1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Paras kevyt Linux distro?

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi NorttiBoy 05.04.2006.

  1. NorttiBoy

    NorttiBoy Active member

    Liittynyt:
    19.07.2005
    Viestejä:
    1,817
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Eikös Linuxien nimenomaan pitäisi olla kevyempiä ja varma toimisempia vanhallakin koneella, toisin kuin windows? Enkä kyllä lähde muistin määrää nostamaan jos siinä saa jonkun graafisen suht helppokäyttöisen Linuxin rullaamaan, ihan vain kevyessä käytössä. Luulen, että Gnomea tai KDE:tä se ei kunnolla pyöritä. Ubuntun serveri versio vaatii vähintään 64 Mt muistia, mutta miten on toiminta tuolla muisti määrällä?
     
  2.  
  3. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    866
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    - joo pitäisi!

    Ja suosittelen Miitin kanssa samaa eli Slackware Fluxboxilla tai Xfce4:llä.
     
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Mulla on käsitys että freeBDS pyörisi vanhassa koneessa nopeamin kuin Linux. Debian myös aika kevyt jakelu. blackbox myös hyvä vaihtoehtto kevyeksi ikkunamanageriksi. Vähän selaisin, mutta ei sattunut silmään eri distrojen minimivaatimuksia koneelle. Kyllä tuolla musaa kuuluu. leffat on vähän siinä rajoilla, että saa näkymään. Ja esim dillo selain on sairaan nopea blackboxin päällä.
     
  5. NorttiBoy

    NorttiBoy Active member

    Liittynyt:
    19.07.2005
    Viestejä:
    1,817
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Joo täytyy katella.
     
  6. Isukki50

    Isukki50 Regular member

    Liittynyt:
    05.06.2003
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei pyörinyt Xubuntu eikä DSL vanhassa koneessani (Pentium 200 MHz & 128 MB muistia)... Erityisesti Xubuntu jäi jauhamaan pitkiksi ajoiksi omia juttujaan.
     
    Viimeksi muokattu: 16.04.2006
  7. Norpa

    Norpa Member

    Liittynyt:
    01.02.2005
    Viestejä:
    91
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Aika ihme jos ei lähtenyt dsl pyörimään, itse käytin sitä ibm 390 läppärissä, jossa on 233MHz mmx prossu ja 32Mb muistia, ihan hyvin pyöri.

    Löysin nyt siihen 128Mb muistia lisää ja nyt on gentoo, joka vaikuttaa erittäin pätevältä.
     
  8. Isukki50

    Isukki50 Regular member

    Liittynyt:
    05.06.2003
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    DSL pyöri paremmin kuin Xubuntu, mutta vähän nihkeästi sekin. Lisäksi ulkoasu oli melko karun oloinen. Kokeilen Slackwarea seuraavaksi. Tämän projektin tarkoituksena on siis vain katsoa, saanko puhallettua henkiin 9 vuotta vanhan Pentiumini. Jos toimii niin toimii, jos ei, niin ei voi mitään.
     
  9. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Selaimena ei varmana firefoxia / mozillaa kannata käyttää, vaihtoehtoja on repot täynnä.
     
  10. Isukki50

    Isukki50 Regular member

    Liittynyt:
    05.06.2003
    Viestejä:
    125
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei futannu slackware. Kuhni samaan tapaan kuin edeltäjätkin. Oli myös niin karun näköinen, ettei sitä kannata vissiin tyrkyttää 10-vuotiaalle ensimmäiseksi käyttikseksi.

    Taitaa olla aika päivittää emo (Pentium I 200 MHz)...
     
  11. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Noin vanhassa raudassa voi olla yleensäkin jotain vikaa, musteissa kovossa etc. Itse olen vanhaa 500 mhz & 196mt konetta laitellut, haalinut parhaat osat vanhoista jaloissapyörivistä koneenraadoista. Seitsämästä kovalevystä vain yksi pelitti välttävästi, sekin vain dma2-tilassa, muisteja en ole vielä skannaillut, mutta sekin on edessa pian.
     
  12. W4RMak3r

    W4RMak3r Member

    Liittynyt:
    01.01.2005
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    debian + xfce4 = 40mb
     
  13. alavin

    alavin Member

    Liittynyt:
    02.09.2005
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Slackwaressakin. on xfce4 mm. norjalainen (Wolwix) samoin Zenwalk,(ranskalainen) ainakin jälkimmäinen lataa jonkinverran suomennetun työpöydän. nettiin dillo.
     
  14. Miitti

    Miitti Regular member

    Liittynyt:
    12.02.2005
    Viestejä:
    1,610
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kerro mullekin jos löydät jostain "hienon näköisen" OS:n joka pyörii 200mhz penassa. Slackware toimi mun vanhassa 150mhz penassakin XFCE:llä aivan hyvin. Jos ei kelpaa, niin DOS:ia saa ilmaiseksi :)
     
  15. Spotteri

    Spotteri Regular member

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse ihastuin ZenWalk linuxiin (ent.nimi minislack). Kevyt, ei miljoonaa turhaa softaa ja löytyy kaikenkarvaiset kehitystyöhalut systeemin muokkaamiseen ja lähdekoodien kääntämiseen. Tämän kanssa elo lähdekoodien kassa on todellakin ollut vaivattominta.
     

Jaa tämä sivu