ei ole paras mahdollinen soitin äänikirjan kuunteluun.

    ***********************

    SanDisk Sansa Shaker toimii kuuntelussa edelleen hyvin mutta on siinä pari epäkohtaakin:

    Huonona puolena on ilmennyt patterin kannen rikkoutuminen. Parista omastani ja äidin soittimesta pidikkeen pieni muovinen läppä on murtunut, eikä patteri pysy enää paikallaan. Laite on kestänyt noin vajaan vuoden kovaa käyttöä. Takuuta oli kaksi vuotta, joten saimme uudet soittimet tilalle.

    Joskus jossain kirjassa saattaa olla yli puolen tunnin mittaisia ”kappaleita”. Jos kuuntelu jää kesken kappaleen joutuu kuuntelemaan samaa juttua pitkään uudestaan. Sitten saattaa patteri loppua huonoon kohtaan ja joutuu taas kuuntelemaan pitkään, ennen kuin saa kappaleen loppuun. Koska laitteessa ei ole näyttöä, on vaikea kelata eteenpäin ja tulla oikeaan kohtaan.

    ***********************

    Mammuttimarkkinoilla sorruin heräteostokseen eli ostin Philips Go Gear SA01108S/02 -soittimen. Muistia löytyi mukavat 8 Gt, joten siihen voi ladata useamman kirjan kerralla.

    Tämä on ainoa tähänastisista MP3-soittimistani, joka jatkaa kuuntelua juuri siitä kohdasta, johon se on viime kerralla jäänyt, siis keskelle ”kappaletta”! (Paitsi sen jälkeen kun se on ollut latauksessa tietokoneen USB-väylässä). Toistoaikaa on kymmenen tuntia, joten laite kannattaa varmaan ladata aina kirjan loputtua. Katsoin netistä, että Philipsillä löytyy malleja, joissa toistoaika on kaksikymmentäviisikin tuntia, mutten tiedä miten ne sitten muuten käyttäytyvät. Tämä nimittäin käyttäytyy hyvin. Soittaa albumit ja kappaleet oikeassa järjestyksessä, kunhan on aloittanut kuuntelun kohdasta ”Kansionäkymä
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 21.03.2010
  10. juuSOS

    juuSOS Regular member

    Liittynyt:
    27.09.2006
    Viestejä:
    751
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kannattaa opetella käyttämään [​IMG]-nappia kun ovat tupla/tripla postaukset foorumilla kiellettyjä.
     

Jaa tämä sivu