1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Paras kuvankäsittelyohjelma

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Knave 01.07.2005.

  1. V-kos

    V-kos Regular member

    Liittynyt:
    13.03.2005
    Viestejä:
    1,345
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Knave kokeile jotain muuta mirroria
    PeterHost.ru ainakin toimii
    Itse olen tykännyt käyttää PaintShop Prota kun olen sen kerran opetellut. Kokeilin myös tuota Gimppiä ja tuntui turhan vaikeammalta ja sekavammalta kuin PSP. Gimp on kuitenkin ilmaisista paras.
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2005
  2.  
  3. Iisalmi

    Iisalmi Regular member

    Liittynyt:
    12.09.2004
    Viestejä:
    563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei tietty PSP:ään huono ole, riippuu vähän siitä mitä tekee, netti hommeleihin on PSP ja kunnon kuviin Photari..
     
  4. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuullostaa aika mielenkiintoisilta nuo teidän kommentit... PSP on mielestäni photoshop elements tasoinen "ihan kiva" ohjelma, mutta en ymmärrä mikä tekee gimpistä vaikeamman kuin photoshop CS? Itse käytän Photaria päivittäin ja gimpiä kannettavassa väh. 3 kertaa viikossa ja väittäisin molempien olevan hyviä hankintoja omalla sarallaan. Gimp on alkanut kasvattaa suosiotaan myös ammattilaisten keskuudessa cmyk puutteesta huolimatta. Gimp on huomattavasti monipuolisempi kuin photarin elements.

    Knavelle: Amerikkalaiset mirrorit tuntuu toimivan varmimmin...

    Admins: En ole tutustunut Photofiltreen, mutta jos siinä ei ole tasoja, niin millä ihmeellä ne on korvattu? Yleensä kuvan käsittely perustuu pelkästään tasoihin, koska alkuperäistä kuvaahan ei koskaa muuteta, eihän?
    Ja hinnanhan tietää jokainen joka ohjelmia käyttää. Ainakin jos aikoo kuviaan näyttää julkisesti.
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2005
  5. admins

    admins Guest

    Tasot on photofiltre studiossa (25e), hiukan saman tyylisiä juttuja voi tehdä siten että, ohjelmassa kaikkille tehosteille, liitetyille osille, väreille ym voidaan määrätä erikseen läpinäkyvyys.
    Vertasin vain esimerkki kuvaan, koska vastaavaa pystyy tekemään esimerkiksi liittämällä kuvat viereen ja pelkästään lemasinta käyttämällä ja rajaamalla lopputuloksen tai leikkaus työkalulla ja pehmentämällä rajoja.
    Photofiltre on esimerkiksi digikuvien käsittelyyn kevyt ja nopeasti avattava ohjelma.
    Ohjelma vie vain muutaman megan koneelta ja kaikenlaiset tarkennukset roskien poistot ja läpinäkyvien giffien teko käy kätevästi.
    Erilaisilla plugineillä ohjelmaa laajennetaan jatkuvasti.
    Mielestäni mukava plugin ohjelmalle on contact sheet. Jolla voi tehdä pienoiskuva arkin jolloin yhdestä kuvasta selviää mitä kuvia kansiossa on.
    Eli ohjelma sopii kyllä paremmin ns.valokuvien käsittelyyn kuin varsinaiseen kuven muunteluun.
    Hyvä piirre ohjelmassa on sen vakaus. Harvoin yhtä stabiilia ohjelmaa saa ilmaiseksi.
    Suosittelen kokeilemaan ja lataamaan muutaman pluginin malliksi.

    Sitä paitsi olen 100% varma että automaattisesti toimivaa hahmojen rajausta ei löydy photoshopistakaan.

    Lisäys: se photari juttu oli vain että usein mitkä koviten ohjelman perään huutaa ei useinkaa käytä laillista versiota ja aivan perus juttuihin ei tarvitse ostaa satojen eurojen ohjelmaa vaan perusjutut voi tehdä jopa ilmaisilla ohjelmilla ja vasta kun huomaa tarvitsevansa paremman, kannattaa ostaa kallis.

    En omista bemariakaan vaikka halusin ja laatukin voisi olla parempi. Usein pitää tyytyä mihin on varaa. En halua ajaa varastetulla autollakaan.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 07.07.2005
  6. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Admins: Osaatko sanoa Photofiltren nopeudesta RAW-tiedostojen thumbnailien luonnissa? Tämä vaatii Photoshopissa aika hurjia tehoja jos kansiossa on yli 100 kuvaa, vaikka niiden thumbien laatua kuinka pudottaa (kuvahan pitäisi kumminkin olla jotenkin tunnistettavissa siitä).
    Photofiltre kuullostaa mielenkiintoiselta, mutta edelleen kääntyisin Gimpin puoleen, koska on oikeasti vaikea löytää siitä mitään pienempiäkään puutteita. (Minäkö ennakkoluuloinen... :) )
     
  7. admins

    admins Guest

    ammattilaisohjelmat aina erikseen, mut tarkoitin kotitarve/harrastajaa joka tarvitsee ennen kaikkea helppokäyttöistä ohjelmaa.

    tässä ketjussa kysyjä näytti <13 vuotiaalta joten sellaiselle ei kannata monensadan ohjelmia edes tarjota.

    voisin suositella aivan samoja ohjelmia kuin ketjussa, mutta mitä hyötyä siitä silloin olisi. Haluan tuoda esille ohjelmaa joka selkeästi on monelle varteen otettava vaihtoehto. Ei tietenkää kaikille.
    Esimerkiksi ihmiset jotka ostaa 200e kameran,tuskin haluavat ostaa saman hintasta tai kallimpaa ohjelmaa
    Gimp on hyvä, siinä vain linux peräräisyys hiukan painaa (lisä kirjastojen muodossa)
    En minä ketään pakota photofiltreä käyttämään, kerron vain että sellainenkin löytyy ja mistä. Ilman kertomista et tietäisi välttämättä.
    Photofiltre ei välttämättä tarvitse edes asennusta, eli ohjelmaa on helppo käyttää vaikka vieraalla koneella esimerkiksi tai heikko tehoisemmalla.

    Lisäys: ihan huvikseni kokeilin normaalia 3Mpix kameralla otettuja kuvia n.550 kpl, kyllä siinä aikaa vierähtää 4 1/2 minuuttia kuvaluetteloiden teossa. 1G kone 128 muistilla. Explorerilla surfaillen taustalla.
    Enkäs siis tarkoita varsinaisia thumbnaileja, vaan mitä esimerkiksi tavallisten valokuvien mukana tulee, kokoelma kuvat josta näkyy pienoiskuvat kuvista ja tiedostonimet.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 07.07.2005
  8. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Admin: Oikeassa olet. Tuo kysyjän ikä pääsi unohtumaan otsikkoa katsellessa...
    Onko jotain ajatuksia mikä olisi nopein ohjelma luomaan noita thumbeja? Acdsee ei vaikuta yhtään sen nopeammalta, eikä tuo Photofiltren suorituskaan taida olla nopeampi.
     
  9. admins

    admins Guest

    Sä käsitit hiukan väärin, en tarkoittanu suoritusnopeutta, vaan sitä että ohjelma on helppo napsauttaa päälle kuin notepad.
    aikoinani kun käytin corelia siinä otti pähän kun halusi tehdä jotain yksinkertaista piti ohjelman käynnistymistä odotella pidempään kun itse tekemistä ja juttuja piti hakea pidempään kun ei säännöllisesti käyttäny.
    Moni käyttää silti windowsin paintia ja ohjelma on 100x parempi silti käytettävyys on todella hyvä
     
  10. jpekkam

    jpekkam Guest

    Itellä käytössä:
    Adobe Photoshop 7.0 ja Paint Shop Pro 9
    Nuita kyllä suosittelen. Tehosteita kuviin on mielestäni parempi tehdä tuoola Paint Shop Pro:lla. Kumpikaan ohjelma ei ole kaatunut kertaakaan.
     
  11. kuassa

    kuassa Guest

    Minusta yksi lehti(oisko ollut TM?) oli oikeassa sanoessaan että Gimpin käyttöliittymästä näkee että eri ihmiset ovat tehneet eri osia.

    Se on sen oloinen että sinne tänne on lisätty ominaisuuksia valikoihin, 'juosten kustu'. Itse kumminkin olen alkanut tykkäämään tuosta Gimpistä. Yksi syy on se että toimii niin linuxissa kuin Windowsissakin.

    Asennus ei minustakaan kyllä ole vaikea, meni XP Homeen asennustiedostosta suoraan.
     
    Moderaattorin viimeksi muokkaama: 07.07.2005
  12. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
  13. timpero

    timpero Regular member

    Liittynyt:
    09.02.2005
    Viestejä:
    151
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    gimp ilmasista
     
  14. fkock

    fkock Regular member

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    1,186
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Onko Adobe Photoshop Elements ihan turha ohjelma? Tuli mukana kun ostin kannettavan... kannattaako asentaa?
     
  15. finski

    finski Regular member

    Liittynyt:
    23.09.2003
    Viestejä:
    126
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    adobe photoshop elements on ihan hyvä perus jubinoihin eli kuvan muokkaamiseen etc.itse käytän sitä paljon jos kuvaan ei tarvi ruveta säätämään mitään erikoisuuksia.kirjastoista löytyy tosi hyviä kirjoja missä neuvotaan vaihe vaiheelta kuvien kera kuvan muokkausta ja monissa mukana levy missä on harjotus kuvat, itse opettelin noilla kirjoilla ohjelman käytön ja se oli tosi simppeliä koska kaikki tehtiin läpi koneella eikä pelkästään lukemalla tekstiä.

     
  16. fkock

    fkock Regular member

    Liittynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    1,186
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kiitos tiedosta Finski. Eiku kokeilemaan/harjoittelemaan.
     
  17. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    finski puhuu totta, mutta toinen vaihtoehto on harjoitella suoraan Gimpin käyttö. Siinä oppii kerralla ohjelman jolla tekee kaiken.
    Toinen vaihtoehto on tosiaan harjoitella Elementsin (v3.0) käyttöä, mutta jos se alkaa tuntua liian rajoittuneelta, niin CS versioon siirtyminen tulee kalliiksi.
     
  18. stauf

    stauf Regular member

    Liittynyt:
    14.02.2005
    Viestejä:
    571
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eipä ole montaa vaihtoehtoa tarjottu.
    Mgi photosuite ja Ulead ovat myös kelpo ohjelmia.
     
  19. Knave

    Knave Member

    Liittynyt:
    28.06.2005
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Admins. 13?? Tuo alkaa olla jo loukkaavaa. Minkä perusteella pidät minua jonain puuhastelevana pikkunaperona? Tekstityylin vaiko kenties kuvan, jossa esiintyy kollegoitani nuorempina?

    (No, itse asiassa oletan, että kutsuit minua 13-vuotiaaksi ihan vain sen takia, että tulee selväksi se, että olen nuori. Ihan oikeassa olet siinä mielessä, että budjettimme ei riitä välttämättä tällaisiin kalliisiin kuvankäsittelyohjelmiin, kun rahaa tulee törsättyä niin paljon kameroihin, mikkkeihin, editointiohjelmiin, ym. varsinaiseen elokuvan tekoon tarvittaviin välineisiin ja välineistöön. Oikea ikäni on 15 ja 13 - ja 15-vuotiaan välillä on paljon muuttumisen varaa. En oikeasti loukkaantunut ikäpuheesta, tosin se sai oloni sellaiseksi, että pidätte minun ja kollegani ryhmää vain pikkulasten surkeina puuhasteluina. Ladatkaapa http://www.mmj.dyns.net/ sivustolta leffa Pirates of the Päijänne ja huomaatte, että emme ole mitään ihan osaamattomia untuvikkoja. Tai ainkaan kollegani ei ole... Minulla itselläni on vielä paljon opittavaa ja koettavaa varsinkin 3d-alan puolelta.
     
  20. admins

    admins Guest

    jos olet ammattilainen, miksi kyselet typeriä asioita?
     
  21. Knave

    Knave Member

    Liittynyt:
    28.06.2005
    Viestejä:
    22
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Saataan olla hyvä tekemään elokuvia ikäisekseni, mutta en siltikään käyttäisi nimitystä ammattilainen. Mutta kuvankäsittelystä en tiedä juuri mitään. Se ei ole olennaista leffan teossa. Valomiehenä, kuvaajaana, käsikirjoittajana, näyttelijänä, editoijana ja muutenkin yleismiehenä toimiminen ei ole oikein suonut aikaa kuvankäsittelyohjelmien pähkäilemiseen ja tästä johtuen ajattelin kysäistä parasta kuvankäsittelyohjelmaa, jotta säästyisin itse vertailun vaivalta. Samalla keskustelusivusto varmasti tarjoaa apua myös muillekin, kuin minulle. Kiitokset kuitenkin kaikille. Tarkoitukseni ei ole ollut hyökkäävä, Admins. Kiitos tietojenne ja mielipiteitenne jakamisistanne.
     

Jaa tämä sivu